ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
سلمه بن اکوعس روایت کرده است: «کُنَّا نُجَمِّعُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ج إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ ثُمَّ نَرْجِعُ نَتَتَبَّعُ الْفَىْءَ.»[1] «ما هنگام زوال برای نماز جمعه با رسول الله ج جمع میشدیم و (اینقدر زود آن را شروع میکرده و به پایان میرساندیم) که به دنبال سایه میگشتیم (و هنوز سایه خوب شکل نگرفته بود».
آغاز زمان نماز جمعه در وقت ظهر موقع وجوب نماز ظهر میباشد و آن موقع زوال خورشید است بهگونهای که سایۀ هر چیزی به اندازۀ خودش میباشد؛ زیرا این دو فرض در یک زمان انجام میگیرند و هیچ اختلافی در زمان این دو نیست و فعل پیامبر ج مؤیّد صریحی بر این حکم میباشد. پس بنابر دیدگاه جمهور اگر خطبۀ نماز جمعه قبل از أذان ظهر شروع شود نماز جمعه باطل خواهد بود؛ چراکه خطبه و نماز جمعه از هم قابل تفکیک نیستند پس نماز و خطبه قبل از وقت باطلاند و شروع آن نیز قبل از وقت موجب ابطال خواهد بود.
[1] (صحیح): مسلم (ش2029) روایت کرده است: «حدثنا یحیى بن یحیى وإسحاق بن إبراهیم قالا أخبرنا وکیع عن یعلى بن الحارث المحاربى عن إیاس بن سلمة بن الأکوع عن أبیه قال کنا نجمع مع رسول الله (ج) إذا زالت الشمس ثم نرجع نتتبع الفىء.»