اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

قسمت هشتم: اتفاقات سال پنجم هجری

(102) غزوه‌ی بنی مُصْطَلِق:

1-          در شعبان سال 5 هجری غزوه‌ی بنی مُصْطَلِق رخ داد، که به غزوه‌ی مُرَیْسِیع نیز معروف است، علت این غزوه این بود که حارث بن أبی ضِرار افرادی را برای حمله به مدینه جمع کرده بود.

2-          رسول الله ج با 700 نفر از یارانشان به آنان حمله کردند و جنگجویانشان را به قتل رساندند و زنان و کودکانشان را به اسارت گرفتند.

(103) ازدواج رسول الله ج با جُوَیْرِیَةل:

3-          در بین اُسَرا جُوَیْرِیَة بنت حارث، دختر رئیش بنی مُصْطَلِق بود، رسول الله ج اسلام را بر او عرضه کردند و از او خواستند با ایشان ازدواج کند. جُوَیْرِیَةل نیز مسلمان شد و رسول الله ج با او ازدواج کردند.

4-          و با ازدواج رسول الله ج با جُوَیْرِیَة، صحابه همه‌ی اُسَرای بنی مُصْطَلِق را آزاد کردند، زیرا با این ازدواج اُسَرا خویشاوند رسول الله ج می‌شدند.

5-          عایشهل می‌گوید: "زنی را سراغ ندارم که برکتش به اندازه‌ی جُوَیْرِیَة باشد". (روایت امام احمد، وسند آن حسن است)

6-          ام المؤمنین جُوَیْرِیَةل از زنانی بود که الله را بسیار یاد می‌کرد، و در سال 56 هجری در سن 65 سالگی وفات نمود.

7-          در غزوه‌ی بنی مُصْطَلِق عده‌ی زیادی از منافقین که در رأس آنان عبد الله بن أبی بن سَلُول بود به همراه رسول الله ج خارج شده بودند که هدفشان فتنه اندازی میان مسلمانان بود.

(104) حادثه‌ی اِفْک (تهمت به ام المؤمنین عایشهل):

8-          دو اتفاق بسیار مهم در غزوه‌ی بنی مُصْطَلِق افتاد:

-         ایجاد فتنه میان مهاجرین وانصار.

-         تهمت زدن به ام المؤمنین عایشهل در حادثه اِفْک.

9-          ابن سلول و منافقینی که به دور او جمع شده بودند، سعی کردند آبروی ام المؤمنین عایشهل را خدشه دار کنند، که این خود فتنه‌ی بزرگی بود.

10-      الله عزوجل از بالای هفت آسمان برائت ام المؤمنین عایشهل را اعلام نمود، و آیاتی را در شأن او نازل فرمود که تا قیام قیامت تلاوت خواهد شد.

11-      امام نووی می‌گوید: تبرئه عایشه از حادثه‌ی افک به نص قرآن قطعی است. اگر انسانی در آن شک کند، به اجماع مسلمانان کافر و مرتد خواهد بود.

12-      در جریان اِفْک عبرت‌های عظیمی نهفته است که بر هر مسلمانی واجب است در آن تأمل کند، حافظ ابن حَجَر یکی از علمای بزرگ قرن نهم هجری- بیش از 70 فایده را از آن استنباط کرده است.

(105) غزوه‌ی خندق

13-      در شوال سال 5 هجری غزوه‌ی خندق اتفاق افتاد، که به غزوه‌ی احزاب نیز معروف است، وسبب آن این بود که یهودیان، اعراب را برای حمله به مدینه ترغیب کرده بودند.

14-      یهودیان 10 هزار نفر از احزاب (گروه‌های) مختلف را گرد آورده و آنان را تشویق به حمله به مدینه کردند، و فرمانده‌ی کل این احزاب ابو سفیان صَخْر بن حَرْب بود.

15-      سلمان فارسیس پیشنهاد حفر خندق را داد، رسول الله ج رأیش را پذیرفتند. غزوه‌ی خندق اولین غزوه‌ای بود که سلمان فارسیس در آن شرکت می‌کرد.

16-      تعداد لشکر رسول الله ج 3 هزار نفر بود. ایشان برای هر 10 نفر یک فرمانده تعیین کردند، وبه آنان دستور دادند تا مسافت 40 گز را حفر کنند.

17-      حفر خندق قبل از رسیدن احزاب به اتمام رسید، وقتی احزاب به مدینه رسیدند با خندقی مواجه شدند که مانع ورودشان به مدینه بود.

18-      در غزوه‌ی خندق معجزاتی برای رسول الله ج رخ داد که عبارت بودند از:

-         زیاد شدن غذای اندک.

-         شکسته شدن سنگی بزرگ با سه ضربه.

-         بشارت به فتح فارس و روم.

19-      یهودیان بنی قُرَیْظه پیمانشان را با رسول الله ج شکستند، این کار باعث شد فشار سنگینی بر مسلمانان وارد آید. از شدت ترس قلب‌ها به گلوگاه رسیده بود.

20-      رسول الله ج از پروردگار کمک خواستند و الله دعایشان را استجابت کرد، پس باد بسیار شدیدی بر احزاب وزیدن گرفت و آنان را پراکنده ساخت. الله عزوجل فرشتگان را نیز برای یاری مسلمانان نازل کرد و بدین ترتیب رعب و وحشت قلوب دشمنان را فرا گرفت.

21-      احزاب نا امید به سرزمینشان برگشتند. بعد از اینکه الله عزوجل احزاب را با باد و ایجاد وحشت در دل‌هایشان متفرق ساخت، امنیت و آرامش به مدینه النبی ج بازگشت.

22-      الله عزوجل غزوه‌ی خندق را در کتابش جاودانه کرد، و آیات زیادی را در سوره‌ی احزاب از ابتدای آیه 9 در مورد این غزوه نازل فرموده است.

(106) غزوه‌ی بنی قُرَیْظه 1:

23-      رسول الله ج بعد از غزوه‌ی خندق یا احزاب به خانه اشان بازگشتند، در این زمان جبریل÷ نازل شد و به ایشان دستور داد بدون فوت وقت به جنگ یهود بنی قُرَیْظه برود.

24-      رسول الله ج مجدّدًا سلاحشان را پوشیدند و خارج شدند و به یارانش فرمود: "هرکس به الله و روز آخرت ایمان دارد نماز عصر را نخواند مگر در بنی قُرَیْظه". (متفق علیه)

25-      رسول الله ج به سوی بنی قُرَیْظه حرکت کردند، و آنان را محاصره نمودند. الله عزوجل نیز رعب و وحشت را در دل‌هایشان انداخت، و همگی تسلیم شدند.

(107) غزوه‌ی بنی قُرَیْظه 2: (تصمیم گیری در مورد بنی قُرَیْظه):

26-      رسول الله ج دستور دادند مردان یهود که 400 جنگجو بودند بسته شوند، ایشان تصمیم گیری در مورد آنان را به سَعْد بن مُعاذس که رئیس قبیله اوس بود- واگذار کرد.

27-      سَعْد بن مُعاذ را که در غزوه‌ی خندق مجروح شده بود، سوار بر الاغی آوردند. رسول الله ج به او فرمودند: "حکم بنی قُرَیْظه را به تو سپردم".

28-      سعدس گفت: "من اینگونه حکم می‌کنم که جنگجویانشان کشته شوند. و زنانشان به بردگی گرفته شده، و اموالشان تقسیم شود".

29-      رسول الله ج فرمودند: "در مورد آنان به حکم الله عزوجل از بالای هفت آسمان حکم نمودی". سپس رسول الله ج حکم را در حق آنان اجرا نمودند.

(108) غزوه‌ی بنی قُرَیْظه 3 (وفات سَعْد بن مُعاذس):

30-      زخم سیدنا سَعْدس سر باز کرد، و به سبب آن از دنیا رفت.

31-      وقتی سَعْد بن مُعاذ از دنیا رفت رسول الله ج فرمودند: "عرش الله عزوجل از مرگ سَعْد بن مُعاذس به لرزه در آمد".

32-      بعد از کفن کردن سَعْد بن مُعاذس، مردم او را به طرف قبرش حمل کردند، و فرشتگان نیز به همراه آنان او را حمل می‌نمودند.

33-      رسول الله ج فرمودند: " روزی که سَعْد بن مُعاذ از دنیا رفت، هفتاد هزار فرشته به زمین آمدند که قبل از آن نیامده بودند. (روایت بَزّار، واسناد آن حسن است)

34-      مسلمانان از مرگ سَعْد بن مُعاذس بسیار اندوهگین شدند. حتی ابو بکر صدیق و عمر بن الخطاب ب گریه کردند.

35-      عایشهل می‌گوید: "بعد از رسول الله ج و بعد از دو یارش یعنی ابو بکر و عمر ب- از دست دادن کسی برای مسلمانان سخت‌تر از دست دادن سَعْد بن مُعاذس نبود". (روایت احمد واسناد آن حسن است)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد