ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1- باب: صَلاَةِ الخَوْفِ
524- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: غَزَوْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قِبَلَ نَجْدٍ، فَوَازَیْنَا العَدُوَّ، فَصَافَفْنَا لَهُمْ، «فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُصَلِّی لَنَا، فَقَامَتْ طَائِفَةٌ مَعَهُ تُصَلِّی وَأَقْبَلَتْ طَائِفَةٌ عَلَى العَدُوِّ، وَرَکَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِمَنْ مَعَهُ وَسَجَدَ سَجْدَتَیْنِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا مَکَانَ الطَّائِفَةِ الَّتِی لَمْ تُصَلِّ، فَجَاءُوا، فَرَکَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِهِمْ رَکْعَةً وَسَجَدَ سَجْدَتَیْنِ، ثُمَّ سَلَّمَ، فَقَامَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ، فَرَکَعَ لِنَفْسِهِ رَکْعَةً وَسَجَدَ سَجْدَتَیْنِ» [رواه البخاری: 942].
524- از عبدالله بن عمرب روایت است که گفت: با پیامبر خدا ج در یکی از غزوات اطراف نجد اشتراک نموده بودم، با دشمن روبرو شدیم و در مقابل آنها صف آرائی نمودیم.
پیامبر خدا ج برخاستند و برای ما نماز خواندند، گروهی با ایشان به نماز ایستادند و گروهی در مقابل دشمن قرار گرفتند، پیامبر خدا ج با کسانی که با ایشان نماز میخواندند، رکوع نمودند و دوبار سجده کردند.
[آنهایی که با پیامبر خدا ج همین یک رکعت نماز را خوانده بودند] برگشتند و به جای گروهی که نماز نخوانده بودند ایستادند.
[گروه اول که نماز نخوانده بودند] آمدند، و پیامبر خدا ج با آنها یک رکعت نماز را به دو سجده اداء نمودند، و سلام دادند.
بعد از آن هر کدام از آن دو گروه برخاستند و به تنهائی یک رکعت را به یک رکوع و دو سجده اداء نمودند([1]).
2- باب: صَلاَةِ الخَوْفِ رِجالاً وَرُکْبَاناً
باب [2]: ادای نماز خوف در حالت پیاده و سواره
525- وعَنهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ – فی روایة – قَالَ: عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «وَإِنْ کَانُوا أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ، فَلْیُصَلُّوا قِیَامًا وَرُکْبَانًا» [رواه البخاری: 943].
525- و از عبدالله بن عمرب در روایت دیگری آمده است که گفت: پیامبر خداج فرمودند:
«و اگر از این بیشتر بود [یعنی: تعداد مجاهدین از این بیشتر بود، و یا ترس و درگیری با دشمن از این بیشتر بود]، [میتوانند] ایستاده [یعنی: پیاد] و یا سواره نماز بخوانند»([2]).
3- باب: صَلاَةِ الطَّالِبِ وَالمطلُوبِ رَاکِباً وَإیمَاءً
باب [3]: نماز مهاجم و مدافع در حالت سواره و به اشاره
526- وَعنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لَنَا لَمَّا رَجَعَ مِنَ الأَحْزَابِ: «لاَ یُصَلِّیَنَّ أَحَدٌ العَصْرَ إِلَّا فِی بَنِی قُرَیْظَةَ» فَأَدْرَکَ بَعْضَهُمُ العَصْرُ فِی الطَّرِیقِ، فَقَالَ بَعْضُهُمْ: لاَ نُصَلِّی حَتَّى نَأْتِیَهَا، وَقَالَ بَعْضُهُمْ: بَلْ نُصَلِّی، لَمْ یُرَدْ مِنَّا ذَلِکَ، فَذُکِرَ لِلنَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، فَلَمْ یُعَنِّفْ وَاحِدًا مِنْهُمْ [رواه البخاری: 946].
526- و از ابن عمرب روایت است که گفت: پیامبر خدا ج بعد از مراجعت از غزوه احزاب، برای ما گفتند که:
«هیچکس نباید نماز عصر را جز در (بنی قریظه) [در جای دیگری] اداء نماید».
در راه بر عده وقت نماز عصر داخل گردید.
بعضی از آنها [نظر به ظاهر فرموده پیامبر خدا ج] گفتند: تا وقتی که به [بنی قریظه] نرسیدیم، نباید نماز را اداء نمائیم.
و گروه دیگری [نظر به قصد پیامبر خدا ج] گفتند: نه خیر! نماز را میخوانیم، زیرا پیامبر خدا ج قصد تأخیر نماز ما را نداشتند.
این واقعه را برای پیامبر خدا ج حکایت نمودند، و ایشان هیچکدام را سرزنش نکردند([3]).
13- کتابُ العیدَین
[1]- از احکام و مسائل متعلق به این حدیث آنکه:
1) مراد از این غزوه، غزوۀ الرقاع است که در سال چهارم هجری در سرزمین قطفان واقع شد، و نماز خوف برای اولین بار در همین غزوه اقامه گردید.
2) نمازی را که به اینگونه اداء نمودند، نماز عصر بود، و چون مسافر بودند، قصر نموده و چهار رکعت را دو رکعت خواندند، و خواندن نماز خوف به اوصاف و اشکالی دیگری نیز آمده است، و مذهب احناف به همین شکلی است، که در این حدیث به آن تصریح شده است.
[2]- از احکام و مسائل متعلق به این حدیث آنکه:
1) از این دانسته میشود که ترک نماز به هیچ وجهی و در هیچ حالتی روا نیست، و اگر ترک نماز روا میبود، باید در حالت جهاد و مقابله با کفار که سختترین حالت است، روا میبود.
2) امام شافعی/ میگوید: مجاهد در حالت جنگ به هر طریقی که برایش میسر است، نمازش را اداء نماید، و امام ابوحنیفه/ میگوید: اگر مجاهد در حالت سواره جنگ میکرد، و فرصت پیاده شدن برایش میسر نبود، در این حالت نباید نماز بخواند، بلکه باید نمازش را قضاء بیاورد، و اگر در صف جهاد قرار داشت، ولی جنگ نمیکرد، و در عین حال امکان پیاده شدن نیز برایش میسر نبود، خواندن نماز در حالت سواره برایش روا است.
[3]- از احکام و مسائل متعلق به این حدیث آنکه:
1) غزوۀ احزاب که به نام غزوۀ خندق نیز یاد میشود، در شوال سال پنجم هجری اقع گردید، و این غزوه از آن جهت به نام غزوه احزاب نامیده شده است که اکثر قبائل عرب دست به دست هم داده و ده هزار مرد جنگی را تحت فرماندهی ابوسفیان بر علیه مسلمانان بسیج نموده بودند، و از آن جهت غزوه خندق میگویند که: مسلمانان چون خبر تالف و تحازب کفار را شنیدند، حالت دفاعی به خود گرفته و به اشاره سلمان فارسی در اطراف شهر مدینه منوره خندقی را حفر نمودند، و خندق عبارت از همان چیزی است که در فارسی آن را (سنگر) میگویند، به این معنی که: در اطراف شهر مدینه منوره سنگرهایی را ایجاد نمودند.
2) حکم شریعت نسبت به مجتهد و نسبت به کسی که از وی پیروی میکند، همان چیزی است که به نظرش صواب آمده است، ولو آنکه در واقع امر خطا باشد، و پیامبر اکرم ج گفتهاند: «وقتی که حاکم اجتهاد میکند، اگر به صواب برسد، برایش دو مزد است، - یک مزد جهت اجتهاد و یک مزد جهت رسیدن به صواب – و اگر خطا کند، برایش یک مزد است» که تنها مزد اجتهاد باشد.