ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
کتاب [20]: نماز در مسجد مکه و مدینه
باب: فَضْلِ الصَّلاَةِ فی مَسْجِدِ مَکَّةَ وَالمَدِینَةِ
باب [1]: فضیلت نماز خواندن در مسجد مکه و مسجد مدینه
620- عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "لاَ تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَّا إِلَى ثَلاَثَةِ مَسَاجِدَ: المَسْجِدِ الحَرَامِ، وَمَسْجِدِ الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وَمَسْجِدِ الأَقْصَى" [رواه البخاری: 1189].
620- از ابو هریرهس از پیامبر خدا ج روایت است که فرمودند: «برای هیچ مسجدی جز سه مسجد، قافلۀ سفر بسته نمیشود: مسجد الحرام، مسجد رسول ج، و مسجد اقصی»([1]).
621- وعَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «صَلاَةٌ فِی مَسْجِدِی هَذَا خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ صَلاَةٍ فِیمَا سِوَاهُ، إِلَّا المَسْجِدَ الحَرَامَ» [رواه البخاری: 1190].
621- و از ابو هریرهس روایت است که پیامبر خدا ج فرمودند: «یک نماز در همین مسجد من، بهتر از هزار نماز در هر مسجد دیگری بجز از نماز خواندن در مسجد الحرام است»([2]).
2- باب: مَسجِدِ قُبَاءَ
باب [2]: مسجد قباء
622- عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، کَانَ لاَ یُصَلِّی مِنَ الضُّحَى إِلَّا فِی یَوْمَیْنِ: یَوْمَ یَقْدَمُ بِمَکَّةَ، فَإِنَّهُ کَانَ یَقْدَمُهَا ضُحًى فَیَطُوفُ بِالْبَیْتِ، ثُمَّ یُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ خَلْفَ المَقَامِ، وَیَوْمَ یَأْتِی مَسْجِدَ قُبَاءٍ، فَإِنَّهُ کَانَ یَأْتِیهِ کُلَّ سَبْتٍ، فَإِذَا دَخَلَ المَسْجِدَ کَرِهَ أَنْ یَخْرُجَ مِنْهُ حَتَّى یُصَلِّیَ فِیهِ، قَالَ: وَکَانَ یُحَدِّثُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ یَزُورُهُ رَاکِبًا وَمَاشِیًا، وَکَانَ یَقُولُ: «إِنَّمَا أَصْنَعُ کَمَا رَأَیْتُ أَصْحَابِی یَصْنَعُونَ، وَلاَ أَمْنَعُ أَحَدًا أَنْ یُصَلِّیَ فِی أَیِّ سَاعَةٍ شَاءَ مِنْ لَیْلٍ أَوْ نَهَارٍ، غَیْرَ أَنْ لاَ تَتَحَرَّوْا طُلُوعَ الشَّمْسِ وَلاَ غُرُوبَهَا» [رواه البخاری: 1191، 1192].
622- از ابن عمرب روایت است که وی جز در روز، در روز دیگری در وقت چاشت نماز نمیخواند: یکی روزی که به مکه میآمد، زیرا عادت وی آن بود که همیشه در وقت چاشت به مکه میرسید، طواف میکرد، و پشت مقام [ابراهیم÷] دو رکعت نماز اداء میکرد.
[و روز دیگر]: روزی بود که به مسجد قباء میآمد، زیرا او هر روز شنبه به مسجد قباء میآمد، و وقتی که به مسجد داخل میشد، ناشایست میدانست که پیش از خواندن دو رکعت نماز، از مسجد خارج شود.
راوی میگوید: [و ابن عمرب] میگفت که: پیامبر خدا ج سواره و پیاده به مسجد قباء میآمدند.
[و ابن عمرب] برای راوی میگفت که: من کاری را میکنم که دیدم دیگر همنشینانم میکنند، و هیچکس را از نماز خواندن در هیچ ساعتی از شب و روز منع نمیکنم، [ولی میگویم]: قصد نکنید که در وقت طلوع و غروب آفتاب [نماز بخوانید]([3]).
3- باب: فَضْلِ مَا بَینَ القَبْرِ وَالمِنْبَرِ
باب [3]: فضیلت مابین قبر و منبر [پیامبر خدا ج]
623- عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَا بَیْنَ بَیْتِی وَمِنْبَرِی رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الجَنَّةِ، وَمِنْبَرِی عَلَى حَوْضِی» [رواه البخاری: 1196].
623- از ابو هریرهس از پیامبر خدا ج روایت است که فرمودند:
«مابین خانه و منبر من، روضه از ریاض جنت است، و منبر من در کنار کوثر است»([4]).
21- کِتَابُ العَمَلِ فِی الصَّلاَةِ
[1]- از احکام و مسائل متعلق به این حدیث آنکه:
1) این حدیث دلالت بر فضیلت این مساجد سه گانه دارد، و از آن جمله فضیلت نماز خواندن در آنها، و در حدیث آتی این فضیلت مساجد سه گانه به تفصیل مذکور است.
2) نباید به قصد نماز خواندن به هیچ مسجد دیگری غیر از این مساجد سه گانه قافله سفر بست، زیرا تمام مساجد دارای فضیلت مساوی است، پس لزومی به قافله سفر بستن جهت نماز خواندن به فلان مسجد نیست، و به هر مسجدی که نماز بخواند برایش همان ثوابی داده میشود که در آن مسجد دیگر داده نمیشود، مگر این مساجد سه گانه که دارای مزیت خاصی هستند که تفصیل آن در حدیث آتی مذکور است.
3) قافلۀ بستن به قصد دیگری مانند تجارت، تحصیل علم، زیارت دوستان و امثال اینها به هر جایی که باشد، مانعی ندارد.
[2]- از احکام و مسائل متعلق به این حدیث آنکه:
1) طبرانی و بزار از ابو الدرداءس روایت میکنند که پیامبر خدا ج فرمودند: «یک نماز در مسجد الحرام مانند صد هزار نماز، و یک نماز در مسجد من [یعنی: مسجد نبوی در مدینه منوره] مانند هزار نماز، و هر نماز در مسجد الاقصی [در ثواب و فضیلت خود] مانند پنجصد نماز است.
2) فضیلت نماز خواندن در این مساجد اختصاصی است نه بدلی، به این معنی که این فضیلت متعلق به نمازی است که در این مساجد خوانده میشود، نه آنکه بدیل از نماز یا نمازهایی باشد که خوانده نشده است، مثلاً: اگر کسی یک نماز را نخوانده باشد، و در مسجد الحرام صد سال نماز بخواند، اگر آن نماز را قضاء نیاورد، این نماز خواندن صد سال در مسجد الحرام، جای آن یک نماز را نمیگیرد.
3) این فضیلت طوری که امام طحاوی/ میگوید خاص به نمازهای فرضی نیست، بکله نمازهای نفلی را نیز شامل میگردد، یعنی: خواندن هر نماز نفلی در مسجد الحرام، مانند صد هزار نماز نفلی است که در مساجد دیگر خوانده میشود، و همچنین است مسجد نبوی و مسجد الاقصی.
4) مراد از مسجد الحرام، مسجدی است که در اطراف کعبه در زمان نبی کریم ج وجود داشته است، و همچنین توسعه که در این مسجد در آینده صورت میگیرد، ولو آنکه تمام شهر مکه را دربر بگیرد، ولی در مسجد پیامبر خدا ج چون به اسلوب اشاره ذکر گردیده است که «مسجدی هذا» یعنی: «همین مسجد من» گفتهاند، اکثر علماء بر این نظراند که این فضیلت خاص به همان مسجدی است که در زمان پیامبر خدا ج وجود داشته است، نه توسعههایی که در زمان خلفای راشدین و یا بعد از آن صورت گرفته است، گرچه توسعههای بعدی، در دیگر احکام حکم مسجد را دارد، و چون در مسجد الاقصی چنین اشاره اختصاصی وجود ندارد، حکم توسعههای آن، مانند حکم توسعههایی مسجد الحرام است.
5) در نزد جمهور علماء، مکه بر مدینه فضیلت دارد، ولی طوری که قاضی عیاض/ میگوید: بقعۀ که در آن نبی کریم ج مدفون میباشند، به اتفاق علماء بر مکه فضیلت دارد، حتی ابن عقیل حنبلی/ میگوید که: این بقعه بر عرش هم فضیلت دارد.
[3]- از احکام و مسائل متعلق به این حدیث آنکه:
1) قباء نام قریهای است که در جنوب شرق شهر مدینه قرار داشته و از حرم نبوی حدود پنج کیلو متر فاصله دارد، و این مسجد در آن قریه قرار دارد، و بعضی میگویند که در آنجا چاهی بود به نام (قبا) و این منطقه به نام آن چاه یاد میشود.
2) مسجد قباء اولین مسجدی است که در اسلام بنا یافته است، و این همان مسجدی است که خداوند متعال در موردش میفرماید: ﴿لَّمَسۡجِدٌ أُسِّسَ عَلَى ٱلتَّقۡوَىٰ مِنۡ أَوَّلِ یَوۡمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِۚ﴾، یعنی: مسجدی که از روز اول بر پایۀ تقوی بنا شده است، سزاوارتر است که در آن قیام کنی.
3) در روایات آمده است که پیامبر خدا ج هر روز شنبه سواره و پیاده به مسجد قبا میرفتند، و در آن نماز میخواندند، و سهل بن حنیف از پیامبر خدا ج روایت میکند که فرمودند: «کسی که به مسجد قبا آمده و در آن نماز بخواند، مانند آن است که غلامی را آزاد کرده باشد».
[4]- از احکام و مسائل متعلق به این حدیث آنکه:
1) مراد از این فرمودۀ پیامبر خدا ج که: «مابین خانه و منبر من، روضه از ریاض جنت است» این است که همیناکنون این مکان روضه از ریاض جنت است، و یا اینکه همین مکان به جنت برده میشود و روضۀ از ریاض آن میگردد، و یا برای کسی که در اینجا نماز بخواند و عبادت کند، روضۀ از ریاض جنت داده میشود، و یا شاید همۀ این معانی سه گانه مراد باشد.
2) در روایاتی آمده است که برای آن حضرت ج در کنار کوثر منبری نصب میکنند، و معنی حدیث نبوی این است که: خداوند متعال همین منبر را دوباره به همین شکلش درآورده و در کنار کوثر قرار میدهد.