ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
قبر، نخستین منزلگاه آخرت است و برای کسی که عملش را نیکو بگرداند و برای دیدار الهی آماده باشد، محل سرور و شادمانی خواهد بود. و برای کسی که عملش را بد نموده و در اطاعت و فرمانبرداری از پروردگارش کوتاهی و غفلت نماید، محل تاریکی و وحشت خواهد بود.
رسول خدا ج فرمود: «قبر، نخستین منزل آخرت است، اگر بنده از آنجا نجات یافت، سفر پس از آن آسانتر خواهد بود، و اگر از آن رهایی نیافت، مسیر پس از آن سختتر خواهد بود»[1].
بنابراین،
· دلایل آنچه در قبر روی میدهد، چیست؟
· سوال در قبر از چه زمانی آغاز میگردد؟
· آیا مردگان متوجه زیارت زندگان خواهند شد یا خیر؟
ایمان به عذاب و نعمتهای قبر از جمله ایمان به غیب، و از اصول ایمان است و دلایل فراوانی در قرآن و احادیث پیامبر وجود دارند که بر اثبات عذاب و نعمت قبر دلالت دارند.
خداوند در مورد آل فرعون میفرماید:
﴿ٱلنَّارُ یُعۡرَضُونَ عَلَیۡهَا غُدُوّٗا وَعَشِیّٗاۚ وَیَوۡمَ تَقُومُ ٱلسَّاعَةُ أَدۡخِلُوٓاْ ءَالَ فِرۡعَوۡنَ أَشَدَّ ٱلۡعَذَابِ٤٦﴾ [غافر: 46]. «و آن آتش دوزخ است که بامدادان و شامگاهان آنان بدان عرضه میشوند. (این عذاب برزخ ایشان است) و امّا روزی که قیامت برپا میشود (خدا به فرشتگان دستور میدهد) خاندان فرعون (و پیروان او) را به شدیدترین عذاب دچار سازید».
بنابراین، آنان صبح و شام بر آتش عرضه خواهند شد، آن گاه پس از برپایی قیامت به عذاب جهنم عرضه خواهند شد.
و نیز خداوند فرموده است: ﴿سَنُعَذِّبُهُم مَّرَّتَیۡنِ ثُمَّ یُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِیمٖ﴾ [التوبة: 101]. «ایشان را دو بار عذاب میدهیم. سپس (در آخرت) روانۀ عذاب بزرگی میگردند».
بنابراین، عذاب اول بر کافران و منافقان در دنیاست که خداوند آنان را غمگین و اندوهگین و سازد و عذاب دوم در قبر خواهد بود وآنگهی پس از برپایی و فرا رسیدن قیامت، به عذاب بزرگ دوزخ برگردانده میشود.
رسول خدا ج فرمود: «هنگامی که بندهای را در قبرش میگذارند و دوستانش بر میگردند و میروند، میت صدای پاهایشان را میشنود»[2].
در ادامۀ همین حدیث آمده است که وقتی از کافر و منافق میپرسند: درباره این شخص، یعنی محمد ج چه میگفتی؟ او میگوید:
من چیزی نمیدانم. هر چه مردم میگفتند، من نیز میگفتم. به او میگویند: تو ندانستی و نه سعی کردی که بدانی. سپس، با پتکی آهنی، ضربۀ محکمی بر فرق سرش، میکوبند. آنگاه، چنان فریادی سر میدهد که بجز انسانها و جنها، همۀ مخلوقات اطراف او، فریادش را میشنوند».[3]
و نیز آن حضرت ج فرمود: «اگر بیم آن نبود که شما مردگان خویش را دفن نمیکردید، از الله میخواستم تا عذاب قبری را که من میشنوم، شما را بشنواند»[4] [5].
آن حضرت ج در دعاهایش اینگونه میفرمود: «وأعوذ بک من عذاب القبر»[6]. «خدایا از عذاب قبر به تو پناه میبرم».
و نیز فرمود: «عذاب قبر حق است»[7].
چه کسانی از نعمتهای قبر برخوردار میشوند؟
نعمتهای قبر از آن مؤمنین خواهند شد. خداوند میفرماید:
﴿ٱلَّذِینَ تَتَوَفَّىٰهُمُ ٱلۡمَلَٰٓئِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلَٰمٌ عَلَیۡکُمُ ٱدۡخُلُواْ ٱلۡجَنَّةَ بِمَا کُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ٣٢﴾ [النحل: 32]. «همانهایی که (به هنگام مرگ) فرشتگان جانشان را میگیرند در حالی که پاکیزه (از کفر و معاصی) و شادان (از رویارویی با پروردگار) هستند. میگویند: درودتان باد! (در امان خدایید و از امروز به ناراحتی و بلایی دچار نمیآیید و) به خاطر کارهایی که میکرده اید به بهشت در آیید».
و نیز رسول خدا فرمودهاند: «هنگامی که بندهای را در قبرش میگذارند و دوستانش بر میگردند و میروند...»
در ادامۀ آمده است: «دو فرشته نزد او میآیند، او را مینشانند و از وی میپرسند: درباره این شخص، یعنی محمد ج چه میگفتی؟ جواب میدهد: من گواهی میدهم که محمد ج بنده خدا و رسول اوست. فرشتهها میگویند: به جایگاه خود در روزخ نگاه کن. خداوند آن را برای تو با جایی در بهشت، عوض کرده است»[8].
همچنین رسول خدا ج در احادیث بیان کرده است که مؤمن به سؤالات فرشتگان پاسخ میدهد: «آنگاه منادیای از آسمان ندا میدهد: بندهام راست گفت، برایش فرشی را از بهشت پهن کنید و دروازهای از بهشت برایش بگشایید و او را از لباسهای بهشتی لباس بپوشانید، آن گاه از خوشبویی بهشت به مشامش میرسد و قبرش تا انتهای چشمش وسیع میشود»[9].
چه افرادی در قبر عذاب میبینند؟
خداوند نافرمانان و گردنکشان را به عذاب قبر تهدید کرده است و در حقیقت عذاب قبر، از آن کافران است، اما مؤمنان نافرمان نیز به سبب گناهانی که مرتکب شدهاند، نیز در قبر عذاب میبینند.
ابن عباس س میگوید: رسول خدا ج از کنار دو قبر عبور کرد و فرمود: «این دو نفر، عذاب داده میشوند اما نه بخاطر گناه بزرگی». سپس فرمود: «بلی، یکی از آنان، از ادرار خود، پرهیز نمیکرد و دیگری، سخن چینی مینمود». آنگاه، رسول اکرم ج شاخۀ ترِ درختی خواست. آن را دو قسمت کرد و هر قسمت آن را روی یکی از آن دو قبر، گذاشت. از رسول الله ج پرسیدند: چرا چنین کردی؟ فرمود: «امید است تا زمانی که این دو شاخه، خشک نشده است، خداوند، عذاب آنان را تخفیف دهد»[10].
آیا گذاشتن شاخۀ تر از عذاب قبر نجات میدهد؟
پاسخ: خیر، زیرا این کاری که رسول خدا ج انجام داد، این از ویژگیهای آن حضرت ج بود، چون پیامبر ج فرمود: «امیدوارم که خداوند با شفاعت من در عذاب آنها تخفیف بیاورد».
و نیز کسی که پس از رسول خدا ج شاخهای میگذارد، گویا خود را تزکیه میکند، زیرا او در چه جایگاهی قرار دارد که خداوند به وسیلۀ او از عذاب بندگانش بکاهد؟
و نیز رسول خدا ج زمانی بر قبر آنها، آن شاخه را گذاشت که از عذاب آنان باخبر گردید، اما اینک چه کسی میداند که صاحب قبر عذاب میبیند؟
چه زمانی در قبر از میت سوال آغاز میشود؟
جواب: زمانی که میت را دفن کنند و از دفن او فارغ شوند، آن گاه روحش به جسد وی باز میگردد و سؤال و پرسش از وی آغاز میشود. چنان که حضرت عثمان س گفت: «هر گاه رسول خدا ج از دفن میت فارغ میشد، در کنار قبرش میایستاد و میفرمود: برای برادرتان آمرزش بخواهید و برایش دعای ثابت قدمی بخواهید؛ زیرا اینک وی مورد سوال قرار میگیرد»[11].
آیا مردم صدای عذاب قبر را میشنوند؟
پاسخ: جن و انس نمیتوانند صدای عذاب قبر را بشنوند. چنان که رسول خدا ج در مورد کافر فرمود: «چنان فریادی میزنند که جز جن و انس همۀ موجودات صدایش را میشنوند»[12].
البته حیوانات صدای عذاب قبر را میشنوند.
در روایت آمده است که دو پیرزن از پیرزنان یهود نزد عایشه ل آمدند و با او در مورد عذاب قبر سخن گفتند، وقتی رسول خدا ج به خانه تشریف آورد، عایشه ل از وی در مورد عذاب قبر پرسید. آن حضرت ج فرمود: «آن دو راست گفتند: آنان در قبر چنان عذاب میبینند که حیوانات صدای آن را میشنوند»[13] .
آیا مرده صدای زندگان را میشنود؟
پاسخ: اهل علم در این مورد اختلاف نظر دارند، اما قول راجح این است که صدای آنان را نمیشنود. چنان که خداوند فرموده است: ﴿وَمَآ أَنتَ بِمُسۡمِعٖ مَّن فِی ٱلۡقُبُورِ﴾ [فاطر: 22]. «و تو نمیتوانی مردگان آرمیده در گورها را شنوا گردانی».
اما وقتی او را دفن میکنند، صدای کفشهایشان را میشنود. چنان که رسول خدا ج فرمود: «هنگامی که بندهای را در قبرش میگذارند و دوستانش بر میگردند و میروند، میت صدای پاهایشان را میشنود»[14].
آیا مرده به گریۀ اهلش عذاب میبیند؟
جواب، آری، چون رسول خدا ج فرمود: «برای هر میتی که نوحه خوانده شود، به سبب آن نوحه، عذاب داده میشود»[15].
اصل این است که میت به خاطر اعمالش مورد محاسبه قرار گرفته و عذاب میبیند یا از نعمت برخوردار میشود، پس چگونه در حدیث آمده است که میت به سبب عمل دیگران عذاب میبیند؟
جواب: در زمان جاهلیت مرسوم بود که هر گاه کسی نزدیک بود، بمیرد، توصیه میکرد که برایم نوحه بخوانید و گریبانتان را پاره کنید، تا برای مردم ثابت گردد که او نزد آنها محبوب بوده و دوست داشتند زنده میبود.
چان که یکی به هنگام مرگش به همسرش این گونه توصیه کرد:
إذا متُّ فأبکینی بمـا أنا أهله ج |
|
أهله وشُقِّی علی الجیب یا ابن معبد[16]
|
یعنی: ای دختر معبد! هر گاه من مُردم چنان برایم گریه کن که شایستۀ من است و برایم گریبانت را پاره کن.
دیگری نیز گفته است:
إذا
متّ فأبْکینی بثنتین لا یُقل |
|
کذبتِ
وشرّ الباکیات کذوبُـها[17] |
«هر گاه مُردم، دو سال کامل برایم گریه کن، اما باز هم دروغ میگویی، و بدترین زنان گریه کنده، دروغگوترین آنهایند».
پس اگر مسلمان چنان عملی را که اهل جاهلیت انجام میدادند، مرتکب شود، عملش معصیتی بشمار میرود و به خاطر آن در قبر عذاب میبیند.
برخی در تشریح این حدیث چنین گفتهاند:
زمانی میت عذاب میبیند که از عادت آنان خبر داشته باشد که آنان بر او گریه میکنند و گریبانشان را پاره میکنند و قبلا آنها را دیده است که بر مردگان خود چنین کردهاند و در عین حال آنان را قبل از مرگش از این کار باز ندارد، در این صورت عذاب میبیند.
و نیز برخی اینگونه گفتهاند که میت در اثر کار آنان دردمند شده و متاثر میشود.
از خداوند میخواهیم که رحمت و خشنودی خود را شامل حال ما بگرداند. آمین.
باور...
عذاب و نعمت قبر از جمله امور غیبیای هستند
که ایمان آوردن به آن لازم است،
اگر چه با حواس پنجگانۀ ما درک نشود.
[1]- سنن ترمذی، ابن ماجه و حاکم با سند صحیح.
[2]- متفق علیه.
[3]- متفق علیه.
[4]- یعنی خداوند قدرت شنیدن صدای مردگان را به پیامبر داده بود، لذا خواست دعا کند تا آنچه از عذاب مردگان را که میشنود، به امتش بشنواند تا مایۀ عبرت و اندرز آنان شود، اما از این امر بیمناک شد که مردم از ترس عذاب قبر همدیگر را پس از مرگ دفن نکنند.
[5]- صحیح مسلم.
[6]- متفق علیه.
[7]- متفق علیه.
[8]- متفق علیه، یعنی اگر الله را نافرمانی میکردی، خداوند جایت را در دوزخ قرار میداد، ولی اینک تو را در بهشت جای داده است.
[9]- ابوداود.
[10]- متفق علیه.
[11]- ابوداود و حاکم با سند صحیح.
[12]- متفق علیه.
[13]- متفق علیه.
[14]- متفق علیه.
[15]- متفق علیه.
[16]- به نقل از مشکاة المصابیح، 5/966.
[17]- الأشباه والنظائر من أشعار المتقدمین والجاهلیین والمخضرمین (ص: 47)