ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
پروردگارمان زنده و پاینده است و جز ذات او هر چیزی نابود میشود و جز مُلک او همۀ مُلکها و فرمانرواییها از بین میرود.
خداوند متعال فرموده است: ﴿کُلُّ مَنۡ عَلَیۡهَا فَانٖ٢٦ وَیَبۡقَىٰ وَجۡهُ رَبِّکَ ذُو ٱلۡجَلَٰلِ وَٱلۡإِکۡرَامِ٢٧﴾ [الرحمن: 26-27]. «همۀ چیزها و همۀ کسانی که بر روی زمین هستند، دستخوش فنا میگردند. * و تنها ذات پروردگار با عظمت و ارجمند تو میماند و بس».
آری، همۀ موجودات روی زمین نابود و فنا میشوند، میمیرند و خاک آنها را میخورد، اما از نصوص شرعی فهمیده میشود که برخی از این موارد مستثنی هستند.
· این امور کدامند؟
· معنای عدم فنای آنها چیست؟
خداوند هر چه را بخواهد از بین میبرد و هر چه را بخواهد باقی میگذارد، و پروردگارت هر چه را بخواهد بر میگزیند و اختیار میکند؛ بنابراین، همۀ مخلوقات میمیرند و از بین میروند، جز هشت مورد که عبارتند از:
آخرین استخوان ستون فقرات (دنبالیچه)
زیرا کل جسد انسان فنا شده و از بین میرود، جز همین قسمت از بدن که از بین نمیرود و خداوند انسان را از نو از همین استخوان میآفریند.
رسول خدا ج فرمود: «همۀ بدن فرزند آدم را خاک میخورد، جز آخرین استخوان ستون فقرات که از آن آفریده شده و خلقتش تکمیل میگردد»[1].
علم طبیعت و حقیقت روح را فقط الله میداند، اما قوام و حیات جسد، به آن وابسته است. لذا هر گاه روح از جسد جدا شود، جسد میمیرد و روح به آسمان میرود و اگر نیک باشد، درهای آسمان به رویش گشوده میشوند و اگر بد باشد، درهای آسمان به رویش بسته و گشوده نخواهند شد، اما در هر دو حالت، روح به جسد باز میگردد.
اما ارواح از بین میرود. رسول خدا ج در مورد شهدا میفرماید:
«ارواح شهدا در شکم پرندگان سبزی قرار دارد که درون قندیلهایی هستند که بر عرش آویزانند، هر موقع بخواهند در بهشت میچرند و سپس به آن قندیلها باز میگردند»[2].
اما رسول خدا ج در مورد ارواح مؤمنین فرموده است: «همانا روح مؤمن پرندهای میشود که در درختان بهشت قرار میگیرد تا این که خداوند در روز قیامت او را به جسدش باز میگرداند»[3].
خداوند آنها را برای اکرام و گرامی داشتن فرمانبرداران و تحقیر و ذلیل گردانیدن بدکاران آفریده است و برای همیشه باقی میمانند و از بین نمیروند. خداوند فرموده است: ﴿خَٰلِدِینَ فِیهَآ أَبَدٗا﴾ [النساء : 57]، «در آنجاها جاودانه تا به ابد میمانند».
عرش، در لغت به تختی میگویند که پادشاهان بر آن قرار میگیرد، و پروردگارمان نیز عرشی دارند که شایستۀ جلال و عظمت اوست. خداوند در هفت جا در قرآن کریم از استوای خویش بر عرش یاد کرده است.
چنان که در قرآن میخوانیم:
﴿ٱلرَّحۡمَٰنُ عَلَى ٱلۡعَرۡشِ ٱسۡتَوَىٰ٥﴾ [طه: 5]. «خداوند مهربانی است که بر عرش مستوی شده است».
و نیز میفرماید: ﴿ثُمَّ ٱسۡتَوَىٰ عَلَى ٱلۡعَرۡشِ﴾ [الأعراف: 54]. «سپس بر عرش قرار گرفت».
عرش، نخستین مخلوقی است که خداوند آن را برای بقا آفریده است، نه برای فنا؛ لذا عرش به هنگام دمیدن در صور دوم که همۀ مخلوقات نابود شده و از بین میروند، نابود نمیشود.
کرسی، محل دو قدم پروردگامان است، آن گونه که بن عباس ش گفته است. بنابراین، کرسی باقی است و از بین نمیرود[4].
عبارتند از زنان بهشتی که برای بهشت آفریده شدهاند و مانند سایر مخلوقات از بین نمیروند.
لوح، عبارت است از لوح محفوظ که خداوند در آن تقدیر بندگان را نوشته و از بین نمیرود.
قلم مخلوقی است که خداوند آن را آفریده و به آن دستور داده است تا اعمال بندگان را بنویسد. رسول خدا ج فرمود: «نخستین چیزی که خداوند آفرید، قلم بود و به آن دستور داد و فرمود: بنویس، گفت، خدایا! چه بنویسم؟ الله فرمود: تقدیر بندگان را تا روز قیامت بنویس»[5].
سیوطی این هشت مورد را که از بین نمیروند، در این دو بیت شعر جمع کرده است:
ثمـانیة
حـکم البـقـاء یَعُمُّـهـا
|
|
مـن
الخـلـق والبـاقـون فی حیِّز العدم
|
هـی العـرش والکرسی نـار وجنـة
|
|
وعجب والأرواح کذا اللوح والقلم |
«هشت موردند که از میان مخلوقات، حکم بقا شامل آنها میشوند و باقی از بین رفته و نابود میشوند».
«و آنها عبارتند از: عرش، کرسی، بهشت، دوزخ، استخوان دنبالیچه (آخرین استخوان ستون فقرات)، ارواح، لوح و قلم».
باور...
پروردگارمان هر چه بخواهد، میآفریند،
و هر چه بخواهد جاوید نگه داشته
و هر چه را بخواهد نابود میگرداند.