دمیدن در صور، نخستین رویداد برپایی قیامت و ایجاد دگرگونی در هستی و اضطراب جهان خواهد بود.
بنابراین،
· صور چیست و در چه چیزی دمیده میشود؟
· چند بار در صور دمیده میشود و پس از دمیدن در صور چه اتفاقی میافتد؟
· آیا همۀ بندگان دچار بیهوشی میشوند؟
صور شاخی است که در آن دمیده میشود. مراد از شاخ همان چیزی است که بر سر گوسفند قرار دارد.
بادیه نشینی به محضر پیامبر آمد و پرسید: صور یعنی چه؟ فرمود: «شاخی است که در آن دمیده میشود»[1].
اسرافیل فرشتهای است که مسئول دمیدن در صور است و در هر لحظه منتظر فرمان پروردگار است تا به او فرمان دهد تا در صور بدمد.
رسول خدا ج به ما خبر داده است که اسرافیل از زمانی که خداوند او را آفریده است، در انتظار دمیدن در آن بسر میبرد. آن حضرت ج فرمود:
«همانا فرشتهای که مسئولیت دمیدن در صور به او سپرده شده است، چشمانش آمادهاند و به عرش مینگرند و چمشانش را باز و بسته نمیکند تا مبادا قبل از آن که آنها را بگشاید، خداوند به او فرمان دهد، از این رو چشمانش مانند دو ستارۀ درخشان هستند[2].
در این زمان که ما در قرب قیامت بسر میبریم، اسرافیل بیشتر خود را برای دمیدن در صور آماده میکند.
رسول خدا ج فرمود: «چگونه شادمان باشم از نعمت برخوردار شوم در حالی که اسرافیل صور را به دهان گرفته و پیشانیاش را کج کرده و گوش به فرمان است تا به او دستور رسد تا به صور بدمد؟ آنان گفتند: پس یا رسول الله! در این هنگام ما چه بگوییم؟ فرمود: «بگویید: حَسْبُنَا الله وَنِعْمَ الوَکیلُ تَوَکلْنَا عَلَى الله ربنا»[3].
دلایلی از قرآن و حدیث بر نفخ صور
دمیدن در صور امری حقیقی و واقعی است که رعب و وحشت فراوانی دربر دارد و برای اثبات آن آیات و روایات فراوانی وارد شده است.
از آن جمله:
خداوند میفرماید: ﴿وَنُفِخَ فِی ٱلصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَن فِی ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا مَن شَآءَ ٱللَّهُۖ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخۡرَىٰ فَإِذَا هُمۡ قِیَامٞ یَنظُرُونَ٦٨﴾ [الزمر: 68].
«در صور دمیده خواهد شد و تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند میمیرند مگر کسانی که خدا بخواهد (آنان را تا زمان دیگری زنده بدارد). سپس بار دیگر در آن دمیده میشود، به ناگاه همگی (جان میگیرند و) به پا میخیزند و مینگزند (تا در حق ایشان چه شود و حساب و کتابشان کی انجام پذیرد و سرنوشتشان به کجا بینجامد)».
و نیز خداوند فرموده است: ﴿وَیَوۡمَ یُنفَخُ فِی ٱلصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَن فِی ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا مَن شَآءَ ٱللَّهُۚ وَکُلٌّ أَتَوۡهُ دَٰخِرِینَ٨٧﴾ [النمل: 87]. «و روزی که در صور دمیده شود، و تمام کسانی که در آسمانها و زمینند وحشت زده و هراسناک شوند، مگر کسانی که خدا بخواهد. و همگان فروتنانه در پیشگاه او حاضر و آماده میگردند».
و نیز فرموده است ﴿وَنُفِخَ فِی ٱلصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ ٱلۡأَجۡدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمۡ یَنسِلُونَ٥١﴾ [یس: 51]. «(برای بار دوم) در صور دمیده میشود و به ناگاه همۀ آنان از گورها بیرون آمده و به سوی (دادگاه حساب و کتاب) پروردگارشان شتابان رهسپار میگردند».
رسول خدا ج فرمود: «در این هنگام در صور دمیده میشود. هر کس آن را بشنود گردنش را خم میکند و به آن گوش فرا میدهد. نخستین کسی که آن را میشنود، مردی است که در حال درست کردن حوضچهی شترش است. او بیهوش میشود و مردم نیز بیهوش میشوند»[4].
اسرافیل دو بار به صورت وحشتناک در صور میدمد.
در این نفخه اول، همۀ موجودات، اعم از انسانها، جنیان، حیوانات، پرندگان و حشرات و همۀ موجودات از بین میرود و صفحۀ جهان هستی پیچیده میشود و فقط پروردگار جبار و مقتدر باقی میماند.
این نفخۀ بعث و نشور است که مردگان زنده شده و از قبرهایشان بر میخیزند.
خداوند در قرآن از هر دو نفخه و آنچه در میان این دو نفخه روی میدهد را ذکر نموده و میفرماید:
﴿وَنُفِخَ فِی ٱلصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَن فِی ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا مَن شَآءَ ٱللَّهُۖ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخۡرَىٰ فَإِذَا هُمۡ قِیَامٞ یَنظُرُونَ٦٨﴾ [الزمر: 68]. «و روزی که در صور دمیده شود، و تمام کسانی که در آسمانها و زمینند وحشت زده و هراسناک شوند، مگر کسانی که خدا بخواهد. و همگان فروتنانه در پیشگاه او حاضر و آماده میگردند».
و نیز حالت مردم را توصیف کرده است که چگونه از قبرهایشان بر میخیزند. میفرماید: ﴿وَنُفِخَ فِی ٱلصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ ٱلۡأَجۡدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمۡ یَنسِلُونَ٥١﴾ [یس: 51]. «(برای بار دوم) در صور دمیده میشود و به ناگاه همۀ آنان از گورها بیرون آمده و به سوی (دادگاه حساب و کتاب) پروردگارشان شتابان رهسپار میگردند».
همچنین خداوند نفخۀ اول را «راجفه» و نفخۀ دوم را «رادفه» نامیده و فرموده است: ﴿یَوۡمَ تَرۡجُفُ ٱلرَّاجِفَةُ٦ تَتۡبَعُهَا ٱلرَّادِفَةُ٧﴾ [النازعات: 6-7].
«در آن روزی که (نفخۀ اوّل، در صور دمیده میشود و) زلزلهای در میگیرد (و دنیا خراب میگردد و همگان میمیرند). * سپس (نفخۀ دوم، در صور دمیده میشود و زلزلۀ نخستین) زلزلۀ دیگری به دنبال خواهد داشت».
در جایی دیگر خداوند نفخۀ اول را «صیحه = صدا و فریاد» و نفخۀ دوم را «صور» نامیده و فرموده است: ﴿مَا یَنظُرُونَ إِلَّا صَیۡحَةٗ وَٰحِدَةٗ تَأۡخُذُهُمۡ وَهُمۡ یَخِصِّمُونَ٤٩ فَلَا یَسۡتَطِیعُونَ تَوۡصِیَةٗ وَلَآ إِلَىٰٓ أَهۡلِهِمۡ یَرۡجِعُونَ٥٠ وَنُفِخَ فِی ٱلصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ ٱلۡأَجۡدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمۡ یَنسِلُونَ٥١﴾ [یس: 49-51]. «انتظار نمیکشند مگر صدایی را که (ناگهان طنین انداز میگردد و) ایشان را در بر میگیرد (و نابودشان میگرداند) در حالی که با یکدیگر (به معامله و کار و بار روزمرۀ زندگی، سرگرم و) درگیرند. * (این حادثه به قدری سریع و غافلگیرانه است که) حتّی توانایی وصیّت نمودن و سفارش کردن نخواهند داشت، و حتّی فرصت مراجعه به سوی خانواده و فرزندانشان را پیدا نخواهند کرد. * (برای بار دوم) در صور دمیده میشود و به ناگاه همۀ آنان از گورها بیرون آمده و به سوی (دادگاه حساب و کتاب) پروردگارشان شتابان رهسپار میگردند».
نص صریحی بین این دو نفخه نیامده است تا مدّت بین دو نفخه را مشخص نماید، اما در حدیثی از طریق حضرت ابوهریره س به صورت اشاره آمده است که آن حضرت ج فرمود: : «فاصلۀ میان دو صور، چهل است». گفتند: ای ابوهریره! چهل روز است؟ گفت: در این مورد، چیزی نمیگویم. پرسیدند: چهل سال است؟ گفت: در این مورد، چیزی نمیگویم. پرسیدند: چهل ماه است؟ باز هم گفت: در این مورد، چیزی نمیگویم.
ابوهریرهس فاصلۀ بین دو صور را بیان نکرد، چون آن را از رسول خدا ج نشنیده بود، آن گاه در تکمیل حدیث گفت: «آن گاه خداوند از آسمان آبی فرود میآورد و انسانها مانند گیاه میرویند».
آن حضرت ج فرود: «تمام اعضای بدن انسان، از بین میرود مگر بیخ دُمش که آفرینش، از آن شروع میشود»[5].
در چه روزی در صور دمیده میشود؟
هر دو نفخۀ اول و دوم، یعنی نفخۀ اماته که همۀ خلایق از بین میروند و نفخۀ بعث و نشور که موجودات زنده میشوند و از قبرها بر میخیزند، در روز جمعه روی میدهند.
رسول خدا ج فرمود: «بهترین روزتان، روز جمعه است، در همین روز آدم آفریده شد و در همین روز وفات کرد، نفخۀ اول و دوم در همین روز انجام میپذیرد، پس در همین روز به کثرت برایم درود و سلام بفرستید، چون درود و سلامتان در این روز به من میرسد. اصحاب گفتند: یا رسول الله! چگونه درود و سلام ما به تو میرسد، در حالی که استخوانهایت به خاک تبدیل شده است؟ پیامبرج فرمود: خداوند بر زمین حرام کرده است که اجساد انبیا را بخورد»[6].
و نیز در حدیثی آمده است: «قیامت جز در روز جمعه برپا نمیشود»[7].
در روایت دیگری آمده است: «در روز جمعه هر جنبندهای گوش به زنگ است و منتظر برپایی قیامت است»[8].
نخستین کسی که نفخۀ اول را میشنود
نفخۀ اول در حالی انجام میپذیرد که مردم به صورت عادی و طبق معمول مشغول زندگی و گذراندن حیات عادی خودشان هستند. چنان که یکی به بازار رفته و پارچه را میگیرد تا آن را بخرد، دیگری شترش را دوشیده و در حال رفتن به خانهاش است تا آن را بنوشد، فرد دیگری حوضچهای را در کنار چاهی درست کرده تا آب را در آن جمع کند و به شترش بدهد، شخص دیگری در کمال آرامش و امنیت سفره را پهن نموده تا یک لقمه را پس از دیگری در دهانش بگذارد، که ناگهان در این هنگام اسرافیل در صور میدمد و ترس و وحشت بزرگی، هستی را فرا میگیرد و دلهای مردم میترکد و ارواح از اجساد بیرون میجهند و انسانها میمیرند.
و قیامت، چنان ناگهانی فرا میرسد که دو نفر، پارچههایشان را بین یگدیگر پهن میکنند ولی هنوز معاملهای انجام ندادهاند و آنها را جمع نکردهاند که قیامت برپا میشود.
و چنان ناگهانی است که شخصی، شترش را میدوشد اما قبل از اینکه شیرش را بنوشد، قیامت برپا میشود. و چنان ناگهانی است که فرد، شکافهای حوضاش را میگیرد اما قبل از اینکه دامهایش را آب بدهد، قیامت برپا میشود.
و حتی به اندازهای ناگهانی است که شخصی، لقمهاش را بسوی دهانش میبرد اما موفق به خوردنش نمیشود».
ترس و وحشت بزرگی در آن روز دامنگیر بندگان میشود، از این رو خداوند با آرامی و نرمی جان مؤمنان را میگیرد و فقط انسانهای بد و شرور باقی میمانند.
رسول خدا ج با تفصیل از حوادث قبل از نفخۀ اول و در اثنای آن پرده برداشته و میفرماید: «دجال در امت من ظهور میکند و میان آنها تا چهل (نمی دانم چهل روز، ماه یا سال) خواهد ماند. آنگاه خداوند عیسی بن مریم را که به عروه بن مسعود شباهت دارد، فرو میفرستد. او دجال را فرا میخواند و او را نابود میکند. سپس هفت سال میان مردم میماند. در میان دو نفر دشمنی و عداوتی وجود ندارد.
آنگاه خداوند باد خنکی از طرف شام میفرستد و هر کس که به اندازهی ذرهای ایمان یا خیر در قلب او باشد، قطعاً این که این باد جان او را در زمین میگیرد، حتی اگر شخصی در دل کوه خود را پنهان کند، این باد در آنجا نیز میرود و جانش را میگیرد. آنگاه انسانهای بد به سبکی پرنده و دشمنی و تجاوزگری درندگان (نسبت به گناه) باقی میمانند که هیچ معروفی را معروف و منکری را منکر نمیدانند. در این هنگام شیطان بر آنان ظاهر میشود و میگوید: آیا از من اجابت نمیکنید؟ آنها میگویند: به چه چیزی دستور میدهی؟ آنان را به پرستش بتها فرا میخواند، در حالی که در وفور نعمت و زندگی خوب و مرفه به سر میبرند.
در این هنگام در صور دمیده میشود. هر کس آن را بشنود گردنش را خم میکند و به آن گوش فرا میدهد. نخستین کسی که آن را میشنود، مردی است که در حال درست کردن حوضچهی شترش است. او بیهوش میشود و مردم نیز بیهوش میشوند. آن گاه خداوند بارانی بسان شبنم فرود میآورد و اجسادشان میروید.
سپس دو مرتبه در صور دمیده میشود که بناگاه مردم ایستاده و نگاه میکنند. آن گاه گفته میشود: ای مردم! به سوی پروردگارتان بشتابید. آنان را نگاه دارید که مورد بازخواست قرار گیرند. آن گاه گفته میشود: اعزامیان به دوزخ را بیرون آورید. میپرسند: تعداد آنان چقدر است؟ میگویند: از هر هزار نفر، نهصد و نود و نه نفر! این، آن روزی است که کودکان پیر میشوند و روزی است که شدت هول قیامت نمایان میگردد»[9].
دمیدن در صور، کاری وحشتناک است و حوادثی که پس از آن روی میدهند، بسیار هراس انگیز خواهند بود و رسول خدا ج به ما آموختهاند که بگوییم: حسبنا الله و نعم الوکیل. یعنی کافی است که به الله پناه ببریم؛ زیرا اوست که افراد وحشتزده را امان میبخشد.
وقفه ...
اسرافیل، علی رغم خلقت عظیم و درجۀ بزرگ و عبادت پیوسته اش،
در اثر خوف و عظمت آفریدگارش میلرزد.
[1]- احمد و ابوداود و حاکم با سند صحیح.
[2]- مستدرک حاکم با سند صحیح.
[3]- سنن ترمذی با سند صحیح لغیره.
[4]- صحیح مسلم.
[5]- صحیح بخاری.
[6]- نسایی، ابوداود و ابن ماجه. یعنی به خاطر عظمت و جلالت قدری که در نزد خداوند دارند، خداوند بر زمین حرام گردانیده است تا اجساد آنان را بخورد.
[7]- صحیح مسلم.
[8]- احمد و نسایی.
[9]- صحیح مسلم.