ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
معرفی سوره: سورهی «نصر» یا «التودیع» آخرین سورهی کامل مدنی است که بعد از سورهی توبه در حجة الوداع بر پیامبر ص نازل شد و شامل سه آیه است.
مناسبت آن با سورهی قبل: در سورهی کافرون تفاوت اساسی بین توحید و کفر مطرح شد و در این سوره در بارهی نعمت بزرگ خداوند یعنی برتری و پیروزی دین خدا و پیروان آن بر کفر و کافرین، صحبت میشود.
محور سوره: فتح مکه و لزوم شکرگزاری از این نعمت بزرگ.
عنوان سوره: جهانی شدن دین
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ
﴿إِذَا جَآءَ نَصۡرُ ٱللَّهِ وَٱلۡفَتۡحُ ١ وَرَأَیۡتَ ٱلنَّاسَ یَدۡخُلُونَ فِی دِینِ ٱللَّهِ أَفۡوَاجٗا ٢ فَسَبِّحۡ بِحَمۡدِ رَبِّکَ وَٱسۡتَغۡفِرۡهُۚ إِنَّهُۥ کَانَ تَوَّابَۢا ٣﴾ [النصر: 1-3].
ترجمه:
به نام خداوند بخشایندهی مهربان
«آنگاه که یاری خدا و فتح فرا رسد (1) و مردم را ببینی که گروه گروه در دین خدا داخل میشوند (2) پس با ستایش پروردگارت به تسبیح بپرداز و از او آمرزش بخواه، بیگمان او بس توبهپذیر است (3)».
توضیحات:
﴿نَصۡرُ﴾ یاری، نصرت. ﴿ٱلۡفَتۡحُ﴾: پیروزی و فتح، در اینجا مراد فتح مکه است که در سال هشتم هجری به وقوع پیوست. ﴿أَفۡوَاجٗا﴾: ج فوج: گروه گروه. ﴿سَبِّحۡ﴾ تسبیح گوی، اصل تسبیح به معنای تنزیه و تقدیس، یعنی پاک دانستن خدا از هر عیب، نقص و امور شرک آلودی است که لایق ذات پاک او نیست. ﴿َٱسۡتَغۡفِرۡهُۚ﴾: طلب استغفار و بخشش کن از او. ﴿تَوَّابَۢا﴾ صیغهی مبالغه به معنای بسیاری توبه پذیر.
مفهوم کلی آیات:
این سوره اعلامی نسبت به کامل شدن دین و نعمت هدایت بر بندگان و پایان یافتن امر رسالت است و پیامبر به تسبیح و تحمید و استغفار امر شده است، زیرا زمان ملحق شدن به رفیق أعلی یعنی خداوند نزدیک شده است و پیامبر در حالی به دیدار خداوند میشتابد که اسلام را جهانی ساخته و مردم گروه گروه، به اختیار خود مسلمان میشوند و در حقیقت این پایان رسالت تمام پیامبران و اتمام نعمت بر همهی مردمان است.
برداشتها و فواید سوره:
1- نعمت نیاز به شکری دارد و شکر نعمت، به کارگیری آن در راه رضایت خداوند است.
2- هر چه ایمان انسان قویتر باشد تمایل او به توبه و استغفار و ستایش خداوند بیشتر میشود و این امر از شناخت کاملتر و عمیقتر خداوند ناشی میشود.
3- عبدالله بن عباس نقل میکند: عمر س مرا به جمع بزرگان اهل بدر راه میداد اما گویا یکی از ایشان، ناخشنود بود پس گفت: چرا این را وارد جمع ما میکنی حال آنکه ما نیز پسر بچههایی مثل او داریم؟ عمر گفت: او از جایی است که میدانید (با پیامبر نسبت دارد). روزی آنها را دعوت کرد و مرا نیز به جمع آنان آورد و من دانستم که عمر مرا به جمع آنان آورده تا مرا به آنان بشناساند. عمر از آنان پرسید: در مورد این فرمودهی خداوند ﻷ چه میگویید: ﴿إِذَا جَآءَ نَصۡرُ ٱللَّهِ وَٱلۡفَتۡحُ﴾؟ برخی گفتند: به ما فرمان داده شده که هرگاه فتحی برایمان حاصل شد و یاری شدیم ستایش خدا را به جای آوریم و از او آمرزش بخواهیم، و بعضی ساکت ماندند؛ سپس به من فرمود: ای ابن عباس! آیا تو نیز چنین میگویی؟ گفتم نه، فرمود: پس چه میگویی؟ گفتم: آن نشانهی اجل رسول الله ص است که خداوند به او خبر داد، خداوند فرمود: ﴿إِذَا جَآءَ نَصۡرُ ٱللَّهِ وَٱلۡفَتۡحُ﴾ پس آن علامت اجل توست؛ ﴿فَسَبِّحۡ بِحَمۡدِ رَبِّکَ وَٱسۡتَغۡفِرۡهُۚ إِنَّهُۥ کَانَ تَوَّابَۢا﴾ عمر فرمود: من نیز از آن، چیزی جز آنچه تو میگویی نمیدانم.
4- رسول الله ص بعد از نزول این سوره و در اواخر عمرشان، این تسبیح را بسیار در رکوع و سجود تکرار میفرمود: «سُبحَانَکَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا وَبِحَمدِکَ اللَّهُمَّ اغفِر لی».
* * *