ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
معرفی سوره: سورهی «اخلاص» یا «توحید» یا «الأساس» مدنی است و بعد از سورهی «فیل» نازل شده و شامل چهار آیه است.
مناسبت آن با سورهی قبل: بعد از بیان برائت عملی از کفر، پیروزی پیامبر و هلاکت کافران، در این سوره خداوند ذات مقدس خودش را برای بندگانش توصیف میکند و در حقیقت مناسبتی حقیقی بین سورهی «کافرون» و «اخلاص» وجود دارد و هر دو نیز با لفظ «قل» شروع شده است و سورهی «نصر» و «مسد» که بین این دو سوره واقع شدهاند تکمیل کنندهی بحث سورهی «کافرون» است.
محور سوره: بیان صفات کمال و خاص ذات بیمانند خداوند.
عنوان سوره: توحید حقیقی
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ
﴿قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ ١ ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ ٢ لَمۡ یَلِدۡ وَلَمۡ یُولَدۡ ٣ وَلَمۡ یَکُن لَّهُۥ کُفُوًا أَحَدُۢ ٤﴾ [الإخلاص: 1-4].
ترجمه:
به نام خداوند بخشایندهی مهربان
«بگو: او خداوند یکتاست (1) خدواند بینیاز است (2) نزاده و زاده نشده است (3) و هیچ کسی همتای او نیست (4)».
توضیحات:
﴿ٱللَّه﴾: لفظ جلالهی الله، اسم خاص خداوند است. ﴿أَحَدٌ﴾: اصل ان وَحَدَ است که واو تبدیل به همزه شده است، لفظ أحد عامتر از لفظ واحد است، یعنی یگانهای که دومی برای آن در ظاهر و باطن قابل تصور نیست. لفظ «هو» ضمیر شأن و مبتدا، «الله» خبر اول و «أحد» خبر دوم است. ﴿ٱلصَّمَدُ﴾: در اصل لغت به سید باشرافتی گویند که أقایی را به کمال داراست و مردم برای رفع نیاز به او مراجعه میکند، یعنی خود بینیاز و دیگران نیازمند او هستند. ﴿لَمۡ یَلِدۡ﴾: نزاده است که از جنس او موجودی به وجود آید. ﴿لَمۡ یُولَد﴾: خود نیز زادهی چیزی نیست که خلقتش نیازمند و وابسته دیگری باشد و اصلاً سابقهی عدم و نیستی برای خداوند قابل تصور نیست که ادعا شود بعداً به وجود آمده است بر عکس بقیهی موجودات که زمانی نبوده و سپس موجود شدهاند. ﴿کُفُو﴾: مثل، همتا و نظیر، و خداوند همتایی ندارد، زیرا تمام موجودات، مخلوق و نیازمند اویند و او قدیم و بینیاز است.
مفهوم کلی آیات:
خداوند یکتاست و هیچ شریکی ندارد، بینیاز از همه چیز و همه کس و همه چیز نیازمند اویند. بر خلاف تصور یهود و نصاری، زن و فرزندی ندارد که احتیاج و نیازش را پیش آنها بَرد؛ پدر و مادر نیز ندارد که از نیستی او را به وجود آورده باشند؛ شبیه و نظیری هم ندارد چنانکه مشرکان، فرشتگان را شریک خداوند قرار میدادند. او تنهای تنهاست و این یگانگی دلیلی بر بینیازی اوست و هیچگاه از او جدا نبوده و نخواهد بود.
برداشتها و فواید سوره:
1- هیچ شریکی از هیچ نوعی (زن، فرزند، پدر، مادر، همکار و شبیه) برای خداوند قابل تصور و توجیه نیست، زیرا سبب ایجاد ضعف در خداوند میشود.
2- امام بخاری از ابوسعید خدری روایت میکند که پیامبر ص در فضیلت سورهی اخلاص میفرماید: «وَالَّذِى نَفْسِى بِیَدِهِ إِنَّهَا لَتَعْدِلُ ثُلُثَ الْقُرْآنِ». «قسم به کسی که جانم در دست اوست همانا این سوره با یک سوم قرآن برابری میکند». علما در شرح این حدیث گفتهاند: مجموع قرآن شامل سه مبحث کلی است: 1- توحید و صفات خداوند. 2- اوامر و نواهی (احکام). 3- امثال و قصص. این سوره در بردارندهی مبحث اول، یعنی توحید و صفات خداوند است.
3- مشرکان، بتها و ملائکه را شریک خدا، یهود پیامبر عُزَیر و نصاری عیسی را فرزندان خدا میدانستند و این سوره تمام این عقاید را مردود اعلام کرد.
4- از نظر عقلی خدا باید یگانه باشد، زیرا اگر یک خدا بتواند امور جهان را اداره کند پس نیاز به دیگری ندارد و اگر نتواند پس دلیل بر ضعف او دارد و شایستهی خدایی نیست.
***