ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
پیشتر فضیلت قرآن کریم، سخن پروردگار جهانیان، و عظمت منزلت تلاوت و تدبرِ آن را بیان داشتیم. همچنین دربارهی پاداشهای بسیار و هدایای گرانبها و برکات فراگیر آن در دنیا و آخرت که بر چنین کاری لازم و حتمی میگردد سخن گفتیم. اکنون به یاری خدا درخصوص اخلاق حاملان قرآن که شایسته است تا بدان آراسته گردند و هم چنین آداب و صفات اهل قرآن که شایسته است تا متأدب به آن شده و از آن پیروی کنند سخن گفته میشود. دربارهی عظمت و منزلت والای این موضوع، و نیاز مداوم ما به یادآوری و مطالعه و بررسی آن، تردیدی وجود ندارد.
اهل علم و امامان فضیلت و نیکی این موضوع را با عنایتی خاص و توجهی بسیار پیگیری قرار دادهاند، زیرا ثمره قرآن بدان حاصل میگردد. با رعایت این آداب است که پاداش بزرگ و اجر و احسان به دست میاید، و بدون رعایت این آداب، تلاوت کننده نتیجهی مورد نظر را بدست نیاورده و خیر فراوان و پاداش بسیار و مورد انتظار را کسب نمیکند، بلکه چه بسا قرآن گواه و دلیلی علیه او گشته و در روز قیامت دشمنش گردد.
از پیامبر r روایت شده که فرمودند: «خداوند با این قرآن، کسانی را بلند و کسانی دیگر را پست میکند». و هم چنین از ایشان روایت شده که فرمودند: «و قرآن یا حجتی است به سود تو، یا دلیلی است علیه تو».
این دو حدیث در صحیح امام مسلم آمده است[1].
در نتیجه قرآن به نفع کسی گواهی میدهد که بدان عمل کرده و به آداب آن متأدب شده باشد، اما کسی که فرامین الهی را تباه کرده و از حقوق آن غفلت ورزد و وظایف و تکالیف آن را رها کند و ضایع گرداند، بی شک قرآن در قیامت گواهی علیه او خواهد بود.
هم از این رو قتاده/ میگوید: «کسی با این قرآن هم نشین نمیگردد مگر آن که به هنگام برخاستنش افزایش یا کاهشی در او پدید میآید»[2] یعنی: اگر بدان عمل کند ایمان و خیر [در او] افزایش مییابد، و اگر در مورد آن اهمال کند و حقوقش را تباه گرداند کاهشی در او پدید میآید.
اهل علم در این موضوع، یعنی «آداب و اخلاق حاملان قرآن» نوشتههایی عالی نگاشته، و در این خصوص تألیفات ارزشمند و گرانقدری را به رشته تحریر درآوردهاند. این تألیفات متعدد و متنوعاند که یکی از بهترینها که به این موضوع وفادار مانده کتاب «أخلاق حملة القرآن» اثر امام علامه ابوبکر محمد بن حسین آجری متوفی سال (360 هجری) است. این کتاب، نوشتهای بامنزلت والا و فوایدی گرانقدر است. شایستهی هر حافظ و وفادار به قرآن و بلکه هر مسلمانی است که آن را مطالعه کرده و مورد استفاده قرار دهد.
مؤلف کتاب پیش از بیان آداب حاملان قرآن، درخصوص فضیلت حاملان قرآن، و فضیلت کسی که قرآن را فراگرفته و به دیگران میآموزد، و فضیلت اجتماع در مسجد برای مطالعه و بررسی قرآن؛ سخن گفته است. و منظورش از آغاز کتاب با این ابواب، تشویق و ترغیب به تلاوت قرآن و عمل به آن و گرد آمدن جهت مطالعه و بررسی قرآن بوده است. پس از آن شروع به بیان آداب حاملان قرآن نموده است و برای هر سخنش به نصوص قرآنی و احادیث نبوی و آثار نقل شده از گذشتگان امت اسلامی استدلال کرده است.
جا دارد که اینجا برخی از این آداب ارزشمند و صفات والا را که شایسته است اهل قرآن و حاملان آن و بلکه همهی مسلمانان بدان آراسته گردند، را بیان کنیم.
از جملهی این آداب[3] این است که صاحبِ قرآن نهان و آشکارش را به تقوای الهی بیاراید، و هدفش از علم و عمل، رضای خداوند باشد، و با تلاوت و حفظ قرآن خواهان نزدیکی به او باشد.
از عمر بن خطاب t روایت شده که گفت: «زمانی بر ما گذشت که هر کدام از ما که قرآن را میآموخت هدفش فقط خداوند بود، حال که گروههای دیگری سر برآوردهاند میترسم که کسانی به خاطر مردم و آنچه در اختیار دارند آن را فراگیرند، لذا [شما را اندرز میدهم که] هدفتان از تلاوت و کارهایتان [نزدیکی به] خدا باشد».
از جمله این آداب این است که خود را به اخلاق والای قرآن بیاراید، و از آداب ارزشمندش پیروی کند، و قرآن را بهار قلبش گرداند. با آن هر آنچه از قلبش را که تخریب گشته بازسازی نماید و هر بخش از آن را که فاسد گشته اصلاح نماید. درونش را به وسیلهی قرآن تأدیب کرده و حالش را نیکو نموده، و ایمانش را بدان نیرومند گرداند، خداوند متعال میفرماید:
﴿وَإِذَا مَآ أُنزِلَتۡ سُورَةٞ فَمِنۡهُم مَّن یَقُولُ أَیُّکُمۡ زَادَتۡهُ هَٰذِهِۦٓ إِیمَٰنٗاۚ فَأَمَّا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ فَزَادَتۡهُمۡ إِیمَٰنٗا وَهُمۡ یَسۡتَبۡشِرُونَ ١٢٤ وَأَمَّا ٱلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٞ فَزَادَتۡهُمۡ رِجۡسًا إِلَىٰ رِجۡسِهِمۡ وَمَاتُواْ وَهُمۡ کَٰفِرُونَ ١٢٥﴾ [التوبة: 124-125].
«هرگاه سورهای نازل شود، پارهای از دورویان [از روی انکار به دیگران] میگویند: این سوره ایمان کدام یک از شما را فزونی بخشید؟ ولی کسانی که [به حقیقت] اهل ایمانند، در حالی که شادمانند بر ایمان شان بیفزاید (۱۲۴) اما بیماردلان را بر پلیدی [و انکار] شان افزود و به حال انکار جان سپردند».
صاحب قرآن، قرآن را راهنمای خود به سوی هر خیری، و ملاک و معیار هر اخلاق زیبا و پسندیدهای، و محافظ همهی اعضایش از آنچه خداوند از آن نهی نموده، قرار میدهد. اگر حرکت میکند با علم حرکت میکند، و اگر مینشیند با علم مینشیند، و اگر سخن میگوید با علم سخن میگوید، و اگر مینوشد با علم مینوشد، و اگر میخورد با علم میخورد. قرآن را ورق زده و آن را تلاوت میکند تا نفسش را بدان تأدیب کرده، و رفتارش را با آن اصلاح نموده، و عملش را بدان آراسته، و ایمانش را با آن تقویت نماید.
قرآن کریم برای همین نازل شده و تنها برای خواندن، آن هم بدون علم و عمل نازل نشده است. فضیل/ میگوید: «بی تردید قرآن نازل شده تا بدان عمل شود اما مردم به اشتباه تلاوت آن را به جای عمل قرار دادهاند»[4].
این که میگوید: «تا بدان عمل شود»، یعنی تا حلالش را بشناسند و از آن بهره برند و حرامش را بدانند و آن را تحریم کنند. و این که میگوید: «اما مردم به اشتباه تلاوت آن را به جای عمل قرار دادهاند» یعنی در آن نمیاندیشند و بدان عمل نمیکنند.
از جملهی این آداب این که: کسی که قرآن را میخواند باید نیتش درک و دریافت آنچه خداوند دستور به پیروی از آن را داده، و دست کشیدن از آنچه نهی فرموده، باشد. یعنی نیتش این نباشد که کی این سوره را ختم میکنم؟ بلکه نیّتش این باشد که کی به وسیلهی خداوند از غیر او بی نیاز خواهم شد؟ کی از زمره متقیان میگردم؟ چه وقت جزو نیکوکاران میشوم؟ چه وقت در زمرهی اهل خشوع قرار میگیرم؟ چه وقت در زمرهی راستگویان قرار میگیرم؟ کی قدر نعمتهای پی در پی [خداوند] را درک میکنم؟ چه وقت خدا را به خاطر این نعمتها شکر میکنم؟ چه هنگام از گناهان توبه میکنم؟ چه وقت در خطاب خداوند میاندیشم؟ چه وقت آنچه را تلاوت میکنم درک میکنم؟ کی از آنچه قرآن برحذر میدارد پند میپذیرم؟ چه وقت مشغول ذکر خدا شده و از ذکر غیر او دست میشویم؟ چه وقت آنچه را خداوند دوست میدارد من هم دوست میدارم و چه وقت آنچه را از آن متنفر است من نیز بد خواهم داشت؟ اینها نیت او به هنگام تلاوت قرآن است. امام حسن بصری/ که از بزرگان تابعین است در صدد بیان اهمیت تدبر و درک و فهم قرآن، بعضی از قاریان دورانش را چنین توصیف میکند: «اما به خدا قسم این کار [=درک و فهم قرآن] با حفظ حروف آن و تباه نمودن حدود و مقرراتش امکان پذیر نیست. به گونهای که یکی از اینان میگوید: به خدا قسم تمام قرآن را خواندهام و حتی یک حرفش را نینداختهام. [اما] به خدا سوگند همهاش را انداخته است، چرا که قرآن در اخلاق و رفتارش دیده نمیشود. و یکی دیگر میگوید: من قرآن را به یک نفس میخوانم! به خدا سوگند اینان نه قاریاند و نه عالم، و نه پارسا. کی قاریان گذشته چنین چیزی میگفتند؟ خداوند امثالشان را زیاد نگرداند»[5].
اینها برخی از آداب حاملان قرآن است که آجری/ در کتاب مذکورش آنها را بیان نموده است. آجری سخنش دربارهی این آداب را این گونه پایان میدهد که: «مؤمن عاقل هنگامی که قرآن را تلاوت میکند آن را در برابرش مجسم میکند گویی آینهای است که کارهای نیک و بدش را با آن میبیند. از آنچه مولایش وی را از آن بر حذر میدارد دوی میکند، و از مجازاتی که وی را از آن میترساند، میترسد، و به آنچه که مولایش او را بدان راغب میسازد رغبت مییابد و به آن امیدوار میشود. کسی که دارای چنین ویژگیای باشد یا بدین ویژگی نزدیک باشد قرآن را به گونه ای تلاوت میکند که حقّ آن را ادا نماید و به آن توجهی ویژه دارد، و قرآن شاهد و شفیع و مونس و پناهگاه او میگردد. کسی که وصفش چنین باشد خودش و خانوادهاش از آن بهره میبرند، و موجب جلب خیر دنیا و آخرت برای پدر و مادر و فرزندانش میشود»[6].
امیدوارم که خداوند ما و شما را برای چنین کاری و هر خیر دیگری موفق گرداند و تنها خداوند فریادرس و یاریرسان است.
[1]- صحیح مسلم (شماره: 817) و (شماره 223).
[2]- این سخن را آجری در کتاب أخلاق حملة القرآن (ص: 73) نقل کرده است.
[3]- بنگر به: أخلاق حملة القرآن اثر آجری (ص: 24 و ما بعد آن)
[4]- این سخن را آجری در أخلاق حملة القرآن (ص:43) نقل کرده است.
[5]- این مطلب را عبدالرزاق در مصنف خود (3/363)، و آجری در أخلاق حملة القرآن (ص: 41) نقل کردهاند.
[6]- أخلاق حملة القرآن (ص: 29).