ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
پیشتر دربارهی تعدادی از اصول مهم و شروط اساسی که لازم است فرد مسلمان در دعا کردن بدان مقید باشد، سخن گفتیم که مهمترین آنها همان به فریاد خواندن و دعا نمودن خالصانهی خداوند یگانه است. خدایی که شریکی ندارد، چرا که دعا نوعی از انواع عبادت و یکی از آنها است، عبادت حق خالص خداوند بوده و شریکی در این باره ندارد. خداوند سبحان معبود به حق بوده و معبود به حقی جز او وجود ندارد، و به همین خاطر خطرناکترین جنبهای که به دعا آسیب میرساند این است که دعا کردن متوجه غیرخدا گردد؛ به این صورت که دیگری نیز در آن شرکت داده شود، خداوند میفرماید:
﴿وَمَنۡ أَضَلُّ مِمَّن یَدۡعُواْ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَن لَّا یَسۡتَجِیبُ لَهُۥٓ إِلَىٰ یَوۡمِ ٱلۡقِیَٰمَةِ وَهُمۡ عَن دُعَآئِهِمۡ غَٰفِلُونَ ٥ وَإِذَا حُشِرَ ٱلنَّاسُ کَانُواْ لَهُمۡ أَعۡدَآءٗ وَکَانُواْ بِعِبَادَتِهِمۡ کَٰفِرِینَ ٦﴾
[الأحقاف: 5-6].
«چه کسی گمراهتر از کسی است که افرادی را به فریاد بخواند و پرستش کند که (اگر) تا روز قیامت (هم ایشان را به فریاد بخواند و پرستش کند) پاسخش نمیگویند؟ و اصلاً آنان را از پرستشگران و به فریادخواهندگان غافل و بیخبرند (۵) و زمانی که مردمان (در قیامت) گردآورده میشوند، چنین پرستششدگان و به فریادخواستهشدگانی، دشمنان پرستشگران و به فریادخواهندگان میگردند (و از ایشان بیزاری میجویند) و عبادت ایشان را نفی میکنند و نمیپذیرند».
و یا میفرماید:
﴿وَأَنَّ ٱلۡمَسَٰجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدۡعُواْ مَعَ ٱللَّهِ أَحَدٗا ١٨﴾ [الجن: 18].
«همهی مساجد (و عبادات) ویژهی خداست، پس در کنار خدا هیچکس را (به نیایش) مخوانید».
آیات در این معنا و مفهوم بسیارند، پیشتر بخشی از آنها را بیان داشتیم.
و همچنان که اخلاص در دعا به درگاه الهی به عنوان شرط مطرح شده تا مورد پذیرش او قرار گیرد، همچنین پیروی عملی از رسول کریم r به عنوان شرط دیگر مطرح شده است؛ چرا که این دو مسأله -منظورم اخلاص و پیروی است- هر دو شرط قبولی هر عملی هستند و هیچ عملی از اعمال مورد پذیرش قرار نمیگیرد مگر اینکه واجد این دو شرط باشد، چنان که فضیل بن عیاض/ میگوید: «خداوند از بندگانش خالصترین و درستترین اعمال را میخواهد»، گفته شد: ای ابوعلی خالصترین و درستترین اعمال کدامند؟ گفت: «بیشک هرگاه کاری خالص بوده اما درست نباشد پذیرفته نمیشود، و وقتی که درست باشد اما خالصانه نباشد پذیرفته نمیشود، تا اینکه خالصانه و درست باشد، خالصانه یعنی اینکه مختص خداوند باشد و درست یعنی اینکه مطابق فعل پیامبرr باشد»[1].
بیشک سنت نبوی با روشی مشخص و اسلوبی درست و راهی راست آمده است، که لازم است تا فرد مسلمان مطابق آن عمل نماید، حال فرقی نمیکند در دعا باشد یا دیگر اعمالی که قصدش از انجام آنها نزدیکی جستن به خدا است. سنت نشاندهندهی انواع مشروع و مستحب ذکر خداوند و دعا نمودن به درگاه اوست، مانند دیگر عبادات، پیامبر اسلامr اذکار و دعاهایی که برای امتش مناسب است تا آنها را بگویند را به طور واضح بیان داشته است، اذکار و دعاهایی در صبح و شام، و در نمازها و بعد از آنها، و به هنگام ورود به مسجد، و هنگام خواب، و بیدار شدن از آن، و هنگام ترسیدن در خواب، و هنگام خوردن غذا و بعد از آن، و به هنگام سوار شدن بر مرکب، و هنگام سفر، و هنگام دیدن آنچه آدمی میپسندد، و به هنگام دیدن آنچه ناخوشایند است، و به هنگام مصیبت، و به هنگام اندوه و ناراحتی، یا دیگر احوال و اوقات مختلفی که فرد مسلمان در آن به سر میبرد.
همچنان که پیامبرr مراتب اذکار و دعاها و انواع و شروط و آداب آنها را با شایستهترین و کاملترین وجه روشن ساخته است، و امتش را در این حوزه و دیگر عرصههای دین بر راهی روشن ترک کرده است. آنچه برای فرد مسلمان مشروع است این است که خداوند را براساس آنچه تشریع شده یاد کند و این که با دعاهای مأثور او را به فریاد بخواند؛ چرا که ذکر و دعا عبادت است و عبادت مبنایش بر اساس پیروی از رسول اکرم r است، شیخ الاسلام ابن تیمیه/ میگوید: «بیشک اذکار و دعاها از برترین عبادات هستند، و عبادات مبنایشان بر توقیف و پیروی است، و نه هوی و هوس و نوآوری، در نتیجه دعاها و اذکار نبوی برترین دعاها و اذکاری هستند که شخص جستوجوگر به جستجوی آن میپردازد، و رهرو آن بر راهی ایمن و به دور از هر گزندی حرکت میکند... و دیگر اذکار گاه حرامند، و گاه مکروه، و گاه در میان آن شرک آمده که بیشتر مردم بدان پی نمیبرند، و این مختصری است که بیان جزئیات آن طول میکشد.
هیچکس حق ندارد که نوعی از اذکار و دعاهای غیرشرعی را برای مردم وضع کرده و بدان مشروعیت بخشد، و آن را به عنوان عبادتی ثابت مقرر گرداند که مردم بر آن مداومت ورزند هم چنان که بر نمازهای پنجگانه مداومت میورزند، بلکه چنین کاری اختراع آیین و مسلکی است که خداوند اجازهی آن را نداده است، اما گاهی شخص دعایی [را که در سنت وارد نشده] را از پیش خود بر زبان جاری میسازد، اما آن را برای مردم به عنوان یک سنت بیان نمیکند. چنین دعایی اگر معنای حرامی در آن نباشد نمیتواند به طور قطع به تحریم آن حکم کرد. اما چه بسا به حرام منجر شود و او احساس نکند، و این درست مانند دعاهایی است که انسان به هنگام ضرورت و از سر ناچاری بر زبان میراند و در همان وقت گره مشکلش گشوده میشود، چنین چیزهایی غیرممکن نیست.
اما به کار بردن وِرد غیرشرعی و وضع کردن و دنبال کردن ذکر غیرشرعی از جمله اموری است که از آن نهی شده است. با این وجود در دعاها و ذکرهای شرعی، درخواستهای صحیح و مفاهیم عالی به صورتی کامل آمدهاند و فقط افراد ناآگاه و تندرو و متجاوز از این دعاها و ذکرها روی برتافته و به سمت دعاها و ذکرهای ابداعی و اختراعی میروند»[2].
با وجود اینکه دعاهای مأثور مشتمل بر مجموع خیر و رهنمودهای کامل و اوج اهداف عالی و شریفترین درخواستهای صحیح هستند، اما میبینی که بسیاری از مردم از آن روی برگردانده و به دعاهایی دیگر رغبت نشان میدهند و چه بسا دعاهای ساختگی را بر دعاهای مأثور ترجیح دهند. از میان این مردم کسانی هستند که اورادی خاص را که بعضی شیوخ وضع کردهاند برای خود برمیگزینند سپس بدان پای بند بوده و بر آن مداومت میورزند و جایگاهی بالا برای آن قائل میشوند و آن را بر دعاهای مأثور و اوراد صحیح و ثابتی که از رسولاکرم r نقل شده مقدم میدارند. اینان از زمرهی مردمانی هستند که دچار بیشترین انحراف از راه شدهاند.
شیخ الاسلام/ میگوید: «شدیدترین ایراد به مردمی وارد است که حزبی[3] برای خود برمیگزینند که از پیامبرr روایت نشده است، هر چند که این حزبی [وضع شده] از سوی برخی از مشایخ باشد. اینان دعاهای نبویای را که سرور آدمیان، و پیشوای پیامبران، و حجت خداوند بر بندگانش بیان داشته را رها میکنند (و به دعاهای ساختگی روی میآورند)»[4].
علامه معلمی/ میگوید: «.... چه معاملهی پرزیانی میکند کسی که دعاهای ثابت در کتاب خداوند یا در سنت رسول اللهr را رها میکند و به ندرت با آنها به دعا میپردازد، اما به دعاهایی دیگر روی آورده و آن را دنبال کرده و بر آن مداومت میورزد، آیا این کار ظلم و تجاوز نیست؟»[5].
لذا همهی خیر در متابعت از رسولاکرم r، و یافتن راه با پیروی از او، و سرمشق قرار دادن او، و چسبیدن به راه و شیوهی وی نهفته است؛ چرا که ایشان پیشوای امت، و سرمشق نیکوی آنان است، پیامبرr کاملترین مردم در یاد و ذکر خداوند بوده و به زیباترین جلوه به دعا و نیایش با پروردگارش میپرداخت.
به همین خاطر کسی که در این زمینه پای بندی به اذکار نبوی و دعاهای مأثور به همراه فهم معانی و مفاهیم آنها، و همچنین حضور قلب به هنگام ذکر و دعا برایش فراهم گردد، بیشک نصیبش از خیر کاملترین، و بهرهاش از استقامت و پایداری در دین خدا بیشترین است.
به همین خاطر علما به گردآوری دعاهای مأثور توجه ویژهای نمودهاند تا در دسترس و در اختیار مردم باشد و با این کار از اوراد اختراعی و دعاهای ابداعی بینیاز میشوند. امام ابوالقاسم طبرانی/ در مقدمهی کتابش الدعاء میگوید: «این کتابی است که دعاهای رسول اللهr را در آن گردآوری نمودهام. آنچه مرا به انجام چنین کاری واداشت این بود که میدیدم بسیاری از مردم به دعاهای موزون و مسجع روی آورده بودند، و دعاهایی که به تعداد روزها ساخته شدهاند و توسط نویسندگان تألیف گردیدهاند و نه از رسول اللهr و نه از یکی از اصحابش و نه از یکی از پیروان نیکوی آنان دیده نشده است و این در حالی است که از رسول اللهr درخصوص کراهیت سجع در دعا و ارتکاب خلاف شرع در آن، احادیثی روایت شده است؛ لذا این کتاب را با سندهای منقول و روایت شده از رسول اللهr تألیف نمودم...»[6].
از جمله تألیفات ممتاز در این زمینه میتوان به این کتابها اشاره کرد: «الأذکار» اثر نووی، «الکلم الطیِّب» اثر ابن تیمیه، و «الوابل الصیب» اثر ابن قیم. برازندهی انسان مسلمان است که امثال این کتابهای ارزشمند را تهیه نماید، کتابهایی که بر پایهی آنچه از رسول اللهr روایت شده و برجای مانده نوشته شدهاند، و کتابهای دیگری را که نویسندگان [بیهیچ دلیل و مستندی] ندانسته و بیجهت پدیدآوردهاند را رها کند. خداوند همهی ما را از پای بندی به سنّت و الگو گرفتن از گلچین و برگزیده امّت محمد مصطفیr بهرهمند گرداند.
[1]- این مطلب را ابنابیدنیا در کتابش اخلاص و نیت (ص: 51-50) و أبونعیم در الحلیه (8/95) نقل کرده است.
[2]- مجموعه الفتاوی (22/511-510).
[3]- مقدار دعا و نماز و قرائت قرآنی که انسان هر روزه آن را انجام میدهد.
[4]- مجموع الفتاوی (22/232).
[5]- کتاب العباده اثر معلمی (ص: 524- نسخه خطی).
[6]- الدعاء اثر طبرانی (2/785).