ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
در سنّت نبوی احادیث بسیاری در بیان آنچه شایسته است فرد مسلمان به هنگام دیدن خوابهای خوشایند یا ناخوشایندش بگوید یا انجام دهد از پیامبرr نقل شده است.
از جمله این احادیث، در صحیح بخاری از أبوسعید خدری t روایت شده است که او شنید که پیامبرr میفرمود: «هرگاه یکی از شما خوابی را دید که آن را میپسندد و دوست میدارد، بیتردید آن خواب از جانب خداوند بلندمرتبه است، و باید به خاطر آن خداوند بلندمرتبه را حمد و ستایش گوید، و آن را برای دیگران بازگو کند و هر گاه چنین نشد و خوابی را دید که آن را بد و ناخوشایند میشمارد، بیتردید آن خواب از جانب شیطان است و باید از شرّ آن به خداوند پناه ببرد، و آن را برای کسی بازگو نکند، که در این صورت آن خواب زیانی برای او نخواهد داشت»[1].
در صحیحین از ابوسلمه روایت شده که گفت: «من خوابی میدیدم که مرا بیمار میساخت، تا آنکه از ابوقتاده شنیدم که میگفت: من خوابی میدیدم که مرا بیمار میساخت، تا آنکه از پیامبرr شنیدم که فرمود: خواب خوب از جانب خدا است، اگر یکی از شما خوابی ببیند که آن را دوست دارد، آن را به کسی نگوید، مگر به کسی که او را دوست دارد و اگر خوابی ببیند که او را ناخوشایند است، باید از شر آن و از شر شیطان به خدا پناه بجوید و سه بار آب دهان بیفکند و آن را برای کسی بازگو نکند که در این صورت آن خواب هرگز به او ضرر نمیزند»[2].
در صحیح مسلم از جابر t از پیامبر خداr روایت شده که فرمود: «هرگاه یکی از شما خوابی دید که آن را ناخوشایند میداند، باید سه بار از سمت چپ خود آب دهان بیندازد، و سه بار بگوید: «أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ، و از پهلویی که بر آن خوابیده بود، برگردد و بر روی پهلوی دیگرش بخوابد»[3].
این احادیث بیانگر تعدادی از نکات ارزشمند در رابطه با خواب، و برخوردی است که شایسته است فرد مؤمن در برابر آنچه در خواب میبیند از خود نشان دهد، آنچه میبیند میتواند اموری باشد که با دیدنشان مسرور و شادمان گردد و یا اموری باشد که با دیدنشان آزردهخاطر و دلگیر گردد [و عکسالعملش در رابطه با هر کدام متفاوت است]. از جمله درسهای آموزندهی این احادیث مواردی است که در ذیل میآید:
1- بزرگداشت جایگاه خواب نیکی که فرد مسلمان میبیند، این خواب از جانب خدا است آن را در زندگی بنده مؤمن به سویش میفرستد تا به او مژده و بشارت خیر و خوبی داده، جان و روحش را آرامش و اطمینان ارزانی دارد. همچنان که خداوند میفرماید:
﴿لَهُمُ ٱلۡبُشۡرَىٰ فِی ٱلۡحَیَوٰةِ ٱلدُّنۡیَا وَفِی ٱلۡأٓخِرَةِۚ﴾ [یونس: 64].
«اینان در زندگی دنیا و آخرت [از جانب خدا] بشارت دارند».
برخی از پیشینیان [در تفسیر این آیه] گفتهاند: «منظور از بشارت همان رؤیای نیکوست که شخص نیکوکار میبیند یا دیگران در رابطه با او میبینند».
2- بیان این نکته که خواب ناخوشایندی را که فرد مؤمن میبیند به طور قطع از جانب شیطان است [این است که شیطان] میخواهد بدین شیوه مؤمنین را دچار غم و غصه نماید، و جز به ارادهی خداوند نمیتواند هیچ زیانی به آنان برساند. آنچه را آدمی در خواب میبیند به سه نوع تقسیم میشود: الف: خوابی نیکو که بشارتی از جانب خداست، برای کسی که آن را ببیند یا برایش دیده شود، ب: خوابی که از جانب شیطان است که [یا] همان امور ترسناکی است که شیطان به خواب آدمی میآورد و [یا] به شکل مثالها و تصاویری ناخوشایند است که به قصد تشویش ذهن و روح آدمی و وارد کردن اندوه و اضطراب در قلبش، در او پدید میآورد. ج: خوابهایی است که آدمی میبیند و عبارتست از آنچه که شخص با خود در بیداری در خصوص موضوعی صحبت کرده، و حال در خواب گویی همان جریان در بیداری برایش رُخ میدهد.
3- بیان آنچه که شایسته است فرد مسلمان به هنگام دیدن امور خوشایند در خواب، انجام دهد که اینها در چند مورد خلاصه میگردند:
الف: شایسته است که فرد مسلمان با دیدن خواب نیکو یا خواب نیکویی که درخصوص او دیده شده، شاد گشته و آن را به فال نیک بگیرد، و دچار غرور و خودپسندی نگردد، همچنان که برخی از پیشینیان میگویند: «دیدن خوابهای خوشایند مؤمن را شاد کرده و او را مغرور نمیکند».
ب: خداوند را به خاطر این خیر و خوبی که به سویش فرستاده و لطفی که در حقّ او نموده، حمد و ستایش نماید، چرا که با این رؤیای بشارت دهنده او را تکریم نموده است.
ج: با کسانی که دوستشان دارد و همنشین او هستند و از لحاظ منزلت و اعتبار همسطح هستند و با او در انجام امر خیر همکاری داشته و همراه با هم به احسان و نیکوکاری توصیه مینمایند، در رابطه با این خواب صحبت کند، با این کار خوابی را که دیده موجب افزایش انجام خیر و نیکی، همچنین انگیزهای جهت دنبال کردن و پی گرفتن این عرصهها در میانشان میگردد.
د: خواب را برای کسی که او را نمیپسندد بازگو نکند. این کار جهت جلوگیری و پیشگیری از مفسدهای است که احتمال دارد رخ دهد اینکه آن شخص به او آزاری برساند یا نسبت به او حسودی نماید یا چیزهایی از این قبیل.
4- از جمله درسهای آموزندهای که احادیث پیشین آنها را دربرگرفتهاند؛ توضیح مواردی است که شایسته است فرد مسلمان به هنگام دیدن امور ناخوشایند در خواب آنها را انجام دهد این موارد به طور خلاصه عبارتند از:
الف: فرد مسلمان بداند که این خواب به طور قطع از جانب شیطان بوده و میخواهد با این کار فرد مؤمن را اندوهگین کرده و او را گرفتار غم و غصه و ترس و وحشت نماید، لذا بر او واجب است که به مکر شیطان توجه ننموده و ذهنش را بدان مشغول و درگیر نکند.
ب: از شرّ آن و شرّ شیطان رانده شده به خداوند پناه ببرد، گفتن أَعُوذُ بِاللهِ مِنَالشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ پناه بردن به خداوند و متوسل شدن به او است.
﴿وَمَن یَعۡتَصِم بِٱللَّهِ فَقَدۡ هُدِیَ إِلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِیمٖ ١٠١﴾ [آل عمران: 101].
«و هرکس که به خدا تمسّک جوید، در حقیقت به راه راست هدایت شده است».
ج: سه بار از سمت چپ خود آب دهان بیندازد، گفته شده: این کار به این خاطر است که شیطان از سمت چپ به سوی انسان میآید، چرا که میخواهد در قلب وسوسه نماید و قلب از سمت چپ نزدیک است، لذا شیطان از سمت نزدیک به آن میآید. والله أعلم.
د: از پهلویی که بر آن خوابیده بوده، برگردد و بر روی پهلوی دیگر بخوابد. درباره حکمت این کار گفته شده، این کار به منزله تحول و چرخش از این حال بد و دردآور به حال خوب و خوشایند است.
5- امور ناخوشایندی را که در خواب دیده برای هیچکس بازگو نکند، در صحیح مسلم از جابر t روایت شده که گفت: مردی نزد پیامبرr آمد و گفت: ای رسول خدا، در خواب دیدم که گویی سرم قطع شده است جابر گوید: پیامب رخداr خندید و فرمود: «هرگاه شیطان یکی از شما را در خوابش به بازی گرفت، دربارهی آن با مردم سخن نگوید»[4]. و در روایتی دیگر جابر میگوید: مردی اعرابی نزدِ پیامبرr آمد و گفت: ای رسول خدا! در خواب دیدم که گویی سرم را زدهاند و سرم غلتید و من به دنبال آن دویدم. پیامبر خداr به آن اعرابی فرمود: «از به بازی گرفته شدنات از جانب شیطان در خواب، با مردم سخن نگو»[5].
همانا پیامبرr بیان داشته، هر که به توصیههای ایشانr عمل نماید خوابش زیانی به او نمیرساند بلکه انجام این کارها از طرف شخص -به یاری خدا- سبب پیشگیری و ممانعت از رسیدن شر خواب و شر شیاطین به او میشود. با همه این اوصاف بر آدمی واجب است که تقوای الهی را رعایت نموده و بر طاعت او پای بند بوده، و از نافرمانی او دوری گیرد تا با رعایت اینها خداوند از او محافظت نموده و توجه و مراقبت الهی او را دربرگیرد.
ابن سیرین/ میگوید: «در بیداری تقوای الهی پیشهساز، و [آنگاه] از آنچه در خواب میبینی ناراحت و دلتنگ نشو».
تنها خداوند فریادرس آدمی بوده و فقط باید بر او توکل و اعتماد نمود، ولاحول ولا قوة إلاَّ بالله العلی العظیم.