ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
در خصوص اذان -که همان فرا خواندن به نماز و اعلام فرار سیدن وقت آن با الفاظی مخصوص است- نصوص بسیاری در سنت نبی اکرمr نقل شده که گواه بر فضیلت اذان و جایگاه رفیع، و فواید بسیار آن است، حال فرقی نمیکند برای خود مؤذن یا کسی که دعوت مؤذن را میشنود.
از جمله فضائل اذان مطلبی است که امام بخاری در صحیحاش از ابوسعید خدری t روایت کرده که گفت: از پیامبر خداr شنیدم که میفرمود: «جن و انس و هر مخلوق دیگری که صدای مؤذن را بشنوند، روز قیامت برای او گواهی خواهند داد»[1].
این حدیث گواهی است بر اینکه هر آنکه و هر آنچه صدای مؤذن را بشنود از جمله آدمی یا جن یا درخت یا سنگ یا حیوانات روز قیامت برای او گواهی خواهند داد، همچنین گواهی است بر مستحب بودن بلندی صدای اذان تا بر تعداد کسانی که برای مؤذن شهادت میدهند افزوده شود تا زمانی که او را به زحمت و اذیت نیندازد. از دیگر فضائل اذان مطلبی است که بخاری و مسلم از ابوهریرهt روایت کردهاند که رسول اللهr فرمود: «اگر مردم میدانستند که اذان و صف اول چه [پاداشی] دارد، آنگاه [بهسبب هجوم مردم بهخاطر دست یافتن به آن] راهی جز قرعهکشی برای آن باقی نمیماند، قطعاً برای آن قرعهکشی میکردند و اگر میدانستند که زودهنگام به نماز رفتن چه [پاداشی] دارد، قطعاً به سوی آن از همدیگر پیشی میگرفتند و اگر میدانستند نماز عشاء و صبح چه [پاداشی] دارد، اگر سینهخیز هم شده برای آن دو نماز میآمدند»[2].
از دیگر فضائل اذان مطلبی است که بخاری و مسلم از ابوهریرهt روایت کردهاند که رسول اللهr فرمود: «چون برای نماز ندا داده میشود، شیطان میگریزد و فریاد میزند تا اذان را نشنود. چون اذان به پایان رسید بازمیگردد. وقتی که اقامه گفته شد پشت میکند. چون اقامه تمام شد بازمیگردد، تا در قلبِ شخص وسوسه اندازد و میگوید: فلان و بهمان چیز را به یاد آور -اموری را که قبلاً به یاد نداشت، سر نماز به یادش میآورد- تا اینکه شخص چنان دگرگون میشود که نمیداند چند رکعت نماز گزارده است»[3].
این حدیث نشاندهندهی آن است که اذان شیطان را طرد میکند و وقتی که شیطان صدای اذان را میشنود پشت کرده و میگریزد تا صدای اذان را نشنود. وقتی که صدای اذان را میشنود به خاطر تنفر از شنیدنش پا به فرار میگذارد و هنگامی که اذان تمام شد در حالی که وسوسه میکند بازمیگردد تا نمازِ نمازخوان را بیاثر کند. احادیث دربارهی فضیلت اذان بسیارند.
وقتی که فرد مسلمان صدای اذان را میشنود، برای او سنّت است که آنچه را مؤذن میگوید تکرار کند؛ در صحیحین از ابوسعید خدری t روایت شده که رسول اللهr فرمودند: «هرگاه ندای اذان را شنیدید، همان چیزی را که مؤذن میگوید، بگویید و تکرار کنید»[4].
در صحیح مسلم از عمر بن خطاب t روایت است که پیامبر خداr فرمود: هر گاه مؤذن گفت: «الله أکبر الله أکبر»، کسی [که شنید] هم گفت: «الله أکبر الله أکبر»، پس از آن چون موذن گفت: «اَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ»، او هم گفت: «اَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ»، و چون موذن گفت: «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رسول الله»، او هم گفت: «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رسول الله»، هنگامی که مؤذن گفت: «حَیَّ عَلَی الصَّلاَة»، او گفت: «لاَ حَوْلَ وَلا قُوَّة إِلاَّ بِاللهِ»، پس از آن چون مؤذن گفت: «حَیَّ عَلَی الْفَلاَحِ»، باز هم او گفت: «لاَ حَوْلَ وَلا قُوَّة إِلاَّ بِاللهِ»، پس از آن چون مؤذن گفت: «الله أکبر الله أکبر»، او نیز گفت: «الله أکبر الله أکبر»، و هنگامی که مؤذن گفت: «لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ»، او گفت: «لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ»، و همه اینها را از ته قلب گفت، وارد بهشت میشود»[5].
این نشاندهنده فضیلت شنیدن اذان و تکرار کلمات آن به همراه مؤذن است به این شکل که در تمامی کلمات آنچه را مؤذن میگوید او نیز تکرار کند، جز اینکه به جای: «حَیَّ عَلَی الصَّلاَة» و «حَیَّ عَلَیالْفَلاَحِ» بگوید: «لاَ حَوْلَ وَلا قُوَّة إِلاَّ بِاللهِ»؛ چرا که جمله «حَیَّ عَلَی الصَّلاَة» دعوت مردم برای آمدن جهت ادای نماز است و جمله «حَیَّ عَلَیالْفَلاَحِ»، دعوت آنان برای آمدن جهت کسب ثواب آن است و اینکه مسلمان به هنگام شنیدن این دو جمله میگوید: «لاَ حَوْلَ وَلا قُوَّة إِلاَّ بِاللهِ» درخواست یاری از خدا جهت عملی نمودن اینهاست. سپس اینکه میفرمایدr: «از ته قلب» بیانگر مشروط ساختن [این جملات] به اخلاص است، چرا که اخلاص پایه و اساسی است که جهت پذیرش کردارها و گفتارها چارهای [جز پای بندی به آن] نیست. همچنین سنت است که فرد مسلمان بعد از شنیدن شهادتین [از سوی مؤذن] بگوید: «وَأَنَا أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ، أَنَّ مُحْمَداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، رَضِیتُ بِاللهِ رَبًّا وَبِمُحَمَّدٍ رَسُولاً، وَبِالْإِسْلاَمِ دِیناً: من گواهی میدهم که هیچ معبود راستینی جز الله نیست، و او یکتاست و هیچ شریکی ندارد و گواهی میدهم که محمّدr بنده و فرستاده اوست، من از اینکه الله پروردگار من، و محمّدr پیامبر من، و اسلام دین من است راضی و خشنودم»؛ بدین خاطر که در صحیح مسلم از سعد بن ابیوقاص t از پیامبر خداr روایت شده که فرمود: «هرکس وقتی که ندای مؤذّن را میشنود، بگوید: «أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ، أَنَّ مُحْمَداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، رَضِیتُ بِاللهِ رَبًّا وَبِمُحَمَّدٍ رَسُولاً، وَبِالْإِسْلاَمِ دِیناً»، گناهانش آمرزیده میشوند»[6].
ابوعوانه در مستخرج خود این حدیث را با این لفظ روایت کرده است: «کسی که هنگامی که میشنود مؤذن میگوید: «أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ»، بگوید: «أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ رَضِیتُ بِاللهِ...»» این حدیث به صراحت بیان میدارد که شنونده[ی اذان] این دعا را بعد از جواب مؤذن بر شهادتین بیان داشته، و آن را فقط یک بار بیان میکند[7].
مستحب است که فرد مسلمان به دنبال پایان یافتن اذان بر رسول الله r صلوات بفرستد و از خداوند برای ایشان r طلب وسیله کند و کسی که برای ایشان r طلب وسیله کند شفاعت برای او واجب میشود، در صحیح مسلم از عبدالله بن عمروبن عاص y روایت است که: وی از پیامبر خداr شنید که میفرمود: «هرگاه صدای مؤذن را شنیدید، درست آنچه او میگوید شما هم تکرار کنید. آنگاه بر من درود فرستید. چون هرکس یک بار بر من درود فرستد، خدا بر او ده بار درود میفرستد. پس از آن از خداوند برایم وسیله را بطلبید. چون وسیله، مقامی است در بهشت که تنها شایسته یک بنده از بندگان خداست. امیدوارم که آن بنده، من باشم. هرکس از خداوند برایم وسیله را بطلبد، شفاعت من برای او واجب میشود»[8].
برترین و بهترین شکل صلوات بر پیامبرr همان صلوات ابراهیمی است که پیامبرr امتش را آموخته که بگویند: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَعَلَی آلِ مُحَمَّدٍ، کَما صَلَّیْتَ عَلَی إِبْرَاهِیمَ وَعَلَی آلِ إِبْراهِیمَ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ، اَللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَعَلَی آلِ مُحْمَّدٍ، کَمَا بَارَکْتَ عَلَی إِبْرَاهِیمَ وَعَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ: خداوندا، بر محمّد و بر آل محمّد درود فرست، همچنان که بر ابراهیم و بر آل ابراهیم درود فرستادی، همانا تو سزاوار ستایش و با عظمت هستی؛ خداوندا بر محمّد و بر آل محمّد برکت نازل فرما، همچنان که بر ابراهیم و بر آل ابراهیم برکت نازل فرمودی، همانا تو سزاوار ستایش و با عظمت هستی».
در صحیح بخاری از جابر بن عبدالله ب روایت شده که رسول اللهr فرمودند: «هر کس زمانی که صدای أذان را میشنود، بگوید: «اَللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَة التَّامَّة وَ الصَّلاَة القَائِمَة آتِ مُحَمَّداً الوَسِیلَة وَ الفَضِیلَة، وَابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً الَّذِی وَعَدْتَهُ: خداوندا، ای پروردگار [و صاحب] این دعوت کامل و این نماز پایدار، به محمّدr وسیله (مقامی والا در بهشت) و فضیلت عنایت فرما و او را به آن جایگاه و مقام ستودهای که به وی وعده دادهای برسان». شفاعت من در روز قیامت برای او حلال میگردد»[9].
پس از آن شخص مسلمان میتواند به درگاه خداوند دعا نماید و هر خواستهای در ارتباط با امور دنیا و آخرت دارد، از او طلب کندچرا که این موقعیت جزو موقعیتهای پذیرش دعا است، ابوداود در کتاب سنن از عبدالله بن عمروبن عاصب روایت کرده که مردی گفت: ای پیامبرخداr، به راستی که مؤذنان [در اجر و ثواب] از ما برترند، پیامبرخداr فرمود: «آنچه را که آنها میگویند تو هم تکرار کن و هرگاه از آن فارغ شدی، خواستهات را از خداوند طلب کن تا خواستهات به تو داده شود»[10].
همچنین از أنس بن مالک t روایت کرده که: پیامبرخداr فرمود: «دعای میان اذان و اقامه رد نمیشود»[11].
این همهی آن چیزی است که در این زمینه نقل شده است. فرد مسلمان باید به شدت از آنچه مردم ساختهاند بپرهیزد و دوری بگیرد، اموری که سنت آن را بیان نداشته و تایید ننموده، و دلیلی بر آن اقامه نشده است.
[1]- صحیح بخاری شماره [609].
[2]- صحیح بخاری شماره [615]، و صحیح مسلم شماره [427].
[3]- صحیح بخاری شماره [608]، و صحیح مسلم شماره [389].
[4]- صحیح بخاری شماره [611]، و صحیح مسلم شماره [383].
[5]- صحیح مسلم شماره [385].
[6]- صحیح مسلم شماره [385].
[7]- بنگر به: تصحیح الدعاء اثر شیخ بکر أبوزید [ص: 371].
[8]- صحیح مسلم شماره [384].
[9]- صحیح بخاری شماره [614].
[10]- سنن ابوداود شماره [524]، و آلبانی/ در «صحیح الجامع» شماره [4403] آن را صحیح دانسته است.
[11]- سنن ابوداود شماره [521]، و آلبانی/ در «صحیحالجامع» شماره [3408] آن را صحیح دانسته است.