ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
بیشک کتاب خداوند کتاب هدایت و پارسایی و رستگاری برای آدمیان است. نیکبختان از سرچشمه آن مینوشند و بندگان سعادتمند خداوند به واسطه ارشاد و راهنمایی آن هدایت مییابند لذا آنان را در همهی زمینهها، در عقاید و عبادات و اخلاق به صحیحترین و مستقیمترین و سودمندترین راهها راهنمایی میکند و آنان را به همه منافع و خوشبختیهای دینی و دنیوی رهنمون میشود تا آنجا که به واسطهی آن امورشان نظام یافته و جانهایشان تزکیه شده و احوالشان متعادل گشته و راههایشان مستقیم میگردد و کمالهای گوناگون را به هر صورتی برای آنان فراهم میکند. قرآن کریم، علم و آموختن است، به واسطهی آن، اشتباهات و گمراهیهای گوناگون و نادانیها و جهالتهای متعددی از بین میرود، قرآن کریم تربیت و ادبآموزی است و به واسطهی آن اخلاق والا و اعمال ارجمند تحقق مییابند.
خداوند متعال آن را برای ارشاد جهانیان و دستورالعمل پرهیزکاران فرو فرستاده و کعبهی آمال رهروان قرار داده و علوم سودمند و مفاهیم کامل و والا را در آن گرد آورده است.
کسی که بدان چنگ زند بیشک هدایت یافته، و کسی که براساس روش آن حرکت کند به غنیمت دست مییابد چرا که قرآن بزرگترین دروازهی هدایت و ارجمندترین راه رستگاری است، خداوند متعال میفرماید:
﴿إِنَّ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ یَهۡدِی لِلَّتِی هِیَ أَقۡوَمُ وَیُبَشِّرُ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ ٱلَّذِینَ یَعۡمَلُونَ ٱلصَّٰلِحَٰتِ أَنَّ لَهُمۡ أَجۡرٗا کَبِیرٗا ٩﴾ [الإسراء: 9].
«این قرآن به راهی هدایت میکند که آن استوارتر است و به مؤمنانی که کارهای شایسته میکنند بشارت میدهد که آنان پاداشی بزرگ دارند».
مقام و منزلت سنت پیامبر اکرمr نیز این چنین است؛ سنّت، شرحدهنده و توضیحدهندهی قرآن و مبیّن و مفسر آن است، همچنان که قرآن بر پیامبرr نازل شده، سنت نیز وحیای است که بر او نازل گشته است، خداوند میفرماید:
﴿وَأَنزَلَ ٱللَّهُ عَلَیۡکَ ٱلۡکِتَٰبَ وَٱلۡحِکۡمَةَ وَعَلَّمَکَ مَا لَمۡ تَکُن تَعۡلَمُۚ وَکَانَ فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَیۡکَ عَظِیمٗا ١١٣﴾ [النساء: 113].
«و خداوند کتاب و حکمت بر تو نازل کرد و آنچه را نمی دانستی به تو آموخت و فضل خدا بر تو بس بزرگ است».
در سنن ابوداود و ترمذی[1] و دیگران به نقل از پیامبرr آمده که ایشان فرمودند: «آگاه باشید که قرآن و مثل آن (یعنی سنت) به من داده شده است» و یا میفرمایند: «دو چیز را در میان شما بر جای میگذارم که اگر بدانها تمسک جویید هرگز گمراه نمیشوید، کتاب خداوند و سنتّم را»[2].
به پیامبرr کلمات جامع[3] داده شده و بدائع الحکم[4] بدیشان اختصاص یافته است، همچنان که در صحیحین[5] از ابوهریره t نقل کردهاند که پیامبرr فرمودند: «با سخنان جامع مبعوث شدهام». و در مسند[6] از عبدالله بن مسعودt نقل است که گفت: «همانا به رسول اللهr خیر ابتدایی و جوامع آن یا خیر جامع و ابتدایی و پایانی آن را آموخته بودند».
وقتی که این مطلب مشخص و قطعی شد بر فرد مسلمان واجب است که جایگاه بزرگ و والای دعاهای ذکر شده در قرآن و دعاهای مأثور نقل شده از رسول اکرمr را دریابد و از این مطلب مطلع گردد که بیشک در این دعاها خیر ابتدایی و خیر انتهایی و خیر جامع و خیر نخست و خیر آخر و خیر آشکار و خیر پنهان به همراه زیبایی و کمال و تابناکی، و تشخیص خواستههای والا و اهداف ارجمند، و خیر کامل در دنیا و آخرت، و در امان ماندن از لغزش و خطا و اشتباه و انحراف وجود دارد. این دعاها پاک و معصوم از خطا و لغزشند چرا که وحی خداوند و فرو فرستاده شده از سوی اویند. خداوند متعال برای پیامبرش محمد مصطفیr دعاهای جامع و خیرهای ابتدایی و آموزهها و رهنمودهای تمام و کمال در دنیا و آخرت را برگزیده و انتخاب کرده است.
به همین خاطر ائمه سلف و علمای مسلمانان به ارتباط و پیوند مردم با دعاهای قرآن و سنت به خاطر کمال و عصمت و سلامتی که در آنهاست توجه و اهتمام خاصی نشان دادهاند. امام احمد/ میفرماید: «دوست دارم که در نمازهای واجب با ادعیهی قرآنی، دعا نمایم»[7].
قاضی عیاض/ میگوید: «خداوند فرمان داده تا او را بخوانند، و در کتابش دعا را به بندگانش یاد داده است، و پیامبر r دعا را به امتش فرا داده است؛ سه چیز در آن گرد آمده است: آموزش توحید، و آموزش زبان، و نصیحت به امت. شایسته کسی نیست که از دعای اوr روی برگرداند، شیطان از این ناحیه مردم را فریفته است، افرادی بدکار را بر آنان فرستاده و اختصاص داده که دعاهایی برای آنان اختراع کرده و میتراشند که مردمان بدانها سرگرم شده و از پیروی کردن از پیامبرr بازمیمانند»[8] قرطبی/ در تفسیرش «الجامع لأحکام القرآن» میگوید: «بر آدمیان واجب است از دعاهایی که در کتاب خداوند و سنت صحیح رسول اللهr آمده بهره برده، و دیگر دعاها را ترک کنند و نگوید که فلان چیز را برگزیدم چرا که خداوند [این دعاها را] برای پیامبر و اولیائش برگزیده و به آنان یاد داده که چگونه دعا کنند»[9].
شیخ الاسلام ابن تیمیه/ میگوید: «شایستهی مردمان است که با دعاهای شرعی که در کتاب و سنت آمدهاند دعا نمایند چرا که در فضیلت و نیکی و زیبایی این دعاها هیچ شکی نیست و این همان صراط مستقیم است راه کسانی که خداوند بدیشان نعمت [هدایت] داده است [و عبارتند] از: پیغمبران و راستروان و شهیدان و شایستگان، و آنان چه اندازه دوستان خوبی هستند»[10] مطالب نقل شده از اهل علم در همین معنا و مفهوم بسیارند[11].
و هنگامی که از امام مالک/ درخصوص [درستی یا نادرستی سخن] کسی که در دعا میگوید: یا سیدی (ای سرورم)، سؤال شد، فرمود: «بگوید: یا رب، همچنان که پیامبران در دعاهایشان چنین گفتهاند». شیخ الاسلام ابن تیمیه/ میگوید: «امام مالک و ابن ابیعمران از یاران ابوحنیفه و دیگران ناپسند دانستهاند که دعاکننده بگوید: یا سیدی یا سیدی، و میگفتند: دعاکننده سخنی را بگوید که پیامبران میگفتند، رَبِّ ربِّ»[12].
خداوند حفظت کند، به ارتباط زیبا و نیکوی این ائمه مردم با دعاهای قرآن و انبیاء و دعاهای مأثور پیامبرr بنگر. اینها شایستهترین و ارجمندترین دعاهایی هستند که به کار برده میشوند و کسی که با این دعاها، دعا نماید او بر راه راست و مسیری مطمئن و جادهای صاف و هموار ره میپوید که از لغزیدن و سکندری خوردن در امان مانده و به هر خیر و فضیلتی در دنیا و آخرت نائل میشود. هر گاه آدمی دعا کردن با دعاهای مأثور به همراه فهم مفاهیم و معانی آنها، و درخواست و طلب صادقانه از خداوند را با هم گرد آورد همهی خیر را به چنگ آورده و درها و راههایش به رویش گشوده میشود، و توفیق تنها در دست خداوند یکتا و یگانه است.
[1]- ابوداود (4604)، و ترمذی (2664)، و آلبانی در «صحیح سنن ابوداود» (3/118) آن را صحیح دانسته است.
[2]- این حدیث را امام مالک (1619) روایت کرده، و آلبانی در تعلیقی بر «هدایة الرواة» (1/141) آن را حسن دانسته است.
[3]- کلماتی که در لفظ، اندک و در معنی، ژرف و پرمغزند (م).
[4]- عبارات زیبایی که پیامبرr آنها را پدید آورده و باب آن بر دیگران بسته است (م).
[5]- بخاری (2977)، و مسلم (523)
[6]- «مسند أحمد» (1/408)، و «سنن ابنماجه (1892). و آلبانی/ در «صحیح سنن ابنماجه» (1547) آن را صحیح دانسته است.
[7]- سنن ابوداود، بعد از حدیث شماره (884).
[8]- بنگر به: فتوحات ربانیه اثر ابنعلان (1/17)
[9]- الجامع لأحکام القرآن (4/179)
[10]- مجموعالفتاوی (1/346)
[11]- بنگر به: جامعالعلوم و الحکم اثر ابنرجب (ص: 101).
[12]- التوسل و الوسیله (ص: 93).