ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1- از جمله دعاهای بیان شده اهل ایمان در قرآن دعایی است که در این سخن خداوند آمده است:
﴿وَوَصَّیۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَیۡهِ إِحۡسَٰنًاۖ حَمَلَتۡهُ أُمُّهُۥ کُرۡهٗا وَوَضَعَتۡهُ کُرۡهٗاۖ وَحَمۡلُهُۥ وَفِصَٰلُهُۥ ثَلَٰثُونَ شَهۡرًاۚ حَتَّىٰٓ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُۥ وَبَلَغَ أَرۡبَعِینَ سَنَةٗ قَالَ رَبِّ أَوۡزِعۡنِیٓ أَنۡ أَشۡکُرَ نِعۡمَتَکَ ٱلَّتِیٓ أَنۡعَمۡتَ عَلَیَّ وَعَلَىٰ وَٰلِدَیَّ وَأَنۡ أَعۡمَلَ صَٰلِحٗا تَرۡضَىٰهُ وَأَصۡلِحۡ لِی فِی ذُرِّیَّتِیٓۖ إِنِّی تُبۡتُ إِلَیۡکَ وَإِنِّی مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِینَ ١٥ أُوْلَٰٓئِکَ ٱلَّذِینَ نَتَقَبَّلُ عَنۡهُمۡ أَحۡسَنَ مَا عَمِلُواْ وَنَتَجَاوَزُ عَن سَیَِّٔاتِهِمۡ فِیٓ أَصۡحَٰبِ ٱلۡجَنَّةِۖ وَعۡدَ ٱلصِّدۡقِ ٱلَّذِی کَانُواْ یُوعَدُونَ ١٦﴾ [الأحقاف: 15-16].
«و به انسان درباره پدر و مادرش به نیکوکاری سفارش کردهایم. مادرش با دشواری به او آبستن شده و به دشواری او را زاده است. و [کمترین مدت] بار گرفتن و از شیر باز گرفتنش سی ماه است. تا هنگامی که به کمال توانمندیاش برسد و به چهل سالگی برسد، گوید: پروردگارا، به من توفیق ده تا نعمتت را که بر من و بر پدر و مادرم ارزانی داشتهای سپاسگزارم و کار شایستهای کنم که به آن خشنود شوی و فرزندانم را نیز برای من شایسته بدار. من به تو روی آوردهام و من از مسلمانانم. اینانند که نیکوترین کار [و کردار]شان را از آنان میپذیریم و از بدیهایشان درمیگذریم. در [میان] بهشتیان خواهند بود. [طبقِ] وعده راستینی که به آنان نوید داده میشد».
در این آیهی کریمه خداوند سفارشش به آدمی در خصوص نیکوکاری در حق پدر و مادرش را یادآوری میکند بهخصوص مادرش که در دوران آبستنی و زایمان دشواریهای بیشتری را تحمل میکند و اینکه فرزندانی که مؤمن و نیکوکار باشند نعمت پروردگار بر خود و پدر و مادرشان را به یاد میآورند لذا به درگاه خدا دعا کرده و از او درخواست نموده و میگوید:
﴿رَبِّ أَوۡزِعۡنِیٓ أَنۡ أَشۡکُرَ نِعۡمَتَکَ ٱلَّتِیٓ أَنۡعَمۡتَ عَلَیَّ وَعَلَىٰ وَٰلِدَیَّ وَأَنۡ أَعۡمَلَ صَٰلِحٗا تَرۡضَىٰهُ وَأَصۡلِحۡ لِی فِی ذُرِّیَّتِیٓۖ إِنِّی تُبۡتُ إِلَیۡکَ وَإِنِّی مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِینَ ١٥﴾ [الأحقاف: 15].
اینکه میگوید: ﴿رَبِّ أَوۡزِعۡنِیٓ﴾ یعنی: پروردگارا به من الهام کن و مرا توفیق ده.
اینکه میگوید: ﴿أَنۡ أَشۡکُرَ نِعۡمَتَکَ ٱلَّتِیٓ أَنۡعَمۡتَ عَلَیَّ﴾ یعنی: تا نعمتهای دینی و دنیوی را که بر من ارزانی داشتهای سپاسگزارم و شکر نعمت اینگونه است که در راه طاعت خدا صرف شود و بکوشد که خداوند را به خاطر نعمتهایش سپاس و ستایش نماید.
اینکه میگوید: ﴿وَعَلَىٰ وَٰلِدَیَّ﴾ یعنی: و شکر نعمتهایی را به جای آورم که پیش از من به پدر و مادرم ارزانی داشتهای. نعمت بر پدران و مادران در حقیقت نعمت بر فرزندانشان است، چون حتما آنها از آن نعمت و از اسباب و آثار آن بهرهمند میشوند، به ویژه نعمت دین که اگر پدر و مادر دارای علم و عمل صالح باشند این امر یکی از بزرگترین اسباب اصلاح فرزندانشان میباشد.
اینکه میگوید: ﴿وَأَنۡ أَعۡمَلَ صَٰلِحٗا تَرۡضَىٰهُ﴾ یعنی: و به من توفیق ده تا کار شایستهای انجام دهم که از آن خشنود شوی؛ به این صورت که آن کار همه آن چه را که او را صالح گرداند دربرداشته باشد، و از آن چه او را فاسد میگرداند سالم و در امان باشد، پس این عملی است که خداوند آن را میپسندد و میپذیرد و در برابر آن پاداش میدهد.
اینکه میگوید: ﴿وَأَصۡلِحۡ لِی فِی ذُرِّیَّتِیٓۖ﴾ و فرزندانم را برای من شایسته بگردان. وقتی برای صالح شدن خودش دعا کرد، نیز برای فرزندانش دعا نمود [تا خداوند حالات آنها را خوب و شایسته بگرداند] و بیان کرد که سودِ صلاح و شایستگی فرزندان به پدر و مادرانشان برمیگردد. چون فرمود: ﴿وَأَصۡلِحۡ لِی﴾.
اینکه میگوید: ﴿إِنِّی تُبۡتُ إِلَیۡکَ﴾ یعنی از گناهانم که پیشتر و در گذشتهها مرتکب شدهام توبه کرده و به طاعت و فرمانبرداری از تو بازگشتهام.
اینکه میگوید: ﴿وَإِنِّی مِنَ ٱلۡمُسۡلِمِینَ ١٥﴾ یعنی: جزو فرمانبرداران امر و نهی تو، و مطیعان حکم توأم.
اینکه میگوید:
﴿أُوْلَٰٓئِکَ ٱلَّذِینَ نَتَقَبَّلُ عَنۡهُمۡ أَحۡسَنَ مَا عَمِلُواْ وَنَتَجَاوَزُ عَن سَیَِّٔاتِهِمۡ فِیٓ أَصۡحَٰبِ ٱلۡجَنَّةِۖ وَعۡدَ ٱلصِّدۡقِ ٱلَّذِی کَانُواْ یُوعَدُونَ ١٦﴾ [الأحقاف: 16].
یعنی: اینانی که این ویژگی صفت آنان است کسانی هستند که نیکوترین کارهایشان را در دنیا که عبادات و طاعات هستند از آنان میپذیریم چون غیر از طاعات و عبادات کارهای دیگری هم انجام میدهند، و از گناهان و زشتیهایی که در دنیا مرتکب شدهاند در میگذریم همچنان که با سایر بهشتیها چنین برخوردی میکنیم ایشان آنچه خیر و مطلوب است را به دست آورده و شر و امور ناخوشایند از آنان دور میگردد و این همان وعده راستینی است که بدیشان دادهایم و خداوند خلاف وعده نمیکند.
2- از جمله دعاهای اهل ایمان که در قرآن بیان شده دعایی است که خداوند به واسطه آن کسانی که بعد از صحابه آمدهاند از جمله تابعین و دیگر کسانی که به نیکی روش آنان را در پیش گرفته و راه ایشان را به خوبی تا قیامت میپیماند را توصیف و تعریف کرده، و میگوید:
﴿وَٱلَّذِینَ جَآءُو مِنۢ بَعۡدِهِمۡ یَقُولُونَ رَبَّنَا ٱغۡفِرۡ لَنَا وَلِإِخۡوَٰنِنَا ٱلَّذِینَ سَبَقُونَا بِٱلۡإِیمَٰنِ وَلَا تَجۡعَلۡ فِی قُلُوبِنَا غِلّٗا لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ رَبَّنَآ إِنَّکَ رَءُوفٞ رَّحِیمٌ ١٠﴾ [الحشر: 10].
«کسانی که پس از مهاجرین و انصار به دنیا میآیند، میگویند: پروردگارا! ما را و برادران ما را که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفتهاند بیامرز. و کینهای نسبت به مؤمنان در دلهایمان جای مده، پروردگارا! تو دارای رأفت و رحمت فراوان هستی».
اهل علم گفتهاند: همانا این آیه درخصوص تابعین -کسانی که بعد از اصحاب رسول اللهr آمدهاند- و همه کسانی که تا قیامت به اسلام میگروند و مسلمانند نازل شده است.
ابن ابیلیلی میگوید: مردم بر سه پایه قرار دارند:
1- مهاجران.
2- کسانی که پیش از آمدن مهاجران خانه و کاشانهی [آئین اسلام] را آماده کردند و ایمان را در دل خود استوار داشتند، یعنی انصار.
3- کسانی که بعد از ایشان آمدهاند.
پس بکوش که از این سه منزلت خارج نباشی.
مصعب بن سعد میگوید: «مردم سه طبقهاند، دو طبقه از آنان گذشتهاند و یک طبقه ماندهاند، بهترین چیزی که شما باید باشید این است که در طبقهای قرار بگیرید که باقی مانده است»[1].
منظور آن است که خداوند مؤمنینی را که بعد از مهاجرین و انصار آمدهاند اینگونه توصیف میکند که آنان هم برای خود و هم برای مؤمنین قبل از خود دعای خیر کرده و میگویند:
﴿رَبَّنَا ٱغۡفِرۡ لَنَا وَلِإِخۡوَٰنِنَا ٱلَّذِینَ سَبَقُونَا بِٱلۡإِیمَٰنِ وَلَا تَجۡعَلۡ فِی قُلُوبِنَا غِلّٗا لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ رَبَّنَآ إِنَّکَ رَءُوفٞ رَّحِیمٌ ١٠﴾ [الحشر: 10].
آنان در این دعا سلامت قلب و پاکی زبان را گرد هم آوردهاند چرا که در قلبهایشان نسبت به مهاجرین و انصار کینه و تنفر و بیزاری نبوده و بر زبانشان نفرین و انتقاد و افترا جاری نمیشود بلکه در دلهایشان محبتی صادقانه و اخوت و برادری وجود داشته و بر زبانهایشان یاد نیکوی آن بزرگواران و دعای خیر برای ایشان جاری است و این از روشنترین دلایل ایمان صادقانه و حسن نیت و وفاداری نسبت به اهل فضل و احسان و پیشی گرفتگان در ایمان است.
ابومظفر سمعانی/ میگوید: «این آیه گواه بر آن است که نشانهی مؤمن بودن آن است که شخص نسبت به گذشتگان [مؤمن] ترحم و دلسوزی داشته و برای آنان دعای خیر کند و به بدی از آنان یاد نکند. روایت شده که شخصی به نزد مالک بن انس آمد و به بدگویی و افترا در خصوص گروهی از یاران پیامبرr از جمله ابوبکر و عمر و عثمان و دیگران پرداخت، مالک بن انس به او گفت: آیا تو از فقرای مهاجرینی هستی که از خانه و کاشانه و اموال خود بیرون رانده شدهاند؟ آن شخص گفت: خیر. مالک گفت: آیا از آنانی که پیش از آمدن مهاجران خانه و کاشانه [آئین اسلام] را آماده کردند و ایمان را در دل خود استوار داشتند؟ آن شخص گفت: خیر. مالک بن انس گفت: شهادت میدهم که تو از آنانی نیستی که پس از مهاجرین و انصار آمدهاند و میگویند: «پروردگارا! ما را و برادران ما را که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفتهاند بیامرز»[2].
3- از جمله دعاهای اهل ایمان دعایی است که در این سخن خداوند آمده است:
﴿یَوۡمَ لَا یُخۡزِی ٱللَّهُ ٱلنَّبِیَّ وَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥۖ نُورُهُمۡ یَسۡعَىٰ بَیۡنَ أَیۡدِیهِمۡ وَبِأَیۡمَٰنِهِمۡ یَقُولُونَ رَبَّنَآ أَتۡمِمۡ لَنَا نُورَنَا وَٱغۡفِرۡ لَنَآۖ إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَیۡءٖ قَدِیرٞ ٨﴾ [التحریم: 8].
«روزی که خداوند پیامبرش و آنان را که با او ایمان آوردهاند رسوا نسازد نورشان پیشِ روی آنان و به سمت راستشان شتابان است. میگویند: پروردگارا، نورمان را برای ما به تمام [و کمال] برسان و ما را بیامرز. بیگمان تو بر هر کاری توانایی».
از ابن عباس ب نقل است که در تفسیر این آیه گفت: «هیچ یکتاپرستی نیست مگر اینکه در روز قیامت از نوری برخوردار است، نور منافق خاموش میگردد، و مؤمن چون میبیند که نور منافق خاموش گردید میترسد و میگوید:
﴿رَبَّنَآ أَتۡمِمۡ لَنَا نُورَنَا﴾ [التحریم: 8].
«پروردگارا، نورمان را برای ما به تمام [و کمال] برسان»[3].
این دعای مؤمنین در روز قیامت است آنان از خدا میطلبند که نورشان را به کمال رسانده و به واسطهی آن، آنان را به بهشت برساند، خداوند متعال در آیهای دیگر میفرماید:
﴿یَوۡمَ تَرَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ وَٱلۡمُؤۡمِنَٰتِ یَسۡعَىٰ نُورُهُم بَیۡنَ أَیۡدِیهِمۡ وَبِأَیۡمَٰنِهِمۖ بُشۡرَىٰکُمُ ٱلۡیَوۡمَ جَنَّٰتٞ تَجۡرِی مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِینَ فِیهَاۚ ذَٰلِکَ هُوَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِیمُ ١٢﴾ [الحدید: 12].
«روزی که مردان و زنان مؤمن را ببینی که نورشان پیشاروی آنان و سمتِ راستشان شتابان است. [گفته میشود:] امروز شما را مژده باد به باغهایی که از فرو دستش جویباران روان است که در آنجا جاودانهاید. این است کامیابیِ بزرگ».
عبدالله بن مسعود t میگوید: «در قیامت نور افراد متناسب با نوع و مقدار اعمالشان است، برخی نورشان مانند کوه است، و کمنورترین آنان، نورش در انگشت ابهاماش خواهد بود، گاهی روشن و گاه خاموش»[4].
با بیان دعای مؤمنین به اینکه نور کاملی در روز قیامت به آنان عطا شود به مرادمان که گردآوری بعضی از دعاهای مؤمنان در قرآن کریم بود جامه عمل پوشاندیم.