ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مواقیتی که خداوند برای حج و عمره قرار داده ، دو نوع است:
میقات زمانی که مخصوص حج است ـ نه عمره ـ و از ماه شوال تا دهم ذی الحجه ادامه دارد. الله متعال در این باره میفرماید:
﴿ٱلۡحَجُّ أَشۡهُرٞ مَّعۡلُومَٰتٞۚ فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ ٱلۡحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی ٱلۡحَجِّ﴾ [البقرة: 197].
(حج در ماههای معینی است؛ پس هر کس در این [ماه]ها حج را [بر خود] واجب گرداند، [بداند که] در اثنای حج همبستری و گناه و جدال [روا] نیست).
اما عمره توقیت زمانی ندارد و شخص میتواند هرگاه که میخواهد برای عمره احرام کند.
میقات مکانی که شامل حج و عمره است
منظور از میقات مکانی، محدودهای است که برای حاجی جایز نیست بدون احرام از آن محدوده برای رسیدن به مکه عبور کند، که عبارتند از:
1- ذوالحُلَیفه، که میقات اهل مدینه است.
2- جُحفَه، که میقات اهل شام و مصر و مغرب است.
3- قرن المنازل، که میقات اهل نجد است و هم اکنون آن را سیل الکبیر مینامند.
4- یَلَملَم، که میقات اهل یمن است.
5- ذات عِرق که میقات اهل عراق و مشرق است.
برخی از مسائل مهم در رابطه با مواقیت
نخست: اهالی سرزمینهایی که نام برده شده از مواقیتی که ذکر شد احرام میکنند. همینطور دیگرانی که از این مواقیت عبور میکنند و قصد حج یا عمره دارند باید از آنجا احرام کنند.
دوم: کسی که منزلش از این مواقیت به مکه نزدیکتر است از منزل خود به قصد حج یا عمره احرام میکند. همینطور کسانی که اهل مکه هستند و قصد حج دارند از خود مکه احرام میکنند و نیازی به خارج شدن به میقات برای احرام ندارند. اما برای عمره باید به سوی نزدیکترین سرزمین خارج حرمین بروند و از آنجا احرام نمایند.
سوم: کسی که با هواپیما مسافرت میکند وقتی که به موازات مواقیت رسید از آسمان احرام میکند و برای وی جایز نیست که مانند برخی از حجاج، هنگام فرود آمدن در فرودگاه جده احرام کند، زیرا جده میقات نیست و محل احرام نیست و هر که مرتکب چنین کاری شود یکی از واجبات حج را ترک گفته و بر وی واجب است گوسفندی ذبح کند و بر فقرای حرم تقسیم نماید.
چهارم: کسی که بدون احرام از میقات عبور کرده است باید به آن برگردد و احرام نماید، زیرا این واجبی است که میتوان ترک آن را جبران کرد، بنابراین ترک آن جایز نیست. اما اگر بازنگشت و در منطقهای نزدیکتر به مکه احرام نمود فدیه بر وی واجب میشود.