ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مبحث چهارم:
فیلمهای کارتون و تاثیر آن بر کودکان
فیلمهای کارتون، داستانهایی مصور هستند که اندیشه و فرهنگ پدید آورندگان خود را منعکس میکنند و میتوان گفت این فیلمها در بر گیرندهی عقاید و اخلاق پدید آورندهی آن است که معمولا بینندهی اثر ـ خودآگاه یا ناخودآگاه ـ از آن تاثیر میپذیرد.
بر اساس پژوهشها، بیش از هفتاد درصد فیلمهای انیمیشن در ایالات متحده تولید میشود[1] که نمیتواند تهی از اندیشه و فرهنگ سازندگان آن باشد. اندیشههایی که سازندگان آن به عمد در داستانهای خود تزریق میکنند.
بسیاری از این فیلمها به مثابهی جنگی فکری ـ عقیدتی علیه اسلام و مسلمانان و اخلاق و فرهنگ اسلامی است. جنگی که عقیدهی فرزندان مسلمانان و ثوابت دین و ایمان به خداوند و کتابها و پیامبران او را هدف گرفته است.[2]
بر اساس تعدادی از پژوهشها، سنی که کودکان وابستهی رسانهها میشوند در پسران سن سه سالگی و در دختران سن پنج سالگی است و این مدت مهمترین مرحلهی رشد کودک و بنای افکار و عقاید اوست.[3]
همچنین این تحقیقات بیانگر این است که تعداد بسیار زیادی از مادران و پدران از اهمیت نقش فیلمهای کارتون در تاثیرگذاری بر عقیده و اخلاق کودکان بی اطلاع هستند و این نشانگر اهمیت پرداختن به این موضوع است.[4]
علاوه بر آنچه بیان شد، آسانی دریافت افکاری که در فیلمهای کارتون نهفته است و پذیرش آن از جانب کودکان، باعث میشود به اهمیت بررسی محتوایی که قرار است توسط کودک تماشا شود، پی ببریم.
همچنین تماشای مستمر کارتونهایی که هیچ ارتباطی با محیط فرهنگی و پوشش و اندیشهی جامعهی کودک ندارد باعث ضعیف شدن افتخار کودک به فرهنگ خود و سست شدن ارتباط او با دینش میشود چرا که این فیلمها نه محبت اسلام را در قلب کودکان میکارد و نه وی را از ارزش مسلمان و موحد بودن آگاه میکند.[5]
آنچه پژوهشها آشکار میسازد این است که درصد بالایی از کودکانی مدت زمانی بیش از زمان حضور در مدرسه یا با خانوادههای خود را در برابر صفحهی تلویزیون سپری میکنند . چنانکه فیلمهای انیمیشن ۸۸٪ محتوایی که کودکان به تماشا مینشینند را تشکیل می دهد و ۶۱٪ آنچه توسط کودکان مشاهده میشود از طریق کانالهای ماهوارهای است.[6]
[1] - نگا: www.almasloob.com/vb/t20361.html
[2] - در مبحثهای آتی مثالهایی برای این موضوع خواهیم آورد.
[3] - نگا: www.midad.me/fatwa/print/24242
[4] - روزنامهی الجزیره، شمارهی ۱۲۳۲۱، جمعه ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۲۷ ه ق. این پژوهش توسط خانم هدی الغفیض تحت عنوان «تاثیر فیلمهای کارتون بر کودک در مراحل مختلف زندگی وی» انجام شده است.
[5] - www.islam-qa.com/ar/ref/112018
[6] - این پژوهش توسط حاتم حمدی محمود تهیه شده است.