28- باب: پوشاندن عیوب مسلمانان و نهی از اشاعهی آن بدون ضرورت
الله متعال، میفرماید:
﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ ٱلۡفَٰحِشَةُ فِی ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِیمٞ فِی ٱلدُّنۡیَا وَٱلۡأٓخِرَةِۚ﴾ [النور : ١٩]
بهراستی آنان که دوست دارند کارهای خیلی زشت در میان مؤمنان شایع شود، عذاب دردناکی در دنیا و آخرت خواهند داشت.
شرح
مؤلف/ میگوید: «باب ستر عورات المسلمین والنهی عن إشاعتها لغیر ضرورة». یعنی: «باب پوشاندن عیوب مسلمانان و نهی از اشاعهی آن بدون ضرورت». عورت در اینجا به معنای عورت معنوی یا عیب و کاستیست. زیرا عورت بر دو نوع است: عورت ظاهری، و عورت معنوی.
عورت ظاهری، همان اندامیست که نگاه کردن به آن، حرام است؛ مانندِ شرمگاه.
و عورت معنوی، به هر کاستی و عیب ظاهری یا رفتاری گفته میشود.
الله متعال، در بیان ویژگیهای انسان، فرموده است:
﴿إِنَّا عَرَضۡنَا ٱلۡأَمَانَةَ عَلَى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱلۡجِبَالِ فَأَبَیۡنَ أَن یَحۡمِلۡنَهَا وَأَشۡفَقۡنَ مِنۡهَا وَحَمَلَهَا ٱلۡإِنسَٰنُۖ إِنَّهُۥ کَانَ ظَلُومٗا جَهُولٗا ٧٢﴾ [الأحزاب: ٧٢]
همانا ما، امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه نمودیم؛ ولی از پذیرش آن خودداری کردند و از آن ترسیدند و انسان، آن را پذیرفت. بیگمان انسان، ستمکار و نادان است.
دو
ویژگی در این آیه، برای انسان بیان شده است: ظلم، و جهالت. یعنی اگر انسان، بهعمد
مرتکب گناه و معصیت شود، ظالم است و اگر بهاشتباه و از روی ناآگاهی، عمل نادرستی
انجام دهد، جاهل میباشد. آری؛ انسان، اینگونه است؛ مگر کسی که اللهU او را خطا و عصیان، مصون بدارد و به او علم و عدالت عنایت کند.
کسی که عالم و عادل
باشد، مسیر حق را در پیش میگیرد و دیگران را به سوی حق
فرا میخواند.
از آنجا که نهاد و طبیعت انسان بر کوتاهی و عیب و کاستی، سرشته شده است، هر مسلمانی وظیفه دارد و بر او واجب است که عیوب برادر مسلمانش را بپوشاند و جز به ضرورت، آن را برای کسی، فاش نکند. ولی اگر ضرورت، ایجاب نماید، چارهای نیست. البته اگر ضرورتی در کار نباشد، بهتر و افضل است که انسان، عیوب برادرش را بپوشاند. زیرا انسان، گاه از روی میل و رغبت یا بهعمد و باسوء نیت، مرتکب گناه و خطا میشود، و گاه به اشتباه؛ بدینسان که در شناختِ راه درست، دچار اشتباه میگردد و از اینرو سخنِ نادرستی میگوید و یا عمل نادرستی انجام میدهد. در هرحال، هر مؤمنی وظیفه دارد عیوب برادرِ مسلمان خویش را بپوشاند.
بهفرض مثال: اگر شخصی را سراغ دارید که در معامله، تقلب و خیانت میکند، او را نزد مردم، رسوا نکنید؛ بلکه نصیحتش نمایید و عیبش را بپوشانید. اگر دست از تقلب و خیانت برداشت، چه بهتر؛ و گرنه، به مردم بگویید که فلانکس، اهل تقلب و خیانت است تا در معاملاتشان با او، زیان نبینند.
همچنین اگر کسی را میشناسید که چشمچرانی میکند، عیبش را بپوشانید و به او تذکر دهید که نگاهِ بد، تیری از تیرهای شیطان است که به قلب مؤمن اصابت میکند.([1]) اگر از این کار زشت بازآید، در برابر این تیرِ زهرآلود که توسط شیطان، به سوی قلبِ او پرتاب شده است، مصون میماند؛ و اگر از چشمچرانی باز نیاید، این تیرِ زهرآلود به قلبش اصابت میکند و چهبسا بهتدریج، مرتکب کارهای بدتر و حتی زنا میشود. پناه بر الله.
لذا تا آنجا که امکانش وجود دارد، باید عیوب دیگران را بپوشانیم و رسوایشان نکنیم؛ مگر اینکه ضرورتی جدی، وجود داشته باشد. سپس مؤلف/ این آیه را ذکر کرده که اللهU فرموده است:
﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ ٱلۡفَٰحِشَةُ فِی ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِیمٞ فِی ٱلدُّنۡیَا وَٱلۡأٓخِرَةِۚ﴾ [النور : ١٩]
بهراستی آنان که دوست دارند کارهای خیلی زشت در میان مؤمنان شایع شود، عذاب دردناکی در دنیا و آخرت خواهند داشت.
اینها، کسانی هستند که دوست دارند کارهای خیلی زشت در میان مسلمانان شایع شود؛ پس، کسانی که خود، کارهای زشت را در میان مسلمانان رواج میدهند، چه سرنوشتی خواهند داشت؟!
علاقه به شیوع و رواج کارهای زشت در میان مسلمانان، دو معنا دارد:
اول: بدین معناست که برخی از تبهکاران، دوست دارند فساد و بیبند و باری و کارهای زشت و ناپسند، در جامعهی اسلامی، گسترش یابد؛ از اینرو فیلمهای مبتذل و غیراخلاقی، تولید و پخش میکنند و یا با استفاده از رسانههای نوشتاری، مانند مجلهها به تبلیغ و ترویج هرزگی و بیبند و باری میپردازند و بدینسان دین و آیینِ مسلمان و ارزشهای اخلاقیِ او را هدف قرار میدهند. آنها که توانایی برخورد با چنین کسانی را دارند یا مسؤولانی که برای مقابله با عوامل فساد و بیبند و باری، کوتاهی میکنند، خود جزو کسانی محسوب میشوند که به فساد و هرزگی دامن میزنند و در این گناهِ بزرگ شریک و سهیماند. از اینرو در جرگهی کسانی قرار دارند که خواهانِ شیوع و گسترشِ فساد و کارهای زشت در میان مسلمان هستند؛ بنابراین﴿لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِیمٞ فِی ٱلدُّنۡیَا وَٱلۡأٓخِرَةِۚ﴾ یعنی: «عذاب دردناکی در دنیا و آخرت خواهند داشت».
دوم: میل و علاقه به اینکه شخصی، در ورطهی فساد و هرزگی، گرفتار شود؛ لذا علاقه به گسترش بیبند و باری، مستلزم این نیست که کسی، خواهان رواج فساد در سطح جامعه و در حدّ کلان باشد. بلکه میل و علاقه به فاسد شدن یا هرزگیِ فلان فردِ مسلمان نیز در این معنا میگنجد و هرکس، با هر انگیزهای دوست داشته باشد که فلان شهروند جامعهی اسلامی، به فساد و هرزگی دچار شود، عذابی دردناک در دنیا و آخرت خواهد داشت. بهویژه اینکه این آیه در دفاع از حرمت و آبروی یک شهروند مسلمان، نازل شده است؛ یعنی برای دفاع از ناموس پیامبرr و بیان عفت و پاکدامنی بزرگبانوی اسلام، امالمؤمنین عایشهی صدیقه&. زیرا این آیه، جزو مجموعهی آیاتیست که در ماجرای «افک» نازل شد. افک، همان تهمت و دروغِ شاخداری بود که منافقان و دشمنانِ پیامبرr بهقصد بدنام کردن انیس و مونس رسولخداr، سرِ هم کردند تا از طریقِ بدنام کردن خانوادهی پیامبرr، زهرِ خود را بریزند و از اسلام و پیامبرِ اسلام، انتقام بگیرند.
داستان «افک»، مشهور است؛ پیامبرr هرگاه قصدِ سفر میکرد، میانِ همسرانش قرعهکشی مینمود و قرعه به نام هر یک از همسرانش که میافتاد، او را با خود میبرد. و این، از عدالتِ پیامبرr بود. در یکی از این سفرها، قرعه به نامِ عایشه& افتاد.
هنگامی که از سفر باز میگشتند، در پایانِ شب، در میان راه، اتراق کردند و خوابیدند. عایشه& برای قضای حاجت، محلّ خود را ترک کرد. پیامبرr فرمانِ حرکت داد. مأمورانِ حملِ کجاوهی عایشه&، کجاوه را برداشتند و متوجه نشدند که عایشه& در کجاوه نیست؛ زیرا آن بزرگوار، وزن و سنّ چندانی نداشت. شش ساله بود که عقد ازدواجش با پیامبرr بسته شد و نه ساله بود که پیامبرr او را به خانه برد. در هر حال، آنها، به گمانِ اینکه عایشه& در کجاوه است، کجاوه را برداشتند و به راه افتادند.
عایشه&، پس از اینکه به محلّ باراندازِ خود بازگشت، دریافت که کاروان، حرکت کرده و آنجا را ترک نموده است؛ ولی بهخاطر زیرکی و فراستش، آنجا را ترک نکرد و همانجا ماند و با خود گفت: وقتی متوجه شوند که مرا با خود نبردهاند، بازمیگردند.
خورشید، طلوع کرد. شخصی به نامِ «صفوان بن معطّل» که سنگینخواب بود، از خواب برخاست. صفوان، بهاندازهای سنگینخواب بود که متوجهِ حرکت کاروان نشده بود؛ بعضی از مردم، خوابِ سنگینی دارند و وقتی میخوابند، سر و صدای اطراف، بیدارشان نمیکند. صفوان نیز همینگونه بود و وقتی میخوابید، همانندِ یک مُرده سنگین و بیحرکت میشد. صفوان از خواب برخاست؛ چند قدمی که جلو رفت، امالمؤمنین عایشه& را دید که در بیابان، تک و تنها بود. او عایشه& را پیش از نزول حکمِ حجاب میشناخت. لذا بهاحترامِ پیامبرr در غیابِ ایشان، یک کلمه نیز با همسرِ پیامبرr سخن نگفت؛ شتر را خواباند و با دستش، با اشاره به سوی رکاب، از امالمؤمنین خواست که سوارِ شتر شوند. آنگاه افسارِ شتر را در دست گرفت و بدون اینکه کلمهای حرف بزند یا به همسرِ پیامبرr نگاه کند، به سوی مدینه به راه افتاد.
روز، بالا آمده بود که به کاروان رسیدند؛ منافقان که بهانهای برای طعنه زدن به پیامبرr یافتند، خوشحال شدند و از این فرصت، سوءاستفاده نمودند و آن مرد را به ارتباط با همسرِ پاکِ پیامبرr متهم کردند و به شایعهپراکنی در میان مردم پرداختند. در این میان، سه تن از صحابهی مخلص نیز همانندِ منافقان، به این گناه بزرگ و دامن زدن به این شایعهی بیاساس، دچار شدند: مسطح بن اثاثه که پسرخالهی ابوبکر صدیق بود، حسان بن ثابت، و حمنه بنت جحش.
همهمه بالا گرفت و مردم، در اینباره سخن میگفتند؛ میگفتند: مگر میشود؟ چطور ممکن است؟ برخی از مردم، دچارِ تردید شدند و برخی هم بهشدت انکار میکردند و میگفتند: اصلاً امکان ندارد که همسر و همبسترِ پیامبرr آلوده شود؛ چون او، پاکترین بانوی روی زمین است.
الله به حکمت و قدرت خویش، چنین اراده کرد که عایشه& بیمار شود و در خانه، بستری گردد. پیامبرr عادت داشت که وقتی عایشه بیمار میشد، هنگامِ عیادتش، با او گرم بگیرد و بهگرمی از او احوالپرسی نماید؛ ولی عایشه& در این بیماری، آن توجه و مهربانی گذشته را حس نمیکرد؛ پیامبرr به خانه میآمد و میگفت: بیمارِ شما، چطور است؟([2]) عایشه& گرچه متوجه تغییر رفتارِ پیامبرr شده بود، اما هرگز به خیالش نمیرسید و تصورش را نمیکرد که کسی، دربارهی آبرویش سخنی گفته باشد.
منافقان، بهخاطر دشمنی یا کینهی شخصی با عایشه، به این شایعه دامن نزدند؛ آنان، با همهی مؤمنان، دشمناند. لذا درصددِ انتقام از پیامبرr بودند و میخواستند با ساختن و پرداختنِ چنین دروغی، پیامبرr را آزار دهند. ولی الله متعال، در اینباره ده آیه نازل کرد که با این آیه آغاز میشود:
﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ جَآءُو بِٱلۡإِفۡکِ عُصۡبَةٞ مِّنکُمۡۚ لَا تَحۡسَبُوهُ شَرّٗا لَّکُمۖ بَلۡ هُوَ خَیۡرٞ لَّکُمۡۚ لِکُلِّ ٱمۡرِیٕٖ مِّنۡهُم مَّا ٱکۡتَسَبَ مِنَ ٱلۡإِثۡمِۚ وَٱلَّذِی تَوَلَّىٰ کِبۡرَهُۥ مِنۡهُمۡ لَهُۥ عَذَابٌ عَظِیمٞ ١١﴾ [النور : ١١]
بهراستی کسانی که آن تهمت بزرگ را (دربارهی امالمؤمنین عایشه) به میان آوردند، گروهی از شما بودند. این تهمت را شر و زیانی برای خود مپندارید؛ بلکه این تهمت، برای شما سراسر خیر و نیکیست. برای هر یک از آنان سهمی از گناهی که مرتکب شدهاند، (محفوظ) است. و شخصی که بیشترین سهم را در این تهمت داشت، مجازات بزرگی (در پیش) دارد.
شخصی که بیشترین سهم را در ساختن و پرداختنِ این تهمت داشت، سرکردهی منافقان، عبدالله بن ابی بود. او، این تهمت بزرگ را سرِ هم کرد و در اینباره به شایعهپراکنی در میان مردم پرداخت؛ البته بهقدری خبیث بود که با الفاظ صریح در اینباره سخن نمیگفت و با اشاره و کنایه و الفاظ غیرصریح، به این شایعه، دامن میزد. زیرا منافقان، ترسو و بزدل هستند و معمولاً دوپهلو سخن میگویند و صراحت لهجه ندارند. اللهU میفرماید:
﴿وَٱلَّذِی تَوَلَّىٰ کِبۡرَهُۥ مِنۡهُمۡ لَهُۥ عَذَابٌ عَظِیمٞ ١١ لَّوۡلَآ إِذۡ سَمِعۡتُمُوهُ ظَنَّ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَٱلۡمُؤۡمِنَٰتُ بِأَنفُسِهِمۡ خَیۡرٗا وَقَالُواْ هَٰذَآ إِفۡکٞ مُّبِینٞ ١٢﴾ [النور : ١١، ١٢]
و شخصی که بیشترین سهم را در این تهمت داشت، مجازات بزرگی (در پیش) دارد. چرا هنگامی که این تهمت را شنیدید، مردان و زنان مؤمن به خودشان گمان نیک نبردند و نگفتند: «این دروغ بزرگ و آشکاریست»؟
این، توبیخی از سوی اللهU نسبت به کسانیست که در اینباره سخن گفتند؛ میفرماید: چرا هنگامی که این تهمت را شنیدید، مردان و زنانِ مؤمن به خودشان گمانِ نیک نبردند؟ زیرا امالمؤمنین، مادرِ آنان بود؛ پس چطور میشود که فرزندان، به مادر خود گمانِ بد ببرند؟! لذا وظیفه داشتند و بر آنان واجب بود که هنگامِ شنیدن این تهمت، به خودشان گمان نیک داشته باشند و از این تهمت بیاساس و کسانی که آن را ساخته و پرداخته بودند، اظهار نفرت و بیزاری کنند.
﴿لَّوۡلَا جَآءُو عَلَیۡهِ بِأَرۡبَعَةِ شُهَدَآءَۚ فَإِذۡ لَمۡ یَأۡتُواْ بِٱلشُّهَدَآءِ فَأُوْلَٰٓئِکَ عِندَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡکَٰذِبُونَ ١٣﴾ [النور : ١٣]
چرا چهار گواه بر ادعایشان نیاوردند؟ و چون گواهانی نیاوردند، بهراستی که آنان نزد الله دروغگو هستند.
از اینرو اگر شخصی، کسی را در حالِ ارتکاب زنا ببیند و نزد قاضی برود و بگوید: من گواهی میدهم که فلانی، زنا کرده است، باید چهار شاهد داشته باشد و اگر چهار شاهد (گواه) برای ادای شهادت، به دادگاه نیاوَرَد، هشتاد ضربه شلاق، به او میزنیم. اگر دو نفر شهادت دهند، آن دو نفر نیز هشتاد تازیانه میخورند. حکمِ سه نفر نیز همین است و حتماً باید چهار نفر، شهادت دهند و اگر یک نفر هم از تعداد گواهان کم باشد، حدّ تهمت بر آنها اجرا میشود. از اینرو اگر سه نفر گواهی دهند که فلان مرد را دیدهاند که با فلان زن زنا میکند، و این امر ثابت نشود، به هر یک از این سه نفر، هشتاد تازیانه میزنیم. الله متعال فرموده است:
﴿لَّوۡلَا جَآءُو عَلَیۡهِ بِأَرۡبَعَةِ شُهَدَآءَۚ فَإِذۡ لَمۡ یَأۡتُواْ بِٱلشُّهَدَآءِ فَأُوْلَٰٓئِکَ عِندَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡکَٰذِبُونَ ١٣ وَلَوۡلَا فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَیۡکُمۡ وَرَحۡمَتُهُۥ فِی ٱلدُّنۡیَا وَٱلۡأٓخِرَةِ لَمَسَّکُمۡ فِی مَآ أَفَضۡتُمۡ فِیهِ عَذَابٌ عَظِیمٌ ١٤﴾ [النور : ١٣، ١٤]
چرا چهار گواه بر ادعایشان نیاوردند؟ و چون گواهانی نیاوردند، بهراستی که آنان نزد الله دروغگو هستند. و اگر فضل و رحمت الله در دنیا و آخرت بر شما نبود، بهطور قطع در جریان تهمتی که میان شما رد و بدل شد، عذاب بزرگی به شما میرسید.
یعنی اگر فضل و رحمت الله متعال نبود، در جریان این تهمت، مطابق احکام مذکور، مجازات میشدید. الله متعال میفرماید: ﴿فِی مَآ أَفَضۡتُمۡ فِیهِ﴾ یعنی: «در جریان تهمتی که در میان شما رد و بدل شد». و این، نشان میدهد که این تهمت، به صورت یک شایعه در میان مردم، رد و بدل شد و به شهرت رسید. چنین مسایلی، با آنکه خیلی مهم است و اهمیت فراوانی دارد، اما به سرعت در میان مردم، پخش میشود و بر سرِ زبانها میافتد و خانه به خانه میچرخد.
﴿ وَلَوۡلَا فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَیۡکُمۡ وَرَحۡمَتُهُۥ فِی ٱلدُّنۡیَا وَٱلۡأٓخِرَةِ لَمَسَّکُمۡ فِی مَآ أَفَضۡتُمۡ فِیهِ عَذَابٌ عَظِیمٌ ١٤ إِذۡ تَلَقَّوۡنَهُۥ بِأَلۡسِنَتِکُمۡ وَتَقُولُونَ بِأَفۡوَاهِکُم مَّا لَیۡسَ لَکُم بِهِۦ عِلۡمٞ وَتَحۡسَبُونَهُۥ هَیِّنٗا وَهُوَ عِندَ ٱللَّهِ عَظِیمٞ ١٥ ﴾ [النور : ١٤، ١٥]
و اگر فضل و رحمت الله در دنیا و آخرت بر شما نبود، بهطور قطع در جریان تهمتی که میان شما رد و بدل شد، عذاب بزرگی به شما میرسید. آنگاه که آن را به زبان میگرفتید و دهانهایتان به سخنانی گشوده میشد که به آن علم و دانشی نداشتید و آن را سخن معمولی و آسانی میپنداشتید و حال آنکه این بهتان نزد الله بس بزرگ بود.
آری؛ بدون اینکه چیزی ببینند و یا دلیلِ محکمی داشته باشند، به پاکترین بانویِ روی زمین تهمت زدند! زیرا او و دیگر همسرانِ پیامبرr بهترین و پاکترین زنان جهان هستند؛ لذا تهمت زدن به آنان، ساده و معمولی نیست؛ بلکه بس بزرگ و خطرناک است.
ایرادِ چنین اتهامی به همسر پیامبرr، در حقیقت، هتک حرمت نسبت به پیامبر بزرگوار اسلام است؛ زیرا اللهU میفرماید:
﴿ٱلۡخَبِیثَٰتُ لِلۡخَبِیثِینَ وَٱلۡخَبِیثُونَ لِلۡخَبِیثَٰتِۖ وَٱلطَّیِّبَٰتُ لِلطَّیِّبِینَ وَٱلطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَٰتِۚ﴾ [النور : ٢٦]
زنان ناپاک، سزاوار مردان ناپاک و مردان ناپاک، سزاوار زنان ناپاکند. و زنان پاک، سزاوار مردان پاکند و مردان پاک، سزاوار زنان پاک.
اگر بهفرض محال، امالمؤمنین، عایشه&، همسر رسولخداr مرتکب چنین گناهی میشد، این بدین معناست که او، زنی ناپاک بوده است و مفهومش- نعوذ بالله- همان است که خود میدانید. زیرا همانطور که الله متعال فرموده است: «زنان ناپاک، سزاوارِ مردان ناپاکاند». اما عایشه& و همسرش، محمد رسولاللهr، هر دو پاک بودهاند. او، صدیقه دخت صدیق بود. & وعن أبیها.
الله متعال میفرماید:
﴿وَتَحۡسَبُونَهُۥ هَیِّنٗا وَهُوَ عِندَ ٱللَّهِ عَظِیمٞ ١٥﴾ [النور : ١٥]
این بهتان را سخن معمولی و آسانی میپنداشتید و حال آنکه نزد الله بس بزرگ بود.
سپس میفرماید:
﴿ وَلَوۡلَآ إِذۡ سَمِعۡتُمُوهُ قُلۡتُم مَّا یَکُونُ لَنَآ أَن نَّتَکَلَّمَ بِهَٰذَا سُبۡحَٰنَکَ هَٰذَا بُهۡتَٰنٌ عَظِیمٞ ١٦ ﴾ [النور : ١٦]
و چرا هنگامی که این تهمت بزرگ را شنیدید، نگفتید: سزاوارمان نیست که در اینباره سخن بگوییم؛ (پروردگارا!) تو پاک و منزهی و این، تهمت بزرگیست؟
بر هر مسلمانی، واجب است همانطور که اللهU را از ارتکاب چنین عملی از سوی همسر پیامبرr، پاک و منزّه بداند. از اینرو فرمود: ﴿سُبۡحَٰنَکَ هَٰذَا بُهۡتَٰنٌ عَظِیمٞ ١٦﴾.
با اندکی تأمل و درنگ در این آیه، بهروشنی واضح میشود که شایسته و زیبندهی حکمت، رحمت، فضل و احسان پروردگار متعال نیست که چنین عملی از همسرِ پیامبرش سر بزند. سپس اللهU میفرماید:
﴿ یَعِظُکُمُ ٱللَّهُ أَن تَعُودُواْ لِمِثۡلِهِۦٓ أَبَدًا إِن کُنتُم مُّؤۡمِنِینَ ١٧ ﴾ [النور : ١٧]
الله، پندتان میدهد که اگر مؤمن هستید، هرگز چنین تهمتی را تکرار نکنید.
اللهU در ادامهی این سوره میفرماید:
﴿وَیُبَیِّنُ ٱللَّهُ لَکُمُ ٱلۡأٓیَٰتِۚ وَٱللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ١٨﴾ [النور : ١٨]
و الله، آیهها(ی خویش) را برایتان بیان میکند. و الله، دانای حکیم است.
الله را سپاس که حقایق را بیان فرموده است. از اینرو علما اجماع کردهاند و اتفاق نظر دارند که اگر کسی، عایشه& را به همان عملی متهم کند که در ماجرای «افک» آمده است، چنین شخصی، کافر و مرتد میباشد و حکمش همانند بتپرستانیست که برای بت سجده میکنند. و اگر توبه نکند، کشته میشود؛ زیرا قرآن را انکار کرده است. بنا بر قولِ صحیح، هرکس، به هر یک از همسران پیامبرr چنین تهمتی بزند، کافر است؛ زیرا در حقیقت، به پیامبرr بیاحترامی کرده است. ابتدا به او فرصت میدهند که توبه نماید و اگر توبه نکرد، باید اعدامش میکنند و جنازهاش را بدون غسل و کفن و نماز، در گودالی میاندازند.
سپس اللهU میفرماید:
﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ ٱلۡفَٰحِشَةُ فِی ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِیمٞ فِی ٱلدُّنۡیَا وَٱلۡأٓخِرَةِۚ وَٱللَّهُ یَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ ١٩ وَلَوۡلَا فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَیۡکُمۡ وَرَحۡمَتُهُۥ وَأَنَّ ٱللَّهَ رَءُوفٞ رَّحِیمٞ ٢٠﴾
بهراستی آنان که دوست دارند کارهای خیلی زشت در میان مؤمنان شایع شود، عذاب دردناکی در دنیا و آخرت خواهند داشت. و الله میداند و شما نمیدانید. و اگر فضل و رحمت الله بر شما نبود و اینکه الله، بخشایندهی مهرورز است، (مجازات سختی میشدید).
پیشتر این نکته را بیان کردم که سه تن از اصحاب مخلص نیز به این گناه بزرگ دچار شدند: مسطح بن اثاثه که پسرخالهی ابوبکر صدیق بود، حسان بن ثابت، و حمنه بنت جحش. حمنه بنت حجش، خواهرِ امالمؤمنین زینب بنت جحش بود. زینب با اینکه هووی عایشه بود، به لطف الهی از ایراد چنین اتهامی به عایشه، مصون ماند؛ ولی خواهرش، حمنه، این تهمت را قبول کرد. اللهU برائت امالمومنین عایشهی صدیقه& را نازل کرد و به پیامبرr دستور داد که مجازات یا حدّ تهمت را بر این سه نفر اجرا کند. از اینرو پیامبرr به این سه نفر هشتاد تازیانه زد؛ ولی پیامبرr این مجازات را بر منافقان، اجرا نکرد. علما، دربارهی سببش دیدگاههای متفاوتی دارند:
برخی
از علما گفتهاند: دلیلش، این بود که منافقان، بهصراحت، در اینباره سخن
نمیگفتند؛ بلکه
با عباراتی از این قبیل که شنیدهایم، یا گفته میشود و امثال آن، به
ماجرای افک دامن میزدند. عدهای هم گفتهاند: اجرای
مجازاتهای شرعی برای پاک کردن گناهانِ مجرمان است؛ به عبارت دیگر، قوانین کیفریِ
اسلام، کفارهی گناهانِ مؤمنان میباشد و هیچ منافقی، شایستهی پاک شدن نیست. از
اینرو پیامبرr به
منافقان، تازیانه نزد و آنان را با گناهِ تهمت، رها کرد. و منافقان، در پایینترین
ردهی دوزخ قرار میگیرند و هیچ خیری در آنها نیست.
در هر حال، داستان افک مشهور است و نکاتِ آموزندهی زیادی در خود دارد.
***
245- وعن أَبی هریرةt عَنِ النَّبیِّr قال: «لا یسْتُرُ عَبْدٌ عبْداً فِی الدُّنْیَا إِلاَّ سَتَرهُ الله یَوْمَ الْقیامَةِ». [روایت مسلم]([3])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: پیامبرr فرمود: «هر بندهای، (عیبِ) دیگران را بپوشاند، الله در قیامت، (عیوب و گناهان) او را میپوشاند».
شرح
مؤلف/، حدیثی بدین مضمون نقل کرده که ابوهریرهt میگوید: پیامبرr فرمود: «هر بندهای، (عیبِ) دیگران را بپوشاند، الله در قیامت، (عیوب و گناهان) او را میپوشاند».
پیشتر این نکته را بیان کردیم که چشمپوشی از گناهان دیگران و پوشاندن گناهانی که مرتکب میشوند، بر دو گونه است: اگر شخصی که مرتکب بدی میشود، آدم شروریست که چشمپوشی از گناهانش، جسارت و گستاخی او را بیشتر میگرداند، نباید گناهانش را بپوشانیم. بلکه او را به قوانین و احکام شرعی میسپاریم تا هم خودش مجازات و تنبیه شود و هم درسِ عبرتی برای دیگران باشد. اما اگر کسی، در مجموع، آدمِ بد و شروری نیست، ولی لغزشی از او سر میزند، گناهش را میپوشانیم و او را نصیحت میکنیم و به او تذکر میدهیم که کارش، درست نیست.
***
246- وعنه قال: سمِعت رسولَاللهr یقول: «کُلُّ أَمَّتِی مُعَافًى إِلاَّ المُجاهِرِینَ، وإِنَّ مِن المُجاهَرَةِ أَن یعمَلَ الرَّجُلُ باللَّیلِ عمَلاً، ثُمَّ یُصْبحَ وَقَدْ سَتَرهُ الله عَلَیْهِ فَیقُول: یَا فلانُ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ کذَا وَکَذَا، وَقَدْ بَاتَ یَسْترهُ ربُّه، ویُصْبحُ یَکْشفُ سِتْرَ الله». [متفق علیه]([4])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: از رسولاللهr شنیدم که فرمود: «همهی افراد امتم بخشیده میشوند، مگر کسانی که گناهانشان را آشکار میکنند. و یکی از انواع گناهانِ آشکار، (آشکار کردن گناه) اینست که شخصی، شبهنگام مرتکب گناهی شود و صبح، در حالی که الله، گناهش را پوشانده است، (آن را برای مردم بازگو کند و) بگوید: فلانی! من، دیشب چنین و چنان کردهام. این، در حالیست که الله، گناهانش را پوشانده بود؛ ولی او، صبح که میشود پرده و ستر الهی را از روی خود برمیدارد».
شرح
مؤلف/، حدیثی بدین مضمون نقل کرده است که ابوهریرهt میگوید: پیامبرr فرمود: «همهی افراد امتم بخشیده میشوند، مگر کسانی که گناهانشان را آشکار میکنند». منظور از همهی افراد امت، «امت اجابت» است؛ یعنی کسانی که دعوت پیامبرr را پذیرفتهاند. اللهU همهی اینها را میبخشد، مگر کسانی که آشکارا مرتکب گناه میشوند؛ این دسته از گنهکاران بر دو دستهاند:
گروهِ اول، کسانی هستند که آشکارا و در انظار عمومِ مردم، گناه و معصیت انجام میدهند. اینها، جزو آشکارکنندگان گناه و معصیت بهشمار میروند. زیرا خود، نسبت به گناه و معصیت، گستاخ و بیپروا هستند و دیگران را نیز نسبت به گناه و معصیت، جسور و گستاخ میگردانند. یعنی هم به خویشتن ستم میکنند و هم به دیگران.
گستاخیِ شخصی آنها دربارهی گناه و معصیت، همین است که بیپروا مرتکب معصیت میشوند و از الله و رسولش نافرمانی میکنند و بدینسان به خود ستم مینمایند. زیرا هر انسانی که از الله و پیامبرش نافرمانی کند، در حقیقت به خود ستم روا میدارد. الله متعال فرموده است:
﴿وَمَا ظَلَمُونَا وَلَٰکِن کَانُوٓاْ أَنفُسَهُمۡ یَظۡلِمُونَ ٥٧﴾ [البقرة: ٥٧]
و بر ما ستم نکردند؛ بلکه بر خود ستم میکردند.
نفس یا جان و وجودِ هر یک از ما، امانتیست که الله متعال به ما سپرده و بر ما واجب است که از آن، بهخوبی نگهداری کنیم. به عنوان مثال: اگر گوسفندی داشته باشیم، سعی میکنیم او را به چراگاه خوبی ببریم و او را از چراگاه خطرناک، دور کنیم. همچنین بر ما واجب است که نفس خویش را در مراتع و مرغزارهای خوب که همان اعمال نیک و شایسته است، پرورش دهیم و از اعمال زشت و محیطهای ناپسند، دور نگه داریم.
گناه و معصیتِ علنی، علاوه بر ظلم و ستم بر خویشتن، ظلم و ستم در حق دیگران نیز بهشمار میرود؛ زیرا قُبح گناه و زشتیِ معصیت را در نگاه دیگران، از میان میبرد و آنها را نسبت به گناه و معصیت، گستاخ میگرداند و بدینسان کسی که آشکارا گناه و معصیت میکند، جزو پیشوایان و پیشگامانی میگردد که به سوی آتش دوزخ فرا میخوانند. همانطور که الله متعال دربارهی فرعونیان فرموده است:
﴿وَجَعَلۡنَٰهُمۡ أَئِمَّةٗ یَدۡعُونَ إِلَى ٱلنَّارِۖ وَیَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَةِ لَا یُنصَرُونَ ٤١﴾ [القصص: ٤١]
و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که بهسوی آتش فرامیخوانند و روز قیامت یاری نمیشوند.
پیامبرr فرموده است: «مَنْ سَنَّ فی الإِسْلامِ سُنَّةً سیَّئةً کَانَ عَلیه وِزْرها وَوِزرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْم الْقِیَامَة»([5]) یعنی: «هرکس، روش بدی در اسلام، پایهگذاری کند، گناه آن و گناه کسانی که تا روز قیامت به آن عمل نمایند، به او میرسد». این، نوعی گناهِ آشکار یا آشکار کردن گناه است و پیامبرr از آن جهت این را ذکر نفرمود که کاملاً واضح و روشن میباشد و گونهای از گناه را ذکر نمود که بر بسیاری از مردم، پوشیده مانده است و آن را گناه و معصیت نمیدانند؛ چنانکه فرمود: یکی از انواع گناهانِ آشکار، (آشکار کردن گناه) اینست که شخصی، شبهنگام در خانهاش مرتکب گناهی میشود و هیچ کس از گناهی که انجام میدهد، اطلاعی ندارد. یعنی الله، گناهش را میپوشاند. با این حال، این شخص، همینکه شب را به صبح میرساند، گناهی را که در تاریکی شب و در خانهاش انجام داده است، برای مردم بازگو میکند و میگوید: «دیشب چنین و چنان کردم». چنین شخصی بخشیده نمیشود. پناه بر الله؛ اللهU گناه بندهاش را مخفی نگه میدارد، ولی او، خود را رسوا میکند و پرده و سترِ الاهی را از روی خود برمیدارد و عملی را که الله متعال پنهان نموده است، آشکار میسازد.
آشکار کردنِ گناهان، اسباب و عواملی دارد:
انگیزهی اول: برخی از مردم، از روی سادگی و بدون هیچ غرضی، گناهان خود را برای دیگران، بازگو میکنند.
انگیزهی دوم: برخی هم از روی پُررویی و بیشرمی یا بهخاطر خودستایی یا از روی بیتوجهی به عظمت خالق، به تعریف و تمجید از گناهان خویش میپردازند و با افتخار، دربارهی گناهان خود سخن میگویند؛ بهگونهای که گویا به غنیمتی دست یافتهاند. این، بدترین نوع آشکار کردنِ گناه است.
کسانی که گناهان خود را از روی بیتوجهی و بدون غرض، برای دیگران بازگو میکنند، جزو آشکارکنندگان گناه و معصیت بهشمار میروند و از آمرزش الهی محروم میشوند. در نتیجه انسان باید، ستر و پردهی الهی را بر گناهان خویش، حفظ کند و از آشکار کردن گناهانش بپرهیزد و شکر خدا بگوید که بدیهایشان را پنهان نموده است. همچنین باید از گناهانی که میان او و خدای اوست، توبه کند و اگر با صدق و راستی به سوی الله توبه نماید، الله متعال در دنیا و آخرت، عیوب و گناهانش را میپوشاند.
***
247- وعنه عَنِ النَّبیِّr قال: «إِذَا زَنَتِ الأَمةُ فَتبینَ زِناهَا فَلیجلدْها الحدَّ، ولا یُثَرِّبْ عَلَیْهَا، ثمَّ إِنْ زَنَتِ الثَّانیة فَلْیجلدْها الحدَّ ولا یُثرِّبْ عَلَیْهَا، ثُمَّ إِنْ زَنتِ الثَّالثةَ فَلْیبعَها ولوْ بِحبْلٍ مِنْ شعرٍ». [متفق علیه]([6])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: پیامبرr فرمود: «اگر کنیزی زنا کرد و زنایش ثابت شد، صاحبش (طبق احکام شرعی) او را شلاق بزند و او را سرزنش نکند؛ اگر دوباره زنا کرد، بیآنکه او را سرزنش نماید، حد شرعی را بر او اجرا کند و اگر برای سومین بار، مرتکب زنا شد، او را بفروشد؛ اگرچه در برابرِ ریسمانی از مو باشد».
شرح
مؤلف/، حدیثی بدین مضمون نقل کرده ابوهریرهt گفته است: پیامبرr فرمود: «اگر کنیزی زنا کرد و زنایش ثابت شد، صاحبش، (طبق احکام شرعی) او را شلاق بزند و او را سرزنش نکند».
کنیز، جزو اموال و داراییهای افراد بهشمار میآمد و خرید و فروش میشد. در این حدیث آمده است که اگر کنیزی، مرتکب زنا شد، باید حد شرعی بر او اجرا گردد که نصفِ حد سایر انسانهاست؛ یعنی نصف حدِ افرادِ آزاد. همانطور که الله متعال میفرماید:
﴿فَإِذَآ أُحۡصِنَّ فَإِنۡ أَتَیۡنَ بِفَٰحِشَةٖ فَعَلَیۡهِنَّ نِصۡفُ مَا عَلَى ٱلۡمُحۡصَنَٰتِ مِنَ ٱلۡعَذَابِ﴾ [النساء : ٢٥]
و چون شوهر کردند و مرتکب عمل زشتی شدند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت.
حکمِ دوشیزهی آزادی که مرتکب زنا میشود، اینست که او را صد شلاق بزنند و به مدت یک سال تبعید کنند؛ اما اگر کنیزی زنا کند، او را پنجاه تازیانه میزنند و دربارهی تبعیدش، اختلاف نظر وجود دارد. برخی از علما گفتهاند: او را نباید تبعید کرد؛ زیرا تبعیدش، به پایمال شدن حقوقِ صاحبش میانجامد. در ادامهی این حدیث آمده است: «اگر دوباره زنا کرد، صاحبش، بیآنکه او را سرزنش نماید، حد شرعی را بر او اجرا کند و اگر برای سومین (یا چهارمین) بار، مرتکب زنا شد، او را بفروشد؛ اگرچه در برابرِ ریسمانی از مو باشد». یعنی او را نگه ندارد؛ زیرا هیچ خیری در او نیست. از این حدیث، چنین برداشت میشود که صاحبِ کنیز، حد یا مجازات شرعی را بر کنیز خود اجرا میکند، نه کسی دیگر.
***
248- وعنه قال: أُتِیَ النَّبِیُّr بِرجلٍ قَدْ شرِب خَمْرًا قال: «اضْربُوهُ» قال أَبُوهُرَیْرةَ: فمِنَّا الضَّارِبُ بِیدهِ والضَّارِبُ بِنَعْله، والضَّارِبُ بِثوبِه. فَلَمَّا انْصَرَفَ قَال بعْضُ الْقَوم: أَخْزاکَ الله، قال: «لا تقُولُوا هَکَذا، لا تُعِینُوا علیه الشَّیْطانَ». [روایت بخاری]([7])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: مردی را که شراب خورده بود، نزد پیامبرr آوردند. پیامبرr فرمود: «او را بزنید». ابوهریرهt میگوید: برخی از ما، با دست خود، بعضی هم با کفش خویش و عدهای نیز با پارچه یا لباس خود، او را زدند. هنگامی که آن مرد، رفت، یکی از حاضران گفت: خدا، تو را خوار و رسوا کند. پیامبرr فرمود: «چنین نگویید و بر ضد او به شیطان، کمک نکنید».
شرح
مؤلف/ از ابوهریرهt نقل کرده است: «مردی را که شراب خورده بود، نزدِ پیامبرr آوردند».
در این روایت، واژهی «خمر» آمده است؛ خمر، شامل هر نوشیدنی مستکنندهای میشود. فرقی نمیکند که از آبِ انگور باشد یا از خرما یا از جو و گندم یا هر نوشیدنی مستکنندهی دیگری. اصل بر اینست که همهی نوشیدنیهای مستکننده، حرام است؛ چه کم باشد و چه زیاد، چه اعتیادآور باشد و چه نباشد.
از اینرو زمانی که این مرد را نزد پیامبرr آوردند، فرمود: «او را بزنید».
ابوهریرهt میگوید: برخی از ما، با دست خود، بعضی هم با کفش خویش و عدهای نیز با پارچه یا تازیانهی خود، او را زدند. پیامبرr تعداد ضربهها را معین نکرد. زمانی که مردم برمیگشتند، یکی از حاضران به آن مرد گفت: خدا، تو را رسوا کند. پیامبرr فرمود: «بر ضدّ او به شیطان کمک نکنید». زیرا رسوایی، به معنای خفت و خواریست و وقتی چنین عبارتی را به کسی بگوییم، در حقیقت برای او بدعایی کردهایم و از خداوندU خواستهایم که او را خوار و زبون بگرداند و بدینسان شیطان را بر ضد او یاری رساندهایم.
از این حدیث، چنین برداشت میشود که مجازات شرابخواری، حد و اندازهی معینی ندارد. از اینرو پیامبرr حد و اندازهای برای آنها تعیین نکرد. هرکس، بهاندازهای که میتوانست، میزد؛ کسی با دستش، دیگری با کفش خود و آن یکی با عصا یا گوشهی لباسش. این حکم، به همین شکل ادامه یافت و در دوران ابوبکرصدیق، چهل تازیانه به عنوان حد یا حکمِ مجازات شراب خوار تعیین شد. در دوران عمرt مردمان زیادی، اسلام را پذیرفتند؛ برخی از آنها، مانند گذشتگان به اسلام و احکام آن، پایبند نبودند. لذا شرابخواری، زیاد شد. عمرt در اینباره با اصحابy مشورت کرد و از آنها دربارهی حکم شرابخواری و مجازات آن، نظر خواست. عبدالرحمن بن عوفt پاسخ داد: کمترین مجازات، مجازات تهمت است که هشتاد تازیانه میباشد. لذا عمرt حدّ شرابخواری را افزایش داد و به هشتاد شلاق، رسانید.
این حدیث، بیانگر اینست که اگر کسی، مرتکب گناهی شد و در دنیا به سزای عملش رسید، دیگر نباید برای او بددعایی کنیم یا خواهان خواری و رسوایی او باشیم. بلکه باید برایش درخواست هدایت و آمرزش نماییم.
***
([1]) ضعیف جدا؛ علامه آلبانی/، این روایت را در السلسلة الصحیحة (1065) ضعیف دانسته است.
([2]) بخاری، ش: (2661، 4141، 4750)؛ و مسلم، ش: 2770 بهنقل از امالمؤمنین عایشه&.
([3]) صحیح مسلم، ش: 2590.
([4]) صحیح بخاری، ش: 6069؛ و صحیح مسلم، ش: 2990.
([5]) صحیح مسلم، ش: 1017.
([6]) صحیح بخاری، ش: 6839؛ و صحیح مسلم، ش: 1703.
([7]) صحیح بخاری، ش: (6777، 6781)