الله متعال میفرماید:
﴿فَأَمَّا مَنۡ أَعۡطَىٰ وَٱتَّقَىٰ ٥ وَصَدَّقَ بِٱلۡحُسۡنَىٰ ٦ فَسَنُیَسِّرُهُۥ لِلۡیُسۡرَىٰ ٧﴾ [اللیل: ٥، ٧]
اما کسی که (مالش را در راه الله) بخشید و تقوا پیشه کرد و (آیین و وعدهی) نیک الاهی را تصدیق نمود، پس او را در مسیری آسان (که انجام اعمالِ نیک و در نتیجه بهشت است) قرار خواهیم داد.
و میفرماید:
﴿وَسَیُجَنَّبُهَا ٱلۡأَتۡقَى ١٧ ٱلَّذِی یُؤۡتِی مَالَهُۥ یَتَزَکَّىٰ ١٨ وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُۥ مِن نِّعۡمَةٖ تُجۡزَىٰٓ ١٩ إِلَّا ٱبۡتِغَآءَ وَجۡهِ رَبِّهِ ٱلۡأَعۡلَىٰ ٢٠ وَلَسَوۡفَ یَرۡضَىٰ ٢١﴾ [اللیل: ١٧، ٢١]
ولی پرهیزگارترین انسانها از آن آتش شعلهور، دور داشته میشود؛ همان کسی که مالش را (در راه الله) میدهد تا پاک شود. و هیچکس نزد او نعمتی ندارد که (به پاس این حق) به وی پاداش دهد. و تنها به رضای پروردگار بلندمرتبهاش (انفاق میکند). و به زودی (با کسب رضایت پروردگار و ورود به بهشت) راضی خواهد شد.
و میفرماید:
﴿إِن تُبۡدُواْ ٱلصَّدَقَٰتِ فَنِعِمَّا هِیَۖ وَإِن تُخۡفُوهَا وَتُؤۡتُوهَا ٱلۡفُقَرَآءَ فَهُوَ خَیۡرٞ لَّکُمۡۚ وَیُکَفِّرُ عَنکُم مِّن سَیَِّٔاتِکُمۡۗ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِیرٞ ٢٧١﴾ [البقرة: ٢٧١]
اگر آشکارا صدقه نمایید، کارِ خوبیست و اگر در نهان صدقه دهید و به فقیران بذل و بخشش نمایید، برایتان بهتر است. و برخی از گناهانتان را از میان میبرد. و الله به اعمالتان آگاه است.
همچنین میفرماید:
﴿لَن تَنَالُواْ ٱلۡبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَۚ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیۡءٖ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِهِۦ عَلِیمٞ ٩٢﴾ [آل عمران: ٩٢]
هرگز به نیکی دست نمییابید مگر آنکه از آنچه دوست دارید، انفاق کنید؛ الله از آنچه انفاق میکنید، آگاه است.
آیهها، دربارهی فضیلت انفاق یا خرج کردن در طاعات و کارهای نیک، فراوان و روشن است.
شرح
مؤلف/ میگوید: «باب: فضیلتِ ثروتمندِ شکرگزار، یعنی کسی که ثروتش را از راه درست و شرعی بهدست میآورد و در راههای مشروع، خرج میکند».
ثروتمند، به کسی گفته میشود که الله متعال، مال و ثروت، دانش، موقعیت و جایگاهی داده است که او را از دیگران، بینیاز میسازد؛ گرچه بیشتر به کسی ثروتمند میگویند که الله متعال به مال و ثروت مادی عطا کرده است.
الله عزوجل بندگانش را با مال، یعنی با ثروت و فقر میآزماید. در میان مردم، کسانی هستند که اگر الله متعال به آنها ثروتی ببخشد، ثروت و بینیازی، آنان را به فساد و تباهی میکشاند؛ یعنی سر به طغیان مینهند و گمراه میشوند. و بندگانی هم هستند که اگر آنها را فقیر بگرداند، فقر و تنگدستی، مایهی فساد و تبهکاری آنان میگردد. لذا الله عزوجل به بندگانش بهاندازهای میدهد که لازمه یا درخورِ حکمتِ اوست:
﴿کُلُّ نَفۡسٖ ذَآئِقَةُ ٱلۡمَوۡتِۗ وَنَبۡلُوکُم بِٱلشَّرِّ وَٱلۡخَیۡرِ فِتۡنَةٗۖ وَإِلَیۡنَا تُرۡجَعُونَ ٣٥﴾ [الأنبیاء: ٣٥]
هر جانداری، (طعم) مرگ را میچشد و شما را برای آزمایش با انواع نیک و بد میآزماییم و بهسوی ما بازگردانده میشوید.
مال و ثروتی که الله متعال به انسان میبخشد، دو گونه است:
نوع اول: ثروتیست که انسان، آن را از راه حرام بهدست میآورد؛ مانند رباخوار، دروغگو و کلاهبرداری که در داد و ستد، حقهبازی میکند یا اموال دیگران را بهناحق میخورد. ثروتِ چنین کسی، سودی به او نمیبخشد؛ زیرا چنین شخصی در دنیا ثروتمند بهنظر میرسد، اما در حقیقت هم در دنیا فقیر است و هم در آخرت. ثروتی که از راه غیرشرعی بهدست آید، روز قیامت وبالِ گردن است و انسان بهخاطرِ آن، مجازات میشود و در این میان، بدترین ثروت، ثروتیست که از طریق رباخواری بهدست میآید. الله عزوجل در کتابش میفرماید:
﴿ٱلَّذِینَ یَأۡکُلُونَ ٱلرِّبَوٰاْ لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ ٱلَّذِی یَتَخَبَّطُهُ ٱلشَّیۡطَٰنُ مِنَ ٱلۡمَسِّۚ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمۡ قَالُوٓاْ إِنَّمَا ٱلۡبَیۡعُ مِثۡلُ ٱلرِّبَوٰاْۗ وَأَحَلَّ ٱللَّهُ ٱلۡبَیۡعَ وَحَرَّمَ ٱلرِّبَوٰاْۚ فَمَن جَآءَهُۥ مَوۡعِظَةٞ مِّن رَّبِّهِۦ فَٱنتَهَىٰ فَلَهُۥ مَا سَلَفَ وَأَمۡرُهُۥٓ إِلَى ٱللَّهِۖ وَمَنۡ عَادَ فَأُوْلَٰٓئِکَ أَصۡحَٰبُ ٱلنَّارِۖ هُمۡ فِیهَا خَٰلِدُونَ ٢٧٥﴾ [البقرة: ٢٧٥]
آنان که ربا میخورند، همانند کسی (از قبرشان) بر میخیزند که شیطان، او را بهشدت دچار جنون و اختلال حواس کرده است. زیرا میگفتند: «داد و ستد مانند رباست»؛ حال آنکه الله خرید و فروش را حلال، و ربا را حرام کرده است. بنابراین کسی که پس از رسیدن فرمان پروردگارش (دربارهی ربا) از این عمل باز آید، آنچه پیشتر کسب کرده، از اوست و کسانی که دوباره به رباخواری بپردازند، دوزخیاند و برای همیشه در دوزخ خواهند ماند.
همچنین میفرماید:
﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِیَ مِنَ ٱلرِّبَوٰٓاْ إِن کُنتُم مُّؤۡمِنِینَ ٢٧٨ فَإِن لَّمۡ تَفۡعَلُواْ فَأۡذَنُواْ بِحَرۡبٖ مِّنَ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦۖ وَإِن تُبۡتُمۡ فَلَکُمۡ رُءُوسُ أَمۡوَٰلِکُمۡ لَا تَظۡلِمُونَ وَلَا تُظۡلَمُونَ ٢٧٩﴾ [البقرة: ٢٧٨، ٢٧٩]
ای مؤمنان! تقوای الاهی پیشه کنید و اگر بهراستی ایمان دارید، آنچه را که از اموال ربا (نزد مردم) باقی مانده، رها کنید. پس اگر چنین نکردید، بدانید که به جنگ با الله و رسولش برخاستهاید؛ و اگر توبه کنید، اصلِ سرمایههایتان از شماست و بدین ترتیب نه (با گرفتن ربا) ستم میکنید و نه (با از دست دادن سرمایه) مورد ستم قرار میگیرید.
نوع دوم از ثروتمندان، کسیست که ثروتش را از راه حلال بهدست میآورد و در معاملهی خود صداقت دارد و هیچ دروغ و فریبی در داد و ستدش نیست. لذا ثروتش به او فایده میرساند؛ زیرا غالباً الله متعال به کسی که اینچنین است، توفیق میدهد که ثروتش را در راههای درست و مفید خرج کند.
این، همان ثروتمندِ شاکر است که ثروتش را از راه درست و شرعی بهدست میآورد و در راه درستی که الله عزوجل مشروع قرار داده است، هزینه میکند.
سپس مؤلف/ چند آیه در اینباره ذکر کرده است؛ از جمله این آیه که الله متعال میفرماید:
﴿فَأَمَّا مَنۡ أَعۡطَىٰ وَٱتَّقَىٰ ٥ وَصَدَّقَ بِٱلۡحُسۡنَىٰ ٦ فَسَنُیَسِّرُهُۥ لِلۡیُسۡرَىٰ ٧﴾ [اللیل: ٥، ٧]
اما کسی که (مالش را در راه الله) بخشید و تقوا پیشه کرد و (آیین و وعدهی) نیک الاهی را تصدیق نمود، پس او را در مسیری آسان (که انجام اعمالِ نیک و در نتیجه بهشت است) قرار خواهیم داد.
﴿أَعۡطَىٰ﴾ یعنی مال و ثروتش را در راه درست، بذل و بخشش یا هزینه کرد و در کسب و خرج آن، تقوای الهی پیشه نمود. چنین کسی در مسیری آسان که انجامِ اعمال نیک و در نتیجه بهشت است، قرار میگیرد.
الله متعال میفرماید:
﴿وَأَمَّا مَنۢ بَخِلَ وَٱسۡتَغۡنَىٰ ٨ وَکَذَّبَ بِٱلۡحُسۡنَىٰ ٩ فَسَنُیَسِّرُهُۥ لِلۡعُسۡرَىٰ ١٠ وَمَا یُغۡنِی عَنۡهُ مَالُهُۥٓ إِذَا تَرَدَّىٰٓ ١١ إِنَّ عَلَیۡنَا لَلۡهُدَىٰ ١٢﴾ [اللیل: ٨، ١٢]
ولی کسی که بخل ورزید و خود را (از پاداشی الهی) بینیاز دانست و آیین و وعدهی نیک الهی را تکذیب کرد، پس او را در مسیر دشواری (که همان گمراهی و در نتیجه دوزخ است،) قرار خواهیم داد. و آنگاه که (در دوزخ) سقوط کند، مال و ثروتش، سودی به حالش ندارد. بیگمان راهنمایی کردن (و نشان دادن راه حق) با ماست.
و میفرماید:
﴿وَسَیُجَنَّبُهَا ٱلۡأَتۡقَى ١٧ ٱلَّذِی یُؤۡتِی مَالَهُۥ یَتَزَکَّىٰ ١٨ وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُۥ مِن نِّعۡمَةٖ تُجۡزَىٰٓ ١٩ إِلَّا ٱبۡتِغَآءَ وَجۡهِ رَبِّهِ ٱلۡأَعۡلَىٰ ٢٠ وَلَسَوۡفَ یَرۡضَىٰ ٢١﴾ [اللیل: ١٧، ٢٢]
ولی پرهیزگارترین انسانها از آن آتش شعلهور، دور داشته میشود؛ همان کسی که مالش را (در راه الله) میدهد تا پاک شود. و هیچکس نزد او نعمتی ندارد که (به پاس این حق) به وی پاداش دهد. و تنها به رضای پروردگار بلندمرتبهاش (انفاق میکند). و به زودی (با کسب رضایت پروردگار و ورود به بهشت) راضی خواهد شد.
لذا کسی که مالش را در راه الله یا به صورتی خرج میکند که او را به الله عزوجل نزدیک میگرداند یا مایهی تزکیه و پاکی اوست، از آتش دوزخ دور میگردد. البته بذل و بخشش او بهخاطر منافع شخصی و جبران حقوقی که دیگران بر او دارند، نیست؛ بلکه فقط بهخاطر الله عزوجل بذل و بخشش میکند. از اینرو فرمود: ﴿إِلَّا ٱبۡتِغَآءَ وَجۡهِ رَبِّهِ ٱلۡأَعۡلَىٰ ٢٠ وَلَسَوۡفَ یَرۡضَىٰ ٢١﴾ یعنی: «تنها به رضای پروردگار بلندمرتبهاش انفاق میکند و بهزودی با کسب رضایت پروردگار و پاداشی که الله به او میدهد، راضی خواهد شد». بنابراین بر هر مسلمانی واجب است که وقتی الله عزوجل به او ثروتی میدهد، سپاسگزارش باشد و مطابق دستور الهی بهدرستی و بهگونهای به وظیفهاش در قبال بذل و بخشش این ثروت عمل نماید که مایهی رضایت و خشنودی الله عزوجل میباشد.
***
576- وعن عبدِ اللَّهِ بنِ مسعودٍt قال: قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم : «لا حَسَدَ إِلاَّ فی اثَنَتَیْن: رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالاً، فَسَلَّطَهُ على هَلکَتِهِ فی الحَقِّ. ورَجُلٌ آتَاه اللَّهُ حِکْمَةً فُهو یَقضِی بِها وَیُعَلِّمُهَا». [متفقٌ علیه]([1])
ترجمه: عبدالله بن مسعودt میگوید: رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «رشک بردن (غبطه خوردن) فقط در دو مورد، درست است: شخصی که الله به او مالی داده و به او همت خرج کردن در راه الله را عنایت نموده است؛ و شخصی که الله به او حکمت و معارف دینی داده و او به آن، حکم و عمل میکند و - به دیگران نیز- آموزش میدهد».
577- وعن ابْنِ عمر$ عَنِ النَّبیِّ صلی الله علیه و آله و سلم قال: «لا حَسَد إِلاَّ فی اثنَتَین: رَجُلٌ آتَاهُ اللَّه القُرآن، فهو یَقُومُ بِهِ آنَاءَ اللَّیل وآنَاءَ النَّهار. وَرَجُلٌ آتَاهُ اللَّه مَالاً، فهوَ یُنْفِقهُ آنَاءَ اللَّیْلِ وآنَاءَ النَّهارِ». [متفقٌ علیه]([2])
ترجمه: ابنعمر$ میگوید: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «رشک بردن (غبطه خوردن) فقط در دو مورد، درست است: شخصی که الله به او قرآن (و معارف قرآنی) را یاد داده و او در ساعتهای شب و روز، به آن عمل میکند([3]) و نیز شخصی که الله به او مالی داده و او در ساعتهای شب و روز، آن را انفاق میکند».
578- وعَن أبی هُریرةt أَنَّ فُقَرَاءَ الْمُهَاجِرِینَ أَتَوْا رسولَ اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم فقالوا: ذَهَبَ أَهْلُ الدُّثُورِ بِالدَّرَجاتِ العُلَى والنَّعِیمِ المُقِیم. فَقال: «ومَا ذَاک؟» فَقَالُوا: یُصَلُّونَ کمَا نُصَلِّی، ویَصُومُونَ کمَا نَصُوم وَیَتَصَدَّقُونَ ولا نَتَصَدَّق، ویَعتِقُونَ ولا نَعتقُ. فقَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم : «أَفَلا أُعَلِّمُکُمْ شَیئاً تُدرِکُونَ بِهِ مَنْ سبَقَکُم، وتَسْبِقُونَ بِهِ مَنْ بَعْدَکُمْ وَلاَ یَکُونُ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْکُم إِلاَّ مَنْ صَنَعَ مِثلَ ما صَنَعْتُم؟» قالوا: بَلَى یَا رَسُولَ اللهِ، قال: «تُسَبِّحُونَ، وتَحمَدُونَ وتُکَبِّرُون دُبُرَ کُلِّ صَلاةٍ ثَلاثاً وثَلاثِینَ مَرَّةً». فَرَجَعَ فُقَرَاءُ المُهَاجِرِینَ إِلى رسولِ اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم فَقَالُوا: سَمِعَ إِخْوَانُنَا أَهْلُ الأَموَالِ بِمَا فَعلْنَا، فَفَعَلوا مِثْلَه؟ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم : ﴿ذَٰلِکَ فَضۡلُ ٱللَّهِ یُؤۡتِیهِ مَن یَشَآءُ﴾ [متفقٌ علیه؛ این، لفظ روایت مسلم است.]([4])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: فقرای مهاجران نزد رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: ثروتمندان، درجات والا و نعمتهای جاویدان را از آنِ خود ساختهاند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «چگونه؟» گفتند: آنها همانند ما نماز میخوانند و روزه میگیرند، و نیز صدقه میدهند و ما نمیتوانیم صدقه بدهیم و برده آزاد میکنند و ما توانایی آزاد کردن برده نداریم. رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «آیا عملی به شما بیاموزم که بهوسیلهی آن به کسانی که از شما پیشی گرفتهاند، برسید و از آیندگان خود سبقت بگیرید و کسی برتر از شما نباشد، مگر کسی که مانندِ شما عمل کند؟» گفتند: بله، ای رسولخدا!» فرمود: «پس از هر نماز، سی و سه بار "سبحانالله" سی و سه بار "الحمدلله" و سی و سه بار "الله اکبر" بگویید». پس از مدتی فقرای مهاجران نزد رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم بازگشتند و گفتند: ای رسولخدا! برادران ثروتمندمان شنیدهاند که ما چهکار میکنیم؛ آنها نیز همین عمل را انجام میدهند. رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «این، فضلِ الله است که به هرکس بخواهد، میبخشد».
شرح
مؤلف/ احادیثی دربارهی کسانی ذکر کرده است که اموالشان را انفاق میکنند و با بذل و بخشش آنها در راه الله عزوجل نیکی و احسان مینمایند. در حدیث عبدالله بن مسعود و عبدالله بن عمرy آمده است: رشک و غبطهی درست و حقیقی فقط به دو نفر برده میشود:
نخست: شخصی که الله به او علم و حکمت داده است و او به آن عمل میکند و به دیگران نیز آموزش میدهد. اگر چنین شخصی را با فردی جاهل و بیعلم مقایسه کنید، به تفاوت فراوانی که در میان آنها وجود دارد، پی میبرید. جاهل، الله را از روی جهل و بیعلمی عبادت میکند و چیزی جز آنچه از مردم میبیند، از شریعت الهی نمیداند؛ از اینرو در همهی موارد، چه درست و چه نادرست، از مردم پیروی مینماید و این، نقص و خلل بزرگی در عبادت بهشمار میآید؛ زیرا عبادتی که بدون بصیرت و آگاهی انجام میشود، عبادتی ناقص است.
همچنین مقایسهی عالِم بیعمل با عالِم باعملی که علمش را به دیگران منتقل میکند، نشان میدهد که تفاوت فراوانی با هم دارند. لذا عالِمی قابل رشک و غبطه است که به علمش عمل میکند و آن را به دیگران منتقل میسازد.
دوم: شخصی که الله به او مال و ثروت داده و او شب و روز، آن را در راه الله و در راههایی انفاق میکند که الله عزوجل میپسندد. چنین شخصی نیز قابل رشک است. ولی کسی که الله به او مال و ثروت بخشیده و او آن را برای خشنودی الله انفاق نمیکند، نه خودش قابل رشک است و نه مال و ثروتی که دارد؛ زیرا اگر این شخص از ثروتش بهرهای ببرد، تنها بهرهای دنیویست و در آخرت، هیچ نفعی برایش ندارد؛ چراکه آن را بهخاطر الله و در راه او انفاق نمیکند. همچنین اگر کسی فقیر باشد، به او رشک نمیبرند؛ بلکه ثروتمندی قابل رشک است که الله متعال به او ثروت داده و همت خرج کردن در راههای درستی را که مایهی خشنودی الله عزوجل میباشد، به او عنایت نموده است.
سپس حدیث ابوهریرهt را ذکر کرده است که فقرای مهاجران نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: «ای رسولخدا! ثروتمندان، همهی اجر و پاداش، یعنی درجات والا و نعمت های جاویدان را از آنِ خود ساختهاند». فرمود: «چگونه؟» عرض کردند: «آنها همانند ما نماز میخوانند و روزه میگیرند، و نیز صدقه میدهند و ما نمیتوانیم صدقه بدهیم و برده آزاد میکنند و ما توانایی آزاد کردن برده نداریم». یعنی آنها از ما برترند؛ زیرا الله با مال و ثروتی که به آنان بخشیده بر آنها منت نهاده و این امکان برایشان وجود دارد که اموالشان را برای اطاعت از الله و کسب رضایت او بذل و بخشش نمایند.
رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «آیا عملی به شما بیاموزم که بهوسیلهی آن به کسانی که از شما پیشی گرفتهاند، برسید و از آیندگان خود سبقت بگیرید و کسی برتر از شما نباشد، مگر آنکه مانندِ شما عمل کند؟» گفتند: «بله، ای رسولخدا!» فرمود: «پس از هر نماز، سی و سه بار "سبحانالله" سی و سه بار "الحمدلله" و سی و سه بار "الله اکبر" بگویید». پس از مدتی فقرای مهاجران دوباره نزد رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم بازگشتند و گفتند: «ای رسولخدا! برادران ثروتمندمان شنیدهاند که ما چهکار میکنیم؛ آنها نیز همین عمل را انجام میدهند». رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «این، فضلِ الله است که به هرکس بخواهد، میبخشد». یعنی الله متعال آنان را ثروتمند ساخته و به آنها مال و ثروت داده است و آنان، این ثروت را برای اطاعت الله، بذل و بخشش میکنند و این، لُطفِ خداست.
این حدیث، نشانگر اینست که صحابهy در کارهای نیک بر یکدیگر پیشی میجستند؛ همانگونه که وقتی ثروتمندان از این رهنمود رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم اطلاع یافتند، مانند فقرا به انجام آن مبادرت ورزیدند و انجامش دادند. فقرا نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده بودند و شکایت داشتند که به سبب فقر و تنگدستی، از انجام پارهای از عبادتهای مالی، عاجزند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنها را به انجامِ عملی راهنمایی فرمود که به وسیلهی آن به کسانی که از آنها پیشی گرفتهاند، برسند و از آیندگان خود، سبقت بگیرند.
آنان به رهنمود رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم عمل کردند، ولی پس از مدتی بازگشتند و شکایت داشتند که برادران ثروتمندشان نیز با شنیدن این رهنمود، همین عمل را انجام میدهند. رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ﴿ذَٰلِکَ فَضۡلُ ٱللَّهِ یُؤۡتِیهِ مَن یَشَآءُۚ﴾ [الجمعة: ٤] ، یعنی: «این، فضلِ الله است که به هرکس بخواهد، میبخشد».
خلاصه اینکه بر انسان واجب است مال و ثروتی را که الله عزوجل به او بخشیده، در جهت کسب خشنودی الله انفاق نماید و چنین شخصی، قابل رشک است؛ یعنی به مال و ثروتِ مفیدی که الله به او داده است، رشک میبرند.
***
([1]) صحیح بخاری، ش: 73؛ و صحیح مسلم، ش: 816؛ این حدیث پیشتر بهشماره 549 ذکر شد.
([2]) صحیح بخاری، ش: 5025؛ و صحیح مسلم، ش: 815.
([3]) عمل به قرآن مفهومی فراگیر دارد که شامل تلاوت در نماز و خارج از نماز، و نیز تعلیم و آموزش آن به دیگران و همچنین فتوا دادن یا صدور حکم به مقتضای مفاهیم قرآنیست. [مترجم]
([4]) صحیح بخاری، ش: 843؛ و صحیح مسلم، ش: 595.