ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
102- باب: روزهداری که از او پذیرایی کنند و حاضر به افطار نباشد، چه کند؟
742- عن أبی هُریرةt قال: قال رسولُ اللهr: «إِذا دُعِیَ أَحَدُکُمْ، فَلْیُجِبْ، فَإِنْ کان صائماً فَلْیُصلِّ، وَإنْ کانَ مُفْطَراً فَلْیَطْعَمْ». [روایت مسلم]([1])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «هرگاه یکی از شما دعوت شد، باید اجابت کند؛ اگر روزه داشت، - برای میزبان- دعا نماید و اگر روزه نداشت، غذا بخورد».
شرح
مؤلف/ میگوید: «روزهداری که از او پذیرایی کنند و حاضر به افطار نباشد، چه کند؟» سپس حدیث ابوهریرهt را ذکر کرده است؛ ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «هرگاه یکی از شما دعوت شد، باید اجابت کند؛ اگر روزه داشت، دعا نماید و اگر روزه نداشت، غذا بخورد».
در این حدیث، واژهی «فَلْیُصلِّ» آمده است؛ یعنی نماز بخواند. گفتنیست: اینجا منظور از «صلاة»، دعاست. چنانکه در زبان عربی مشهور است که «صلاة»، یعنی دعا. اما در شریعت، «صلاة» همان نماز میباشد که عبادتی مشهور است؛ مگر اینکه دلیلی وجود داشته باشد که منظور از «صلاة»، دعاست.
وقتی کسی را برای خوردن غذا دعوت کنند، تنها حضور در مهمانی کافی نیست؛ بلکه باید از غذای مهمانی بخورَد. زیرا میزبان، خود را به زحمت انداخته و بیش از نیاز خانوادهاش غذا درست کرده است تا این غذا خورده شود. تازه بهفرض اینکه غذایش نمانَد، باز هم مشکل دیگری وجود دارد؛ فرض کنیم شخصی، ده نفر را دعوت میکند و برای آنها غذا تدارک میبیند؛ حال اگر مهمانانش بیایند و چیزی نخورند، آیا میزبان ناراحت نخواهد شد که چرا غذایم را نخوردند؟
میگوییم: اگر کسی، شما را به غذایی دعوت کند، سنت است که دعوتش را بپذیرید؛ مگر اینکه غذای عروسی باشد و داماد، شما را دعوت نماید؛ در این صورت، پذیرش دعوت، واجب است. زیرا پیامبرr فرموده است: «مَنْ لَمْ یُجِبِ الدَّعْوةَ فَقَدْ عَصَى الله ورَسُولَه»؛ یعنی: «هرکس، دعوت - ولیمه- را قبول نکند، از الله و پیامبرش نافرمانی کرده است». دربارهی سایر دعوتیها، تصمیم با خودِ شماست. مثل اینکه کسی از سفر بازمیگردد و شما را با سایر دوستانش برای صرف غذا دعوت میکند. تصمیم با شماست؛ دوست دارید، اجابت کنید و دوست نداشتید، اجابت نکنید؛ اما بهتر است دعوتش را بپذیرید. این، دیدگاهِ جمهورِ علماست. برخی از علما گفتهاند: پذیرش دعوتِ دیگران، چه برای غذای ولیمه باشد و چه هر دعوتیِ دیگری، واجب است؛ مگر اینکه سببی شرعی وجود داشته باشد.
لذا وقتی در ضیافتی حضور مییابید، اگر روزه ندارید، بخورید و اگر روزه دارید، برای میزبان دعا کنید و به او خبر دهید که روزه دارید تا دلخور نشود. و چنانچه احساس کردید که اگر افطار کنید یا روزهی خود را بشکنید، او را خرسند کردهاید، پس این کار را انجام دهید؛ مگر اینکه روزهی فرض باشد.
لذا صورتِ مسأله، سه حالت دارد:
نخست: شما را دعوت میکنند و شما هم روزه ندارید؛ پس از غذایی که پذیرایی از شما تدارک دیدهاند، بخورید.
دوم: شما را دعوت میکنند، اما شما روزه دارید؛ آنهم روزهی فرض. در این حالت نخورید و روزهی خود را نشکنید.
سوم: شما را دعوت میکنند و شما روزهی نفل دارید؛ در این حالت اختیار با شماست که بخورید و افطار کنید یا روزهی خود را نگه دارید؛ البته اگر نخوردید، به میزبان بگویید که روزه دارم. خود نگاه کنید که کدام بهتر است؛ اینکه بخورید یا روزهی خود را نگه دارید.
وقتی کسی را با کارت، دعوت نمایند، اجابتِ دعوت بر او واجب نیست؛ زیرا معمولاً این کارتها جنبهی تشریفاتی دارد و برای میزبان مهم نیست که در جشن و مهمانی او حاضر شوید یا خیر. اما اگر دوست صمیمی یا خویشاندِ نزدیکتان بود و میدانستید که حضور شما برای او مهم است، پس دعوتش را بپذیرید.
***
([1]) صحیح مسلم، ش: 1431.