114- باب: جایز بودن نوشیدن در حالت ایستاده و اینکه نوشیدن در حالت نشسته بهتر است
در اینباره میتوان به حدیث کبشه& اشاره کرد که پیشتر گذشت.([1])
771- وعن ابن عباس رضی الله عنهما قال: سَقَیْتُ النَّبِیَّr مِنْ زَمْزَم، فَشَرِبَ وَهُوَ قَائمٌ. [متفقٌ علیه]([2])
ترجمه: ابن عباس$ میگوید: از آب زمزم به پیامبرr دادم و ایشان، ایستاده نوشید.
772- وَعَن النَزَّال بنِ سبْرَةَt قال: أَتَى عَلِیٌّt باب الرَّحْبَةِ فَشَرِب قَائمًا، وقال: إِنِّى رَأَیْتُ رَسولَ اللهr فَعَلَ کَمَا رَأَیْتُمُونِی فَعَلْتُ. [روایت بخارى]([3])
ترجمه: نزّال بن سبرهt میگوید: علیt به محوّطهی - مسجدِ کوفه- آمد و ایستاده، آب نوشید و فرمود: «رسولاللهr را دیدم که ایستاده آب نوشید؛ همانگونه که شما مرا دیدید که ایستاده آب نوشیدم».
773- وعن ابن عمر رضیَ الله عنهما قال: کنَّا نَأْکُلُ عَلى عَهدِ رسُولِ اللهr ونَحْنُ نَمْشی، ونَشْرَبُ وَنحْنُ قیامٌ. [ترمذی، این حدیث را روایت کرده و گفته است: حسن صحیح میباشد.]([4])
ترجمه: ابنعمر$ میگوید: ما، در دوران رسولاللهr در حالی که راه میرفتیم، میخوردیم و در حالی که ایستاده بودیم، آب مینوشیدیم.
774- وعن عمرو بن شعیب عن أَبیهِ عن جدِّهt قال: رَأَیْتُ رسُولَ اللهr یَشرَبُ قَائمًا وقَاعِدًا. [ترمذی، این حدیث را روایت کرده و گفته است: حسن صحیح میباشد.]([5])
ترجمه: از عمرو بن شعیب از پدرش از جدشt روایت است: رسولاللهr را دیدم که گاه ایستاده و گاه نشسته آب مینوشید.
775- وعن أَنسٍt عَنِ النَّبِىِّr أَنَّهُ نَهَى أَنْ یَشْرَبَ الرّجُلُ قَائمًا. قال قتادة: فَقلْنَا لأنَس: فالأَکْل؟ قال: ذلکَ أَشَرُّ أَو أَخْبثُ. [روایت مسلم]([6])
وفی روایةٍ لَهُ أَنَّ النَّبِىَّr زَجَرَ عَنِ الشُّرْبِ قَائمًا.
ترجمه: انسt میگوید: پیامبرr از اینکه شخصی، ایستاده آب بنوشد، منع نمود. قتاده گوید: به انسt گفتیم: خوردن چطور؟ فرمود: این، بدتر است.
در روایت دیگری از مسلم آمده است: پیامبرr از نوشیدن در حالت ایستاده منع فرمود.
776- وعن أبی هریرةt قال: قالَ رسُولُ اللهr: «لاَ یشْرَبَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ قَائمًا، فَمَنْ نَسِیَ فَلْیَسْتَقِئْ». [روایت مسلم]([7])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «هیچیک از شما، ایستاده آب ننوشد؛ و اگر کسی فراموش کرد و ایستاده آب نوشید، انگشت بزند تا بالا بیاورد».
شرح
مؤلف/ میگوید: «جایز بودن نوشیدن در حالت ایستاده و اینکه نوشیدن در حالت نشسته بهتر است».
خوردن و آشامیدن در حالتِ نشسته بهتر میباشد؛ زیرا این، روش پیامبرr است. یعنی پیامبرr معمولاً ایستاده چیزی نمیخورد و نمینوشید.
در حدیثی صحیح آمده است که پیامبرr از نوشیدن آب در حالتِ ایستاده منع فرمود. از انس بن مالکt که راوی این حدیث است، پرسیدند: خوردن چطور؟ فرمود: این، بدتر است.
اما در حدیث ابنعمر$ که ترمذی آن را روایت کرده و صحیح دانسته، آمده است: «ما، در دوران پیامبرr در حالی که راه میرفتیم، میخوردیم و در حالی که ایستاده بودیم، آب مینوشیدیم». لذا از جمعبندی این دو حدیث، بدین نتیجه میرسیم که نهی، برای تحریم نیست؛ بلکه بدین معناست که اگر خوردن و آشامیدن در حالت نشسته، بهتر میباشد و خوردن و آشامیدن در حالت ایستاده، ایرادی ندارد. دلیلش، روایتِ ابنعباس$ میباشد که گفته است: «از آب زمزم به پیامبرr دادم و ایشان، ایستاده نوشید».
«زمزم» نامِ چشمهایست که در نزدیک «کعبه» قرار دارد. این چشمه زمانی از زمین جوشید که ابراهیم خلیلu همسرش هاجر و پسرش اسماعیل را در مکه، تک و تنها رها کرد. در آن دوران هیچکس در مکه نبود؛ بلکه مکه، سرزمینی خشک و خالی از سکنه بود. ابراهیمu کیسهای خرما و ظرفی آب برای همسر و فرزندش گذاشت و آنها را ترک کرد؛ زیرا الله متعال به او دستور داده بود که آنها را آنجا بگذارد. همینکه از آنها جدا شد و حرکت کرد، هاجر& خود را به او رساند و گفت: چگونه ما را تک و تنها رها میکنی؟ آیا الله به تو چنین دستوری داده است؟ ابراهیمu پاسخ داد: آری. هاجر پس از شنیدن پاسخ شوهرش، گفت: حال که الله چنین دستوری به تو داده است، پس خود، ما را تنها نمیگذارد. این، نشانهی کمالِ ایمانِ هاجر است.
داستانش، مانند داستان مادرِ موسی بن عمران میباشد. فرعون بر بنیاسرائیل چیره شده بود و پسرانشان را میکُشت و زنانشان را زنده نگه میداشت و بدینسان آنان را به خفت و خواری کشانده بود. گفته میشود: منجمان به فرعون گفته بودند: مردی از میان بنیاسرائیل ظهور خواهد کرد که هلاکت تو به دست اوست. از اینرو فرعون دستور داد که نوزادان پسر را بکشند.
مادر موسی نگران پسرش بود. الله متعال به او وحی کرد؛ یعنی وحیِ الهام، نه وحی نبوت. آری؛ الله به او الهام کرد که موسی را در صندوقی چوبی بگذارد و در رودخانه رها کند. روشن است که انجامِ چنین کاری، برای یک مادر دشوار است؛ ولی مادر موسی، زنی باایمان بود و به وعدهی پروردگار اطمینان داشت. لذا به فرمانِ اللهU عمل کرد و موسی را در صندوقی چوبی گذاشت و آن را در رودخانه رها نمود. سربازان فرعون، صندوق و پسربچهای را که در آن بود، دیدند و میخواستند او را بکُشند. اما همسر فرعون، همینکه این پسربچه را دید، مهرش در دلش افتاد؛ چنانکه اللهU میفرماید:
﴿وَقَالَتِ ٱمۡرَأَتُ فِرۡعَوۡنَ قُرَّتُ عَیۡنٖ لِّی وَلَکَۖ لَا تَقۡتُلُوهُ عَسَىٰٓ أَن یَنفَعَنَآ أَوۡ نَتَّخِذَهُۥ وَلَدٗا وَهُمۡ لَا یَشۡعُرُونَ ٩﴾ [القصص: ٩]
و همسر فرعون گفت: او (این نوزاد) روشنی چشم من و تو خواهد بود؛ او را نکُشید؛ چه بسا به ما سودی برساند یا او را به فرزندی بگیریم. و آنان (حقیقت را) نمیدانستند.
مادر موسی نگران شد و دلش تُهی گردید؛ یعنی با وجودِ ایمانی که به الله داشت، دلش به دنبال فرزندش بود. اللهU با قدرتش کاری کرد که این کودک، از هیچ زنی شیر نخورَد؛ لذا هر دایهای میآوردند، این بچه از او شیر نمیخورد. خواهر موسی به خواستهی مادرش آمده بود تا ببیند کارِ موسی به کجا میرسد. وقتی دید مردم در جستوجوی دایهای برای این بچه - موسی- هستند، گفت:
﴿هَلۡ أَدُلُّکُمۡ عَلَىٰٓ أَهۡلِ بَیۡتٖ یَکۡفُلُونَهُۥ لَکُمۡ وَهُمۡ لَهُۥ نَٰصِحُونَ ١٢﴾
[القصص: ١٢]
آیا خانوادهای را به شما نشان بدهم که او را سرپرستی میکنند و خیرخواهش هستند؟
بدینسان الله متعال، موسی را پیش از آنکه از هیچ زنی شیر بخورد، به مادرش برگرداند و موسی فقط از مادرش شیر خورد؛ گرچه پیشتر مادرش او را به دریا انداخته بود!
به داستان ابراهیمu و خانوادهاش باز میگردیم؛ ابراهیمu به هاجر& فرمود: این، دستورِ الله متعال است. هاجر گفت: پس الله متعال، ما را به حال خود رها نخواهد کرد. لذا هاجر و فرزندش تک و تنها در میان کوههای مکه ماندند و هیچ انسانی آنجا نبود. هاجر از آب و خرمایی که با خود داشت، تغذیه میکرد و به فرزندش شیر میداد تا اینکه آب و خرما تمام شد و مادر، گرسنه گردید. روشن است که وقتی مادرِ شیرده، چیزی برای خوردن نداشته باشد، شیر هم ندارد. در نتیجه بچه، گرسنه شد و جیغ میزد.
الله در دلِ هاجر انداخت که بالای نزدیکترین کوه برود تا بلکه کسی را ببیند یا صدایی بشنود. نزدیکترین کوه به او، کوهِ «صفا» بود. همانطور که اینک نیز کوه صفا نزدیکترین کوه به کعبه است. هاجر از صفا بالا رفت و گوشهایش را تیز کرد تا بلکه صدایی بشنود؛ اما کسی را ندید. آنگاه پایین آمد و به سوی نزدیکترین کوه در آنسو رفت؛ یعنی به سوی کوه «مروه». از مروه بالا رفت و خوب گوش داد؛ اما صدایی نشنید و کسی را ندید. میان صفا و مروه، دره یا مجرای سیل بود؛ هاجر وقتی واردِ دره یا فرورفتگیِ میان صفا و مروه میشد، پاهایش را بهسرعت حرکت میکرد تا از فرزندش غافل نشود و او را ببیند. وی، این کار را هفت مرتبه انجام داد و چون هفت بار، کامل شد، صدایی شنید. گفت: اگر کمکی از تو ساخته است، به ما کمک کن. هاجر، فقط صدایی نشیده و چیزی احساس کرده بود. آری؛ جبرئیلu به فرمان پروردگارش به زمین آمد و با پاشنهی پا یا بالش به محلّ کنونی چشمهی زمزم زد و از زمین آب جوشید. هاجر، از ترس اینکه شاید این آب گُم شود، پیرامون چشمه سنگ چید. خود را از آب چشمه سیراب نمود؛ آبی که هم رفع تشنگی میکرد و هم رفع گرسنگی. او از این آب مینوشید و به فرزندش شیر میداد.
عدهای از قبیلهی «جرهم» در آن اطراف بودند؛ از دور، چشمشان به پرندگانی افتاد که بالای چشمهی زمزم پرواز میکردند. پرندهها از فاصلهی دور دیده میشوند. گفتند: خبر نداشتیم و فکر نمیکردیم آنجا چشمهای باشد و پرندگان را به سوی خود بکشد. وجودِ پرندگان، نشانگر اینست که آنجا آب وجود دارد. لذا به سوی پرندگان رفتند تا اینکه به آنجا رسیدند و این چشمهی جوشان را دیدند. لذا همانجا اتراق کردند و بدینسان هاجر& از وحشت و تنهایی درآمد. اسماعیلu بزرگ شد و از این قبیله زن گرفت.
پس از مدتی ابراهیمu به مکه آمد و نزد هاجر و همسرِ اسماعیل رفت؛ از عروسش دربارهی وضعیت زندگی آنها پرسید. همسر اسماعیل، از وضعیت زندگیشان سخت نالید. ابراهیمu به او فرمود: وقتی شوهرت آمد، به او بگو: چارچوب درب خانهاش را عوض کند. وقتی اسماعیل به خانه بازگشت، از همسرش پرسید: آیا کسی نزدتان آمد؟ پاسخ داد: آری، پیرمردی آمد که چنین و چنان بود. - یعنی ویژگیهایش را بیان کرد.- به من گفت: تو را سلام برسانم و به تو بگویم: چارچوب درب خانهات را عوض کنی.
بهراستی منظورِ ابراهیمu از این سخن چه بود؟ منظورش این بود که اسماعیلu این زنِ ناراض و شاکی را طلاق دهد. زیرا از شوهرش مینالید و همواره شکایت داشت که زندگیِ سختی دارند. اسماعیلu فرمود: او پدرم بود و تو، همان چارچوب درب هستی که گفته است آن را عوض کنم. پس نزد خانوادهات برو.
سپس اسماعیلu با زنی دیگر ازدواج کرد. پس از مدتی ابراهیمu دوباره به مکه آمد و به خانهی پسرش اسماعیل رفت. از همسر اسماعیل، دربارهی وضع زندگانی آنها سؤال کرد. آن زن، یعنی عروسش، پاسخ داد: ما، وضع خوبی داریم. ابراهیمu به او گفت: از طرف من به شوهرت سلام برسان و به او بگو: آستانهی درب خانهاش را محکم نگه دارد. و چون اسماعیلu به خانه آمد، همسرش به او گفت: پیرمردی با این ویژگیها به اینجا آمد؛ تو را سلام رساند و گفت: آستانهی درب خانهات را محکم نگه دار. اسماعیلu فرمود: او، پدرم بوده است و منظور از چارچوب یا آستانهی درب، تو هستی. به من دستور داده که تو را نگه دارم.
خلاصه اینکه آب زمزم، آبی بابرکت و خجسته است: «طَعَامُ طُعْمٍ وَشِفَاءُ سَقَمٍ».([8]) یعنی: آب زمزم، خاصیت غذا را دارد و گرسنگی را برطرف میسازد و مایهی شفا و بهبودیِ بیماریهاست. همچنین در حدیثی آمده است: «مَاء زَمْزَم لِمَا شُرِبَ لَهُ».([9]) یعنی: آب زمزم با هر هدفی که نوشیده شود، همان خاصیت را دارد. اگر آن را برای رفع تشنگی بنوشید، سیراب میشوید و اگر برای رفع گرسنگی بنوشید، سیر میگردید. حتی برخی از علما از این حدیث چنین برداشت کردهاند که اگر کسی، بیمار باشد و بهقصد شفا از آب زمزم بنوشد، بهبود مییابد؛ همچنین اگر کسی کمحافظه باشد و بهقصد تقویت حافظ از آب زمزم بنوشد، حافظهاش تقویت میگردد. یعنی با هر هدفی که نوشیده شود، سودمند است؛ خلاصه اینکه آبِ زمزم، آبی خجسته و بابرکت میباشد.
چکیدهی بحث اینکه بهتر است انسان، نشسته آب بنوشد؛ گرچه نوشیدن در حالت ایستاده نیز جایز است. چنانکه علی بن ابیطالبt ایستاده آب نوشید و فرمود: «رسولاللهr را دیدم که ایستاده آب نوشید؛ همانگونه که شما مرا دیدید که ایستاده آب نوشیدم». این، نشان میدهد که آشامیدن آب و سایر نوشیدنیها در حالت ایستاده، جایز است؛ گرچه بهتر است که انسان، نشسته آب بنوشد.
حال این پرسش مطرح میشود که اگر در مسجد، آبسردکن وجود داشته باشد و شخصی وارد مسجد شود و بخواهد آب بنوشد، بهتر است نشسته آب بنوشد یا ایستاده؟ زیرا اگر بنشیند، با این سخنِ پیامبرr مخالفت کرده که فرموده است: «إِذَا دَخَلَ أَحَدکُمْ الْمَسْجِد فَلا یَجْلِس حَتَّى یُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ».([10]) یعنی: «هرگاه یکی از شما وارد مسجد میشود، تا دو رکعت نماز نخوانده است، ننیشند». و اگر ایستاده، آب بنوشد، افضل را ترک کرده است؛ حال چه کند؟ میگوییم: در این حالت، بهتر است ایستاده آب بنوشد؛ زیرا نشستن پیش از این دو رکعت، از دیدگاه برخی از علما حرام است؛ حال آنکه نوشیدن آب در حالت ایستاده، جایز میباشد. لذا ایستاده آب بنوشد و سپس دو رکعت تحیتالمسجد را بخواند.
***
([1]) ر.ک: حدیث شمارهی 768.
([2]) صحیح بخاری، ش: 1637؛ و صحیح مسلم، ش: 2027.
([3]) صحیح بخاری، ش: 5615.
([4]) صحیح الترمذی، آلبانی/، ش: 1533.
([5]) صحیح الترمذی، آلبانی/، ش: 1535.
([6]) صحیح مسلم، ش: 2024.
([7]) صحیح مسلم، ش: 2026؛ علامه آلبانی/ میگوید: با این لفظ، منکَر است. سپس میافزاید: در چند روایت از چند صحابه، از نوشیدن آب در حالتِ ایستاده منع شده است؛ از جمله در روایتی از ابوهریرهt، ولی با لفظی دیگر که در آن، به انگشت زدن و بالا آوردن امر شده است؛ اما ذکری از نسیان و فراموشی نیست. و وجه منکر بودنش، همین است؛ وگرنه، سایر حدیث، محفوظ میباشد. از اینرو آن را در السلسلۀ الصحیحۀ، ش: 177 آوردهام.
([8]) صحیح است؛ صحیح الجامع، آلبانی/، ش: 2435.
([9]) صحیح لشواهده؛ صحیح الجامع، ش: 5502. حافظ، طرق و شواهد این روایت را بهطور خاص ذکر کرده است.
([10]) بخاری، ش: (444، 1167) و مسلم، ش: 714 بهنقل از ابوقتادهt.