ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
953- وعن أَبی عمرو - وقیل: أَبُو عبد الله، وقیل: أَبُو لیلى- عثمان بن عفانt قال: کَانَ النَّبیُّr إِذَا فَرَغَ مِن دَفْنِ المَیِّتِ وَقَفَ عَلَیْهِ، وقال: «اسْتَغْفِرُوا لأخِیکُمْ وَسَلُوا لَهُ التَّثْبِیتَ؛ فَإنَّهُ الآنَ یُسألُ». [روایت ابوداود]([1])
ترجمه: ابوعمرو- یا ابوعبدالله یا ابولیلی- عثمان بن عفانt میگوید: پیامبرr پس از دفن میّت، بالای قبرش میایستاد و میفرمود: «برای برادرِ خویش، درخواست آمرزش و پایداری کنید که اینک (در قبر) از او سؤال میشود».
954- وعن عمرو بن العاصt قال: إِذَا دَفَنْتُمُونِی، فَأقِیمُوا حَوْلَ قَبْرِی قَدْرَ مَا تُنْحَرُ جَزُورٌ، وَیُقَسَّمُ لَحمُهَا حَتَّى أَسْتَأنِسَ بِکُمْ، وَأعْلَمَ مَاذَا أُرَاجِعُ بِهِ رُسُلَ رَبِّی. [روایت مسلم]([2])
ترجمه: از عمرو بن عاصt روایت است که فرمود: «آنگاه که مرا در قبر گذاشتید، در اطراف قبرم بهاندازهای که یک شتر را میکُشند و گوشتش را تقسیم میکنند، بمانید تا با شما اُنس بگیرم - و وحشت من از میان برود- و ببینم به فرستادگان پروردگارم، چه جوابی میدهم».
[نووی گوید: شافعی/ گفته است: «مستحب است که پس از دفن میّت، بخشی از قرآن تلاوت شود و اگر همهی قرآن ختم گردد، خوبست».]([3])
شرح
مؤلف/ در کتابش «ریاضالصالحین» میگوید: «باب: دعا برای مرده پس از دفن او و نشستن در کنار قبرش برای لحظاتی به منظور دعا و استغفار برای وی». وقتی مرده را در قبر میگذارند، دو فرشته نزدش میآیند و از او دربارهی پروردگار، دین و پیامبرش میپرسند. از اینرو پیامبرr پس از دفن میّت، بالای قبرش میایستاد و میفرمود: «برای برادرِ خویش، درخواست آمرزش و پایداری کنید که اینک (در قبر) از او سؤال میشود». لذا پس از خاکسپاری میّت، لحظاتی بایستید و برای برادر خویش دعا کنید و بگویید: «یا الله! او را بیامرز؛ یا الله! او را استوار و پایدار بگردان» و این دعا را سه بار تکرار کنید؛ زیرا پیامبرr دعایش را سه بار تکرار میکرد و سپس بدون توقف باز میگشت و برای ذکر و قرائت و استغفار نمینشست. این، چیزیست که در سنت آمده است؛ مؤلف/ از عمرو بن عاصt نقل کرده که آن بزرگوار فرموده است: «آنگاه که مرا در قبر گذاشتید، در اطراف قبرم بهاندازهای که یک شتر را میکُشند و گوشتش را تقسیم میکنند، بمانید تا با شما اُنس بگیرم - و وحشت من از میان برود- و ببینم به فرستادگان پروردگارم، چه جوابی میدهم». با توجه به آنچه که از سنت نبوی ثابت است، این، نظرِ شخصی و اجتهاد عمرو بن عاصt میباشد که با آن موافق نیستیم؛ زیرا روش پیامبرr از روش دیگران کاملتر است و پیامبرr پس از دفن میّت بهاندازهای که یک شتر را میکُشند و گوشتش را تقسیم میکنند، کنار قبر نمیماند و به یارانش نیز چنین فرمانی نداده است. بیشترین چیزی که به یارانش فرمود، این بود که به آنان فرمان داد که لحظاتی سرِ قبرش بایستند و برای او درخواست آمرزش و پایداری کنند؛ سنت، همین است و بس. و آنگاه مردم پراکنده میشدند. اما موضوع قرائت قرآن در کنار قبر و ایصال ثوابش به میّت، بنا بر صحیحترین دیدگاه، مکروه است؛ یعنی برای انسان مکروه میباشد که سرِ قبری برود و آنجا بایستد یا بنشیند و قرآن بخواند؛ زیرا این، بدعت میباشد و ثبوتی ندارد؛ پیامبرr فرموده است: «کلُّ بدعةٍ ضلالةٌ». یعنی: «هر بدعتی، گمراهیست». لذا کمترین حالتِ این کار، این است که بدعت میباشد.
***
([1]) صحیح الجامع، ش: 945؛ احکام جنایز، از آلبانی/ ص:155؛ وی، در المشکاۀ، ش: 133 نیز این حدیث را صحیح دانسته است.
([2]) صحیح مسلم، ش: 121.
([3]) آلبانی/ در مقدمهی همین کتاب پیرامونِ این موضوع، یعنی دربارهی انتساب این سخن به امام شافعی/ مفصل سخن گفته است.