ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
179- باب: حرام بودن مسافرت زن بهتنهایی
996- عن أَبی هریرةt قال: قَالَ رسولُ اللهr: «لا یَحِلُّ لامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْیَومِ الآخِرِ تُسَافِرُ مَسِیرَةَ یَوْمٍ وَلَیْلَةٍ إِلاَّ مَعَ ذِی مَحْرَمٍ عَلَیْهَا». [متفق علیه]([1])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: «برای زنی که به الله و روز واپسین (=رستاخیز) ایمان دارد، روا نیست که مسافت یک شبانهروز را بدون محرم به مسافرت برود».
997- وعن ابن عباس$ أنَّهُ سَمِعَ النَّبِیَّr یقول: «لا یَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ وَمَعَهَا ذُو مَحْرَمٍ، وَلا تُسَافِرُ المَرْأةُ إِلا مَعَ ذِی مَحْرَمٍ». فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: یَا رسولَ الله، إنَّ امْرَأتِی خَرَجَتْ حَاجَّةً، وَإنِّی اکْتُتِبْتُ فی غَزْوَةِ کَذَا وَکَذَا؟ قَالَ: «انْطَلِقْ فَحُجَّ مَعَ امْرَأَتِکَ». [متفق علیه]([2])
ترجمه: ابنعباس$ میگوید: از پیامبرr شنیدم که فرمود: «هیچ مردی با هیچ زنِ بیگانهای خلوت نکند؛ مگر آنکه محرمی با زن باشد. و هیچ زنی بدون محرم به سفر نرود». مردی عرض کرد: ای رسولخدا! همسرم میخواهد به حج برود و نام من برای فلانغزوه نوشته شده است؟ پیامبرr فرمود: «برو و با همسرت حج بگزار».
شرح
مؤلف/ در کتابش «ریاضالصالحین» بابی دربارهی حرام بودن
مسافرت زن بهتنهایی، یعنی بدون محرم گشوده است؛ زیرا احساسات و عواطف زن بر عقل و
اندیشهی او غالب است و خیلی زود فریب میخورد و هر کسی، او را به پَستی و خواری
میکشاند. زن، فتنهی مردان میباشد؛ همانگونه که پیامبرr فرموده است: «فَإِنَّ أَوَّلَ فِتْنةِ بَنِی إسْرَائیلَ کَانَتْ فی
النسَاء».([3]) یعنی: «نخستین فتنه (و سرآغازِ انحرافِ) بنیاسرائیل، دربارهی
زنان بود». همچنین فرموده است: «مَا تَرَکْتُ
بَعْدِی فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ».([4]) یعنی: «پس از من، زیانبارترین فتنهای که برای مردان
برجای
میماند، فتنهی زنان است». از اینرو
مسافرتِ زن بدون محرم، ممنوع و حرام است.
علما اختلاف نظر دارند که اگر سفر، کوتاه باشد، باز هم برای زن ممنوع و نارواست یا خیر؟ برخی از علما مسافرت زن را بهتنهایی و بدون محرم- حتی اگر سفری کوتاه باشد- بهطور مطلق ناروا دانستهاند و برخی گفتهاند: از سفر طولانی منع شده است؛ دیدگاه صحیح، این است که هر مسافتی که نزدِ مردم سفر نامیده میشود، برای زن جایز نیست که بدون محرم چنین مسافتی را بپیماید؛ چراکه ممکن است آسیبی بببیند یا از او سوءاستفاده شود.
سپس مؤلف/ حدیث ابوهریره و ابنعباس# را آورده است که بیانگر حرام بودن مسافرت زن بدون محرم میباشد. از ظاهر حدیث چنین برمیآید که این حکم، برای زن جوان و بزرگسال، و زشت و زیبا یکسان است و فرقی نمیکند که با زن، زنان دیگری هم باشند یا خیر؛ همچنین تفاوتی ندارد که زن، ایمن باشد یا خیر؛ بلکه حدیث، عام است. لذا بهفرض اینکه یک سفر زن بهتنهایی و بدون محرم، بهسلامت و بدون هیچ مشکلی بهانجام رسد، اما اینکه دلیل نمیشود که همهی سفرهایش، ایمن و بدون مشکل باشد. بنابراین، بهخاطر اهمیت موضوع، زن بهشدت از سفر بدون محرم منع شده است. متأسفانه برخی از مردم این دوران، دربارهی این مسأله کوتاهی و سستی میکنند؛ بهویژه اگر سفر زن با هواپیما یا بهصورت گروهی و با وسایل عمومی انجام شود! این، اشتباه و سستی در اطاعت از الله و پیامبرr است. برای زن جایز نیست که بدون محرم سفر کند؛ حتی با هواپیما؛ اگرچه محرمش او را تا پای هواپیما بدرقه نماید و محرمی دیگر در مقصد، بهاستقبالش بیاید؛ این هم جایز نیست. زیرا بهفرض اینکه بدرقه و استقبال، ضریب امنیت زن در سفر را بالا میبرد، اما چه کسی در داخل هواپیما کنار آن زن مینشیند؟ زیرا امروزه در سفرهای هوایی، زنان و مردان یکجا هستند و چهبسا زن و مرد بیگانهای کنارِ هم مینشینند. از اینرو میگوییم: سفر زن بهتنهایی و بدون محرم با هواپیما یا ماشین یا با چارپا یا با پای پیاده، حرام است.
محرمِ زن، کسیست که ازدواج با آن زن برای همیشه بهخاطر نسبت یا
به سبب شیرخوارگی یا خویشاوندی سببی، بر وی حرام است؛ الله متعال محارم نسبی و
سببی
را در قرآن کریم برشمرده و فرموده است:
﴿حُرِّمَتۡ عَلَیۡکُمۡ أُمَّهَٰتُکُمۡ وَبَنَاتُکُمۡ وَأَخَوَٰتُکُمۡ وَعَمَّٰتُکُمۡ وَخَٰلَٰتُکُمۡ وَبَنَاتُ ٱلۡأَخِ وَبَنَاتُ ٱلۡأُخۡتِ﴾ [النساء : ٢٣]
(نکاحِ) مادرانتان، دخترانتان، خواهرانتان، عمههایتان، خالههایتان، دختران برادر و دختران خواهر، بر شما حرام شده است.
اینها، هفت محرمِ نسبی هستند. و اما محارمِ رضاعی یا همشیر:
﴿وَأُمَّهَٰتُکُمُ ٱلَّٰتِیٓ أَرۡضَعۡنَکُمۡ وَأَخَوَٰتُکُم مِّنَ ٱلرَّضَٰعَةِ﴾
و (نکاح) مادران رضاعی که به شما شیر دادهاند و (نکاح) خواهران رضاعیتان بر شما حرام شده است.
عمه و خالهی رضاعی نیز جزو محارم هستند؛ زیرا پیامبرr فرموده است: «یَحْرُم مِنْ الرَّضَاع مَا یَحْرُم مِنْ النَّسَب».([5]) یعنی: «آنچه از نَسَب حرام است، از شیر خوردن نیز حرام میشود».
و اما کسانی که بهخاطر خویشاوندیِ سببی، مَحرَم بهشمار میآیند: پدر و پدربزرگِ مادری و پدریِ شوهر؛ و نیز پسرِ شوهر و پسرِ خواهرِ شوهر به پایین؛ از اینرو مرد میتواند زنِ پسر یا زنِ نوهی خود را با خویش به سفر برود؛ زیرا محرم است. همچنین ایرادی ندارد که کسی، همسرِ پدرش را با خود به مسافرت ببرد؛ زیرا محرم یکدیگرند. برخی از مردم گمان میکنند که اگر کسی، زنی را از مرگ نجات دهد، محرمش بهشمار میآید! این، هیچ اصلی ندارد. مثلاً زنی در حال غرق شدن است؛ مردی میآید و او را نجات میدهد یا خانهای در آتش میسوزد و زنی در آن گرفتار شده است؛ مردی میآید و آن زن را نجات میدهد؛ برخی از تودهی مردم ، این مرد را محرمِ زنی میدانند که این مرد، نجاتش داده است! این، درست نیست. محارم نسبی، هفت گروه هستند و محارم رضاعی نیز هفت گروه میباشند و چهار گروه بهخاطر خویشاوندیِ سببی، محرم میشوند. ناگفته پیداست که شوهرِ هر زنی، محرمِ اوست.
***
([1]) صحیح بخاری، ش: 1088؛ و صحیح مسلم، ش: 1339.
([2]) صحیح بخاری، ش: 3006؛ و صحیح مسلم، ش: 1341.
([3]) صحیح مسلم، ش: 2742.
([4]) صحیح بخاری، ش: 5096؛ و صحیح مسلم، ش: 2741.
([5]) صحیح بخاری، ش: 2645، بهنقل از ابنعباسم.