1054- عن أَبی موسىt أنَّ رسولَ اللهr قَالَ: «مَنْ صَلَّى البَرْدَیْنِ دَخَلَ الجَنَّةَ». [متفقٌ علیه]([1])
ترجمه: ابوموسی اشعریt میگوید: رسولاللهr فرمود: «کسی که نماز صبح و عصر را بخواند، وارد بهشت میشود».
1055- وعن أَبی زهیر عُمارة بن رُؤَیْبَةَt قالَ: سَمِعْتُ رسولَ اللهr یَقُولُ: «لَنْ یَلِجَ النَّارَ أحَدٌ صَلَّى قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا». [روایت مسلم]([2])
ترجمه: ابوزُهیر، عُماره بن رُؤَیبهt میگوید: از رسولاللهr شنیدم که میفرمود: «کسی که پیش از طلوع خورشید و قبل از غروبِ آن نماز بگزارد، وارد آتشِ( دوزخ) نمیشود».
[نووی: یعنی نماز صبح و عصر را بهجای آورَد.]
شرح
مؤلف/ در کتابش «ریاضالصالحین» بابی دربارهی فضیلتِ نماز صبح و عصر گشوده است؛ این دو نماز، ویژگیها و فضایلی دارند که سایر نمازها ندارند. الله متعال دربارهی نماز صبح میفرماید:
﴿أَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ لِدُلُوکِ ٱلشَّمۡسِ إِلَىٰ غَسَقِ ٱلَّیۡلِ وَقُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِۖ إِنَّ قُرۡءَانَ ٱلۡفَجۡرِ کَانَ مَشۡهُودٗا ٧٨﴾ [الإسراء: ٧٨]
از زوال خورشید تا تاریکی شب نماز را برپا دار و نماز صبح را به جای آور. بیگمان خواندن نماز صبح با حضور فرشتگان است.
این، فضیلتِ بسیار بزرگی برای نماز صبح است که در حضور اللهU و فرشتگانش انجام میشود. نماز صبح از جهتی دیگر نیز از سایر نمازها متمایز میباشد؛ یعنی از لحاظ وقتش که جدا از سایر نمازهاست. فاصلهاش تا نماز عشای گذشته، نیمهی دوم شب است و با نماز ظهر، بهاندازهی نیمهی نخست روز فاصله دارد؛ زیرا وقت نماز عشا، در نیمهی شب پایان مییابد و وقت نماز عشا تا طلوع سپیدهدم ادامه ندارد. یعنی همزمان با نیمهشب، وقت نماز عشا تمام میشود و نیمهی باقیماندهی شب، وقتِ نماز عشا نیست؛ بلکه برای کسانی که اللهU توفیقشان میدهد، زمان تهجد است. همچنین از طلوع خورشید تا زوال آن، یعنی تا نیمروز، وقتِ نماز فرض نیست؛ بلکه زمان نمازِ نافله از قبیلِ نماز ضحی (چاشت) است. لذا نماز صبح دو امتیاز و ویژگی خاص دارد: نخست اینکه با حضور فرشتگان است و دوم اینکه از لحاظ وقتش متمایز و جدا از سایر نمازهاست؛ یعنی نه به نماز پیش از خود (نماز عشا) متصل است و نه به نماز بعدی، یعنی به نماز عصر. نماز عصر نیز بدان سبب که نمازِ میانیست، متمایز است. همانگونه که در قرآن کریم از «نماز عصر» به عنوان ﴿وَٱلصَّلَوٰةِ ٱلۡوُسۡطَىٰ﴾ یاد شده است؛ الله متعال ضمن دستور به همهی نمازها، بهطور ویژه به پایبندی بر نماز عصر فرمان داده و فرموده است:
﴿حَٰفِظُواْ عَلَى ٱلصَّلَوَٰتِ وَٱلصَّلَوٰةِ ٱلۡوُسۡطَىٰ وَقُومُواْ لِلَّهِ قَٰنِتِینَ ٢٣٨﴾ [البقرة: ٢٣٨]
بر تمام نمازها و بهویژه نماز عصر، پایبند باشید و خاشعانه در پیشگاه الله (به عبادت) بایستید.
﴿حَٰفِظُواْ عَلَى ٱلصَّلَوَٰتِ﴾ فرمانی عمومی و کلی دربارهی پایبندی بر همهی نمازهاست؛ اما ﴿وَٱلصَّلَوٰةِ ٱلۡوُسۡطَىٰ﴾، فرمانی ویژه دربارهی پایبندی بر نماز عصر است. بدینسان نماز عصر بهخاطر فضیلت و امتیازی که دارد، بهطور خاص ذکر شده است. البته نماز عصر، فضایل و ویژگیهای مشترکی نیز با نماز صبح دارد؛ از جمله: آنچه که مؤلف/ در این باب به آن اشاره کرده است:
1- «کسی که نماز صبح و عصر را بخواند، وارد بهشت میشود». در متنِ این حدیث، واژهی «بَرْدیْنِ» آمده که به معنای دو نمازِ سرماست؛ یعنی دو نمازی که وقتشان، در سردترین زمان شبانهروز است. زیرا نماز صبح در سردترین وقت شب میباشد و نماز عصر نیز در سردترین زمان روز. از اینرو رسولاللهr فرمود: «مَنْ صَلَّى البَرْدَیْنِ دَخَلَ الجَنَّةَ»: «کسی که نماز صبح و عصر را بخواند، وارد بهشت میشود».
2- همچنین پیامبرr خبر داده است: «کسی که پیش از طلوع خورشید و قبل از غروبِ آن نماز بگزارد، وارد آتشِ( دوزخ) نمیشود». در این حدیث نیز به فضیلت نمازهای صبح و عصر اشاره شده است.
حدیث نخست، به کسی که بر نمازهای صبح و عصر پایبندی کند، نوید ورود به بهشت را میدهد و حدیث دوم، رفتن چنین کسی به دوزخ را منتفی میداند. جمعبندیِ این دو حدیث، همانندِ این فرمودهی الله متعال است که میفرماید:
﴿فَمَن زُحۡزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدۡخِلَ ٱلۡجَنَّةَ فَقَدۡ فَازَ﴾ [آل عمران: ١٨٥]
پس هرکس از آتش دوزخ دور گردد و وارد بهشت شود، بهتحقیق که رستگار است.
از الله متعال میخواهیم که ما را در شمارِ کسانی قرار دهد که بر همهی نمازها، بهویژه نماز عصر پایبندی میکنند و از او مسألت داریم که ما را بر آتش دوزخ حرام بگرداند و نعمت بهشت را بر ما ارزانی بفرماید؛ بیشک که الله بر هر کاری تواناست.
***
1056- وعن جُنْدُبِ بن سفیانٍt قالَ: قَالَ رسول اللهr: «مَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فَهُوَ فی ذِمَّةِ اللهِ، فَانْظُرْ یَا ابْنَ آدَمَ، لا یَطْلُبَنَّکَ اللهُ مِنْ ذِمَّتِهِ بِشَیءٍ». [روایت مسلم]([3])
ترجمه: جندب بن سفیانt میگوید: رسولاللهr فرمود: «هرکس نماز صبح را بخواند، در پناه و حمایتِ الله است؛ پس ای فرزندِ آدم! مواظب باش که الله، دربارهی عهد و پیمان خویش با چنین بندهای، چیزی از تو مطالبه نکند».
1057- وعن أَبی هریرةt قال: قَالَ رسول اللهr: «یَتَعَاقَبُونَ فِیکُمْ مَلاَئِکَةٌ بِاللَّیْلِ، وَمَلاَئِکَةٌ بِالنَّهَارِ، وَیجْتَمِعُونَ فی صَلاَةِ الصُّبْحِ وَصَلاَةِ العَصْرِ، ثُمَّ یَعْرُجُ الَّذِینَ بَاتُوا فِیکُمْ، فَیَسْأَلُهُمُ اللهُ - وَهُوَ أعْلَمُ بِهِمْ - کَیْفَ تَرَکْتُمْ عِبَادی؟ فَیقُولُونَ: تَرَکْنَاهُمْ وَهُمْ یُصَلُّونَ، وَأتَیْنَاهُمْ وَهُمْ یُصَلُّونَ». [متفقٌ علیه]([4])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «فرشتگانی در شب و فرشتگانی در روز، پیاپی به میان شما میآیند و (همهی اینها) در نماز صبح و نماز عصر با هم یکجا جمع میشوند؛ سپس آنانکه شب را در میان شما گذراندهاند، بالا میروند و الله - در حالیکه داناتر است- از آنان میپرسد: بندگانم را در چه حالی ترک کردید؟ میگویند: ایشان را در حالی که نماز میگزاردند، ترک گفتیم و آنگاه که نزدشان رفتیم، مشغول نماز بودند».
1058- وعن جریر بن عبد الله البَجَلیِّt قال: کُنَّا عِنْدَ النَّبِیِّr فَنَظَرَ إِلَى القَمَرِ لَیْلَةَ البَدْرِ، فَقَالَ: «إنَّکُمْ سَتَرَونَ رَبَّکُمْ کَمَا تَرَوْنَ هَذَا القَمَرَ، لا تُضَامُونَ فی رُؤْیَتهِ، فَإنِ اسْتَطَعْتُمْ أنْ لا تُغْلَبُوا عَلَى صَلاَةٍ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا، فَافْعَلُوا». [متفقٌ علیه]([5])
وفی روایة: «فَنَظَرَ إِلَى القَمَرِ لَیْلَةَ أرْبَعَ عَشْرَةَ».
ترجمه: جریر بن عبدالله بَجَلیt میگوید: نزد پیامبرr بودیم؛ به ماهِ شبِ چهارده نگریست و فرمود: «شما همانگونه که این ماه را بدون هیچ مزاحمتی میبینید، پروردگارتان را نیز خواهید دید؛ پس، تا میتوانید سعی کنید که نمازِ پیش از طلوع خورشید، (یعنی نماز صبح) و نماز پیش از غروبِ آن، (یعنی نمازعصر) را از دست ندهید».
1059- وعن بُرَیْدَةt قالَ: قَالَ رسول اللهr: «مَنْ تَرَکَ صَلاَةَ العَصْرِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ». [روایت بخاری]([6])
ترجمه: بریدهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «کسی که نماز عصر را ترک کند، همهی کارهای نیکش تباه میشود».
شرح
این احادیث دربارهی فضیلت نماز صبح و عصر است؛ در حدیث نخست آمده است که پیامبرr فرمود: «هرکس نماز صبح را بخواند، در پناه و حمایتِ الله است؛ پس ای فرزندِ آدم! مواظب باش که الله، دربارهی عهد و پیمان خویش با چنین بندهای، چیزی از تو مطالبه نکند». یعنی: صبحِ خود را با کردارِ بدی آغاز نکنید که خشم و نارضایتیِ اللهU را در پی داشته باشد و باعث شود که الله متعال، شما را دربارهی عهد و پیمانِ خویش مؤاخذه نماید. اینجاست که در مییابیم: نماز صبح، بهسانِ کلیدی برای نمازهای روز و بلکه برای همهی فعالیتهای روزانه است؛ چون پیمانِ بنده با اللهU میباشد که با عمل به دستورات الاهی و دوری از آنچه که باریتعالی نهی فرموده است، به اطاعت و فرمانبرداری از پروردگارU بپردازد.
از دیگر فضایلِ نماز صبح و عصر میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- الله متعال، شماری از فرشتگانش را بر بندگان خویش گماشته است که پیاپی و بهنوبت نزد بندگان هستند و از آنان حفاظت میکنند؛ اما هنگامِ نماز صبح و نماز عصر، همه با هم جمع میشوند و آنگاه آندسته از فرشتگان که شب را در میان بندگان الاهی سپری کردهاند، بالا میروند و اللهU که داناتر است، از آنان میپرسد: بندگانم را در چه حالی ترک کردید؟ این پرسشِ الله متعال، برای بیان شرافتِ بندگانش میباشد؛ زیرا هیچ چیزی بر اللهU پوشیده نیست و میداند که فرشتگان، بندگانش را در چه حالی ترک کردهاند؛ زیرا او، هر نهان و آشکاری را میداند؛ پس این سؤال را میپرسد تا فضیلت و شرافت بندگانش را نمایان سازد. فرشتگان میگویند: «هنگامیکه نزدشان رفتیم، مشغول نماز بودند و وقتی ترکشان کردیم، در آن هنگام نیز نماز میخواندند». زیرا فرشتگان در ابتدای شب و در ابتدای روز نزد بندگان میآیند؛ دستهای از فرشتگان فرود میآیند و دستهای بالا میروند و الله متعال فرود و صعود فرشتگان را در دو وقت صبح و عصر قرار داده است؛ و این، بیانگر فضیلت این دو نماز است؛ زیرا نمازِ عصر، همان نمازِ میانیست که بر پایبندی بر آن بهطور ویژه تأکید شده است و نماز صبح نیز با حضور فرشتگان انجام میگردد.
2- یکی دیگر از فضایل این دو نماز، حدیثیست که جریر بن عبدالله بَجَلیt روایت کرده است؛ وی میگوید: پیامبرr به ماهِ شبِ چهارده نگریست و فرمود: «شما همانگونه که این ماه را بدون هیچ مزاحمتی میبینید، پروردگارتان را نیز خواهید دید؛ پس، تا میتوانید سعی کنید که نماز صبح و عصر را از دست ندهید». یعنی: روز رستاخیز، مؤمنان در بهشت پروردگارشان را میبینند و این حدیث، بدین معنا نیست که اللهU، شبیه ماه میباشد؛ زیرا هیچ چیز شبیه الله نیست و اللهU بزرگتر و فراتر از این است که مانندِ مخلوقاتش باشد. پیامبرr فرموده است: «حِجَابُهُ النُّورُ، لَوْ کَشَفَه لأَحْرَقَتْ سُبُحَاتُ وَجْهِهِ مَا انْتَهَى إِلَیْهِ بَصَرُهُ مِنْ خَلْقِهِ».([7]) یعنی: «آنچه مانع دیدن پروردگار میشود، نور است و اگر الله متعال، این مانع را بردارد، انوار جلالش همهی آفریدهها را میسوزاند». لذا مشاهده یا دیدن، تنها وجه شباهت میباشد که در این حدیث، ذکر شده است. یعنی مؤمنان، بهطور حقیقی الله را خواهند دید، همانطور که انسان، ماه شب چهارده را آشکارا میبیند.
گفتنیست: بزرگترین و گواراترین نعمت بهشت که هیچ نعمتی با آن برابری نمیکند، نعمتِ دیدن پروردگار و نگریستن به سیمای اوست؛ از اینرو الله متعال میفرماید:
﴿لِّلَّذِینَ أَحۡسَنُواْ ٱلۡحُسۡنَىٰ وَزِیَادَةٞ﴾ [یونس : ٢٦]
برای نیکوکاران بهترین پاداش (= بهشت) و پاداشی افزون بر آن (=دیدارِ الله متعال) است.
پیامبرr ﴿وَزِیَادَةٞ﴾ را به دیدارِ الله متعال تفسیر نموده است. ﴿ٱلۡحُسۡنَىٰ( که اسم تفضیلِ مؤنث است، به معنای بهترین پاداش میباشد؛ مانندِ «احسن» که اسم تفضیل یا صفت برترین برای مذکر است. ﴿وَزِیَادَةٞ﴾ یعنی پاداشی افزون بر بهترین پاداش؛ این پاداشِ افزون، همان نگریستن به اللهU میباشد. رسول اللهr این حقیقت را بیان فرمود که ما پروردگارمان را آشکارا و بدون هیچ مزاحمتی همانندِ شبِ چهارده میبینیم و آنگاه فرمود: «پس، تا میتوانید سعی کنید که نماز صبح و عصر را از دست ندهید»؛ یعنی: تا میتوانید، بکوشید که این دو نماز را بهطور کامل بهجای آورید که از آنجمله: ادای این دو نماز با جماعت است. لذا روشن شد که ادای نماز صبح و عصر به نحو احسن، یکی از اسبابِ نگریستن به اللهU میباشد؛ آیا چیزی بزرگتر و ارزشمندتر از دیدارِ الله متعال وجود دارد؟ هرگز؛ پس، بر نماز صبح و عصر پایبندی کن تا روز رستاخیز در بهشتهای پرنعمت به اللهU بنگری.
3- یکی از ویژگیهای منحصر به فرد نماز عصر، این است که: «هرکس آنرا ترک کند، همهی کارهای نیکش هَدَر میرود». زیرا نماز عصر، اهمیت فراوانی دارد. برخی از علما، از این حدیث چنین استدلال کردهاند که ترکِ نماز، بهویژه ترکِ نماز عصر، کفر است؛ زیرا تنها ارتداد و برگشتن از دین، سبب باطل شدن یا هَدَر رفتن کارهای نیکوست. همانگونه که اللهY میفرماید:
﴿وَلَوۡ أَشۡرَکُواْ لَحَبِطَ عَنۡهُم مَّا کَانُواْ یَعۡمَلُونَ ٨٨ ﴾ [الأنعام: ٨٨]
و اگر شرک بورزند، اعمالشان نابود میشود.
و میفرماید:
﴿وَمَن یَرۡتَدِدۡ مِنکُمۡ عَن دِینِهِۦ فَیَمُتۡ وَهُوَ کَافِرٞ فَأُوْلَٰٓئِکَ حَبِطَتۡ أَعۡمَٰلُهُمۡ فِی ٱلدُّنۡیَا وَٱلۡأٓخِرَةِۖ وَأُوْلَٰٓئِکَ أَصۡحَٰبُ ٱلنَّارِۖ هُمۡ فِیهَا خَٰلِدُونَ ٢١٧﴾ [البقرة: ٢١٧]
و اعمالِ آن دسته از شما که از دینشان برگردند و در حال کفر بمیرند، در دنیا و آخرت بر باد میشود و چنین افرادی دوزخیاند و برای همیشه در دوزخ میمانند.
لذا برخی از علما گفتهاند: کسی که نماز عصر را بهطور خاص ترک کند، مانندِ کسی که بهطور کلی نماز نمیخواند یا تارِک نماز است، کافر میباشد. درستیِ این دیدگاه، چندان دور از امکان نیست؛ زیرا فقط در اثر کفر یا ارتداد است که کارهای نیکوی بنده، برباد یا نابود میشود. اینجاست که به اهمیت نماز عصر پی میبریم؛ از همین روست که اللهU بهطور خاص بر پایبندی بر این نماز تأکید نموده و فرموده است:
﴿حَٰفِظُواْ عَلَى ٱلصَّلَوَٰتِ وَٱلصَّلَوٰةِ ٱلۡوُسۡطَىٰ وَقُومُواْ لِلَّهِ قَٰنِتِینَ ٢٣٨﴾ [البقرة: ٢٣٨]
بر همهی نمازها و بهویژه نماز عصر، پایبند باشید و خاشعانه در پیشگاه الله (به عبادت) بایستید.
***
([1]) صحیح بخاری، ش: 574؛ و صحیح مسلم، ش: 635. [این حدیث پیشتر بهشمارهی 134 آمده است. (مترجم)]
([2]) صحیح مسلم، ش: 2995.
([3]) صحیح مسلم، ش: 657. [پیشتر نیز روایتی به همین مضمون از جندب بن عبداللهt آمده است؛ نگا: حدیث شمارهی 237. (مترجم)]
([4]) صحیح بخاری، ش: 555؛ و صحیح مسلم، ش: 632.
([5]) صحیح بخاری، ش: (554، 573)؛ و صحیح مسلم، ش: 633.
([6]) صحیح بخاری، ش: 553.
([7]) صحیح مسلم، ش: 179 بهنقل از ابوموسیt.