189- باب: فضیلت پیاده رفتن به مساجد
1060- عن أبی هریرةt أنَّ النَّبِیَّr قَالَ: «مَنْ غَدَا إلى المَسْجِدِ أَوْ رَاحَ، أعَدَّ الله لَهُ فِی الجَنَّةِ نُزُلاً کُلَّمَا غَدَا أوْ رَاحَ». [متفقٌ علیه]([1])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: پیامبرr فرمود: «هرکس - بامداد یا شامگاه- به مسجد رفت و آمد کند، الله متعال برای او در برابر هر رفت و آمدش، ضیافتی در بهشت تدارک میبیند».
1061- وعنه: أنَّ النَّبِیَّr قَالَ: «مَنْ تَطَهَّرَ فی بَیْتِهِ، ثُمَّ مَضَى إلى بَیْتٍ مِنْ بُیُوتِ الله، لِیَقْضِیَ فَرِیضَةً مِنْ فَرَائِضِ الله، کَانَتْ خُطُواتُهُ، إحْدَاهَا تَحُطُّ خَطِیئَةً، وَالأُخْرَى تَرْفَعُ دَرَجَةً». [روایت مسلم]([2])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: پیامبرr فرمود: «هرکس در خانهاش وضو بگیرد و سپس به خانهای از خانههای الله برود تا فریضهای از فرایض الله را بهجای آورَد، با گامهایش، با هر گامی که بر میدارد، یک گناهش پاک میشود و گام بعدی، باعث ترفیع درجهاش میگردد».
1062- وعن أُبیّ بن کعبٍt قال: کَانَ رَجُلٌ مِنَ الأنْصَارِ لا أَعْلمُ أَحَداً أبْعَدَ مِنَ المَسْجِدِ مِنْهُ، وَکَانَتْ لا تُخْطِئُهُ صَلاَةٌ، فَقیلَ لَهُ: لَوْ اشْتَرَیْتَ حِمَاراً تَرْکَبَهُ فی الظَّلْمَاءِ وَفِی الرَّمْضَاءِ، قَالَ: مَا یَسُرُّنِی أنَّ مَنْزِلِی إلى جَنْبِ المَسْجِدِ، إنِّی أُرِیدُ أنْ یُکْتَبَ لِی مَمْشَایَ إلى المَسْجِدِ، وَرُجُوعِی إذَا رَجَعْتُ إلى أهْلِی. فَقَالَ رَسُولُ اللهِr: «قَدْ جَمَعَ الله لکَ ذَلِکَ کُلَّه». [روایت مسلم]([3])
ترجمه: اُبَی بن کعبt میگوید: مردی از انصار بود که من، کسی را سراغ نداشتم که بهاندازهی او از مسجد دور باشد؛ اما هیچیک از نمازهای جماعت را از دست نمیداد. به او گفته شد: کاش الاغی میخریدی تا (برای آمدن به مسجد) در تاریکی و گرما بر آن سوار شوی! گفت: دوست ندارم که خانهام کنارِ مسجد باشد؛ بلکه میخواهم گامهای من بهسوی مسجد و نیز گامهایی که در بازگشت از مسجد بهسوی خانوادهام برمیدارم، برایم ثبت شود. رسولاللهr به آن مرد فرمود: «الله متعال، همهی اینها را برای تو فراهم ساخته است».
1063- وعن جابرٍt قال: خَلَت البِقاعُ حولَ المَسْجِدِ، فَأَرَادَ بَنُو سَلمَةَ أنْ یَنْتَقِلُوا قُرْبَ المَسْجِدِ، فَبَلَغَ ذَلِکَ النَّبِیَّr فَقَالَ لَهُمْ: «بَلَغَنِی أنَّکُم تُریدُونَ أنْ تَنْتَقِلُوا قُرْبَ المَسْجِدِ؟» قالوا: نعم یا رَسُول الله، قَدْ أرَدْنَا ذَلِکَ. فَقَالَ: «بَنِی سَلِمَةَ دِیَارَکُم تُکْتَبْ آثارُکُمْ، دِیَارَکُمْ تُکْتَبْ آثارُکُمْ». فقالوا: مَا یَسُرُّنَا أنَّا کُنَّا تَحَوَّلْنَا. [روایت مسلم؛ بخاری نیز حدیثی به همین مضمون از انسt روایت کرده است.]([4])
ترجمه: جابرt میگوید: پیرامون مسجدالنبیr خالی شد و «بنیسلمه» تصمیم گرفتند به نزدیکی مسجد، نقل مکان کنند. این خبر به پیامبرr رسید. به آنها فرمود: «به من خبر رسیده است که میخواهید به نزدیک مسجد، نقل مکان کنید». گفتند: بله، ای رسولخدا! چنین تصمیمی گرفتهایم. فرمود: «ای بنیسلمه! در محل خود بمانید تا گامهایتان (به سوی مسجد) ثبت شود؛ در محل اقامت خود بمانید تا پاداش گاهامهایی که به سوی مسجد برمیدارید، به شما برسد». آنگاه بنیسلمه گفتند: اگر جابهجا میشدیم، برای ما خوشایند و خوشحالکننده نبود.
شرح
مؤلف/ در کتابش «ریاضالصالحین» بابی بدین عنوان گشوده است: «فضیلتِ پیاده رفتن به مساجد».
گرچه منظور از پیاده رفتن به مسجد، ادای نماز در آن است؛ اما رفتن به مساجد انگیزههای گوناگونی دارد؛ مانند: حضور در کلاسهای درس، قرائت قرآن، یا درست کردن چیزی در آن، و کارهایی از این قبیل. البته آنچه در این باب دنبال میشود، فضیلت پیاده رفتن به مسجد بهقصد ادای نماز است. ابوهریرهt میگوید: پیامبرr فرمود: «مَنْ غَدَا إلى المَسْجِدِ أَوْ رَاحَ، أعَدَّ الله لَهُ فِی الجَنَّةِ نُزُلاً کُلَّمَا غَدَا أوْ رَاحَ»؛ یعنی: «هرکس - بامداد یا شامگاه- به مسجد رفت و آمد کند، الله متعال برای او در برابر هر رفت و آمدش، ضیافتی در بهشت تدارک میبیند».
«غَدَا»، به مفهوم رفتن در بامداد است و «رَاحَ»، یعنی: شامگاه یا بعد از ظهر رفت. همانگونه که در این حدیث آمده است: «کسی که بامداد یا شامگاه به مسجد برود، برای او در برابر هر رفت و آمدش، ضیافتی در بهشت تدارک میبینند». الحمدلله که ما شبانهروزی پنج بار به مسجد میآییم؛ لذا برای انسان، ضیافتی در بهشت تدارک میبینند. این، بیانگر فضیلت رفتن به مساجد است. از دیگر فضایل رفتن به مساجد، این که: «هرکس در خانهاش وضو بگیرد و سپس به خانهای از خانههای الله برود تا فریضهای از فرایض الله را بهجای آورَد، با گامهایش، با هر گامی که بر میدارد، یک گناهش پاک میشود و گام بعدی، باعث ترفیع درجهاش میگردد». در حدیثی دیگر آمده است: «لَمْ یَخطُ خُطوَةً إِلاَّ رُفِعَ لَهُ بِها دَرجةٌ وَحُطَّ عَنْهُ بِهَا خَطیئَةٌ»؛([5]) یعنی: «با هر قدمی که برمیدارد، یک درجه بر درجاتش افزود میشود و یکی از گناهاش کم میگردد». لذا پاداش هر گامی که انسان به سوی مسجد برمیدارد، این است که یک درجه بر درجاتش افزود میشود و یکی از گناهاش کم میگردد. این، از الطاف بیکران الاهی و از نعمتهای بزرگِ اوست. لذا شایسته است که انسان با پای پیاده به مسجد برود و پیاده نیز باز گردد؛ یعنی پیاده رفتن و پیاده بازگشتن، برتر است؛ به دلیلِ ماجرای همان مرد انصاریt که خانهاش از مسجد دور بود و به او گفتند: کاش الاغی میخریدی تا (برای آمدن به مسجد) در تاریکی و گرما بر آن سوار شوی! گفت: دوست ندارم که خانهام کنارِ مسجد باشد؛ بلکه میخواهم گامهای من بهسوی مسجد و نیز گامهایی که در بازگشت از مسجد بهسوی خانوادهام برمیدارم، برایم ثبت شود. رسولاللهr به آن مرد فرمود: «الله متعال، همهی اینها را برای تو فراهم ساخته است». لذا روشن شد که پیاده رفتن به مسجد، از سواره رفتن به مسجد، برتر است؛ زیرا پاداشِ گامهای انسان ثبت میشود. ولی اگر انسان، معذور باشد، ایرادی ندارد که با ماشین به مسجد برود و در عوض، تعداد دَوْرهای تایرها برایش ثبت میگردد؛ یعنی هر دَوْری که لاستیک یا تایرِ ماشین میزند، یک قدم بهشمار میآید و حکمِ برداشتن یک قدم را دارد. این هم یکی دیگر از فضایل رفتن به مسجد است که الله متعال، پاداش گامهای انسان بهسوی مسجد را ثبت میکند؛ یعنی هم گامهای انسان بهسوی مسجد و هم گامهایی که در بازگشت از مسجد بهسوی خانوادهاش برمیدارد. حدیث جابرt نیز بیانگر فضیلت پیاده رفتن به مسجد است؛ اگرچه مسجد، دور باشد. جابرt میگوید: منازل اطراف مسجدالنبی خالی شد و بنیسلمه تصمیم گرفتند به نزدیکی مسجد، نقل مکان کنند. این خبر به پیامبرr رسید. به آنها فرمود: «به من خبر رسیده است که میخواهید به نزدیک مسجد، نقل مکان کنید». گفتند: بله، ای رسولخدا! چنین تصمیمی گرفتهایم. فرمود: «ای بنیسلمه! در محل خود بمانید تا گامهایتان (به سوی مسجد) ثبت شود؛ در محل اقامت خود بمانید تا پاداش گاهامهایی که به سوی مسجد برمیدارید، به شما برسد». اینجاست که روشن میشود: هرچه منزل انسان از مسجد دورتر باشد، رفتن به مسجد ثوابِ بیشتری دارد؛ زیرا رسولاللهr فرمود: «...تا گامهایتان بهسوی مسجد، ثبت شود». اما این، بدین معنا نیست که انسان بهقصد دور از مسجد، خانه بگیرد؛ بلکه بدین معناست که اگر انسان، ناخواسته دور از مسجد باشد یا از اساس، محلّ اقامتش با مسجد فاصله داشته باشد، گامهایی که بهسوی مسجد برمیدارد، ثبت میشود و پاداش هر یک از گامهایش به او میرسد. این، بیانگر فضیلت پیاده رفتن به مساجد است؛ و شکی نیست که فضل و لطفِ اللهU بیکران میباشد و عطایش بهشمارش در نمیآید؛ از اینرو در برابر کردار اندک، پاداش فراوان میدهد. از الله متعال میخواهیم که همهی ما را از الطاف بیکرانش بهرهمند بفرماید.
***
1064- وعن أبی موسىt قال: قال رَسُول اللهr: «إنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ أجْراً فی الصَّلاةِ أبْعَدُهُمْ إلَیْهَا مَمْشىً، فَأَبْعَدُهُمْ، وَالَّذِی یَنْتَظِرُ الصَّلاَةَ حَتَّى یُصَلِّیَهَا مَعَ الإمَامِ أعظَمُ أجْراً مِنَ الَّذِی یُصَلِّیهَا ثُمَّ یَنَامُ». [متفق علیه]([6])
ترجمه: ابوموسیt میگوید: رسولاللهr فرمود: «بیشترین پاداش نماز، از آنِ کسانیست که مسافتی طولانیتر را میپیمایند؛ و به همین ترتیب، کسانیکه از لحاظِ دوری، پس از اینها قرار دارند (و نسبت به دیگران، مسافت بیشتری را طی میکنند). و کسی که منتظر نماز میماند تا آنرا با امام بخواند، از کسی که نماز میخواند و میخوابد، اجر و ثوابِ بیشتری میبرد».
1065- وعن بُریدَةt عَنِ النَّبِیِّr قَالَ: «بَشِّرُوا المَشَّائِینَ فی الظُّلَمِ إلى المَسَاجِدِ بِالنُّورِ التَّامِّ یَوْمَ القِیَامَةِ». [روایت ابوداود و ترمذی]([7])
ترجمه: بُرَیدهt میگوید: پیامبرr فرمود: «کسانی را که در تاریکیها، بهسوی مساجد گام برمیدارند (و فراوان به مسجد میروند)، به نور کامل در روز رستاخیز نوید دهید».
1066- وعن أبی هریرةt أنَّ رسولُ اللهr قَالَ: «ألا أدلُّکَم على ما یَمْحُو الله بِهِ الْخَطایا، ویرْفَعُ بِهِ الدَّرجات؟» قالوا: بلى یا رسُولَ الله، قال: «إسباغ الْوُضوءِ على الْمَکَارِهِ وکَثْرةُ الْخُطَا إِلَى الْمسَاجِد، وانْتِظَارُ الصَّلاةِ بعْدِ الصَّلاةِ، فَذلِکُمُ الرّبَاطُ فَذلِکُمُ الرّبَاطُ». [روایت مسلم]([8])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «آیا شما را به کاری راهنمایی کنم که الله با آن، گناهان را محو میکند و درجات شما را بالا میبرد؟» گفتند: بله، ای رسول خدا! فرمود: «تکمیل وضو در سختیها و گامهای زیاد به سوی مساجد و پس از هر نمازی به انتظار نماز بودن؛ چنین اعمالی، مانند جهاد در راه الله، ارزشمند و پرفضیلت است؛ چنین اعمالی، مانند جهاد در راه الله، ارزشمند و پرفضیلت است».
1067- وعن أبی سعیدٍ الخدریt عَنِ النَّبِیِّr قَالَ: «إذا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ یَعْتَادُ المَسَاجِدَ فَاشْهَدُوا لَهُ بالإیمَانِ، قال اللهُU: ﴿إِنَّمَا یَعۡمُرُ مَسَٰجِدَ ٱللَّهِ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِ﴾...». الآیة. [ترمذی این حدیث را روایت کرده و گفته است: حدیثی حسن میباشد.]([9])
ترجمه: ابوسعید خدریt میگوید: پیامبرr فرمود: «هرگاه کسی را دیدید که با مساجد خو گرفته است، به مؤمن بودن او گواهی دهید؛ اللهU میفرماید: ﴿إِنَّمَا یَعۡمُرُ مَسَٰجِدَ ٱللَّهِ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِ﴾».([10])
شرح
و این هم دیگر احادیثی که مؤلف/ در فضیلت پیاده رفتن به مساجد آورده است؛ نخست، این حدیث که پیامبرr فرمود: «بیشترین پاداش نماز، از آنِ کسانیست که مسافتی طولانیتر را میپیمایند»؛ به دلیل حدیثی که پیشتر گذشت؛ همان حدیث که پیامبرr فرموده است: «هرگاه یکی از شما، وضوی درست و کاملی بگیرد و به مسجد برود و قصدی جز نماز نداشته و انگیزهای جز نماز، بلندش نکرده باشد، تا زمانی که وارد مسجد گردد، با هر قدمی که برمیدارد، یک درجه بر درجاتش افزود میشود، و یکی از گناهاش کم میگردد. و هنگامی که وارد مسجد شود، مادامی که در انتظار نماز نشسته، گویا در حالِ نماز است. و فرشتگان برای کسی که در جای نمازش نشسته تا مادامی که بیوضو یا باعث آزار کسی نشده است، دعا میکنند».([11]) لذا اگر منزل شما از مسجد، دور باشد و دوری از مسجد، شما را از شرکت در نماز جماعت باز ندارد، نسبت به کسانی که به مسجد نزدیکاند، از اجر و ثواب بیشتری برخوردار میشوید؛ زیرا کسی که نزدیک مسجد است، عذری ندارد و بهسادگی میتواند در نماز جماعت شرکت کند؛ اما کسی که دور است، چهبسا برای رفتن به مسجد عذر یا مشکلی داشته باشد؛ ولی سختیِ دوری از مسجد را تحمل میکند و در نماز جماعت حضور مییابد؛ لذا اجر و ثواب بیشتری میبرد. همچنین پیامبرr فرمود: «کسی که منتظر نماز میماند تا آنرا با امام بخواند، از کسی که نماز میخواند و میخوابد، از اجر و ثوابِ بیشتری برخوردار میگردد». این، دربارهی نماز عشاست؛ زیرا به تأخیر انداختن نماز عشا تا یکسوم شب جایز است؛ از آنرو که شبی پیامبرr نماز عشا را به تأخیر انداخت؛ بهگونهای که بخش زیادی از شب سپری شد؛ آنگاه فرمود: «إِنَّهُ لَوَقْتُهَا لَوْلا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِی».([12]) یعنی: «این، وقت نماز عشاست؛ اگر بر امتم سخت نبود». لذا کسی که منتظر نماز میماند تا آنرا با امام بخواند، از کسی که نمیتواند صبر کند، لذا نمازش را میخواند و سپس میخوابد، اجر و ثواب بیشتری مییابد. اینجاست که میگوییم: اگر منتظر نماز بمانید و با جماعت نماز بخوانید، بهتر است و پاداش بیشتری میبرید؛ اما اگر امام، مطابق عادت، نماز عشا را اول وقت میخواند، در این صورت جایز نیست که انسان، نمازش را تنها بخواند و سپس بخوابد؛ بلکه باید در نماز جماعت شرکت کند؛ زیرا نماز جماعت، واجب است. حتی باری پیامبرr فرمود: «وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ، لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ بِحَطَبٍ فَیُحْطَبَ، ثمَّ آمُرَ بِالصَّلاةِ فَیُؤَذَّنَ لَهَا، ثمَّ آمُرَ رَجُلاً فَیَؤُمَّ النَّاسَ، ثمَّ أُخَالِفَ إِلَى رِجَالٍ فَأُحَرِّقَ عَلَیْهِمْ بُیُوتَهُمْ»؛([13]) یعنی: «سوگند به ذاتی که جانم در دستِ اوست، تصمیم گرفتم که به جمعآوری هیزم فرمان دهم و پس از دستور به اذان، کسی را به امامت مردم بگمارم و خود به سراغ کسانی بروم که در نماز جماعت شرکت نمیکنند و آنگاه خانههایشان را بر آنان به آتش بکشم». سپس مؤلف/ حدیثی را آورده که ترمذی/ روایتش کرده است؛ حدیثی بدین مضمون که: «کسانی را که در تاریکیها، بهسوی مساجد گام برمیدارند (و فراوان به مسجد میروند)، به نور کامل در روز رستاخیز نوید دهید». این حدیث، ضعیف است؛([14]) اما شکی نیست که پاداش، از جنس عمل است و کسی که در تاریکیها بهسوی مساجد میرود، روز قیامت نورِ کاملی خواهد داشت. و ضعیفتر از این، حدیثِ پس از آن است: «هرگاه کسی را دیدید که با مساجد خو گرفته است، به مؤمن بودن او گواهی دهید؛ اللهU میفرماید: ﴿إِنَّمَا یَعۡمُرُ مَسَٰجِدَ ٱللَّهِ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِ وَأَقَامَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَى ٱلزَّکَوٰةَ وَلَمۡ یَخۡشَ إِلَّا ٱللَّهَ﴾.([15]) این حدیث نیز ضعیف میباشد و نمیتوان آنرا از پیامبرr ثابت دانست؛ لذا احادیث صحیح و روشنی که پیشتر در فضیلت پیاده رفتن به مساجد ذکر گردید، دربارهی این موضوع کافیست. از الله متعال میخواهیم که به همهی ما اخلاص در عمل و همسویی و همگرایی با آنچه که خود میپسندد، عنایت بفرماید.
***
([1]) صحیح بخاری، ش: 662؛ و صحیح مسلم، ش: 669.
([2]) صحیح مسلم، ش: 666.
([3]) صحیح مسلم، ش: 663.
([4]) صحیح مسلم، ش: 665؛ و روایت بخاری، ش: (655، 556) بهنقل از انسt. [مضمون روایت جابرt پیشتر بهشمارهی 139 آمده است. (مترجم)]
([5]) صحیح بخاری، ش: 647؛ و صحیح مسلم، ش: 649 بهنقل از ابوهریرهt. [نگا: حدیث شمارهی 11. (مترجم)]
([6]) صحیح بخاری، ش: 651؛ و صحیح مسلم، ش: 662.
([7]) صحیح الجامع، ش: 2823؛ و صحیح أبی داود، از آلبانی/ ش: 525. آلبانی/ این حدیث را در مشکاۀ المصابیح، ش: 721 و772 بنا بر شواهدی که دارد، صحیح دانسته است.
([8]) صحیح مسلم، ش: 251. [این حدیث پیشتر بهشمارهی 133 و 1037 آمده است. (مترجم)]
([9]) ضعیف است؛ نگا: ضعیف الجامع، ش: 509؛ و ضعیف ابن ماجه، از آلبانی/ ش: 172.
([10]) آیهی 18 سورهی توبه؛ یعنی: «تنها کسانی مساجد الله را آباد میکنند که به الله و روز رستاخیز ایمان دارند».
([11]) اشارهایست به حدیث شمارهی 11. [مترجم]
([12]) صحیح مسلم، ش: 638 بهنقل از امالمؤمنین عایشه&.
([13]) روایت بخاری، ش: 644؛ مسلم نیز روایتی به همین مضمون بهشمارهی 651 آورده است.
([14]) علامه عثیمین/ علت ضعف این حدیث را نگفته است؛ ولی همانگونه که در پانوشتِ این حدیث ذکر شد، علامه آلبانی/ این حدیث را بنا بر شواهدش، صحیح دانسته است. نگا: حدیث شمارهی 1065. [مترجم]
([15]) آیهی 18 سورهی توبه؛ یعنی: «تنها کسانی مساجد الله را آباد میکنند که به الله و روز رستاخیز ایمان دارند و نماز را برپا میدارند و فقط از الله میترسند».