ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1068- وَعَن أبی هریرةَt أنَّ رسولَ اللهr قَالَ: «لا یَزَالُ أحَدُکُمْ فی صَلاَةٍ مَا دَامَتِ الصَّلاَةُ تَحْبِسُهُ، لا یَمنَعُهُ أنْ یَنقَلِبَ إلى أهلِهِ إلاَّ الصَّلاةُ». [متفق علیه]([1])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «هرکه از شما که نماز، او را - در مسجد- نگه میدارد و چیزی جز نماز مانع از بازگشت وی نزد خانوادهاش نمیشود، گویا همچنان در نماز است».
1069- وعنهt أنَّ رسولَ اللهr قَالَ: «الْمَلائِکَةُ تُصَلِّی عَلَى أَحَدِکُمْ مَا دَامَ فِی مُصَلاّهُ الَّذِی صَلَّى فِیهِ، مَا لَمْ یُحْدِثْ، تَقُولُ: اللهمَّ اغْفِرْ لَهُ، اللهمَّ ارْحَمْهُ». [روایت بخاری]([2])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «فرشتگان برای آنکس از شما که در محل نماز خویش است، تا زمانیکه بیوضو (یا مرتکب معصیت) نشود، دعا میکنند و میگویند: «یا الله! او را بیامرز؛ یا الله! بر او رحم کن».
1070- وعن أنسt أنَّ رَسُولَ اللهِr أَخَّرَ لَیْلَةً صَلاَةَ العِشَاءِ إِلَى شَطْرِ اللَّیْلِ ثُمَّ أقْبَلَ عَلَیْنَا بِوَجْهِهِ بَعْدَمَا صَلَّى، فَقَالَ: «صَلَّى النَّاسُ وَرَقَدُوا، وَلَمْ تَزَالُوا فی صَلاَةٍ مُنْذُ انْتَظَرْتُمُوهَا». [روایت بخاری]([3])
ترجمه: انسt میگوید: رسولاللهr شبی نماز عشا را تا نیمهشب بهتأخیر انداخت و چون نماز گزارد، رو به ما کرد و فرمود: «مردم نماز خواندند و خوابیدند؛ و شما- که بیدار ماندهاید- از زمانیکه در انتظار نماز نشستهاید، همچنان در حالِ نماز هستید».
شرح
این احادیث، دربارهی فضیلتِ انتظار نماز است؛ فرقی نمیکند که این انتظار، پس از ادای نماز پیشین باشد یا اینکه انسان زودتر به مسجد بیاید و در انتظار نماز بنشیند. پیامبرr در این احادیث بیان فرموده که انسان، تا زمانیکه در انتظار نماز نشسته است، همچنان در حالِ نماز میباشد و فرشتگان برای کسیکه در محل نمازش مینشیند، تا زمانی که بیوضو- یا مرتکب معصیت- نشود، دعا میکنند و میگویند: «اللهمَّ صَلّ عَلَیهِ، اللهمَّ اغْفِرْ له، اللهمَّ ارحَمْهُ».([4]) یعنی: «یا الله! بر او درود بفرست؛ یا الله! او را بیامرز؛ یا الله! بر او رحم کن».
در این حدیث آمده است: «مَا لَمْ یُحْدِثْ» که دو معنا برای آن ذکر کردهاند:
1. تا زمانیکه مرتکب معصیت نشود.
2. تا وقتی که بیوضو نگردد؛ زیرا هنگامیکه بیوضو میشود، نمازش باطل میگردد.
در هر حال، هر معنایی را که در نظر بگیریم، این حدیث، بیانگر فضیلتِ انتظار نماز است؛ اگرچه این انتظار، پس از ادای نماز نباشد. اینجاست که روشن میشود: شایسته است که انسان، زودتر به مسجد بیاید. مؤلف سپس روایتی آورده که در آن آمده است: پیامبرr نماز عشا را تا نیمهشب، یعنی تا آخرِ وقتش بهتأخیر انداخت و صحابه# همچنان در انتظار نماز نشسته بودند؛ وقتی نماز گزارد، رو به یارانش نمود و فرمود: «مردم نماز خواندند و خوابیدند؛ و شما - که بیدار ماندهاید- از زمانیکه در انتظار نماز نشستهاید، همچنان در حالِ نماز هستید». این حدیث، نشان میدهد که بهتر و افضل، بهتأخیر انداختن نماز عشا تا آخرِ وقتِ آن، یعنی تا نیمهشب است؛ همچنین بیانگرِ این است که اگر بهتأخیر انداختن این نماز تا آخرِ وقتش برای مردم دشوار بود، بهتر است که آنرا اول وقت بهجای آورند. لذا اگر کسی در سفر یا غیر سفر، یا در جاییست که نماز جماعت در آنجا خوانده نمیشود، بهتر است که نماز عشایش را تا نیمهشب بهتأخیر بیندازد؛ زیرا رسولاللهr فرمود: «إِنَّهُ لَوَقْتُهَا لَوْلا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِی».([5]) یعنی: «این، وقت نماز عشاست؛ اگر بر امتم سخت نبود». از اینرو رسولاللهr در رابطه با نماز عشا، هنگامیکه میدید مردم جمع شدهاند، نماز را زود برپا میکرد و آنگاه که مردم تأخیر میکردند، نماز عشا را دیرتر برپا مینمود.
***
([1]) صحیح بخاری، ش: 659؛ و صحیح مسلم، ش: 274.
([2]) صحیح بخاری، ش: 445.
([3]) صحیح بخاری، ش: 600.
([4]) صحیح بخاری، ش: (647، 2119) بهنقل از ابوهریرهt.
([5]) صحیح مسلم، ش: 638 بهنقل از امالمؤمنین عایشه رضیاللهعنها.