ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
الله متعال میفرماید:
﴿إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِی لَیۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ ١﴾ [القدر: ١] إِلَى آخرِ السورة.
همانا ما قرآن را در «شب قدر» نازل کردیم. [تا پایان سورهی قدر]
و میفرماید:
﴿إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِی لَیۡلَةٖ مُّبَٰرَکَةٍۚ﴾ [الدخان: ٣]
بهراستی ما، آن را در شبی پربرکت و خجسته نازل کردهایم.
1197- وعن أَبی هریرةt عَنِ النَّبِیِّr قَالَ: «مَنْ قَامَ لَیْلَةَ القَدْرِ إیمَاناً وَاحْتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». [متفقٌ علیه]([1])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: پیامبرr فرمود: «هرکس از روی ایمان و امید به پاداشِ الاهی، شب قدر را به عبادت بایستد، گناهان گذشتهاش آمرزیده میشود».
1198- وعن ابن عمرَ$: أنَّ رِجالاً مِنْ أصْحَابِ النَّبِیِّr أُرُوا لَیْلَةَ القَدْرِ فی المَنَامِ فی السَّبْعِ الأَوَاخِرِ، فَقَالَ رسولُ اللهr: «أرَى رُؤْیَاکُمْ قَدْ تَوَاطَأتْ فی السَّبْعِ الأوَاخِرِ، فَمَنْ کَانَ مُتَحَرِّیهَا فَلْیَتَحَرَّهَا فی السَّبْعِ الأَوَاخِرِ». [متفقٌ علیه]([2])
ترجمه: ابنعمر$ میگوید: شماری از یارانِ پیامبرr در خواب دیدند که شب قدر در هفت شبِ پایانی ماه رمضان است. رسولاللهr فرمود: «میبینم که خوابهای شما دربارهی اینکه شب قدر در هفت شبِ پایانیِ رمضان است، با هم مطابقت دارد؛ پس کسی که در جستجوی شب قدر است، آنرا در هفت شبِ پایانیِ رمضان جستجو نماید».
1199- وعن عائشةَ& قالَت: کَانَ رسولُ اللهr یُجَاوِرُ فی العَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ، وَیَقُولُ: «تَحرَّوا لَیْلَةَ القَدْرِ فی العَشْرِ الأواخرِ منْ رَمَضانَ». [متفقٌ علیه]([3])
ترجمه: عایشه& میگوید: رسولاللهr در دههی پایانِ رمضان بهاعتکاف مینشست و میفرمود: «شب قدر را در دههی آخِر رمضان جستجو کنید».
1200- وَعَنْهَا&: أنَّ رسول اللهr قَالَ: «تَحَرَّوْا لَیْلَةَ القَدْرِ فی الوَتْرِ مِنَ العَشْرِ الأوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ». [روایت بخاری]([4])
ترجمه: عایشه& میگوید: رسولاللهr فرمود: «شب قدر را در شبهای فردِ دههی آخِر رمضان جستجو کنید».
1201- وَعَنْهَا& قالَت: کَانَ رسول اللهr إِذَا دَخَلَ العَشْرُ الأَوَاخِرُ مِنْ رَمَضَانَ، أحْیَا اللَّیْلَ، وَأیْقَظَ أهْلَهُ، وَجَدَّ وَشَدَّ المِئزَرَ. [متفق علیه]([5])
ترجمه: عایشه& میگوید: «هنگامی که دههی پایانی ماه رمضان فرا میرسید، پیامبرr، شب را به عبادت سپری میکرد و خانوادهاش را بیدار مینمود و کمرش را محکم میبست».
1202- وَعَنْهَا& قالَت: کَانَ رسولُ اللهِ r یَجْتَهِدُ فی رَمَضَانَ مَا لا یَجْتَهِدُ فی غَیْرِهِ، وَفِی العَشْرِ الأوَاخِرِ مِنْهُ مَا لا یَجْتَهِدُ فی غَیْرِهِ. [روایت مسلم]([6])
ترجمه: عایشه& میگوید: رسولاللهr آنقدر که در ماه رمضان در عبادت میکوشید، در غیرِ آن نمیکوشید و آن اندازه که در دههی پایانیِ رمضان در عبادت کوشش میکرد، در وقتِ دیگری آنهمه تلاش نمیکرد.
1203- وَعَنْهَا& قالَت: قُلْتُ: یَا رسول الله، أرَأیْتَ إنْ عَلِمْتُ أیُّ لَیلَةٍ لَیْلَةُ القَدْرِ مَا أقُولُ فِیهَا؟ قَالَ: «قُولِی: اللهمَّ إنَّکَ عَفُوٌ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنّی». [ترمذی، این حدیث را روایت کرده و گفته است: حسن صحیح میباشد].([7])
ترجمه: عایشه& میگوید: عرض کردم: ای رسولخدا! اگر دریافتم که شبِ قدر چه شبیست، در آن شب چه بگویم؟ فرمود: «بگو: اللهمَّ إنَّکَ عَفُوٌ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنّی».([8])
شرح
مؤلف/ در کتابش «ریاضالصالحین» بابی دربارهی فضیلت شب قدر گشوده است. علت نامگذاریِ «شب قدر» بدین نام، به دو سبب میباشد:
نخست: اینکه امور مختلف، از جمله اعمال انسانها و مواردی از این دست، در این شب، مقدّر میگردد. به عبارت دیگر: فیصله و ثبت امور سالیانه، در شب «قدر» میباشد. زیرا الله متعال میفرماید:
﴿إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِی لَیۡلَةٖ مُّبَٰرَکَةٍۚ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ ٣ فِیهَا یُفۡرَقُ کُلُّ أَمۡرٍ حَکِیمٍ ٤﴾
[الدخان: ٣، ٤]
... بهراستی ما، آن را در شبی پربرکت و خجسته نازل کردهایم؛ همانا ما، هشداردهنده بودهایم. در آن شب هر کار استواری فیصله و مقرّر میگردد.
دوم: به سبب شرافت و اهمیتیست که این شب دارد؛ زیرا شبِ قدر، شبی بسیار گرانقدر است. همانگونه که الله متعال میفرماید:
﴿إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِی لَیۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ ١ وَمَآ أَدۡرَىٰکَ مَا لَیۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ ٢ لَیۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَیۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡرٖ ٣﴾ [القدر: ١، ٣]
همانا ما قرآن را در «شب قدر» نازل کردیم. و تو چه میدانی که شب قدر چیست؟ شب قدر از هزار ماه بهتر است.
تنها این امت از چنین فضیلتی برخوردار شده است؛ یعنی: شب قدر یکی از ویژگیهای انحصاریِ این امت میباشد. گفته میشود: عُمر امتیهای پیامبرr به ایشان عرضه شد و چون آن بزرگوار عمر امتیانش را کوتاه دید، شب قدر که از هزار ماه بهتر است، به او و امتش عطا گردید؛ لذا با احتساب شب قدر که از هزار ماه بهتر است، عُمرِ یک مسلمانِ بیستساله، بیش از بیستهزار ماه میباشد. و این، یکی ازالطاف خاصّ الاهی نسبت به این امت است. میدانید که الله متعال، الطاف ویژهای به این امت و پیامبرشr فرموده است؛ الطافی که نصیبِ امتهای پیشین نگردید.
سپس مؤلف/ احادیثی دربارهی شب قدر آورده است که نشان میدهد: شب قدر در ماه رمضان و در دههی پایانیِ آن قرار دارد؛ به ویژه در شبهای طاق و بهطور خاص احتمال اینکه در شب بیست و هفتم باشد، بیشتر است. اما این شب در دههی پایانی، جابهجا میشود؛ یعنی ممکن است امسال شب قدر، شب بیست و یکم باشد و سال دیگر شب بیست و سوم و سالِ پس از آن، شب بیست و پنجم یا بیست و هفتم یا شب بیست و نُهُم یا در یکی از شبهای بیست و چهارم یا بیست و ششم. گفتنیست: در دههی آخِر رمضان نیز، بیشترین احتمال درهفت شبِ پایانیست. زیرا چند تن از صحابه# در خواب دیدند که شبِ قدر در هفت شبِ پایانیِ رمضان است؛ پیامبرr فرمود: «میبینم که خوابهای شما دربارهی اینکه شب قدر در هفت شبِ پایانیِ رمضان میباشد، با هم مطابقت دارد؛ پس کسی که در جستجوی شب قدر است، آنرا در هفت شبِ پایانیِ رمضان جستجو نماید».
احتمال میرود که این امر فقط مربوط به همان سال بوده است و نیز احتمال دارد که مربوط به تمام سالها میباشد. در هر حال، شب قدر در دههی پایانیِ رمضان است.
مؤلف/ چندین حدیث از امالمؤمنین عایشهی صدیقه& ذکر کرده است که این، نشانگر فضیلتِ این بانوی بزرگوار است و نشان میدهد که آنقدر که این بزرگبانوی اسلام، از سنتهای محمد مصطفیr برای امتش حفظ کرده، هیچ زنِ دیگری حفظ نکرده است. عایشه& از لحاظ کثرت روایت حدیث از رسولاللهr، رتبهی نخست را در میان زنان دارد و هیچ زنی بهاندازهی او، اینهمه از شریعت الاهی و سنت نبوی را بهخاطر نسپرده و به دیگران منتقل نکرده است. الله متعال از طرف این امت، بهترین پاداش را به این بانوی بزرگوار عنایت بفرماید.
عایشه& به پیامبرr عرض کرد: ای رسولخدا! اگر دریافتم که شبِ قدر چه شبیست، در آن شب چه بگویم؟ فرمود: «بگو: اللهمَّ إنَّکَ عَفُوٌ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنّی».([9])
«عَفُو»، ذاتیست که از بدیهای بندگانش درمیگذرد. الله متعال بخشایندهی تواناست؛ یعنی بهرغمِ اینکه تواناییِ مجازات بندگانش را دارد، از آنها درمیگذرد و مانندِ انسانها نیست که وقتی از انتقام یا مجازات، درمانده میشوند، عفو و گذشت پیشه میکنند. به عبارت دیگر: عفو و گذشتِ پروردگار، از روی قدرت و تواناییست؛ و این، کمالِ عفو و گذشت میباشد. الله متعال، عفو و گذشت و نیز انسانهای باگذشت را دوست دارد:
﴿فَمَنۡ عَفَا وَأَصۡلَحَ فَأَجۡرُهُۥ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ لَا یُحِبُّ ٱلظَّٰلِمِینَ ٤٠﴾ [الشورى: ٤٠]
هر کس گذشت نماید و اصلاح کند، پاداش او با الله است. بیگمان او ستمکاران را دوست ندارد.
الله متعال علاوه بر اینکه اهل عفو و گذشت را دوست دارد، به عفو و گذشت دستور نیز داده و فرموده است:
﴿خُذِ ٱلۡعَفۡوَ وَأۡمُرۡ بِٱلۡعُرۡفِ وَأَعۡرِضۡ عَنِ ٱلۡجَٰهِلِینَ ١٩٩﴾ [الأعراف: ١٩٩]
عفو و گذشت (در پیش) بگیر و به کار نیک و پسندیده فرمان بده و از جاهلان روی بگردان.
عفو یعنی چشمپوشی از اخلاق و رفتارِ بد دیگران. عفو همچنین بدین معناست که انتظار نداشته باشیم مردم در همه حال یا در همه چیز مطابق میل ما رفتار کنند؛ لذا کسی که میخواهد مردم در همهی موارد مطابق میل او رفتار نمایند، از همه چیز محروم میشود. بنابراین، یک مفهومِ عفو، این است که آنچه میسر میباشد، بپذیریم و با مردم بهگونهای رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار شود؛ یعنی بیتوقع. بدینسان که اگر به ما نیکی کنند، بپذیریم و اگر از آنها نیکی ندیدیم، خشمگین نشویم. این، یکی از آموزههای قرآنیست که انسان باید در برابر همنوعان خود سعهی صدر داشته باشد و در برخورد با آنها عفو و گذشت در پیش بگیرد. شاهد موضوع، اینجاست که بهترین دعا در شبِ قدر، این است که بگویی: «اللهمَّ إنَّکَ عَفُوٌ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنّی».
***
([1]) صحیح بخاری، ش: (1901، 2014)؛ و صحیح مسلم، ش: 760.
([2]) صحیح بخاری، ش: 2015؛ و صحیح مسلم، ش: 1165.
([3]) صحیح بخاری، ش: 2020؛ و صحیح مسلم، ش: 1169.
([4]) صحیح بخاری، ش: 2017.
([5]) صحیح بخاری، ش: 2024؛ و صحیح مسلم، ش: 1174. [این حدیث پیشتر بهشمارهی 101 گذشت. (مترجم)]
([6]) صحیح مسلم، ش: 1175.
([7]) صحیح الجامع، ش: 4423؛ آلبانی/ در مشکاۀ المصابیح، ش: 2091 این حدیث را صحیح دانسته است.
([8]) ترجمهی دعا: «یا الله! تو بخشایندهای و عفو و گذشت را دوست داری؛ پس، از من درگذر».
([9]) ترجمهی دعا، پیشتر آمده است. [مترجم]