ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
245- باب: ذکر الله متعال در حالت ایستاده، نشسته و درازکشیده، و نیز بدون وضو و در حالت جنابت و حیض؛ مگر تلاوت قرآن که برای جُنُب و حایض روا نیست([1])
الله متعال میفرماید:
﴿إِنَّ فِی خَلۡقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَٰفِ ٱلَّیۡلِ وَٱلنَّهَارِ لَأٓیَٰتٖ لِّأُوْلِی ٱلۡأَلۡبَٰبِ ١٩٠ ٱلَّذِینَ یَذۡکُرُونَ ٱللَّهَ قِیَٰمٗا وَقُعُودٗا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ﴾ [آل عمران: ١٩٠، ١٩١]
همانا در آفرینش آسمانها و زمین و گردش شب و روز، نشانههایی برای خردمندان وجود دارد؛ کسانی که ایستاده و نشسته و یا در حالی که بر پهلوها آرمیدهاند، الله را یاد میکنند.
1452- وعن عائشة& قَالَت: کَانَ رسُولُ اللهr یَذْکُرُ اللهَ تعالى عَلَى کُلِّ أَحْیَانِهِ. [روایت مسلم]([2])
ترجمه: عایشه& میگوید: رسولاللهr در تمام اوقات خویش، الله متعال را یاد میکرد.
1453- وعن ابن عباسٍ$ عَنِ النَّبِیِّr قَالَ: «لَوْ أنَّ أَحَدَکُمْ إِذَا أتَى أهْلَهُ قَالَ: بِسْمِ الله، اللهمَّ جَنِّبْنَا الشَّیْطَانَ، وَجَنِّبِ الشَّیْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا، فَقُضِیَ بَیْنَهُمَا وَلَدٌ، لَمْ یَضُرَّهُ». [متفق علیه]([3])
ترجمه: ابنعباس$ میگوید: پیامبرr فرمود: «اگر هریک از شما هنگامِ همبستری با همسرش بگوید: بِسْمِ الله، اللهمَّ جَنِّبْنَا الشَّیْطَانَ، وَجَنِّبِ الشَّیْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا،([4]) و از آن همبستری فرزندی مقدّر شود، شیطان زیان و آسیبی به او نمیرساند».
شرح
نووی/ در کتابش «ریاضالصالحین» بابی بدین عنوان گشوده است: «ذکر الله متعال در حالت ایستاده، نشسته و درازکشیده»؛ یعنی: شایسته است که انسان، الله متعال را در همه حال، یاد کند. سپس جناب مؤلف به این فرمودهی الاهی استناد کرده است که میفرماید:
﴿إِنَّ فِی خَلۡقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَٰفِ ٱلَّیۡلِ وَٱلنَّهَارِ لَأٓیَٰتٖ لِّأُوْلِی ٱلۡأَلۡبَٰبِ ١٩٠ ٱلَّذِینَ یَذۡکُرُونَ ٱللَّهَ قِیَٰمٗا وَقُعُودٗا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ﴾ [آل عمران: ١٩٠، ١٩١]
همانا در آفرینش آسمانها و زمین و گردش شب و روز، نشانههایی برای خردمندان وجود دارد؛ کسانی که ایستاده و نشسته و یا در حالی که بر پهلوها آرمیدهاند، الله را یاد میکنند.
آری؛ در خودِ آسمانها و زمین و نیز آفریدههای شگفتآوری که در اینهاست، نشانههایی برای خردمندان وجود دارد؛ آنانکه حکمتها و اسرار آفرینش را درمییابند. آسمان گستردهای که بر فراز ماست و نیز زمین پهناوری که زیر پای ما قرار دارد، با نشانههایی چون دریاها، درختان، رودخانهها و کوههایی که در آنست، نشانی از آفرینندهی آنهاست.
در اختلاف شب و روز از لحاظ گرما و سرما، و کوتاهی و بلندی و نیز تفاوتشان از نظر امنیت و ناامنی، و گشایش و سختی، و دیگر حالتهایی که در گذرِ روزگار پیش میآید، نشانههای بزرگی وجود دارد. با نگاهی به تاریخ و تحولات و دگرگونیهای دورانهای گوناگون و تفاوتهای شب و روز، نشانههای شگفتانگیز الاهی به چشم میخورد و بر ایمان انسان میافزاید. شاهد موضوع از این آیات، اینجاست که الله متعال میفرماید: ﴿ٱلَّذِینَ یَذۡکُرُونَ ٱللَّهَ قِیَٰمٗا وَقُعُودٗا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ﴾: «آنانکه ایستاده و نشسته و در حالی که بر پهلوها آرمیدهاند- یعنی در همه حال- الله متعال را یاد میکنند.
مؤلف/ حدیث عایشه& را نیز آورده است؛ حدیثی بدین مضمون که بزرگبانوی اسلام فرموده است: «رسولاللهr در تمام اوقات خویش، الله متعال را یاد میکرد»؛ چه آنگاه که ایستاده بود و چه هنگامی که نشسته یا بر پهلو آرمیده بود؛ حتی مردم را تشویق نمود که هنگام همبستری با همسرانشان نیز اللهU را یاد کنند؛ چنانکه فرمود: «اگر هریک از شما هنگامِ همبستری با همسرش بگوید: بِسْمِ الله، اللهمَّ جَنِّبْنَا الشَّیْطَانَ، وَجَنِّبِ الشَّیْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا، و از آن همبستری فرزندی مقدّر شود، شیطان زیان و آسیبی به او نمیرساند». لذا شایسته است که انسان در همه حال، الله متعال را فراوان یاد کند؛ ولی ناگفته نماند که علما گفتهاند: ذکر الله متعال در مکانهای نامناسب و آلودهای چون توالت، شایسته نیست؛ زیرا ارزش و جایگاه ذکر الاهی، فراتر و برتر از این است که در چنین مکانهایی صورت بگیرد. این، دیدگاه برخی از علماست. والله اعلم.
***
([1]) آلبانی/ گوید: دربارهی این استثنا حدیث صحیحی وجود ندارد؛ از اینرو مؤلف نیز هیچ حدیثی در اینباره نیاورده است؛ بلکه حدیث عایشه& که در ادامه میآید و نیز سایر احادیث، خلافِ آنرا اثبات میکند.
([2]) صحیح مسلم، ش: 373.
([3]) صحیح بخاری، ش: (141، 5165)؛ و صحیح مسلم، ش: 1434.
([4]) ترجمهی دعا: «به نام الله؛ یا الله! شیطان را از ما و فرزندی که نصیبمان میکنی، دور بگردان».