ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
الله متعال میفرماید:
﴿یَسۡتَخۡفُونَ مِنَ ٱلنَّاسِ وَلَا یَسۡتَخۡفُونَ مِنَ ٱللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمۡ إِذۡ یُبَیِّتُونَ مَا لَا یَرۡضَىٰ مِنَ ٱلۡقَوۡلِۚ وَکَانَ ٱللَّهُ بِمَا یَعۡمَلُونَ مُحِیطًا ١٠٨﴾ [النساء : ١٠٨]
آنان کارهای زشتشان را از مردم پنهان میکنند؛ ولی نمیتوانند کارهای ناپسندشان را از الله پنهان نمایند. و آنگاه که شب را در تدابیر و سخنانی میگذرانند که (الله) نمیپسندد، الله با آنهاست؛ و الله به اعمالشان احاطهی کامل دارد.
1548- وعن أَبی هریرةَt قَالَ: قَالَ رسول اللهr: «تَجِدُونَ النَّاسَ مَعادِنَ: خِیَارُهُم فی الجَاهِلِیَّةِ خِیَارُهُمْ فِی الإسْلاَمِ إِذَا فَقُهُوا، وتَجِدُونَ خِیَارَ النَّاسِ فی هَذَا الشَّأنِ أَشَدَّهُمْ لَهُ کَرَاهِیَةً، وَتَجِدُونَ شَرَّ النَّاسِ ذَا الوَجْهَینِ، الَّذِی یَأتِی هؤُلاءِ بِوَجْهٍ، وَهَؤُلاءِ بِوَجْهٍ». [متفق علیه]([1])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «مردم را مانند معادنِ (طلا و نقره) مییابید؛ آنانکه در جاهلیت بهترین مردم بودند، در اسلام نیز بهترین مردم هستند، البته بهشرطی که شناخت و دانش دینی پیدا کنند. و بهترین مردم را در امر خلافت کسانی مییابید که پذیرش آنرا ناگوار میشمارند و بدترین مردم را افراد دورویی میبینید که پیشِ اینها یکýرو و پیش آنها رویی دیگر دارند».
1549- وعن محمد بن زیدٍ: أنَّ ناساً قالوا لِجَدِّهِ عبدِ اللهِ بن عمرَ$ إنَّا نَدْخُلُ عَلَى سَلاَطِیننَا فَنَقُولُ لَهُمْ بِخِلاَفِ مَا نَتَکَلَّمُ إِذَا خَرَجْنَا مِنْ عِنْدِهِمْ. قَالَ: کُنَّا نَعُدُّ هَذَا نِفَاقاً عَلَى عَهْدِ رسُولِ اللهr. [روایت بخاری]([2])
ترجمه: از محمد بن زید روایت است که عدهای از مردم به جدّش عبدالله بن عمر$ گفتند: ما هنگامی که نزد حاکمان خویش هستیم، سخنانی بر زبان میرانیم که بر خلاف سخنانیست که در غیابِ آنها میگوییم. عبداللهt فرمود: «ما این را در دوران رسولاللهr نفاق میدانستیم».
شرح
مولف/ در کتابش، بابی در نکوهش افراد دوروی گشوده است؛ افراد دوروی به کسانی گفته میشود که پیش اینها یک روی و پیش دیگران، رویی دیگر دارند؛ مانند منافقان که الله معتال دربارهی آنها میفرماید:
﴿وَإِذَا لَقُواْ ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ قَالُوٓاْ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَوۡاْ إِلَىٰ شَیَٰطِینِهِمۡ قَالُوٓاْ إِنَّا مَعَکُمۡ إِنَّمَا نَحۡنُ مُسۡتَهۡزِءُونَ ١٤﴾ [البقرة: ١٤]
و هنگامی که با مؤمنان، روبرو میشوند، میگویند: (ما نیز همانند شما) ایمان آوردهایم؛ و چون با شیاطین و دوستان گمراهشان، تنها میشوند، میگویند: ما با شما هستیم و تنها (مؤمنان را) به استهزا و ریشخند میگیریم.
خصلت دورویی که از ویژگیهای نفاق است، در بسیاری از مردم دیده میشود؛ چنانکه پیش شما چاپلوسی میکنند و حتی در تعریف از شما گزافه میگویند؛ ولی پشت سرتان شما را نکوهش کرده، از شما به بدی یاد میکنند و حتی ویژگیهایی به شما نسبت میدهند که در شما نیست. این، دورویی و ویژگیِ کسانیست که پیامبرr دربارهی آنان فرموده است: «بدترین مردم را افراد دورویی میبینید که پیشِ اینها یک رو و پیش آنها رویی دیگر دارند». این، جزو گناهان بزرگ است؛ زیرا پیامبرr از کسانی که دارای چنین خصلتی هستند، به بدترین مردم یاد فرمود. بر انسان واجب است که رُک و صریح باشد و تنها همان چیزی را که در دل دارد، بر زبان بیاورد؛ اگر سخن نیکی باشد، ستوده میشود و اگر غیر از آن باشد، نتیجهاش خیر و نیکی خواهد بود؛ ولی اینکه پیشِ هر کسی، رویی داشته باشد، جایز نیست؛ فرقی نمیکند که در عبادتش چنین رویکردی داشته باشد یا در تعاملش با مردم؛ در هر صورت دورویی در عبادت و رفتارهای فردی و اجتماعی، ناجایز است.
سپس مولف/ این آیه را یادآور شده است که اللهY میفرماید:
﴿یَسۡتَخۡفُونَ مِنَ ٱلنَّاسِ وَلَا یَسۡتَخۡفُونَ مِنَ ٱللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمۡ إِذۡ یُبَیِّتُونَ مَا لَا یَرۡضَىٰ مِنَ ٱلۡقَوۡلِۚ وَکَانَ ٱللَّهُ بِمَا یَعۡمَلُونَ مُحِیطًا ١٠٨﴾ [النساء : ١٠٨]
آنان کارهای زشتشان را از مردم پنهان میکنند؛ ولی نمیتوانند کارهای ناپسندشان را از الله پنهان نمایند. و آنگاه که شب را در تدابیر و سخنانی میگذرانند که (الله) نمیپسندد، الله با آنهاست؛ و الله به اعمالشان احاطهی کامل دارد.
همچنین از این نمونه، کسیست که پنهانی مرتکب گناه و معصیت میشود و از ارتکاب گناه در برابر مردم، خجالت میکشد؛ در حالی که از اللهU شرم نمیکند! چنین فردی نیز در مفهوم این آیه میگنجد؛ اما این بدان معنا نیست که کسی که مرتکب گناه شده و توبه کرده است، آن را نزد مردم بازگو نماید؛ زیرا پیامبرr فرموده است: «کُلُّ أَمَّتِی مُعَافًى إِلاَّ المُجاهِرِینَ»؛([3]) یعنی: «همهی افراد امتم بخشیده میشوند، مگر کسانی که گناهانشان را آشکار میکنند»؛ بدینسان که «شخصی، شبهنگام مرتکب گناهی شود و صبح، در حالی که الله، گناهش را پوشانده است، (آن را برای مردم بازگو کند و) بگوید: فلانی! من، دیشب چنین و چنان کردهام. این، در حالیست که الله، گناهانش را پوشانده بود؛ ولی او، صبح که میشود پرده و ستر الهی را از روی خود برمیدارد».
خلاصه اینکه انسان باید یکرو و رُک باشد و ظاهر و باطنش، یکی باشد. از الله متعال میخواهیم که باطنمان را از ظاهرمان بهتر بگرداند و به همهی ما توفیق کردار و گفتاری بدهد که خود میپسندد؛ بهیقین او بر هر کاری تواناست.
***
([1]) صحیح بخاری، ش: (3493، 7179) به صورت مختصر؛ و صحیح مسلم، ش: 2526.
([2]) صحیح بخاری، ش: 7178، بیآنکه در آن لفظ «عَهْدِ رسُولِ اللهr» آمده باشد.
([3]) ر.ک: حدیث شمارهی 246. [مترجم]