ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
267- باب: حرام بودن ناسزاگویی به مردگان بهناحق و بدون مصلحت شرعی
و مصلحت شرعی، این است که دیگران را از اقتدا کردن به او در بدعت یا فسقش برحذر دارند. آیه و احادیثی که در باب پیشین ذکر شد، در این باب نیز صادق است.
1572- وعن عائشة& قالتْ: قَالَ رسُولُ اللهr: «لا تَسُبُّوا الأَمْوَاتَ، فَإنَّهُمْ قَدْ أفْضَوْا إِلَى مَا قَدَّمُوا». [روایت بخاری]([1])
ترجمه: عایشه& میگوید: رسولاللهr فرمود: «به مردگان ناسزا نگویید؛ زیرا آنها به نتیجهی اعمال خویش رسیدهاند».
شرح
مولف/ میگوید: «باب: حرام بودن ناسزاگویی به مردگان بهناحق و بدون مصلحت شرعی».
منظور از مردگان، مردگان مسلمان هستند؛ نه کسانی که کافر از دنیا رفتهاند؛ زیرا کافر هیچ حرمتی ندارد؛ مگر اینکه ناسزاگویی به کافرِ مرده، باعث دلخوری و ناراحتی نزدیکان و بازماندگانش شود؛ از اینرو اگر این نگرانی وجود نداشته باشد، کافر هیچ حرمت و احترامی ندارد و همین، معنای سخنِ مولف/ میباشد که گفته است: «بهناحق»؛ زیرا این حق برای مسلمانان وجود دارد که از مردگان کافری که با مسلمانان جنگیدهاند یا به آنان آزار رسانده و کوشیدهاند که در مسایل دینی بر مسلمانان فشار بیاورند، بد بگویند. همچنین ناسزاگویی به مردگان، بنا بر مصلحت شرعی، ایرادی ندارد؛ بدینسان که مُرده، آدمی بدعتی بوده و بدعتش در میان مردم رواج یافته است؛ از اینرو مصلحت در این است که بدیهای آن مرده را بیان کنیم تا مردم به او فریفته نشوند و از راه و روش وی دوری نمایند.
سپس مولف/ به حدیثی بدین مضمون استدلال کرده است که عایشه& میگوید: رسولاللهr فرمود: «به مردگان ناسزا نگویید»؛ نهی در اصل، برای تحریم است؛ از اینرو ناسزاگویی به مردگان مسلمان، حرام میباشد. سپس پیامبرr علتش را بیان نمود و فرمود: «زیرا آنها به نتیجهی اعمال خویش رسیدهاند». بنابراین اگر به آنان ناسزا بگوییم، چه فایده دارد و چه چیزی را عوض میکند؟ آنها که از سرای عمل به سرای مکافات منتقل شده و سزای اعمالشان را دیدهاند؛ مرگِ هر کسی، قیامتِ اوست و هرکه میمیرد، اعمالش قطع میشود؛ مگر در مواردی که سنت پیامبرr مستثنا کرده است؛ مانند این حدیث که پیامبرr فرموده است: «إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاثٍ: صَدَقةٍ جَاریَةٍ، أَوْ عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ یَدْعُو لَهُ»؛([2]) یعنی: «هنگامی که انسان میمیرد، عملش قطع میشود؛ مگر در سه مورد: صدقهی جاری، یا علمی که دیگران از آن نفع میبرند یا فرزند صالحی که برایش دعا میکند».
حدیث عایشه& بیانگر این است که انسان باید زبانش را از گفتن سخنان بیمورد و بیفایده حفظ کند؛ این، روش پرهیزگاران و بندکان نیک خداست که از کنار سخنان و کارهای بیهوده، با بزرگواری و متانت میگذرند و به هیچ عنوان شهادت دروغین نمیدهند و جز سخن درست و بهجا بر زبان نمیآورند.
***
([1]) صحیح بخاری، ش: 1393.
([2]) ر.ک: حدیث شمارهی 1391. [مترجم]