ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
307- باب: کراهت بستن زنگوله در گردن چارپایان و کراهت همراه داشتن سگ و زنگ در سفر
1699- عن أبی هریرةَt قالَ: قالَ رسولُ اللهr: «لا تَصْحَبُ المَلاَئِکَةُ رُفْقَةً فِیهَا کَلْبٌ أوْ جَرَسٌ». [روایت مسلم]([1])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «فرشتگان با کاروانی که در آن سگ یا زنگ است، همراه نمیشوند».
1700- وعنه أنَّ النَّبِیَّr قالَ: «الجَرَسُ مِن مَزَامِیرُ الشَّیْطَانِ». [روایت ابوداود با اِسناد صحیحی که مطابق شرط مسلم است.]([2])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «زنگ، از آوازهای شیطان است».
شرح
مولف/ بابی دربارهی کراهت بستن زنگوله به گردن چارپایان و نیز کراهت همراه داشتن سگ و زنگ در سفر، گشوده و سپس حدیثی از ابوهریرهt در اینباره ذکر کرده است. زنگوله، همان زنگیست که در گردن دامها میبندند و در نتیجهی حرکت و جابهجا شدن حیوان، صدای خاصّی دارد که در حقیقت، نوعی موسیقیست و موسیقی، حرام میباشد؛ از اینرو پیامبرr از استفاده از زنگ و زنگوله نهی نموده و خبر داده است که «فرشتگان با کاروانی که در آن سگ یا زنگ است، همراه نمیشوند».
دلیل ممنوعیت به همراه داشتن سگ نیز روشن است؛ زیرا همانگونه که پیشتر گذشت، فرشتگان به خانهای که در آن سگ باشد، وارد نمیشوند که البته سگ شکار، سگ گلّه و سگِ نگهبانی مستثناست. گفتنیست زنگِ هشدارِ ساعتها و امثال آن، در این نهی داخل نیست؛ زیرا فقط در وقتِ مشخصی که تنظیم شده است، زنگ میزند و مانند زنگوله نیست که بر گردن چارپا بسته شود.
زنگِ دربِ منازل نیز ایرادی ندارد و در این نهی، داخل نمیباشد و آنقدر طولانی و پیوسته نیست که مانندِ صدای زنگوله، طربانگیز باشد یا بهصورت موسیقی درآید.
برخی از افراد، روی بوق انتظار تلفن خود، موسیقی میگذارند؛ یعنی وقتی با تلفن آنها تماس میگیرید، در هنگام انتظار، صدای آواز و موسیقی میشنوید؛ این، حرام است. البته تماسگیرندهای که راه دیگری برای تماس ندارد، معذور است و گناهی بر او نیست؛ ولی شایسته است که صاحب تلفن را نصیحت کند و به او یادآوری نماید که این کار، روا نیست.
همچنین نصب قرائت قرآن بر روی انتظار تلفن، ناجایز و بیاحترامی به قرآن کریم است؛ زیرا قرآن برای این نازل نشده که از آن بهعنوان بوق انتظار مکالمه استفاده شود؛ بلکه برای اصلاح دلها و کردار ما نازل شده است. همچنین چهبسا تماسگیرنده به آیاتی که میشنود، اهمیت ندهد یا حتی شنیدن آیات الهی برایش سنگین باشد یا کسی که تماس میگیرد، مسلمان نباشد و گمان کند که آنچه میشنود، یک ترانه است؛ لذا به کسانی که تلاوتها و صداهای قرآنی را به عنوان آهنگ انتظار مکالمه بر روی تلفن خود نصب میکنند، میگوییم: از الله بترسید و بدانید که شرافت کلام الهی بیش از آنست که از آن استفادهی ابزاری شود.
گفتنیست: استفاده از احادیث کوتاه و حکمتهای نبوی و دیگر سخنان حکمتآمیز در تلفن بهجای آهنگ انتظار مکالمه ایرادی ندارد.
***
([1]) صحیح مسلم، ش: 2113.
([2]) صحیح الجامع، از آلبانی/، ش: 3107؛ این حدیث در صحیح مسلم بهشمارهی 2114 آمده است.