ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1715- عن أُمِّ سَلَمَةَ& قالَتْ: قَالَ رسولُ اللهِr: «مَنْ کَانَ لَهُ ذِبْحٌ یَذْبَحُهُ، فَإذَا أَهَلَّ هِلاَلُ ذِی الحِجَّةِ، فَلا یَأخُذَنَّ من شَعْرِهِ وَلا مِنْ أظْفَارِهِ شَیْئاً حَتَّى یُضَحِّیَ». [روایت مسلم]([1])
ترجمه: امسلمه& میگوید: رسولاللهr فرمود: «کسی که حیوانِ قربانی دارد، پس از رؤیت هلال ماه ذیالحجه چیزی از موها و ناخنهایش را نگیرد تا اینکه قربانی کند».
شرح
در این باب آمده است: «کسی که قصد قربانی دارد، از اینکه در دههی نخست ذیالحجه و پیش از قربانی کردن، موها و ناخنهایش را بگیرد، نهی شده است»؛ مولف/ در اینباره حدیثی بدین مضمون آورده است که امسلمه& میگوید: رسولاللهr فرمود: «کسی که حیوانِ قربانی دارد، پس از رؤیت هلال ماه ذیالحجه چیزی از موها و ناخنهایش را نگیرد تا اینکه قربانی کند»؛ یعنی وقتی ماه ذیالحجه فرا رسید و شما قصد داشتید که از مال خویش، از طرف خود یا کسی دیگر قربانی کنید، نباید چیزی از موهای زاید و موهای سر و سبیل خود را بگیرید تا اینکه قربانی خود را انجام دهید. همچنین نباید پیش از قربانی کردن، چیزی از ناخنهای دست و پای خود را بگیرید. در روایتی غیر از مسلم، آمده است که چنین شخصی چیزی از موهای پوستش را نیز نباید بگیرد؛ گفتنیست: این به سبب احترامِ قربانی و بدین منظور است که آنانکه در احرام حج نیستند، از بابت نگه داشتن موها، از اجر و ثوابِ آنانکه در احرام هستند، برخوردار شوند؛ زیرا حجگزار پیش از رسیدن قربانیها به قربانگاه، موهای سرش را نمیتراشد. لذا اللهU به لطف خویش برای آن دسته از بندگانش که توفیق حج و عمره نمییابند، نصیبی از این اعمال ارزشمند قرار داده است.
([1]) صحیح مسلم، ش: 1977.