ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
328- باب: کراهت ادیبانه حرف زدن و تکلف در سخن گفتن با عوام با بهکار بردن واژههای نامأنوس
1745- عن ابنِ مسعودٍt أنَّ النَّبیَّr قال: «هَلَکَ الْمُتَنَطِّعُونَ» قالَهَا ثلاثًا. [روایت مسلم]([1])
ترجمه: ابنمسعودt میگوید: پیامبرr فرمود: «کسانی که (در کارهای دینی و دنیوی) سختگیری و زیادهروی میکنند، هلاک میشوند». و این جمله را سه بار تکرار نمود.
1746- وعن عبد الله بن عمرو بن العاص$ أنَّ رسُولَ اللهِr قالَ: «إنَّ اللهَ یُبْغِضُ البَلِیغَ مِنَ الرِّجَالِ الَّذی یَتَخَلَّلُ بِلِسَانِهِ کَمَا تَتَخَلَّلُ البَقَرَةُ». [روایت ابوداود و ترمذی؛ ترمذی، این حدیث را حسن دانسته است.]([2])
ترجمه: عبدالله بن عمرو بن عاص$ میگوید: رسولاللهr فرمود: «الله، افراد زبانآوری را که بهسان گاو زبانهایشان را در دهان میچرخانند، دشمن میدارد».
1747- وعن جابر بن عبد الله$ أنَّ رسُولَ اللهr قالَ: «إنَّ مِنْ أحَبِّکُمْ إِلَیَّ، وأقْرَبِکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَومَ القِیَامَةِ، أحَاسِنُکُمْ أَخْلاَقَاً، وإنَّ أَبْغَضَکُمْ إلَیَّ، وأبْعَدَکُمْ مِنِّی یَومَ القِیَامَةِ، الثَّرْثَارُونَ وَالمُتَشَدِّقُونَ وَالمُتَفَیْهِقُونَ». [ترمذی ضمن روایت این حدیث گفته است: حدیثی حسن میباشد.]([3])
ترجمه: جابر بن عبدالله$ میگوید: رسولاللهr فرمود: «جزو محبوبترین افراد نزد من و نزدیکترینشان به من در قیامت از نظر مجلس، کسانی هستند که خوشاخلاقترند؛ و مبغوضترین شما نزد من و دورترین شما از من در قیامت، افرادِ پُرحرف- یا ورّاج- و لافزنی هستند که با دهانِ پُر و ژستِ افراد سخنور سخن میگویند و نیز متکبران».
شرح
این احادیث دربارهی نحوهی سخن گفتن هستند و بدین نکته اشاره دارند که بر انسان واجب است که جز بهنیکی سخن نگوید؛ زیرا پیامبرr فرموده است: «مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ فَلْیَقُلْ خَیْرًا أَوْ لِیَصْمُتْ»؛([4]) یعنی: «کسی که به الله و روز قیامت ایمان دارد، سخن نیک بگوید و یا سکوت نماید». بهعبارت دیگر: انسان سخنی بگوید که در ذات خود نیکوست یا نتیجهی نیکی داشته و مایهی الفت و محبت دوستان و همنشینان با یکدیگر باشد؛ لذا سخن نیک دو جنبه دارد:
یا در اصل خود نیکوست؛ مانندِ تلاوت قرآن، ذکر، امر به معروف، نهی از منکر و امثال آن.
یا سخن مباحیست که در ذاتِ خود، اجر و ثواب ندارد؛ اما نتیجهاش نیکوست و از این جهت گویندهاش سزاوار اجر و ثواب میشود. اگر در مجلسی بنشینید و هیچ نگویید، سکوت شما همنشینانتان را آزار میدهد؛ اما گفتن سخنان مباح، الفت و محبت میآورد و این، خوب است.
عکسِ این حالت، طعنه زدن و بدزبانیست. پیامبرr فرموده است: «مومن طعنهزن، لعنتکننده، بددهن و بدرفتار (و بیشرم) نیست». طعنهزن، کسیست که از مردم عیبجویی میکند و به نَسَب و تبار دیگران طعنه میزند. پیامبرr از کسانی که دارای این چهار ویژگی باشند، نفی ایمان فرموده است. لذا مومن نرمخو، آرام و متین است و بدون تکلف سخن میگوید. یکی از آفات زبان، این است که انسان ورّاج و پرحرف باشد و ژست افراد سخنور را به خود بگیرد و حتی با عموم مردم نیز ادیبانه سخن بگوید و از واژههای سخت و نامأنوس استفاده کند تا دیگران بگویند: عجب آدم باسوادیست! لذا شایسته است که انسان به زبان خودِ مردم، یعنی بدون تکلف سخن بگوید؛ اما اگر مخاطبانش باسواد و اهل علم و ادباند، شایسته است که انسان با آنها ادیبانه سخن بگوید.
مولف/ حدیثی بدین مضمون آورده است که پیامبرr سه بار فرمود: «کسانی که (در کارهای دینی و دنیوی) سختگیری و زیادهروی میکنند، هلاک میشوند»؛ یعنی: کسانی که در کارهای دینی و دنیوی مانند عبادت و سخن گفتن رویکرد نامأنوسی دارند و بیمورد سختگیری میکنند یا بر خود فشار میآورند، هلاک میشوند. در هر حال اسلام، در ابعاد گوناگون، رهنمودهای ارزشمندی دارد که هر یک از آنها راهگشای انسان به سوی سعادت و رستگاریست. ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِینَ.
***
([1]) صحیح مسلم، ش: 2670. [این حدیث پیشتر بهشمارهی 148 گذشت. (مترجم)]
([2]) صحیح الجامع، ش: 1875؛ و السلسلۀ الصحیحۀ، از آلبانی/، ش: 880.
([3]) صحیح الجامع، ش: 2201؛ و السلسلۀ الصحیحۀ، ش: 791؛ و صحیح الترمذی، از آلبانی/، ش: 1642. [این حدیث پیشتر بهشمارهی 636 گذشت. (مترجم)]
([4]) این حدیث پیشتر بهشمارهی 1519 گذشت. [مترجم]