ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
331- باب: نهی از وصف زیباییهای زن برای مرد، مگر آنکه بهضرورت و با هدفی شرعی مانند ازدواج باشد
1751- عن ابن مسعودٍt قالَ: قال رسولُ اللهr: «لا تُبَاشِرِ المَرْأَةُ المَرْأَةَ، فَتَصِفَهَا لِزَوْجِهَا کَأَنَّهُ یَنْظُرُ إلَیْهَا». [متفق علیه]([1])
ترجمه: ابنمسعودt میگوید: رسولاللهr فرمود: «هیچ زنی نباید بدنِ زنی دیگر را لمس کند- یا به آن بنگرد- و سپس او را برای شوهرش چنان وصف نماید که گویا شوهرش به آن زن مینگرد».
شرح
مولف/ میگوید: «نهی از وصف زیباییهای زن برای مرد، مگر آنکه بهضرورت و با هدفی شرعی مانند ازدواج باشد»؛ یعنی برای انسان روا نیست که ویژگیها و زیباییهای زنی را نزد مردِ نامحرم بازگو نماید؛ مگر آنکه آن مرد خواستگار آن زن باشد و بخواهد با او ازدواج کند؛ چنانکه برای خواستگار جایز است که در هنگامِ خواستگاری به دختر یا زن مورد علاقهاش نگاه کند تا در نهایت، تصمیم خود را بگیرد که آیا با وی ازدواج نماید یا خیر. البته حرام است که زنی نزد شوهر خود، زیباییهای زنی نامحرم را بیان نماید؛ چهبسا این کار به ضررِ خودش تمام شود و شوهرش، آن زن را بهعنوان هوو بر سرِ وی بیاورد و بدینسان مشکلاتی در میان آنها پدید آید؛ البته این، بدان معنا نیست که انسان از تجدید فراش یا چندهمسری خودداری کند؛ بلکه برای کسی که تواناییِ جسمی و مالی دارد، تعدد همسر یا ازدواج با چهار زن، رواست تا نسل امت اسلامی بیشتر شود؛ اما بهشرطی که عدالت را در میان آنان رعایت نماید؛ ولی اگر کسی در خود این توانایی را نمیدید که عدالت را رعایت کند، برایش روا نیست که همسر دیگری بگیرد؛ زیرا الله متعال میفرماید:
﴿فَإِنۡ خِفۡتُمۡ أَلَّا تَعۡدِلُواْ فَوَٰحِدَةً أَوۡ مَا مَلَکَتۡ أَیۡمَٰنُکُمۡۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ أَلَّا تَعُولُواْ ٣﴾ [النساء : ٣]
اگر میترسید که نتوانید به عدالت رفتار نمایید، پس به یک زن یا کنیزانی که مال شما هستند، بسنده کنید؛ این کار به آنکه ستم نکنید، نزدیکتر است.
خلاصه اینکه برای انسان روا نیست که زنی را نزد مردی بیگانه وصف کند؛ مگر آنکه انگیزه یا ضرورتی شرعی وجود داشته باشد. برخی از افراد سبکسر نزد دوستانشان با افتخار از زیباییهای همسر خویش سخن میگویند! این، حرام میباشد؛ زیرا پیامبرr از این کار منع فرموده است.
***
([1]) صحیح بخاری، 5240.