ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
337- باب: حرام است که مأموم (مقتدی) سَرَش را پیش از امام از رکوع یا سجده بلند کند
1760- عن أَبی هریرةَt أنَّ النَّبِیَّr قَالَ: «أمَا یَخْشَى أحَدُکُمْ إِذَا رَفَعَ رَأسَهُ قَبْلَ الإمَامِ أنْ یَجْعَلَ اللهُ رَأسَهُ رَأسَ حِمَارٍ، أَوْ یَجْعَلَ اللهُ صُورَتَهُ صُورَةَ حِمَارٍ؟» [متفق علیه]([1])
ترجمه: ابوهریرهt میگوید: رسولاللهr فرمود: «کسی که سَرَش را پیش از امام بلند میکند، آیا نمیترسد که الله سرش را به سر الاغ یا صورتش را به صورت الاغ، تبدیل نماید؟»
شرح
مولف/ درادامهی کارهای حرامی که پیامبرr بیان نموده، با ذکر حدیثی یادآور شده است که بلند کردن سر از رکوع و سجده پیش از امام حرام میباشد؛ زیرا مقتدی باید پیرو پیشنماز باشد و اعمال نماز را پس تکبیرهای امام، انجام دهد؛ یعنی در انجام اعمالِ نماز، نه بر پیشنماز پیشی بگیرد و نه تأخیر کند و نه همزمان با امام به رکوع و سجده برود؛ بلکه تابع امام باشد؛ اگر پیشدستی بر امام در هنگام تکبیر احرام باشد، نمازش از اساس، بسته نمیشود؛ یعنی اگر مقتدی تکبیرِ احرام- یا تکبیر آغازین نماز- را پیش از امام بگوید، حتی اگر از روی سهو یا فراموشی باشد، نمازش منعقد نمیگردد و باید نمازش را دوباره بخواند یا آن را از سر بگیرد. اما اگر مقتدی پیش از امام به رکوع یا سجده برود و این عمل را بهعمد انجام دهد و بداند که این کار، حرام است، نمازش باطل میباشد؛ زیرا در نماز، مرتکب عملِ حرامی شده است؛ مانند حرف زدن در نماز که حرام میباشد و باطلکنندهی نماز است. اما اگر کسی اعمال نماز را همزمان با امام انجام دهد، مثلاً همینکه امام به رکوع میرود، رکوع کند یا همینکه امام به سجده میرود، سجده نماید، از دیدگاه برخی از علما، مکروه و از نظر برخی دیگر از علما، حرام است؛ گفتنیست: چنانچه مقتدی در تکبیر احرام بدینگونه عمل نماید، نمازش از اساس، منعقد نمیشود. پیشی گرفتن از امام تکبیر احرام نیز همین حُکم را دارد؛ دربارهی پیشی گرفتن از امام در بلند کردن سر از رکوع و سجده هشدار داده و فرموده است: «کسی که سَرَش را پیش از امام بلند میکند، آیا نمیترسد که الله سرش را به سر الاغ یا صورتش را به صورت الاغ، تبدیل نماید؟»
پیامبرr، از میان چارپایان الاغ را از آن جهت ذکر فرمود که الاغ را کودنترین حیوان برشمردهاند؛ از اینرو آندسته از یهود که تورات را فراگرفتند و به آن عمل نکردند، به الاغ تشبیه شدهاند؛ همانگونه که الله متعال میفرماید:
﴿مَثَلُ ٱلَّذِینَ حُمِّلُواْ ٱلتَّوۡرَىٰةَ ثُمَّ لَمۡ یَحۡمِلُوهَا کَمَثَلِ ٱلۡحِمَارِ یَحۡمِلُ أَسۡفَارَۢا﴾
[الجمعة: ٥]
مثال کسانی که به عمل کردن به تورات مکلّف شدند و به آن عمل نکردند، مانند درازگوشیست که کتابهایی حمل میکند.
این حدیث نشان میدهد که برای مأموم یا مقتدی حرام است که سَرَش را پیش از امام از رکوع و سجده بلند کند؛ برخی از مردم عادت دارند که در بلند شدن از رکوع و سجده، بیش از حد تأخیر میکنند؛ بهگونهای که امام سر از سجده برداشته است و آنان همچنان در سجده هستند و به گمان خود دعا میکنند! میگوییم: آری؛ آنگاه که به تنهایی نماز میخوانی، هرچه میخواهی، دعا کن؛ اما هنگامی که به پیشنماز اقتدا کردهای، اگر در بلند شدن از رکوع و سجده تأخیر کنی، بر خلاف رهنمود نبوی عمل کردهای؛ زیرا پیامبرr فرموده است: «فإذَا رَکَعَ فَارْکَعُوا»؛([2]) یعنی: «هنگامی که امام رکوع کرد، شما نیز به رکوع بروید». حرفِ «فاء» در واژهی «فَارْکَعُوا» بیانگر ترتیب با اندکی فاصله است؛ لذا مقتدی باید از پیشنماز یا امام جماعت، در نمازش تبعیت کند؛ بدینسان که پس از تکبیر امام، نه تأخیر کند و نه پیش از امام به رکوع و سجده برود؛ همچنین نباید پیش از امام سر از رکوع و سجده بردارد.
***
([1]) صحیح بخاری، ش: 691؛ و صحیح مسلم، ش: 427.
([2]) صحیح بخاری، ش : (688، 1113، 1236، 5658)؛ و مسلم، ش: 412 بهنقل از عایشه&؛ و نیز روایت: بخاری، ش: 689 بهنقل از انس بن مالکt؛ همچنین روایت بخاری، ش: 722؛ و مسلم، ش: 414 بهنقل از ابوهریرهt.