ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
تقوی و عبادت سعید بن جبیر رحمه الله
در مورد عبادت ایشان مقسمبن ایوب رحمه الله میفرمایند: حضرت سعید رحمه الله شبها چنان عبادت و گریه میکرد، که چشمهایش قرمز و تاریک میشد، زمانی که قرآن را تلاوت میکرد و هنگام رسیدبه این آیه:
﴿وَٱتَّقُواْ یَوۡمٗا تُرۡجَعُونَ فِیهِ إِلَى ٱللَّهِۖ﴾ [البقرة: 281].
تا دیروقت این آیه را تکرار کرده گریه و زاری مینمودند. چرا که این کار نتیجه و محصول علم صحیح و خوف و خشیت خدا عزوجل است. چنانچه خداوند عزوجل میفرمایند:
﴿إِنَّمَا یَخۡشَى ٱللَّهَ مِنۡ عِبَادِهِ ٱلۡعُلَمَٰٓؤُاْ﴾ [فاطر: 28].
همان طور که رسم و قانون حوزههای علمیه، مراکز علمی جهان این است که به فارغالتحصیلان خود مدارکی جهت معرفی بر عالم، و کاردان بودن آنها میدهند، خداوند عزوجل نیز به علماء مدارکی بنام خشیت و ترس عطاء میکند که نشانه عالم بودن آنها است. و خداوند عزوجل این مدرک بزرگ را به حضرت سعید بن جبیر رحمه الله عطاء فرمود.
خشیت الله را نشان علم دان |
|
آیت یخشی الله در قرآن بخوان |
عالم حقیقی کسی است که نشان از خوف و ترس الهی در وجود او باشد. در غیر این صورت «إن من العلم لجهلاً» یعنی بسیاری از علوم و دانشها چیزی، جز جهل و نادانی نیست. علمی که به سوی حق و حقیقت راهنمایی نکند جهل و باری است که بر صاحبش همیشه سنگین میکند بدون آنکه سودی برایش داشته باشد. حافظ شیرازی در این مورد فرمودنده است:
سرایمدرسهوبحث
علم ورق در ورق |
|
چهسود،چوندل
دانا و چشمبینانیست |
مولانا رومی نیز فرموده است:
در
کنز و هدایه سؤال یافت خدا را |
|
سیپاره
دل بین که کتابی نیست |
جان
جمله علمها این است و این |
|
که
بدانی من کیم در یوم دین |
اگر به بررسی کارنامه علمی علماء بپردازید در میان تمامی کمالات و صفات آنان مهمترین و نمایانترین صفت، که آدمی را به خود جلب میکند و به تفکر وامیدارد صفت خوف و خشیت الهیست:
زفرق
تا بقدم هر کجا که مینگری |
|
کرشمهدامن
دلمیکشدکه جااینجاست |
وفا ابن ایاس رحمه الله فرمودند: باری حضرت سعید بن جبیر به من گفتند که من قرآن میخوانم و شما گوش کنید چنانچه حضرت سعید در همین یک مجلس قرآن مجید را از اول تا آخر خواندند.[1]
همچنین حضرت سعید رحمه الله فرمودند: که باری در بیتالله الحرام تمام قرآن مجید را در یک رکعت تلاوت کردم[2]. این ختم قرآن سعید رحمه الله هم همانند تلاوت ماها نبود که از گلو و حنجرهها پایین نمیروند.
حقیقت این است که خداوند در اوقات و لحظات زندگی بندگان خاص و مقبول خود برکات خاصی نهاده است این امر به گونهای بود کارهای را که انسان برای انجام آنها نیاز به عمری طولانی دارد و شاید یک عمر هم کفایت نکند آنها در کمترین مدت زمان آن کار را انجام میدادند. شیخ عبدالوهاب شعرانی، در کتاب لطائف المنن و الاخلاق، خود، نمونههای زیادی از این نوع داستانها نقل کرده است. جهت تفصیل و آگاهی کامل از این نوع داستانهای بندگان خاص خداوند، به آن مراجعه شود.