ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
باب (20)
دستار بستن رسول خدا ج
[القِناع]
(1) حَدَّثَنَا یُوسُفُ بْنُ عِیسَى، حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، حَدَّثَنَا الرَّبِیعُ بْنُ صَبِیحٍ، عَنْ یَزِیدَ بْنِ أَبَانٍَ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُکْثِرُ الْقِنَاعَ کَأَنَّ ثَوْبَهُ ثَوْبُ زَیَّاتٍ.
126 ـ (1) ... انس بن مالکس گوید: رسول خدا ج فراوان زیر عمامهی خویش دستار میبستند؛ و آن چنان بود که گویی دستارشان، دستار روغن فروش است.
&
«یکثر»: فراوان استفاده میکردند؛ زیاد به کار میبردند.
«القِناع»: این واژه در لغت به این معانی آمده است: «روسری، آنچه با آن سر خود را بپوشانند، دستار و چارقدی که مردان و زنان به سر بندند، ماسک».
و در اینجا، مراد همان تکه پارچهای است که پیامبر ج در زیر عمامهی خویش میبستند. و هدف پیامبر ج از این کار دو چیز بود:
1- برای جلوگیری از سرایت روغنهای معطّری که به موهای خود میزدند به عمامه؛ تا از برخورد و سرایت روغن به عمامهی ایشان جلوگیری کند.
2- برای جلوگیری از نشستن گرد و خاک بر موهای چرب و روغن زدهی رسول خدا ج. یعنی: پیامبراکرم ج معمولاً تکه پارچهای را زیر عمامه به سر میبستند تا از نشستن گرد و خاک بر موهای چرب و روغن زدهی ایشان جلوگیری کند.
«ثوبَه»: مراد از لباس پیامبر ج همان «قِناع» و تکه پارچهای است که پیامبر ج آن را زیر عمامه به سر میبستند تا از سرایت روغنهای معطّر به عمامه، و از نشستن گرد و خاک بر موهای چرب و روغن زدهی ایشان، جلوگیری نماید.
«زَیّات»: روغن فروش، تاجر روغن و یا روغنگر.
یعنی: پیامبر ج به قدری در روغن زدن سر و ریش خویش، مبالغه و زیاده روی میکردند که گویی دستارشان، دستار روغن فروش و تاجر روغن است.