اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

حدیث پنجم: فضیلت نماز خواندن در مسجد الحرام و مسجد النّبی

حدیث پنجم: فضیلت نماز خواندن در مسجد الحرام و مسجد النّبی ج

جابر بن عبدالله س روایت کرده است: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ج قَالَ: صَلَاةٌ فِی مَسْجِدِی أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ صَلَاةٍ فِیمَا سِوَاهُ، إِلَّا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ، وَصَلَاةٌ فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَفْضَلُ مِنْ مِائَةِ أَلْفِ صَلَاةٍ فِیمَا سِوَاهُ»[1]. «پیغمبر خدا ج فرمودند: نماز در مسجد من برتر از هزار نماز در غیر آنجا می­باشد بجز در مسجد الحرام که نماز در مسجد الحرام برتر از صدهزار نماز در غیر آنجا می­باشد».

این حدیث بیانی آشکار در تقدیس این دو مسجد و فضیلت عبادت بالأخص نماز در آنها می­باشد. اگرچه برخی از علما این فضیلت را حمل بر نماز فرض و نفل می­کنند ولی با توجه به فرموده پیامبر ج این فضیلت به نماز فرض اختصاص دارد؛ چراکه ای‌شان ج در فرموده­ای به طور مطلق ابراز می­دارند: «أَفضَلُ صَلاةِ المَرءِ فِی بَیتِهِ إِلاَّ المَکتُوبَة»[2]. «برترین نماز انسان در خانه­اش می­باشد بجز نمازهای واجب».

بنابر این حدیث خواندن نمازهای نفل در خانه از هرجای دیگر حتی این دو مسجد برتر است[3].



[1]- (صحیح): احمد، المسند (ش 14694 و 15271)/ ابن ماجه (ش1406)/ طحاوی، شرح مشکل الآثار (ج2 ص62)/ ابن منذر، الاوسط (ش2495)/ ذهبی، سیر اعلام النبلاء (ج22 ص255)/ ابن الاعرابی، المعجم (ش1510)/ ابن عبدالهادی، تنقیح التحقیق فی أحادیث التعلیق (ش2179)/ ابن عبدالبر، التمهید (ج6 ص27) از طریق (حسین بن محمد عبدالجبار بن محمد وزکریا بن عدی وعلی بن معبد واحمد بن عبدالملک وعبدالله بن مروان وسلیمان بن عبدالله) روایت کرده­اند: «حدثنا عبیدالله ابن عمرو الرقی عن عبد الکریم (بن مالک) عن عطاء (بن ابی رباح) عن جابر قال: قال رسول الله ج: ...». ورجالش «رجال صحیحین» بوده واسنادش هم صحیح می‌باشد.

و امام منذری گفته است: «اسناده صحیحٌ».

و امام ابن عبدالهادی هم گفته است: «حدیثٌ صحیحٌ».

و امام البوصیری هم گفته است: «هذا إسنادٌ صحیحٌ رجاله ثقات»

و حافظ عراقی گفته است: «اسناده جیدٌ».

و امام ابن حجر گفته است: «رجاله ثقاتٌ» [ابن حجر، فتح الباری (ج3ص67)/ عراقی، طرح التثریب (ج8ص267)/ منذری، الترغیب والترهیب (ج2ص139)/ ابن عبدالهادی، تنقیح التحقیق فی أحادیث التعلیق (ج3ص500)/ البوصیری، مصباح الزجاجة (ج1ص250)].

[2]-(صحیح): بخاری (ش731و6113و7290)/ مسلم (ش1861)/ ابوداود (ش1046و1449)/ نسایی (ش1599) از طریق (موسی بن عقبه و عبدالله بن سعید و ابراهیم بن ابی النضر) روایت کرده‌اند: «عن سالم أبی النضر عن بسر بن سعید عن زید بن ثابت أن رسول الله ...».

[3]- ابن حجر عسقلانی، فتح الباری شرح صحیح البخاری، شماره 1905.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد