ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1135- عن زید بن ثابتٍt أنَّ النَّبِیَّr قَالَ: «صَلُّوا أَیُّهَا النَّاسُ فِی بُیُوتِکُمْ، فَإنَّ أفْضَلَ الصَّلاَةِ صَلاَةُ المَرْءِ فی بَیْتِهِ إِلا المَکْتُوبَةَ». [متفق علیه]([1])
ترجمه: زید بن ثابتt میگوید: پیامبرr فرمود: «ای مردم! در خانههایتان نماز بخوانید که بهترین نماز، نمازیست که شخص در خانهاش میگزارد؛ جز نمازهای فرض (که باید با جماعت و در مسجد خوانده شوند)».
1136- وعن ابن عمرَ$ عَنِ النَّبِیِّr قَالَ: «اجْعَلُوا مِنْ صَلاَتِکُمْ فِی بُیُوتِکُمْ، وَلا تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً». [متفق علیه]([2])
ترجمه: ابنعمر$ میگوید: پیامبرr فرمود: «بخشی از نمازهایتان([3]) را در خانههایتان بخوانید و خانههایتان را (مانندِ) قبرستان (که در آن نماز و قرآن خوانده نمیشود،) نگردانید».
1137- وعن جابرٍt قالَ: قَالَ رسول اللهr: «إِذَا قَضَى أحَدُکُمْ صَلاَتَهُ فی مَسْجِدِهِ فَلْیَجْعَلْ لِبَیْتِهِ نَصِیباً مِنْ صَلاَتِهِ؛ فَإنَّ اللهَ جَاعِلٌ فی بَیْتِهِ مِنْ صَلاَتِهِ خَیْراً». [روایت مسلم]([4])
ترجمه: جابرt میگوید: رسولاللهr فرمود: «هر یک از شما پس از اینکه نمازش را در مسجد بهجا آورد، سهمی از نمازش را [یعنی نماز سنت و نافلهاش را] به خانهاش اختصاص دهد؛ زیرا الله متعال نماز خواندن وی در خانهاش را باعث خیر و برکتِ آن میگرداند».
شرح
مؤلف پس از پرداختن به موضوعِ سنتهای راتبه، در این باب بدین موضوع پرداخته است که انسان باید سنتها و نوافلش را در خانه بهجای آورَد؛ وی، احادیثی در اینباره ذکر کرده است؛ از جمله حدیثی بدین مضمون که پیامبرr فرموده است: «در خانههایتان نماز بخوانید». بدینسان پیامبرr به ادای سنتها و نوافل در خانه دستور داد و افزود: «بهترین نماز، نمازیست که شخص در خانهاش میگزارد؛ جز نمازهای فرض (که باید با جماعت و در مسجد خوانده شوند)». لذا شایسته است که انسان، همهی سنتها و نوافلش از جمله: رواتب، نماز چاشت و نماز شبش را در خانه بخواند؛ حتی در مکه و مدینه نیز خواندن نوافل در خانه، از ادای آنها در مسجدالحرام یا مسجدالنبی برتر است؛ زیرا پیامبرr این را در حالی بیان فرمود که در مدینه بود و هر نمازی در مسجدش بر هزار نماز در جاهای دیگر- بهاستثنای مسجدالحرام- برتری دارد. بسیاری از مردم، امروزه خواندن نوافل در مسجدالحرام را بر ادای آنها در خانه برتر میدانند؛ در صورتیکه این، اشتباه و نوعی ناآگاهیست. لذا سؤال شود که ادای راتبه در خانه بهتر است یا در مسجدالحرام؟ میگویی: خواندن سنتهای راتبه در خانه، بر ادای آنها در مسجدالحرام برتری دارد؛ سایر نمازها از جمله: نماز چاشت و نماز تهجد نیز همینگونهاند؛ مگر نمازهای فرض که واجب است با جماعت و در مسجد، ادا شوند. از اینرو پیامبرr در آخرین حدیث فرمود: «الله متعال نماز خواندن انسان در خانهاش را باعث خیر و برکتِ آن میگرداند». بدینسان اگر نمازهای سنت و نافلهی خود را در خانه بهجای آورید، خانواده و فرزندانتان شما را میبینند که نماز میخوانید و بدین ترتیب از شما الگوبرداری میکنند و با نماز خو میگیرند؛ بهویژه فرزندان خردسال شما. همچنین ادای نمازهای سنت و نفل در خانه، باعث میشود که انسان از ریا و خودنمایی دورتر شود؛ زیرا مردم، انسان را در مسجد میبینند و ممکن است که چیزی در قلب انسان بیفتد. اما ادای نمازهای نافله در خانه به اخلاص، نزدیکتر است. و نیز زمانیکه انسان در خانهاش نماز میخواند، احساس آرامش میکند و به اطمینان و آرامش قلبی میرسد و این، بر ایمانش میافزاید. خلاصه اینکه پیامبرr به ما دستور داده است که نمازهای خویش را در خانه بخوانیم؛ بهاستثنای فرایض که باید در مسجد و با جماعت خوانده شوند.
گفتنیست: از میان نوافل، قیام رمضان نیز مستثناست و در مسجد خوانده میشود؛ یعنی: افضل و برتر دربارهی قیام رمضان یا تراویح، این است که در مسجد و با جماعت ادا گردد؛ البته ادای قیام رمضان با جماعتِ مسجد، سنت است و واجب نیست؛ پیامبرr دو یا سه شب، قیام رمضان را با یارانش، یعنی با جماعت بهجا آورد و سپس از این کار دست کشید و فرمود: «إنِّی خَشِیتُ أنْ تفْرَضَ عَلَیْکُمْ».([5]) یعنی: «ترسیدم که این نماز بر شما فرض شود».
***
1138- وعن عمر بن عطاءٍ: أنَّ نَافِعَ بْنَ جُبَیْرٍ أرْسَلَهُ إِلَى السَّائِبِ ابن أُخْتِ نَمِرٍ یَسأَلُهُ عَنْ شَیْءٍ رَآهُ مِنْهُ مُعَاوِیَةُ فی الصَّلاَةِ، فَقَالَ: نَعَمْ، صَلَّیْتُ مَعَهُ الجُمُعَةَ فی المَقْصُورَةِ، فَلَمَّا سَلَّمَ الإمَامُ، قُمْتُ فی مَقَامِی، فَصَلَّیْتُ، فَلَمَّا دَخَلَ أَرْسَلَ إلَیَّ، فَقالَ: لا تَعُدْ لِمَا فَعَلْتَ. إِذَا صَلَّیْتَ الجُمُعَةَ فَلا تَصِلْهَا بِصَلاةٍ حَتَّى تَتَکَلَّمَ أَوْ تَخْرُجَ؛ فَإنَّ رسولَ اللهr أمَرَنَا بِذلِکَ، أن لا نُوصِلَ صَلاَةً بِصَلاَةٍ حَتَّى نَتَکَلَّمَ أَوْ نَخْرُجَ. [روایت مسلم]([6])
ترجمه: از عمر بن عطا روایت است که: "نافع بن جبیر" او را نزد "سائب، خواهرزادهی نمر" فرستاد تا از او در مورد چیزی که معاویهt در نمازش دیده بود، بپرسد. سائب گفت: بله، من نماز جمعه را با معاویهt در حُجرهی مسجد خواندم. وقتی امام سلام داد، سرِ جایم بلند شدم و نماز خواندم. هنگامیکه معاویه وارد شد، شخصی را نزد من فرستاد و به من گفت: این کار را تکرار نکن. آنگاه که نماز جمعه را خواندی، تا زمانیکه - با کسی- سخن نگفته یا بیرون نرفتهای، متصل به نماز جمعه، نماز نخوان؛ زیرا رسولاللهr به ما دستور داد که تا سخن نگفته یا بیرون نرفتهایم، هیچ نمازی را با نمازی دیگر، بههم پیوسته و بدون فاصله نخوانیم.
شرح
مؤلف/ این حدیث را دربارهی فاصله انداختن میان نماز فرض و سنت آورده است؛ حدیثی بدین مضمون که معاویهt شخصی را دید که در مسجد، بلافصله پس از نماز جمعه، سرِ جای خود برخاست و نماز سنت خواند. معاویهt او را به حضور خواست و به او خبر داد که پیامبرr به ما امر فرمود که تا سخن نگفته یا بیرون نرفتهایم، هیچ نمازی را با نمازی دیگر، بههم پیوسته و بدون فاصله نخوانیم. یعنی: اگر نماز ظهر را بهجا آوردید و خواستید سنت ظهر را بخوانید، جابهجا شوید و در مکانی غیر از جایی که نماز فرض را خواندهاید، نماز سنت بگزارید؛ البته بهتر است که به خانهی خود بروید و نماز سنت را در خانه بخوانید یا لااقل سخنی بگویید و میان نماز فرض و سنت، فاصله بیندازید. زیرا پیامبرr از اینکه انسان، نماز نفل یا سنت را متصل به نماز فرض بخواند، نهی فرموده است؛ مگر اینکه انسان از مسجد بیرون برود و سنت را در خانه بخواند یا اینکه با سخن گفتن یا جابهجا شدن، میان فرض و سنت فاصله بیندازد. از اینرو علما گفتهاند: فاصله انداختن میان فرض و سنت با جابهجا شدن یا سخن گفتن، سنت است.
حکمتش، این است که نماز فرض و سنت، از یکدیگر جدا باشند و مخلوط نشوند.
([1]) صحیح بخاری، ش: 731؛ و صحیح مسلم، ش: 781.
([2]) صحیح بخاری، ش: 432؛ و صحیح مسلم، ش: 777.
([3]) منظور، نمازهای سنت و نافله است. [مترجم]
([4]) صحیح مسلم، ش:778.
([5]) صحیح بخاری، ش: (924، 1129)؛ و مسلم، ش: 761 بهنقل از عایشه&.
([6]) صحیح مسلم، ش:883.