-
بَابُ اَلْأَذَانِ
شنبه 14 دی 1398 23:51
بَابُ اَلْأَذَانِ اذان: در لغت به معنی اعلام و باخبر ساختن است. و در شرع: اذان به معنی اعلام و باخبر ساختن به وقت نمازهای فرض است که به لفظهای مخصوصی گفته میشود. و اذان در سال اول هجری در مدینهی منوره مشروع شد و ارجح اقوال در مذهب شافعی این است که اذان و اقامه سنت مؤکده است و در قولی فرض کفایه است. 190- عَنْ...
-
بابی است در بیان اوقات نمازها
شنبه 14 دی 1398 23:50
بابی است در بیان اوقات نمازها صلاة به معنی دعا میباشد. و نامگذاری نماز به صلاة از این جهت است که نماز مشتمل بر دعا میباشد. و دعا به معنی خواهش است و در نماز همه خواهش از خداست: خواهش مغفرت و آمرزش. خواهش قبول معذرت و پوزش. خواهش سعادت و نیکبختی. خواهش عاقبت خیر که همهی اینها در نماز هست. روی این اصل: (الدُّعَاءُ...
-
بَابُ الحَیْضِ
شنبه 14 دی 1398 23:50
بَابُ الحَیْضِ در لغت: حاض الوادی: دره جاری شد. و حیض هم خونی است که طبیعتاً در هر ماه از زنان جاری میشود. و نظر به اینکه دانستن آن سودمند برای مردان و زنان است و بسیاری از احکام شرع به آن تعلق دارد، مصنف/ برای آن بابی جداگانه قرار داد تا در آن احکامی که تعلق به حیض دارد بیاورد. بعضی مردم نادان هستند که وقتی باب حیض...
-
بَابُ اَلتَّیَمُّمِ
شنبه 14 دی 1398 23:49
بَابُ اَلتَّیَمُّمِ تیمم در لغت به معنی قصد کردن است و در شرع: به کار بردن خاک در مسح رو و دو دست در عبارت به جای وضو و یا غسل به سبب نبودن آب و یا بودن عذر در به کار نبردن آب است. 136- عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِب: أَنَّ النَّبِیَّص قَالَ: «أُعْطِیتُ خَمْسًا لَمْ یُعْطَهُنَّ أَحَدٌ قَبْلِی: نُصِرْتُ بِالرُّعْبِ...
-
بَابُ الغُسْلِ وَحُکْمِ الجُنُبِ
شنبه 14 دی 1398 23:49
بَابُ الغُسْلِ وَحُکْمِ الجُنُبِ غسل به ضم غین برای اغتسال و بدن شستن است. گفته شده: غسل به فتح غین: عمل مغتسل است که آب بر بدن میریزد و برای بدن شستن است؛ و غسل به ضم غین: آبی است که بدن با آن شسته میشود؛ و غسل به کسر غین: آنچه همراه آب برای تنظیف به کار برده میشود مثل اُشنان و غیره. و حکم جنب: یعنی احکامی که...
-
بَابُ قَضَاءِ الحَاجَة
شنبه 14 دی 1398 23:49
بَابُ قَضَاءِ الحَاجَة قصد از حاجت، بیرون آمدن بول و غائط است. اینکه این باب را «باب قضاء الحاجة» نامیدهاند، آن را از این حدیث گرفتهاند که فرمود: «إذَا قَعَدَ أَحَدُکم لِحَاجَتِهِ». و فقها آن را باب «استطابه» نامیدهاند که از این حدیث گرفته شده: «وَلَا یَستَطِب بِیَمِینِهِ»؛ «طهارت را به دست راست نگیرد». و محدثین...
-
بابی است در بیان آنچه وضو را باطل میکند
شنبه 14 دی 1398 23:48
بابی است در بیان آنچه وضو را باطل میکند نواقض جمع ناقض است. ناقض وضو، آنچه وضو را باطل کند. نقض در اجسام به هم ریختن آن است. و نقض در امور معنوی از بین بردن فایدهی مطلوب از آن است. نقض دیوار: فرود آوردن آن و به هم ریختن آن است، و نقض رأی: مخالفت آن و از دست دادن فایدهی آن است. نقض دیوار: آنچه از خراب کردن دیوار...
-
بَابُ اَلْمَسْحِ عَلَى اَلْخُفَّیْنِ
شنبه 14 دی 1398 23:48
بَابُ اَلْمَسْحِ عَلَى اَلْخُفَّیْنِ مسح: به معنی دست تر کشیدن. خفین: دو کفش. جورب: معرب جوراب: پاپوشی که آن را میپوشند و کفش را روی آن میپوشند. مسح خفین: دست تر کشیدن بر دو کفش به جای شستن دو پا. در حال عادی انسان وقتی که وضو میگیرد نیت وضو مینماید و رو را میشوید، سپس دو دست را میشوید، سپس مسح سر مینماید،...
-
بابی است در بیان احکام وضو
شنبه 14 دی 1398 23:47
بابی است در بیان احکام وضو وُضو: به ضم واو به معنی دست نماز و شستن اعضای مخصوص با نیت آن است، وَضو: به فتح واو همان آب وضو گرفتن است. وضو: از وضاءت و روشنایی است؛ چنانکه میگویی: (فلان وضیء الوجه): «فلانی روشن چهره است». وضو به گونهای که مسلمانان انجام میدهند از خصایص این امت است. دلیل آن از قرآن آیهی:...
-
بابی است در بیان پلیدی و آنچه که پلیدی را پاک میسازد
شنبه 14 دی 1398 23:47
بابی است در بیان پلیدی و آنچه که پلیدی را پاک میسازد 27- عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍس قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهص عَنْ الْخَمْرِ تُتَّخَذُ خَلًّا؟ قَالَ: «لَا». أخْرَجَهُ مُسْلِم والتِّرمذِی وقَالَ حَسَنٌ صَحِیحٌ. از انس بن مالکس روایت است که گفت: از رسول اللهص پرسیده شد: در خصوص خمر که آیا میشود آن را به سرکه...
-
بابی است در حکم ظرفها
شنبه 14 دی 1398 23:46
بابی است در حکم ظرفها 18- عَنْ حُذَیْفَةَ بْنِ الیَمَانِب، قَالَ: قَالَ رسول اللهص: «لَا تَشْرَبُوا فِی آنِیَةِ الذَّهَبِ والْفِضَّةِ، وَلَا تَأْکُلُوا فِی صِحَافِهَما، فَإِنَّهَا لَهُمْ فِی الدُّنْیَا، وَلَکُمْ فِی الْآخِرَةِ » مُتَّفَقٌ عَلَیْهِ. برای ظرفها بابی قرار داد، برای اینکه بعضی از ظرفها مانند ظرف طلا و...
-
بَابُ اَلْمِیَاهِ
شنبه 14 دی 1398 23:45
بَابُ اَلْمِیَاهِ 1- عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَس قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهص فِی الْبَحْرِ: «هُوَ الطُّهُورُ مَاؤُهُ، والْحِلُّ مَیْتَتُهُ» أَخْرَجَهُ الْأَرْبَعَةُ، وَابْنُ أَبِی شَیْبَةَ وَاللَّفْظُ لَهُ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ خُزَیْمَةَ وَالتِّرْمِذِیُّ ورَوَاهُ مَالک والشَّافعی وأَحمَد. کتاب: به معنی نوشتن و به معنی...
-
ابولهب
شنبه 14 دی 1398 23:42
ابولهب بخاری و دیگران از ابن عباسب روایت میکنند، گفت: روزی رسول الله ج بر کوه صفا بالا رفتند و صدا زندند: «صبح بخیر» مردم قریش جمع شدند و فرمود: «نظر شما چیست اگر من بگویم صبح گاه و یا عصر دشمن به شما حمله میکند آیا مرا تصدیق میکنید؟» گفتند: بله، پیامبر ج گفتند: «من شما را از عذابی دردناک بیم میدهم» ابولهب گفت:...
-
ابوجهل
شنبه 14 دی 1398 23:41
ابوجهل ابن منذر از ابوهریره س روایت میکند، گفت: ابوجهل گفته: آیا محمد در برابر شما صورت خود را بر زمین میمالد؟ گفته شد: بله و او گفت: به لات و عزی قسم اگر دید ید چنین کرد من بر گردن او پا میگذارم و صورتش را بر خاک میمالم. که الله تعالی این آیه را نازل کرد. سورهی مسد: ﴿تَبَّتۡ یَدَآ أَبِی لَهَبٖ وَتَبَّ١﴾[1] در...
-
به رد به زنى که در اوائل بعثت با طعن به پیغمبر گفت که: ای محمد میبینم که شیطانت تو را ترک کرده
شنبه 14 دی 1398 23:41
به رد به زنى که در اوائل بعثت با طعن به پیغمبر گفت که: ای محمد میبینم که شیطانت تو را ترک کرده امام بخاری و مسلم و دیگران از جندب س روایت کردهاند، گفت: پیامبر از اینکه یک یا دو شب برای نماز قیام بلند نشده بود، ناراحت بود، زنی آمد و گفت: ای محمد میبینم که شیطانت تو را ترک کرده، که الله این آیات را نازل کرد. منظور...
-
عبدالله بن ام مکتوم
شنبه 14 دی 1398 23:40
عبدالله بن ام مکتوم ترمذی و حاکم از عایشهل روایت میکنند، گفت: عبس وتولی در مورد ابن ام مکتوم نابینا نازل شده است. وی نزد رسول الله ج آمد و میگفت: ای رسول الله مرا راهنماییی کن؛ در حالی که یکیی از بزرگان قریش نزد رسول الله ج بود و رسول الله ج به او پشت داد و به دیگری روی نمود و عبدالله ابن ام مکتوم میگفت: آیا چیزی...
-
در مورد رسول الله ج
شنبه 14 دی 1398 23:40
در مورد رسول الله ج امام بخاری از ابن عباسب روایت میکند، گفت: رسول الله ج زمانی که وحی بر ایشان نازل میشد، زبان خود را حرکت میداد و زمزمه میکرد و میخواست آن را حفظ کند که الله این آیه را نازل کرد. نابینایی که در آیات: 1 و 2 سورهی عبس: ﴿عَبَسَ وَتَوَلَّىٰٓ١ أَن جَآءَهُ ٱلۡأَعۡمَىٰ٢﴾[1] از آن حرف زده شده چه کسی...
-
در ابتدای شروع وحی بود زمانی که از غار حرا به خانه برمیگشتند
شنبه 14 دی 1398 23:40
در ابتدای شروع وحی بود زمانی که از غار حرا به خانه برمیگشتند امام بخاری و امام مسلم از جابر س روایت میکنند، گفت: رسول الله ج گفتند: «در غار حرا یکماه ماندم؛ زمانی که خلوت خود را تمام کردم، پایین آمدم و در دره پنهان شدم؛ صدایی آمد و کسی را ندیدم، سرم را بلند کردم همان فرشتهای که در غار حرا آمده بود، دیدم به خانه...
-
عایشه و حفصه
شنبه 14 دی 1398 23:39
عایشه و حفصه در صحیح بخارى و مسلم به نقل از عائشه ل آمده است که: پیغمبر نزد (زنش) زینب بنت جحش میرفت و عسل مینوشید. پس من و حفصه با هم اتفاق کردیم که پیغمبر نزد هر کدام از ما که آمد، بگوید که از تو بوى مغافیر میآید و هنگامى که پیغمبر نزد یکى از آنها رفت، به او گفت: که از تو بوى مغافیر میآید. پیغمبر گفت که: بلکه...
-
منافقین مانند عبدالله بن ابی و دوستانش
شنبه 14 دی 1398 23:39
منافقین مانند عبدالله بن ابی و دوستانش امام بخاری از زید بن ارقم روایت میکند؛ گفت: شنیدم که عبدالله بن ابی به دوستانش میگوید: بر کسانی که دور و بر رسول الله است انفاق نکنید تا اینکه از دور و بر او پراکنده شوند؛ زمانی که به مدینه برگشتیم بزرگان آنها را خوار و ذلیل میکنیم؛ این را برای عموی خود تعریف کردم او هم برای...
-
انصراف مردم از خطبه و رفتن برای تجارت
شنبه 14 دی 1398 23:39
انصراف مردم از خطبه و رفتن برای تجارت امام بخاری و مسلم از جابرس روایت میکنند، گفت: پیامبر ج در روز جمعه خطبه میخواندند؛ در اثناء خطبه، قافلهی تجارتی آمد و مردم همه به طرف آن قافله رفتند و جز 12 نفر کسی دیگر در مسجد نماند که این آیه نازل شد. آیات: 7 و 8 سورهی منافقون: ﴿هُمُ ٱلَّذِینَ یَقُولُونَ لَا تُنفِقُواْ...
-
در زمان صلح حدیبیه
شنبه 14 دی 1398 23:38
در زمان صلح حدیبیه امام بخاری و مسلم از مسمور و مروان بن حکم روایت میکنند: زمانی که رسول الله ج پیمان صلح حدیبیه را بست، زنان مسلمانی نزد پیامبر آمدند، الله این آیه را نازل کردند. سبب نزول آیهی: 11 سورهی جمعه: ﴿وَإِذَا رَأَوۡاْ تِجَٰرَةً أَوۡ لَهۡوًا ٱنفَضُّوٓاْ إِلَیۡهَا وَتَرَکُوکَ قَآئِمٗاۚ قُلۡ مَا عِندَ...
-
جائز بودن نیکى و ملاقات و زیارت کردن دشمن غیرحربی
شنبه 14 دی 1398 23:38
جائز بودن نیکى و ملاقات و زیارت کردن دشمن غیرحربی امام بخاری از اسماء دختر ابوبکرب روایت میکند، گفت: مادرم راغبه نزد من آمد؛ از پیامبر ج سؤال گرفتم آیا او را ملاقات کنم؟ پیامبر گفتند: «بله» الله این آیه را در مورد او نازل کرد. در چه زمانی آیهی: 10 سورهی ممتحنه: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا جَآءَکُمُ...
-
حاطب بن ابی بلتعه
شنبه 14 دی 1398 23:37
حاطب بن ابی بلتعه امام بخاری و مسلم از علی س روایت میکنند، گفت: رسول الله ج من و زبیر و مقداد بن اسود را فراخواند و فرمود: «بروید تا اینکه به باغ خاخ برسید؛ در آنجا زنی در هودج نشسته است نامهای را همراه خود دارد و از او بگیرید و بیاورید.» ما رفتیم تا اینکه به باغ رسیدیم و ما نزد آن هودج رسیدیم و گفتیم: نامه را...
-
مردی از انصار که مهمان پیغمبر را پذیرفت و از او پذیرایى کرد
شنبه 14 دی 1398 23:37
مردی از انصار که مهمان پیغمبر را پذیرفت و از او پذیرایى کرد امام بخاری از ابوهریرهس روایت میکند، گفت: مردی نزد رسول الله ج آمد و گفت: ای رسول الله گرسنه هستم. کسی را به نزد همسرانش فرستادند چیزی نیافتند پس گفتند: «بدانید هرکس به این مرد، امشب میهمانی دهد الله به او رحم خواهد نمود.» مردی از انصار بلند شد و گفت: من...
-
قطع درختان بنی نضیر
شنبه 14 دی 1398 23:37
قطع درختان بنی نضیر امام بخاری و دیگران از ابن عمرب روایت میکنند: اینکه رسول الله درختان نخلهای یهودیان بنی نضیر در منطقهی بویره را قطع نمود و آتش زدند. آیهی: 9 سورهی حشر: ﴿وَٱلَّذِینَ تَبَوَّءُو ٱلدَّارَ وَٱلۡإِیمَٰنَ مِن قَبۡلِهِمۡ یُحِبُّونَ مَنۡ هَاجَرَ إِلَیۡهِمۡ وَلَا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمۡ حَاجَةٗ...
-
یهود
شنبه 14 دی 1398 23:36
یهود احمد و بزار و طبرانی با سند خوب از عبدالله بن عمرو ب روایت میکنند، گفت: یهود به رسول الله ج میگفتند: سام علیکم بعد از آن با خودشان میگفتند اگر الله بخاطر آنچه که میگوییم عذاب ندهد که این آیه نازل شد. آیهی: 5 سورهی حشر: ﴿مَا قَطَعۡتُم مِّن لِّینَةٍ أَوۡ تَرَکۡتُمُوهَا قَآئِمَةً عَلَىٰٓ أُصُولِهَا فَبِإِذۡنِ...
-
خوله بنت ثعلبه و همسرش
شنبه 14 دی 1398 23:36
خوله بنت ثعلبه و همسرش حاکم از عایشه ل روایت میکند، گفت: پاک و مقدس است ذاتی که شنوایی او همه چیز را فرا گیر است همانا من سخن خوله بنت ثعلبه را شنیدم؛ بعضی از سخنانش بر من مخفی بود و او از همسرش به نزد پیامبر شکایت برده و میگفت: ای رسول الله جوانی مرا خورده، شکم من برای او زاییده تا اینکه کهنسال گشتهام و بچهای از...
-
به علت اینکه بعضى از مردم نعمت خدا را ناسپاس گفتند
شنبه 14 دی 1398 23:35
به علت اینکه بعضى از مردم نعمت خدا را ناسپاس گفتند امام مسلم از ابن عباسب روایت میکند، گفت: مردم در زمان رسول الله ج باران داده شدند؛ رسول الله ج گفتند: این رحمتی است که الله آن را قرار داده است و بعضی دیگر گفتند: این باران طبیعی است. که این آیات نازل شد. آیهی: 1 سورهی مجادله: ﴿قَدۡ سَمِعَ ٱللَّهُ قَوۡلَ ٱلَّتِی...
-
جدال مشرکین قریش با پیامبر در مورد قدر
جمعه 13 دی 1398 23:04
جدال مشرکین قریش با پیامبر در مورد قدر امام مسلم و ترمذی از ابوهریرهس روایت میکنند، گفت: مشرکین قریش در مورد تقدیر با پیامبر ج به نزاع و جدال پرداختند، آیهی: 47 تا 49 نازل شد. سبب نزول آیهی: 75 الی 82 سورهی واقعه: ﴿۞فَلَآ أُقۡسِمُ بِمَوَٰقِعِ ٱلنُّجُومِ٧٥ وَإِنَّهُۥ لَقَسَمٞ لَّوۡ تَعۡلَمُونَ عَظِیمٌ٧٦ إِنَّهُۥ...