-
مطلب دوم: موضع والای عثمان در متفق نمودن امت بر یک قرائت و ریشه کن نمودن اختلاف
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:11
از بزرگترین مواضع حکیمانه و والای عثمان، جمع کردن امت محمد بر یک قرائت بود و این از بزرگترین فضائل و نیکیهای عثمان میباشد؛ این عثمان بود که مردم را بر یک قرائت جمع نموده و مصحف را بر مبنای آخرین عرضهی جبرئیل بر رسول خدا ج در واپسین سالهای عمر مبارک آنحضرت، جمع آوری نمود. اما انگیزهی این امر: حذیفة بن یمان در...
-
موضعگیریهای عثمان بن عفان
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:11
از عثمان نیز در طول حیات مبارکش، مواضع حکیمانه بسیاری به جای مانده و به ثبت رسیده است که به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد. مطلب اول: انفاق نمودن اموال بسیار در راه الله متعال عثمان از جمله ثروتمندانی بود که خداوند متعال آنان را (از مال دنیا) بینیاز کرده بود. او صاحب تجارت و ثروت و اموال هنگفتی بود، اما این...
-
مطلب چهارم: موضع حکیمانه عمر در دعوت به تواضع در برابر الله متعال
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:10
عمر س با وجود قوت و نیرویی که در دین داشت و با وجود شدت و شجاعتی که در برابر دشمنان خدا داشت و با هیبتی که در میان مردم از آن برخوردار بوده و شیطان از او فرار میکرد، اما فردی متواضع و فروتن بود و در حدود الهی توقف نموده و حد و مرزهای خداوند متعال را به خوبی رعایت نموده و میگفت: «محبوبترین مردم نزد من کسی است که...
-
مطلب سوم: موضع حکیمانه وی در اصلاح خانواده پیش از مردم
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:09
عمر با خانوادهاش قاطع برخورد میکرد؛ چون میخواست مسلمانان را به چیزی امر کند یا اینکه آنها را از چیزی نهی کند که صلاح و نجاح و فلاح آنها در آن بود، ابتدا از خانوادهاش آغاز میکرد و پیش از همه به پند و اندرز و وعید دادن آنها میپرداخت؛ از سالم بن عبدالله بن عمر روایت است که میگوید: «چون عمر برای نهی کردن مردم از...
-
مطلب دوم: موضع حکیمانه وی در تثبیت مردم بر بیعت با ابوبکر
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:09
پس از وفات رسول خدا ج ، انصار در سقیفه بنیساعده گردهم آمده و در مورد خلافت سعد بن عباده به اتفاق نظر رسیده و گفتند: از میان ما امیری و از میان شما (مهاجرین) امیری باشد. پس ابوبکر و عمر بن خطاب و ابوعبیدة بن جراح با شنیدن این خبر روانه سقیفه شدند. چون عمر خواست سخن بگوید ابوبکر به وی مجال نداد؛ عمر میگفت: به خدا...
-
مواضع حکیمانه عمر بن خطاب
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:08
از عمر س مواضع حکیمانه و والایی به جای مانده و به ثبت رسیده است چنانکه برشمردن همهی آنها امری بس دشوار است، لذا به نمونههایی به عنوان مثال اشاره میکنیم. مطلب اول: موضع وی در اظهار اسلام و هجرت به مدینه زمانیکه عمر توسط رسول خدا ج مسلمان شد، تصمیم گرفت قریش از اسلام آوردنش مطلع شوند، پس در پی کسی برآمد که اخبار...
-
مطلب ششم: موضع ابوبکر در برابر مرتدین و مانعین زکات
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:07
مطلب ششم: موضع ابوبکر در برابر مرتدین و مانعین زکات زمانیکه رسول خدا ج وفات نموده و دار فانی را وداع گفت، قبیلههای زیادی از قبایل عرب مرتد شده و نفاق ظاهر گردید. مرتدان دو نوع بودند: دسته اول: کسانی که از دین مرتد شده و اسلام را پشت سر انداختند که اینها نیز دو گروه بودند: کسانی که ادعای پیامبری کردند و پیروانشان....
-
مطلب پنجم: موضع ابوبکر صدیق در روانه کردن سپاه اسامة بن زید (به سوی رومیان)
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:05
مطلب پنجم: موضع ابوبکر صدیق در روانه کردن سپاه اسامة بن زید (به سوی رومیان) حکمت صدیق به هنگام روانه کردن سپاه اسامه بن زید، از چند وجه نمایان گردید: الف) روانه کردن سپاه اسامه علی رغم اوضاع نابسامان و مخالفت برخی صحابه؛ و این به خاطر اجرای امر رسول الله ج بود. رسول خدا ج در بیماری که بر اثر آن وفات کرد، اسامه بن زید...
-
مطلب چهارم: موضع ابوبکر صدیق پس از وفات رسول خدا
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:03
مطلب چهارم: موضع ابوبکر صدیق پس از وفات رسول خدا [1] روزی که رسول خدا ج وفات نمود، مصیبت بزرگی متوجه مسلمانان گردید و شوکی تکان دهنده به آنان وارد شد. چنانکه بسیاری از آنان سرگشته و سرگردان شده و رفتار درست و برخورد صحیح با این مصیبت را از یاد بردند، حتی که عمر وفات رسول خدا ج را انکار نمود و به سوی مردم خارج شده و...
-
مطلب سوم: انفاق مالش در راه خدا
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:01
زمانیکه ابوبکر س اسلام آورد، از توانگرترین و ثروتمندترینهای قریش بود؛ وی اموال فراوانی داشت چنانکه روزِ اسلام آوردن چهل هزار درهم یا دینار در منزل داشت. اما زمانیکه ایمان آورد همهی اموال و داراییاش را در راه فرمانبرداری و طاعت خداوند متعال به کار گرفت که به نمونههایی از آن اشاره میکنیم: الف) انفاق در راه...
-
مطلب دوم: تصدیق رسول الله و اصرار بر حمایت از آنحضرت
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:00
از جابر بن عبدالله ب روایت است که از رسول الله ج شنیده که فرمودند: «لَمَّا کَذَّبَتْنِی قُرَیْشٌ قُمْتُ فِی الحِجْرِ فَجَلَّى اللَّهُ لِی بَیْتَ الْمَقْدِسِ، فَطَفِقْتُ أُخْبِرُهُمْ عَنْ آیَاتِهِ وَأَنَا أَنْظُرُ إِلَیْهِ» [1] «هنگامیکه قریش (اسراء و معراج رفتن) مرا تکذیب کردند، در حجر اسماعیل (همان دیوار کوچک ملحق...
-
مطلب اول:موضعگیریهای ابوبکر صدیق
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:58
از ابوبکر صدیق س در مسیر دعوت الی الله مواضع حکیمانهای به ثبت رسیده است که دلالت بر عظمت شأن و مقام و صداقت وی با خداوند متعال میکند؛ اکنون برای مثال به برخی از این مواضع اشاره میکنیم. مطلب اول: دفاع ابوبکر صدیق س از رسول خدا ج و نصرت و یاری ایشان از عروة بن زبیر روایت است که میگوید: «به عبدالله بن عمرو بن عاص...
-
قرآن، برنامهی دعوت به دین خدا
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:55
مسلمان در قرآن برنامهی دعوت به سوی دین خدا را مییابد. مقصودمان فقط این قول خداوند نیست که: ﴿ ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِٱلۡحِکۡمَةِ وَٱلۡمَوۡعِظَةِ ٱلۡحَسَنَةِۖ ﴾ [النحل: 125] . «مردمان را با سخنان استوار و به جا و اندرزهای نیکو و زیبا به راه پروردگارت فرا خوان» . چرا که این آیه تنها اسلوب و روش دعوت را بیان...
-
قرآن و ثوابت
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:54
قرآن برای انسان مسلمان ارزشهای ثابتی را به همراه دارد، که در این دنیای متغیر بر او حاکم است. زندگی جنبههای ثابت و جنبههای متغیر در بر دارد، روشن است که کتاب خدا نسبت به جوانب ثابت، احکام و راهنماییهای مفصل و تغییر ناپذیر در بر دارد و نباید هم که تغییر کند؛ در حالی که نسبت به مسایل متغیر، اصولی کلی و ثابت آورده و...
-
قرآن و سنّت الهی
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:54
در قرآن کریم سنتهای الهی را میبینیم که خداوند به وسیلهی آنها زندگی بشر را اداره میکند. به طور قطع زندگی بشری بیهدف و بدون ضابطه و راهنما سپری نمیشود، بلکه یک سری سنتهای ثابت به مانند سنتهای حاکم بر جهان هستی، بر آن حکم فرماست، ما از این حقیقت بزرگ بیخبر ماندهایم، چرا که سنتهای حاکم بر جهان هستی قانونمند،...
-
قرآن و نقش صحنههای قیامت در ساختار عقیده و عمل
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:51
از رساترین اموری که در قرآن کریم در رابطه با تصحیح ساختار عقیدتی و تربیت انسانها به کار رفته است، بیان تصویری صحنههای قیامت و صحبت از جهان دیگر است. اگر به قرآن کریم بنگریم، خواهیم دید که در جاهای مختلفی به طور مستقیم ایمان به روز آخرت را پس از ایمان به خدا آورده است، و با توجه به بحث رهنمود تربیتی در خلال بیان...
-
قرآن کتاب تربیت و راهنمای امّت اسلامی
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:50
قرآن کتابی است که «بهترین» امتی را که برای مردم آفریده شدهاند، تربیت کرده است. قرآن برنامهی تربیتی است که رسول خدا ج را تربیت نموده و او نیز امّت خویش را بر اساس آن تربیت نموده، پس شایسته است که قرآن را بر این اساس که قانونگذار برنامهی تربیتی ماست و اوست که در این برهه از زمان ما را خواهد پروراند، بخوانیم و مطالعه...
-
قرآن و عقیده
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:49
عقیده بزرگ ترین موضوع قرآن است. در حالی که به دنبال پاسخ مناسبی برای این پرسش هستیم که «قرآن را چگونه بخوانیم؟» ناگزیریم که این حقیقت را نیز در نظر داشته باشیم که قرآن به این دلیل که در رویارویی با عرب مشرک و منکر «لا إله إلا الله» قرار داشته، تمام توجّه خود را به قضیهی عقیده معطوف نکرده است، بلکه با توجّه به اهمیت...
-
قرآن پاسخ گوی فطرت
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:49
چنان که گذشت این آغازگر هر آغاز (قرآن) به پرسشهای اساسی فطرت پاسخ میدهد؛ پرسشهای همهی انسانها با آن رو به رو میشوند؛ خواه مؤمن باشند یا کافر، چه در این سفر از هدایت یافتگان باشند یا از گمراهان؛ چه به وجود این پرسشهای فطری آگاهی داشته و یا که از آن بیاطلاع باشند: - چه کسی آفرینندهی این جهان است؟ - چه کسی مدبّر...
-
قرآن رهنمای زندگی
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:48
قرآن تنها راهنمای سفر انسان در مسیر زندگی دنیاست. همان گونه که راهنمای سفر، مسافر را همراهی میکند تا به او بیاموزد که سفر را از کجا آغاز کند و به کجا پایان دهد، و چگونه با کمک این راهنما در طول مسیر، جهت خود را تغییر دهد، شایسته است که مسلمان در سفر زمینی خود، راهنمای سفرش، قرآن، نیز او را همراهی نماید تا بداند سفر...
-
اما قرآن را چگونه بخوانیم؟
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:48
- آیا آن را برای مجرد تلاوت بخوانیم؟ - بخوانیم تا یادی از مرگ و آخرت و برانگیخته شدن و جزا و پاداش کرده باشیم؟ - بخوانیم تا از بلاغت و فصاحت آن در شگفت آییم و با زیبایی عبارات و الفاظش شادمان گردیم؟ - بخوانیم تا از آن بحثهای عمیق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تربیتی و روان شناسی دست یابیم؟ - بخوانیم تا از آن پندهای اخلاقی...
-
قرآن را چگونه بخوانیم؟
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:46
قرآن همان روحی است که مؤمن در سفر دشوار خود در این زمین با آن انس میگیرد، نوری است که ابعاد روحی او را روشن مینماید، معلمی است که به او میآموزد و راهنمایی است که راه را به او نشان میدهد. زندگی با قرآن، جهانی از احساسات را در جان انسان بر میانگیزاند، و تنها کسی آن را دریافته است که قرآن را با حسی بیدار و قلبی...
-
[ بدون عنوان ]
سهشنبه 3 بهمن 1396 16:45
انسان از دیرباز در پی آرامش روح و روانش بوده و به حکم فطرتش پیوسته کوشیده است به رمز و رازهای خوشبختی دست یابد، و به این سان بتواند نگرانیهای درونیاش را به امن و آسایش بدل کند؛ اما گاهی خوشبختی را در به دست آوردن مال و منال، و غلتیدن در ناز و نعمت جستجو کرده است، ولی گذشت زمان به او ثابت کرده است که مال و منال...