-
ویلیام چیتیک انگلیسی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:17
ویلیام چیتیک انگلیسی ویلیام چیتیک و ساچیکو موراتا انگلیسی در کتاب سیمای اسلام نوشتهاند: «محمد ج در مقام پیامبر، حاکم، قاضی و مشاور معنوی کل جامعه قرار داشت، و براین اساس از یک سو محل دریافت پیام الهی بود و از دیگر سو، در مورد اهداف سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی حکم صادر میکرد و بر مسند قضاوت و رفع منازعات و مرافعات...
-
دکتر زویمر خاورشناس کانادایی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:17
دکتر زویمر خاورشناس کانادایی دکتر زویمر (1813-1900م) خاورشناس کانادایی و عصو هیأت مسیحی در کتاب خاور زمین و آداب و رسوم آن مینویسد: «بیتردید، حضرت محمد یکی از بزرگترین رهبران دینی جهان است و دلیل این مدعا، این است که وی اصلاحگری قابل تقدیر و گویندهای توانا و متفکری بزرگ بوده است، از این رو شایسته نیست که ما چیزی...
-
جرچ برنارد شاو ایرلندی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:16
جرچ برنارد شاو ایرلندی جرج برنارد شاو (1856-1905م) درام نویس نابغه ایرلندی که از مشهورترین چهرههای برجسته ادب معاصر و در نمایشنامهنویسی همتای شکسپیر(1564-1616) و استاد بذلهگویی و طنز در زبان انگلیسی است، در خصوص جایگاه اسلام و پیامبر در گذشته و آینده چنین میگوید: «من همواره برای دین محمد بلندترین جایگاه را قائل...
-
دکتر گوستاولوبون فرانسوی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:16
دکتر گوستاولوبون فرانسوی دکتر گوستاولوبون (1841-1931م) نویسنده مشهور فرانسوی، درباره شخصیت پیامبر اسلام ج مینویسد: «اگر بخواهیم عظمت و اهمیت مردان بزرگ جهان را از روی عملکردهایشان بسنجیم، هر آینه باید گفت: پیغمبر اسلام در میان مردان تاریخ، یک مرد بسیار بزرگ و نامور است. مورخان قدیم به واسطه تعصبات مذهبی، اهمیتی...
-
واشنگتن ایروینگ نویسنده آمریکایی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:16
واشنگتن ایروینگ نویسنده آمریکایی واشنگتن ایروینگ نویسنده و سیاستمدار آمریکایی در نتیجه مطالعه پنجاه و دو کتاب، کتابی به نام محمد و خلفا نگاشت و با قلمی شیوا حقایقی از دینِ اسلام را در اروپا و آمریکا منتشر کرد. او بر خلاف مبلغان مسیحی، تعصب را به کنار نهاد و نه تنها از ایراد، افترا و واردساختن نسبتهای ناروا به...
-
رینهارت دوزی نویسنده هالندی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:15
رینهارت دوزی نویسنده هالندی رینهارت دوزی (1820-1879م) خاورشناس مشهور هلندی مینویسد: «مسلمانان همواره مهربانی آن حضرت را نسبت به خویشان و دوستان خود و نیکی و تفقدی که از دایهاش میکرد و تأثیری که از مرگ فرزند دلبندش، ابراهیم که بزرگترین آمالش بود، به او دست داد، به یاد میآوردند و نمیتوانستند آن خاطرات تأثیربخش را...
-
دیسون نویسنده فرانسوی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:15
دیسون نویسنده فرانسوی دیسون نویسنده شهیر فرانسوی درباره صفات و اخلاق پیامبر ج چنین نوشته است: «نویسندگان و مورخان مسلمان، کتب بیشماری در وصف پیغمبر خود، نگاشته و تمام مزایای اخلاقی و صفات او را برشمرده و هیچ چیز را فرو نگزارده و از نظر دور نداشتهاند و در تمام این توصیف و تعریفها چیزی دیده نمیشود که از قبیل...
-
تئودور لوثروپ آمریکایی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:15
تئودور لوثروپ آمریکایی تئودور لوثروپ ستودارد (1908-1966م) نویسنده آمریکایی میگوید: «وقتی آوازه اسلام در میان اعراب بلند شد، محمد از نژاد عرب بود، در حالی که به توحید فرا میخواند و توانست غیرت و حمیت دینی را در نفوسِ عرب برانگیزد و بدیهی است این امر زمانی میسر شد که توانست آن کینههای قدیمی و دشمنیهای شدید را از...
-
دکتر واکستون دانشمند ایتالیایی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:14
دکتر واکستون دانشمند ایتالیایی دکتر واکستون کوستا دانشمند ایتالیایی نوشته است: «اگر کسی از من بپرسد [حضرت] محمد که این همه مورد ستایش تو واقع شده است، کیست؟ با کمال احترام و ادب خواهم گفت: این مرد نامی و سرور بیمانند، کسی است که علاوه بر اینکه فرستاده خداوند بود، رییس و بزرگ حکومت اسلامی و واضع شریعت بیمانند آن است...
-
فرانسوا ماری نویسندۀ فرانسوی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:14
فرانسوا ماری نویسندۀ فرانسوی فرانسوا ماری آروئه ولتر (1694-1778م) دانشمند، فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی، در کتاب کلیات ولتر مینویسد: «بیگمان محمد مردی بسیار بزرگ بود و مردان بزرگی نیز در دامن فضل و کمال خود پرورش داد قانونگذاری خِردمند، جهانگشایی توانا، فرمانروایی دادگستر و پیامبری پرهیزگار بود. و بزرگترین...
-
دکتر نیس، استاد مسیحیت اندونیزیایی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:14
دکتر نیس، استاد مسیحیت اندونیزیایی دکتر نیس، دانشمند اندونزیایی و استاد مسیحیت در دانشگاه بیرمنگام، در یکی از کنفرانسهایش میگوید: «ای فرزند مکه! و ای سلاله بزرگواران! و ای بازآورنده مجد و عظمت پدران و نیاکان! و ای رهاییبخش جهان از قید عبودیت معبودان باطل! نه تنها جهان به تو مینازند و خدا را بر این موهبتِ گرانقدر...
-
لئون تولستوی نویسنده روسی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:13
لئون تولستوی نویسنده روسی لئون تولستوی (1828-1910م) نویسندۀ مشهور روسی، از کسانی است که ردّ اشخاصی که شارع مقدس اسلام را به سلطنتطلبی و شهوترانی و دیوانگی نسبت دادهاند، کتاب جالبی به نام محمد نوشت و سخنان حکیمانه او را نیز در رساله مخصوصی گرد آورد و به زبان روسی ترجمه و با عنوان سخنان محمد منتشر کرد. وی چنین نوشته...
-
کونستان ویرژیل اسلامشناس رومانیایی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:12
کونستان ویرژیل اسلامشناس رومانیایی کونستان ویرژیل گیورگیو (1916-1992م) دانشمند، نویسنده و اسلامشناس رومانیایی در کتاب محمد پیغمبری که از نو باید شناخت مینویسد: «قطع نظر از صفات اخلاقی قابل ستایش محمد، آن مرد پیش از مبعوثشدن به پیغمبری، دارای نبوغ بود و اگر نبوغ نداشت، به پیامبری برگزیده نمیشد». [محمد پیغمبری که...
-
مستر جون دی انگلیسی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:12
مستر جون دی انگلیسی مستر جون دی فینرات انگلیسی میگوید: «محمد بزرگترینِ خیرخواهان نوع بشر و ظهورش نشانه یکی از عالیترین عقول در تمام عالم است. و اگر آسیا بخواهد به فرزندانِ خود بنازد، سزاوار است که به این رادمرد بزرگ و بیمانند در جهان افتخار کند، البته یکی از ظلمهای شدید است اگر بخواهیم حق این مرد بزرگوار را ادا...
-
پروفیسور آنه ماری اسلامشناس آلمانی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:11
پروفیسور آنه ماری اسلامشناس آلمانی پروفسور آنهماری شیمل اسلامشناس معاصر آلمانی، در کتاب محمد، رسول خدا مینویسد: «محمد مثلِ اعلای همه زیباییهای انسان است، زیرا شریفترین صفات معنوی نیز از سراپایش هویداست». [محمد، رسول خدا؛ ترجمۀ حسن لاهوتی ص59].
-
جرجیس سیل نویسنده انگلیسی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:11
جرجیس سیل نویسنده انگلیسی جرجیس سیل (1697-1736م) نویسنده انگلیسی میگوید: «محمد ج بهترین و نیکوترین اخلاق را داشت و کاملاً برعکس آن بود که دشمنانش معرفیاش میکنند؛ او منزه از هر بدی و پلیدی بود و کسی بود که برای اصلاح اخلاق بشر به پا خاست». [نظریات دانشمندان جهان دربارۀ قرآن و محمد؛ از حسین وجدانی ص 75].
-
توماس کارلایل نویسنده اسکاتلندی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:11
توماس کارلایل نویسنده اسکاتلندی توماس کارلایل: تاریخنگار، ریاضیدان، فیلسوف و نویسنده اسکاتلندی نوشته است: «او [پیامبر گرامی اسلام ج] جوان متفکری بود و دوستانش به او لقب «امین» داده بودند، زیرا نمونه صدق و وفا بود. آری! در گفتار و پندار خود درستکار بود و همه دیده بودند که هیچ کلمهای از دهانش خارج نمیشود که در آن...
-
پیامبر اکرم ج در انظار دیگران نمونهای از گواهی اندیشمندان غیر مسلمان درباره پیامبر اکرم ج
پنجشنبه 5 دی 1398 23:10
پیامبر اکرم ج در انظار دیگران نمونهای از گواهی اندیشمندان غیر مسلمان درباره پیامبر اکرم ج غربیها از زمانههای گذشته به این تصور بودند که رسول الله ج شخص خودخواه و جاه طلب بود که به نیرنگ خویشتن را به قلههای آسایش رسانید!! اما خوشبختانه با گذشت زمان و پیشرفت علم، از شخصیت والای پیامبر اکرم ج، ویژگیهای منحصر به...
-
مطلب هفتم: برخورد نیک پیامبر اکرم ج با اسیران جنگی و اقلیتهای غیر مسلمان (اهل ذمه)
پنجشنبه 5 دی 1398 23:09
مطلب هفتم: برخورد نیک پیامبر اکرم ج با اسیران جنگی و اقلیتهای غیر مسلمان (اهل ذمه) پیامبر اکرم ج در مورد اسیران جنگی اصل و قاعده عمومی را گذاشتند که سرشار از عطوفت و مهربانی و شفقت بود که در هیچ نظامی از نظامهای بشری مثیل و نظیر ندارد، ایشان ج در نخستین غزوهای که مسلمانان افرادی را اسیر کردند، این قوانین را وضع...
-
مطلب ششم: شجاعت پیامبر گرامی ج
پنجشنبه 5 دی 1398 23:09
مطلب ششم: شجاعت پیامبر گرامی ج یکی از بارزترین دلایل شجاعت پیامبر گرامی ج این است که دعوتش را به تنهایی آغاز کرد و در برابر کفار و سرداران قریش مقاومت نمود تا اینکه الله تعالی، او را پیروز گردانید. رسول اکرم ج هیچگاه نگفت: من، تنهایم و همه مردم در برابرم ایستادهاند؛ بلکه بر الله توکل نمود و مردم را آشکارا به دین حق...
-
مطلب پنجم: شفقت و مهربانی بینظیر پیامبر اکرم ج بر خصوم و دشمنان
پنجشنبه 5 دی 1398 23:09
مطلب پنجم: شفقت و مهربانی بینظیر پیامبر اکرم ج بر خصوم و دشمنان پیامبر اکرم ج جلوۀ رحمت و لطف الله متعال در زمین بود، ایشان نه تنها به انسانها، بلکه به همۀ موجودات عالم به نظر رحمت و مرحمت مینگریست و بر این اساس با آنان رفتار میکرد، الله متعال در مورد آنجناب ج میفرماید: ﴿وَمَآ أَرۡسَلۡنَٰکَ إِلَّا رَحۡمَةٗ...
-
مطلب چهارم: حرص پیامبر اکرم ج بر نشر اسلام، نه درگیری
پنجشنبه 5 دی 1398 23:08
مطلب چهارم: حرص پیامبر اکرم ج بر نشر اسلام، نه درگیری بدون شک همه پیامبران الهی با دو هدف اساسی از طرف الله متعال در میان بشر مبعوث شدهاند، یکی برقراری ارتباط صحیح میان بنده و خالقش، تا از بندگی وپرستش هر موجودی غیر از خالق که در کلمه طیبه «لا اله الا الله» خلاصه میشود اجتناب ورزد. و هدف دومی برقراری روابط حسنه میان...
-
مطلب سوم: گفتگو، نه تصادم
پنجشنبه 5 دی 1398 23:08
مطلب سوم: گفتگو، نه تصادم همه میدانند که جنگ همیشه توأم با کشتار و اسارت و ویرانى و تباهی است، و هیچ عاقلی جنگ را بر صلح و برقراری ترجیح نمیدهد؛ اما گاهی جنگ با همه مصایب و مشکلاتی که دارد، در دفع متجاوز، یا رفع ظلم و گشودن راه حق، نه تنها مطلوب، بلکه مقدس خواهد بود؛ چنان که در آیین اسلام، چنین جنگهایى به نام جهاد...
-
مطلب دوم: برداشت نادرست برخی، از غزوات پیامبر اکرم ج
پنجشنبه 5 دی 1398 23:07
مطلب دوم: برداشت نادرست برخی، از غزوات پیامبر اکرم ج غزوات و معارکی که در تاریخ زندگانى پیامبر اکرم ج بوقوع پیوست، نزد برخی کوتاه اندیشان این شبهه را به وجود آورده است که گویا اسلام «دین شمشیر» است. در حالى که طی بیست و سه سال بعثت پیامبر اکرم ج کلیه غزوات آنجناب ج کمتر از یک سال را در بر گرفته است و متباقی سالهای...
-
مطلب اول: نگاهی به غزوات پیامبر اکرم ج
پنجشنبه 5 دی 1398 23:06
مطلب اول: نگاهی به غزوات پیامبر اکرم ج اگر غزوهها، سریهها و گروههای اعزامی پیامبر اکرم ج را طی بیست و سه سال بعثت مورد بررسی قرار دهیم، به خوبی روشن میشود که پیامبر اکرم ج توانست اهداف و انگیرههایی را که در جاهلیت به خاطر آن آتش جنگها همیشه بر افروخته بود، تغییر دهد. زیرا در دوره جاهلیت جنگ، به معنای غارتگری،...
-
مطلب پنجم: مراعات طبیعت و سرشت بشری
پنجشنبه 5 دی 1398 23:06
مطلب پنجم: مراعات طبیعت و سرشت بشری غیرت و رقابت و هم چشمی از ابتدای خلقت بشر بوده و همچنان با آدمی همراه خواهد بود، این خصلت در میان زنان خصوصاً میان زنان همشوهر بیشتر به چشم میخورد، برخی از آنان گاهی مرتکب خطایی میشوند که اگر از فردی دیگر در احوال عادی سر بزند، با او بگونهای کاملاً متفاوت برخورد خواهد شد. پیامبر...
-
مطلب چهارم: نصیحتنمودن طرفین نزاع در خطای مشترک
پنجشنبه 5 دی 1398 23:05
مطلب چهارم: نصیحتنمودن طرفین نزاع در خطای مشترک در بسیاری موارد خطا به صورتی مشترک و دو جانبه انجام میشود، و کسی که در حق او خطا صورت گرفته در عین حال خود او نیز خطاکار محسوب میگردد، البته نسبت و میزان خطا میان طرفین متفاوت خواهد بود، در چنین موارد هردو طرف نزاع و خطا را باید نصیحت نمود، در این مورد به مثال زیر...
-
مطلب سوم: بازگردانیدن حق به حقدار و حفظ منزلت خطاکار
پنجشنبه 5 دی 1398 23:05
مطلب سوم: بازگردانیدن حق به حقدار و حفظ منزلت خطاکار پیامبر اکرم ج که مقام رهبری و قضا و حکمرانی مسلمانان را بدوش داشت تلاش جدی بخرچ میداد تا باید حق به حقدار رسانده شود، در این باره مثالها و مواقف بسیاری از ایشان ثابت است که ما به گونه نمونه به برخی از آن اشاره میکنیم: مسلم از عوف بن مالک س روایت نموده که او...
-
مطلب دوم: پرهیز نمودن پیامبر اکرم ج از برخورد مستقیم با خطاکار و اکتفا نمودن به تذکر عمومی
پنجشنبه 5 دی 1398 23:05
مطلب دوم: پرهیز نمودن پیامبر اکرم ج از برخورد مستقیم با خطاکار و اکتفا نمودن به تذکر عمومی پیامبر اکرم ج سعی میورزید خطاکار را مستقیما مورد سرزنش قرار ندهد بلکه با مخاطب قرار دادن عموم مردم خطاکار را متوجه و خطا را اصلاح نماید، بطور مثال: از انس بن مالک س روایت شده که پیامبر اکرم ج فرمودند: چرا برخی از مردم هنگام...
-
مطلب اول: برخورد آرام پیامبر اکرم ج با خطاکار
پنجشنبه 5 دی 1398 23:04
مطلب اول: برخورد آرام پیامبر اکرم ج با خطاکار هیچکس از اشتباه و خطا مبرّا نیست، و نباید اشتباه و لغزشهای مردم را بدون برهان و بیآنکه درک کنیم، مورد نقد و اعتراض قرار میدهیم. با خطاکار باید به آرامی برخورد صورت گیرد خصوصاً هنگامی که نهی و برخورد تند سبب شود که دایرۀ فساد وسیعتر گردد، نمونهای جالب از آن را در...