-
4- قبیله حضرت ابوبکر صدیق
پنجشنبه 5 بهمن 1396 06:48
4- قبیله حضرت ابوبکر صدیق حضرت ابوبکر صدیق س از یکی از شاخههای مشهور قبیله قریش (تیم بن مرة بن کعب) بود. در جد هفتم (مرة) نسب ایشان به پیامبر ج می رسد که شرح آن در ادامه میآید: مرة – کلاب – قصی – عبدمناف – هاشم – عبدالمطلب – عبدالله – محمد رسولالله ج . مرة – تیم – سعد – کعب – عمرو – عامر – عثمان أبوقحافه – ابوبکر...
-
3- نگاهی گذرا بر لقبهای حضرت ابوبکر صدیق
پنجشنبه 5 بهمن 1396 06:47
3- نگاهی گذرا بر لقبهای حضرت ابوبکر صدیق حضرت ابوبکر صدیق س با نامهای متعددی مورد خطاب قرار میگرفت. بیائید بنگریم چه کسی و در چه جایی این لقبها را به ایشان نسبت داده است: عتیق این لقب را پیامبر اکرم به ایشان نسبت داد. رسول اکرم ج ، در حق حضرت صدیق فرمودند: «أنت عتیق الله من النار» . [1] (خداوند تو را از آتش جهنم...
-
2- شجرۀ طیبه امام الأنبیاء و سیدنا ابوبکر صدیق
پنجشنبه 5 بهمن 1396 06:46
2- شجرۀ طیبه امام الأنبیاء و سیدنا ابوبکر صدیق نسب ابوبکر صدیق س در جد هفتمش "مرة" به رسول الله ج ، می رسد...
-
1- نام و نسب حضرت ابوبکر صدیق
پنجشنبه 5 بهمن 1396 06:43
1- نام و نسب حضرت ابوبکر صدیق نام حضرت ابوبکر صدیق س ؛ عبدالله و کنیه اش؛ ابوبکر و اسم پدرشان عثمان بن عامر بود. و ایشان به کنیه خود "أبی قحافه" بیشتر مشهور بودند. که به یکی از خانواده های اشراف قریش متعلق بودند. بنوتیم بن مرة که حسب و نسب یا بنیه ایشان بدان تعلق داشت یکی از ده خانواده معزز و شرافتمند...
-
متن رساله
پنجشنبه 5 بهمن 1396 05:04
متن رساله اصول سنت نزد ما عبارت است از: تمسک جستن به آنچه اصحاب رسول الله ج بر آن بودند و اقتدا به آنها و ترک بدعت ها؛ و هر بدعتی گمراهی 1 است؛ و ترک جدال در دین. و سنت نزد ما احادیث رسول الله ج می باشد؛ و سنت قرآن را تفسیر می کند و توضیح و شرح آیات قرآن است؛ در سنت قیاس نیست و نظیر و مانند ندارد و با عقل و هوی...
-
شرح حال راوی رساله از امام احمد
پنجشنبه 5 بهمن 1396 05:04
شرح حال راوی رساله از امام احمد (شرح حالی مختصر) ( [1] ) وی عبدوس بن مالک، ابو محمد عطار می باشد. از شبابة بن سوار، اسحاق بن یوسف ازرق و احمد بن حنبل و یحیی بن معین روایت کرده است. ابو ابراهیم احمد بن سعید زهری، عبدالله بن احمد بن حنبل و ابو العباس السراج و ... از او روایت کرده اند. ابوبکر خلّال می گوید: «عبدوس...
-
نسخه مورد اعتماد در تحقیق
پنجشنبه 5 بهمن 1396 04:59
این رساله نسخه مورد اعتماد در تحقیق به نسخه خطی از این رساله دست یافتم که از محفوظات « دارالکتب الظاهریة » با شماره : (68 عام 3804) در دمشق بود. علاوه بر این، به نسخهای تصویری از آن در کتابخانه « المخطوطات العربیة » با شماره: ( 726م ک مجموع 2 ) در دانشگاه « الکویت » دست یافتم ( [1] ) . ویژگی های این نسخه این نسخه،...
-
شرح حال امام احمد بن حنبل
پنجشنبه 5 بهمن 1396 04:58
شرح حال امام احمد بن حنبل «گزیده ای بسیار مختصر» ( [1] ) . اسم و نسب: او امام اهل سنت و جماعت، شیخ اسلام ابوعبدالله احمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن اسد بن ادریس بن عبدالله بن حیان بن عبدالله بن انس بن عوف بن قاسط بن مازن بن شیبان بن ذهل بن ثعلبه بن عُکابَة بن صعب بن علی بن بکر بن وائل ذُهلی شیبانی مروزی بغدادی می ...
-
مطلب سوم: موضعگیریهای امام احمد بن حنبل
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:41
مطلب سوم: موضعگیریهای امام احمد بن حنبل از امام احمد ( [1] ) / مواضع اجتهادی حکیمانهای به جای مانده که به نمونههایی از آنها اشاره میکنیم: 4- موضع امام احمد در فتنهی خلق قرآن که خداوند به وسیلهی او قرآن کریم را حفظ نمود؛ مردم امتی واحد و یکپارچه بوده و دینشان برپا و قائم، تا اینکه خوارج ظهور نمود و بزرگان...
-
مطلب دوم: موضعگیریهای امام شافعی
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:39
مطلب دوم: موضعگیریهای امام شافعی از امام شافعی ( [1] ) نیز موضعگیریهای حکیمانهای به ثبت رسیده که دلالت بر حکمت و صدق و اخلاص او میکند. که به عنوان نمونه میتوان به موضع وی در برابر اهل کلام و دفاع ایشان از علم کتاب و سنت اشاره کرد. امام شافعی / در برابر اهل کلام ( [2] ) موضعی حکیمانه و محکم و استوار اتخاذ نمود....
-
مطلب اول: موضعگیریهای امام مالک بن انس
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:37
مطلب اول: موضعگیریهای امام مالک بن انس از امام مالک بن انس ( [1] ) / در مسیر دعوت الی الله مواضع حکیمانهای به جای مانده است که به نمونههایی از آن اشاره میکنیم: 1- یکی از مهمترین مواضع امام مالک، موضع وی در برابر کسی بود که در مورد استواء سوال پرسید. مردی نزد وی آمده و گفت: ای ابوعبدالله: ﴿ ٱلرَّحۡمَٰنُ عَلَى...
-
مطلب چهارم: نمونهای از مواضع ابوحنیفه نعمان بن ثابت
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:36
مطلب چهارم: نمونهای از مواضع ابوحنیفه نعمان بن ثابت از امام ابوحنیفه نعمان بن ثابت ( [1] ) مواضع مدبرانه و فراوانی به جای مانده و به ثبت رسیده است ( [2] ) . از این دسته میتوان به موضع وی در برابر ملحدان اشاره نمود، آنگاه که آنان را بهسوی خداوند متعال و اینکه اوست پروردگار و صاحب هر چیزی، فراخوانده و دعوت نمود....
-
مطلب سوم: موضعگیریهای عمر بن عبدالعزیز
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:36
مطلب سوم: موضعگیریهای عمر بن عبدالعزیز بسیاری از علما بر این باورند که عمر بن عبدالعزیز ( [1] ) از جمله مجددانی بود که رسول خدا وعده آنها را در راس هر صد سال داده است. چنانکه رسول الله ج فرمودند: « إِنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ عَلَى رَأْسِ کُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ یُجَدِّدُ لَهَا دِینَهَا » ( [2] ) ....
-
مطلب دوم: برخی از موضعگیریهای حسن بصری
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:35
مطلب دوم: برخی از موضعگیریهای حسن بصری حسن بصری ( [1] ) در مسیر دعوت الی الله مواضع حکیمانهای داشت که به عنوان مثال به برخی از آنها اشاره میکنیم: 1- موضع وی در برابر حجاج بن یوسف حسن بصری معتقد به خروج علیه حاکمانِ مسلمانِ گنهکار و نافرمان نبود، چنانکه گروهی از مسلمانان نزد وی آمده و در مورد خروج علیه حجاج سوال...
-
مطلب اول: موضع سعید بن مسیب
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:34
مطلب اول: موضع سعید بن مسیب / از سعید بن مسیب ( [1] ) مواضع حکیمانهای به ثبت رسیده که بر علم و حکمت و اشتیاق وی نسبت به پاداش خداوند متعال دلالت میکند ( [2] ) . و از این دسته است عملکرد و موضع حکیمانه وی در برابر حجاج بن یوسف ثقفی ( [3] ) که در مسیر دعوت الی الله حقیقت را بیان نموده و در این راه به ملامت ملامت...
-
مطلب سوم: موضعگیریهای حکیمانه پیامبر در دعوت فردی
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:32
مطلب سوم: موضعگیریهای حکیمانه پیامبر در دعوت فردی پیامبر ج خردمندترین و عادلترین مردمان بود، لذا با مردم بسیار مدارا کرده و مهربان بود تا اسلام را بپذیرند؛ و در مقابل اذیت و آزار آنها صبور بود و از بدیهای آنان چشمپوشی میکرد و حتی در مقابل بدیهایشان به آنها خوبی میکرد و با روشی نیکو و پسندیده با ایشان روبرو...
-
مطلب دوم: موضعگیری حکیمانه در گزینش روشهای آماده سازی مناسب برای جنگ و مبارزه و شجاعت و دلیری
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:28
مطلب دوم: موضعگیری حکیمانه در گزینش روشهای آماده سازی مناسب برای جنگ و مبارزه و شجاعت و دلیری پس از اینکه پیامبر ج در مدینه جامعهای یکپارچه و منسجم تشکیل داد و این جامعه در برابر کسانی که نسبت به پایتخت اسلامی قصد سوء داشتند به گروهی به هم پیوسته و یکپارچه تبدیل گردید - که این تنها به لطف خداوند متعال و پس از آن،...
-
مطلب اول: موضع حکیمانه در مسیر اصلاح و تاسیسِ (جامعه اسلامی)
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:09
مطلب اول: موضع حکیمانه در مسیر اصلاح و تاسیسِ (جامعه اسلامی) زمانیکه پیامبر ج به مدینه هجرت کرد، ساکنان مدینه را گروههایی تشکیل میدادند که عقاید متفاوت و اهداف مختلف و مجالس جدا از هم داشتند. و در بین آنها اختلافاتی در جریان بود که برخی از قدیم و به صورت موروثی بود و برخی از آنها بعدا به وجود آمده و میانشان رواج...
-
مطلب سوم: مواضع پیامبر پس از هجرت به سوی طائف
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:08
مطلب سوم: مواضع پیامبر پس از هجرت به سوی طائف در شوال سال دهم بعثت، رسول خدا ج از مکه به طائف رفت تا در میان قبیلهی ثقیف کسانی را بیابد که به دعوتش گوش دهند و به یاری از آن برخیزند؛ در این سفر زید بن حارثه همراه پیامبر ج بود. در مسیر هرگاه رسول خدا ج از کنار قبیلهای میگذشت، آنها را به سوی اسلام دعوت میداد، اما...
-
مطلب دوم: مواضع پیامبر در مرحلهی دعوت علنی در مکه
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:06
مطلب دوم: مواضع پیامبر در مرحلهی دعوت علنی در مکه در این مرحله، خداوند متعال به پیامبر دستور داد تا به بیمدادن خویشاوندان نزدیکش بپردازد. پس فرمود: ﴿ وَأَنذِرۡ عَشِیرَتَکَ ٱلۡأَقۡرَبِینَ٢١٤ وَٱخۡفِضۡ جَنَاحَکَ لِمَنِ ٱتَّبَعَکَ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ٢١٥ فَإِنۡ عَصَوۡکَ فَقُلۡ إِنِّی بَرِیٓءٞ مِّمَّا تَعۡمَلُونَ٢١٦ ﴾...
-
مطلباول: موضع پیامبر در مرحلهی دعوت سِرّی
چهارشنبه 4 بهمن 1396 16:05
مطلباول: موضع پیامبر در مرحلهی دعوت سِرّی بدیهی است که مکه مرکز دینی عربها بود و اعراب در مکه متولیان و خادمان خانهی کعبه و نگهبان و حامی بتکدهها و بتهایی بودند که نزد سایر اعراب مقدس بود؛ در چنین اوضاعی دستیابی به هدفی همچون اصلاح، اگر نگوییم غیر ممکن است، قطعا بسیار سخت و دشوار خواهد بود. و چنین امری نیازمند...
-
موضعگیری گروهی از صحابه
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:18
در مسیر دعوت از صحابه و یاران رسول خدا ج مواضع متعددی به جای مانده و به ثبت رسیده است، چنانکه هیچکس نمیتواند همهی آنها را برشمارد. زیرا آنها جان و مال و حیاتشان را برای رضای خداوند متعال فروختند تا رضایت او تعالی را بدست آورند و اینگونه به سعادت دنیا و آخرت دست یافتند. هرکس زندگی آنها را بررسی نموده و به...
-
موضع حسن بن علی
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:17
حسن بن علی فرزند دختر رسول خدا ج بود. او یکی از علمای صحابه و بردبارترین و خوش اخلاقترین و یکی از صاحب نظران و سید و سرور مسلمانان بود. [1] او حبیب رسول خدا ج بود، از ابوهریره روایت است که رسول خدا ج به حسن فرمودند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أُحِبُّهُ فَأَحِبَّهُ، وَأَحِبب مَنْ یُحِبُّهُ» [2] «پروردگارا من او را دوست دارم،...
-
موضع سعد بن معاذ در صدور حکم بر بنیقریظه
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:17
بنیقریظه سرسختترین یهودیان در دشمنی با رسول الله ج بودند؛ آنها عهد و پیمان خود با رسول خدا ج را در روز احزاب نقض کردند و با احزاب همراه شدند و به سب و دشنام و نقض عهد و پیمان با رسول الله ج روی آوردند. پس از اینکه احزاب شکست خوردند، رسول خدا به مدینه بازگشت؛ عایشه میگوید: چون رسول خدا ج از خندق بازگشته و سلاح خویش...
-
موضع ضمام بن ثعلبه در برابر قبیلهی بنیسعد
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:16
موضع ضمام بن ثعلبه در برابر قبیلهی بنیسعد قبیلهی بنیسعد گروهی را به سرپرستی ضمام بن ثعلبه نزد رسول خدا ج فرستاد؛ ضمام بن ثعلبه به مدینه رفت و شترش را جلوی در مسجد خوابانیده و او را بست. سپس وارد مسجد شد درحالیکه رسول الله ج در میان اصحاب و یارانش نشسته بود. ضمام فردی صبور و بردبار بود. به سوی آنها رفت تا اینکه...
-
موضعگیریهای مصعب بن عمیر
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:15
پس از بیعت عقبه اول در یازدهمین سال بعثت، رسول خدا ج همراه کسانی که با ایشان بیعت کردند، اولین دعوتگر و اولین سفیر را به یثرب فرستاد، تا شرائع اسلام را به مسلمانان آموخته و دینشان را به آنها معرفی نموده و به نشر اسلام در میان مشرکان بپردازد. رسول خدا ج برای این ماموریت مهم مصعب بن عمیر عبدری را انتخاب نمود. زمانی که...
-
مطلب چهارم: موضع علی در غزوهی خیبر
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:15
مطلب چهارم: موضع علی در غزوهی خیبر در سال چهارم هجری رسول خدا ج رهسپار خیبر شد و عادت ایشان این بود که چون شبهنگام به قومی میرسید، به آنها نزدیک نمیشد تا اینکه صبح شود. پس چون صبح شد و بامدادان اهل خیبر با سبدها و بیلچهها بیرون آمده و پیامبر را دیدند، گفتند: به خدا سوگند، محمد است، محمد و لشکرش؛ پس رسول خدا ج...
-
مطلب سوم: موضع علی در روز احزاب (روز خندق)
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:14
در سال پنجم هجری غزوهی خندق در ماه شوال رخ داد. عامل این جنگ گروهی از یهودیان بودند که نزد قریش در مکه رفته و آنان را به جنگ با رسول خدا ج فراخوانده و تحریک نموده و گفتند: ما نیز همراه شما هستیم تا به کلی او را ریشه کن کنیم. و اینگونه در جنگ با رسول الله ج همپیمان شدند؛ اما به این مقدار هم اکتفا نکردند بلکه پس از...
-
مطلب دوم: موضع علی بن ابیطالب در غزوه بدر در رویارویی با سران کفر
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:13
چون از غزوات بزرگ رسول خدا ج ذکری به میان آید، نام علی بن ابیطالب را مقرون بدان مییابی، که گاهی پرچم در دست دارد و گاهی جمع دشمنان را متفرق نموده و گاهی قلعههای مستحکم را فتح نموده و بتها را ویران میکند؛ براستی که او معلمی قهرمان بود. در جنگ بدر، آنگاه که دو سپاه به یکدیگر رسیده و با یکدیگر رویارو شدند و دو طرف...
-
مواضع حکیمانه علی بن ابیطالب
سهشنبه 3 بهمن 1396 17:13
علی بن ابیطالب پسر عموی رسول خدا ج بود که از میان مردان، اولین فردی بود که اسلام آورد و از میان زنان خدیجه اولین زنی بود که اسلام آورد و از میان غلامان زید بن حارثه اولین کسی بود که اسلام آورد. علی از پیشگامان اولین بود که به اسلام روی آورد؛ از وی مواضع حکیمانه و متعددی به جای مانده و به ثبت رسیده که هر مسلمانی به...