ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
282- مهمترین نکات سیاست خارجی
مهمترین نکات سیاست خارجی حکومت حضرت ابوبکر صدیق از قرار زیر بود:
ایجاد بیم و وحشت در دل ملتهای جهان نسبت به توان و قدرت حکومت اسلامی تا به فکر شبیه خون زدن به مملکت اسلامی نباشند. بنا به دستور پیامبر اکرم ج همچنان ادامه دادن به جهاد. نوازش و مهربانی با ملتهایی که سرزمینهایشان تازه فتح شده و با نرمی برخورد کردن با آنها و عدل و داد و انصاف برقرار کردن در میانشان. برداشتن سدهایی که باعث میشد مردم را از پذیرش اسلام برحذر دارند، و مجبور نکردن مردم به پذیرش اسلام.
281- هدایاتی برای فرماندهان و سپاهیان
حضرت ابوبکر صدیق س هنگام راهنمایی و دستور به فرماندهان و سپاهیان همیشه آنها را به حق الله یادآوری میکرد، مثلا از آنها میخواست تا در مقابل دشمن ثابت قدم بوده، صبر و شکیبایی خود را به نمایش بگذارند، تنها جهادشان را خالصانه برای خداوند بدانند، در ادای امانت بسیار محتاط باشند، و در راه یاری دین خدا همه خواهشها و آرزوهایشان را فدا کرده با نهایت جانفشانی و دلیری به پیش روند.
ایشان مسئولیتهای ملت و سپاهیان و سربازان را در مقابل فرماندهان و استانداران روشن نموده بود، بطور مثال از جمله این حقوق مشخص شده: اطاعت و فرمانبرداری از امیر، اجرای فوری دستورات او، مخالفت نکردن با او در تقسیم مال غنیمت و غیره...
در برنامههایشان حقوق سربازان و مجاهدان را نیز بسیار روشن و واضح میکرد، مثلا: مواظبت کامل از مجاهدان، خبرگیری مستمر از آنها، رفتار نرم با آنها در سفر، تعیین سر گروهان بر آنها، انتخاب جای مناسب هنگام جنگ با دشمن، اهتمام به توشه و آذوقه سپاهیان و اسبها و شترهای آنها، فرستادن گشتهای اطلاعاتی قابل اعتماد بطرف دشمن و تشکیل گروههای خبر رسانی دقیق تا سپاه غافلگیر نشود و در کمین دشمن نیفتد. ترغیب و تشویق مجاهدان به جهاد، یادآوری آنها به اجر و پاداش الهی و فضیلت جهاد و شهادت در راه خدا، مشوره با اندیشمندان و دانشوران و عاقلان، التزام و پایبندی به حقوق الله تعالی، دل نبستن به کشاورزی و زمینداری و تجارت و بازرگانی و غیره تا نشاید از جهاد و نبرد در راه خداوند روی گردان شوند.
280- برنامه رهایی جهان از چنگال مستبدان زورگو
با فرو نشستن آتش فتنه و آشوب مرتدان، و یکپارچه شدن جزیره عرب، حضرت ابوبکر س برنامهریزی برای فتح و گشایش سایر کشورها را شروع کرد. البته راهکار اولیه این برنامه را خود رسول الله ج در زندگی مبارکشان روشن نمود؛ برنامه رهایی مستمندان و ستمدیدههای جهان از یوغ بردگی و غل و زنجیر زورگویان مستبد.
ایشان لشکرهایی برای فتح سرزمینهای عراق و شام گسیل داشت.
از حضرت ابوبکر در مورد میراث رسول الله ج پرسیده شد. ایشان خدمت دخت پیامبر اکرم ج؛ حضرت فاطمه زهراء ل و به حضرت عباس س؛ عموی پیامبر، عرض کرد: من از رسول الله ج شنیدم که فرمودند: " ثروت ما به ارث برده نمیشود، آنچه از ما میماند صدقه است". و بدون شک آل محمد نیز از این مال بهرهمند خواهند شد.
در گزارش تاریخی دیگری آمده که حضرت ابوبکر س فرمود: " من وجب بوجب در هر چیز از پیامبر خدا ج پیروی خواهم کرد و هیچ کاری از ایشان را ترک نخواهم کرد. من از این بیم و هراس دارم که اگر کوچکترین چیزی از آنچه پیامبر خدا ج انجام میدادند را ترک گویم – خدای ناکرده – از راه راست بیرون رفته و ره به گمراهی برم".
از روایتهای تاریخی ثابت است که حضرت ابوبکر در دوران خلافتشان بخوبی به اهل بیت پیامبر خدا ج میرسیدند و آنها را از خمس مال فیء و فدک و خیبر میداد. آری! ایشان این اموال را چون میراث در بین آنها تقسیم نکرد، چرا که ایشان در این باره دستور پیامبر اکرم ج را شنیده بود و هرگز بخود اجازه نمیداد بر خلاف آن عمل کند.
حضرت ابوبکر آزمایشها و سختیهای بسیاری دید؛ بسیار اذیت و آزار و شکنجه شد، بر سرش خاک ریختند، مشرکان مکه در مسجد الحرام با کفش آنچنان بجانش افتادند که نای رفتن از او سلب شده بیهوش نقش زمین گشت، برخی از قومش او را که غرق خون بود بلند کرده و به خانهاش رساندند! ولی ابوبکر بیدی نبود که درگذر حوادث هولناک روزگار بلرزد و وجبی از راه هدایت و رستگاری عقب نشینی کند. او نمادی از استواری و استقامت و پایداری بود.
حضرت ابوبکر بر تاریخچه و شجره انساب و مکانت و حسب عربها بخوبی واقف بود، او از این صلاحیت و کارآیی و هوش و درایت خدا دادیش در راه نشر و اشاعت دعوت اسلامی و اصلاح جامعه بخوبی استفاده کرد. وقتی پیامبر اکرم ج در مراسم و تجمعات بزرگ عرب چون؛ بازارهای سالانه و موسم حج، نزد کاروانهای قبیلههای مختلف عرب که به مکه میآمدند، میرفت تا آنها را به اسلام دعوت کرده پیام پروردگار یکتا را به آنها برساند، ابوبکر همیشه او را همراهی میکرد و در شناخت قبیلههای عرب و آشنایی با آنها ایشان را یاری میداد.
حضرت ابوبکر صدیق س بیش از همه پروردگارش را شناخته بود و از او خوف و هراس داشت. همه مسلمانان بر این متفقند که حضرت ابوبکر س داناترین و عالمترین فرد این امت است. بسیاری از اهل علم، اجماع علمای اسلام را بر اینکه حضرت ابوبکر س عالمترین امت بود نقل کردهاند.
سبقت داشتن ایشان بر تمامی صحابه و شاگردان پیامبر اکرم ج در علم و فضل برمیگردد به همراهی طولانیشان با رسول الله ج و اراده و محبت بیمانندشان به آن حضرت ج. ایشان شب و روز، در سفر و اقامت همیشه در کنار پیامبر اکرم ج بودند و شبها بعد از نماز عشاء تا دیر وقت با رسول الله ج درباره مسائل و معاملات مسلمانان گفتگو میکرد.
خلافت حضرت ابوبکر صدیق س سرآغاز دوران خلافت راشده است، و از این جهت که به دوران پیامبر اکرم ج متصل است از اهمیت ویژهای برخوردار است. در دوران خلافت ایشان در حل تمامی قضایا و مسایل روز مو به مو از شیوه و روش پیامبراکرم ج پیروی میشد.