ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
تلبیه یعنی گفتنِ «لَبَّیکَ اللهُمَّ لَبَّیک، لَبَّیکَ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیک، إنَّ الحَمدَ والنَّعمَةَ لَکَ والمُلک، لا شَریکَ لَک».
الف: چیزهایی که برای مردان و زنان حرام است
1- تراشیدن یا کندن مو از سر و دیگر جاهای بدن به هر نحو.
2- کوتاه کردن ناخنها دست و پا.
3- استفاده از عطر و خوشبویی پس از احرام بر روی بدن یا لباس یا غیر آن.
4- همبستری و مقدمات آن مانند عقد نکاح یا نگاه از روی شهوت و مانند آن.
5- پوشیدن دستکش.
6- کشتن شکار. منظور از شکار، کشتن حیوانات غیر اهلی است.
ب: آنچه تنها برای مردان حرام است
1- پوشیدن لباس دوخته شده، یعنی لباسی که به تناسب و اندازۀ اعضای بدن دوخته شده مانند پیراهن و شلوار و غیر آن.
2- پوشیدن سر با هر چیزی که به سر متصل باشد مانند عمامه و کلاه و مانند آن.
ج: آنچه تنها برای زنان حرام است
پوشیدن نقابی که به آن بُرقع میگویند و پوششی است که زنان با آن صورت خود را میپوشانند و چشمان زن از پشت آن پیدا است. زنی که در احرام است اجازۀ پوشیدن برقع ندارد بلکه صورت خود را با چیزهای دیگری از جمله چادر و جلباب میپوشاند.
1- غسل: برای همۀ کسانی که قصد احرام دارند سنت است که غسل کنند حتی زنانی که در عادت ماهیانه یا نفاس هستند.
2- کوتاه کردن ناخن و زدودن موهای زائد و کوتاه کردن سبیل، پیش از احرام.
3- استفاده از عطر بر روی بدن پیش از احرام.
4- احرام با یک تکه رداء و یک تکه ازار سفید پاک.
5- لبیک گفتن از هنگام احرام تا آغاز طواف کعبه با مراعات بلند بودن صدا برای مردان؛ اما زن طوری لبیک میگوید که خودش بشنود.
احرام دو واجب داد:
1- احرام از میقات، که امر و فعل رسول خدا ـ صلی الله علیه وسلم ـ بر آن است.
2- نپوشیدن لباس دوخته شده برای مردان.
باید این را دانست که هرگاه شخص یکی از ممنوعات احرام را انجام دهد باید فدیه دهد که بنابر انتخاب وی یکی از این سه کار است: روزۀ سه روز یا غذا دادن به شش مستمند یا قربانی کردن یک گوسفند و توزیع آن میان فقرای حرم، تا آسیبی که با انجام فعل ممنوع به احرامش وارد شده جبران شود.
نخست: اِحرام. احرام اولین رکن از ارکان حج است و منظور از آن، نیتِ وارد شدن به نُسُک و اعمال حج است و برای این اِحرام نامیده شده که مسلمان با نیتِ آن چیزهایی را که پیشتر برای وی مباح بوده از جمله زناشویی و خوشبویی و کوتاه کردن و کندن ناخن و موی سر و دیگر موهای بدن و چیزهایی دیگر، را بر خود حرام میکند.
احرام بر سه نوع است:
1- تمتع: یعنی آنکه شخص در ماههای حج نیت عمره کند و سپس به سرزمین خود باز نگردد و پس از پایان عمره از احرام در آید و دوباره برای حج همان سال احرام کند. در این نوع احرام چنین میگوید: «لَبَّیک عُمرة مُتَمَتِّعا بِها إلی الحَج» یا آنکه تنها لبیک عمره میگوید و پس از آنکه برای حج احرام نمود لبیک حج را به جای میآورد.
2- قِران: یعنی همراه کردن حج با عمره به این صورت که هر دوی آنها را با هم و با یک احرام و یک سفر نیت کند، که در این حال چنین لبیک میگوید: «لَبَّیکَ عُمرةً وَحَجّا».
3- اِفراد: به این صورت که تنها نیت ادای حج کند و بگوید: «لَبَّیکَ حَجّا».
توجه: برای کسی که به صورت تمتع یا قِران حج خود را به جای میآورد لازم است هر یک از چارپایان (یک گوسفند یا یک گاو یا یک شتر، یا هفت گاو یا هفت شتر) را به عنوان هَدی قربانی کند، اما برای مفرد قربانی لازم نیست اما مستحب است.