-
سورۀ مَریَم
جمعه 15 اسفند 1399 11:54
سورۀ م َریَم 3- ﴿ نِدَآءً خَفِیّٗا ﴾ : دعای نهانی که هیچ کس آن را نشنید. 4- ﴿ وَهَنَ ٱلۡعَظۡمُ ﴾ : استخوانم سست و ضعیف شده است. 4- ﴿ شَقِیّٗا ﴾ : هیچ زمانی نومید. 5- ﴿ خِفۡتُ ٱلۡمَوَٰلِیَ ﴾ : از بستگان خود بیمناکم، از بدکاران یهود بودند. 5- ﴿ وَلِیّٗا ﴾ : فرزندیکه بعد از من جانشینم باشد. 6- ﴿ رَضِیّٗا ﴾ : به گفتار...
-
سورۀ کهف
جمعه 15 اسفند 1399 11:54
سورۀ کهف 1- ﴿ لَمۡ یَجۡعَل لَّهُۥ عِوَجَا ﴾ : هیچ گونه اختلال، اختلاف و انحراف از حق و حکمت را در آن قرار نداره است. 2- ﴿ قَیِّمٗا ﴾ : مستقیم و یا به مصالح جامعه انسانی . 2- ﴿ بَأۡسٗا ﴾ : عذاب بامهلت یا بیمهلت. 5- ﴿ کَبُرَتۡ کَلِمَةٗ ﴾ : بزرگترین سخن به زشتی و قباحت. 6- ﴿ بَٰخِعٞ نَّفۡسَکَ ﴾ : خود را بکشی یا به مشقت...
-
سورۀ اسراء
جمعه 15 اسفند 1399 11:51
سورۀ اسراء 1- ﴿ سُبۡحَٰنَ ٱلَّذِیٓ ﴾ : پاک و منزه است ذاتی که قدرت او مایه شگفتیهاست. 1- ﴿ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ ﴾ : براق را گماشت که او ج را شب هنگام ببرد. 1- ﴿ لِنُرِیَهُ ﴾ : تا او را جانب آسمان بریم و به او نشان دهیم. 2- ﴿ وَکِیلٗا ﴾ : امور خویش را به خدا سپارید. 3- ﴿ ذُرِّیَّةَ ... ﴾ : نسل خاص و یا ای فرزندان. ....
-
سورۀ نحل
جمعه 15 اسفند 1399 11:51
سورۀ نحل 2- ﴿ بِٱلرُّوح ِ ﴾ : به وحی از جمله قرآن. 4- ﴿ نُّطۡفَة ٖ ﴾ : آب حقیر. 4- ﴿ هُوَ خَصِیم ٞ ﴾ : او حق ستیز است. 5- ﴿ ٱلۡأَنۡعَٰم ﴾ : شتر، گاو، گوسفند و بز. 5- ﴿ فِیهَا دِفۡءٞ ﴾ : هنگام سردی خود را به وسیله آن گرم نگاه میدارید. 6- ﴿ فِیهَا جَمَالٌ ﴾ : در آنها تجمل، زینت و وجاهت است. 6- ﴿ حِینَ تُرِیحُونَ ﴾ :...
-
سورۀ حِجْر
جمعه 15 اسفند 1399 11:50
سورۀ حِجْر 2- ﴿ رُّبَمَا ﴾ : « رُبَّ » برای تقلیل و « ما » زاید است، چه بسا. 3- ﴿ ذَرۡهُم ﴾ : به حال خود رهاشان کن. 4- ﴿ لَهَا کِتَابٞ ﴾ : زمان آن معلوم و در لوح محفوظ نوشته است. 7- ﴿ لَّوۡ مَا تَأۡتِینَا ﴾ : چرا برای ما نمیآوری. 8- ﴿ إِلَّا بِٱلۡحَقِّ ﴾ : جز به مقتضای حکمت. 9- ﴿ ٱلذِّکۡرَ ﴾ : قرآن را. 10- ﴿ شِیَعِ...
-
سورۀ ابراهیم
جمعه 15 اسفند 1399 11:50
سورۀ ابراهیم 1- ﴿ بِإِذۡنِ رَبِّهِم ۡ ﴾ : به توفیق یا به امر خدا. 1- ﴿ ٱلۡعَزِیز ﴾ : غالب یا بیمثل و مانند. 1- ﴿ ٱلۡحَمِیدِ ﴾ : ستوده و ستایش شده. 2- ﴿ وَیۡلٞ ﴾ : هلاکت یا حسرت یا وادیی است در جهنم. 3- ﴿ یَسۡتَحِبُّونَ ﴾ : اختیار میکنند و ترجیح میدهند. 3- ﴿ یَبۡغُونَهَا عِوَجًا ﴾ : میخواهند این راه کج باشد. 5- ﴿...
-
سورۀ رعد
جمعه 15 اسفند 1399 11:50
سورۀ رعد 2- ﴿ بِغَیۡرِ عَمَدٖ ﴾ : بدون ستون. 2- ﴿ ٱسۡتَوَىٰ عَلَى ٱلۡعَرۡشِ ﴾ : استوایی که لایق او تعالی است. 2- ﴿ یُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَ ﴾ : همه عالم را به قدرت و حکمت اداره میکند. 3- ﴿ مَدَّ ٱلۡأَرۡضَ ﴾ : زمین را گسترده است به مشاهدۀ چشم. 3- ﴿ رَوَٰسِیَ ﴾ : کوههای پا برجا تا زمین تکان نخورد. 3- ﴿ زَوۡجَیۡنِ ﴾ : دو...
-
سورۀ یوسف
جمعه 15 اسفند 1399 11:49
سورۀ ی وسف 3- ﴿ نَقُصُّ عَلَیۡکَ ﴾ : ای محمد، به تو خبر میدهیم یا بیان میداریم. 6- ﴿ یَجۡتَبِیکَ ﴾ : تو را بکارهای بزرگ برمیگزیند. 6- ﴿ تَأۡوِیلِ ٱلۡأَحَادِیثِ ﴾ : تعبیر و تفسیر خواب. 8- ﴿ نَحۡنُ عُصۡبَةٌ ﴾ : ما جمعی هستیم میتوانیم کارهای او را درست و مرتب کنیم، نه آن دوتا. 8- ﴿ ضَلَٰلٖ مُّبِینٍ ﴾ : به ترجیح این...
-
سورۀ هود
جمعه 15 اسفند 1399 11:49
سورۀ هود 1- ﴿ أُحۡکِمَتۡ ءَایَٰتُهُ ﴾ : آیات آن خیلی محکم، استوار و منظم است. 1- ﴿ فُصِّلَتۡ ﴾ : از روی حکمت [در زمانهای مختلف به حسب وقایع و مصالح] بخش بخش نازل کرده شد. 5 - ﴿ یَثۡنُونَ صُدُورَهُمۡ ﴾ : کفر و دشمنی با مسلمانها را در سینههای خود نهان میکنند. 5- ﴿ لِیَسۡتَخۡفُواْ مِنۡهُ ﴾ : تا از او تعالی پنهان...
-
سورۀ یونس
جمعه 15 اسفند 1399 11:48
سورۀ یونس 2- ﴿ قَدَمَ صِدۡقٍ ﴾ : سابقه فضیلت و برتری و مقام عالی. 3- ﴿ ٱسۡتَوَىٰ عَلَى ٱلۡعَرۡشِۖ ﴾ : استواییکه لایق ذات او تعالی است. 4- ﴿ بِٱلۡقِسۡط ﴾ : به عدالت. 4- ﴿ حَمِیمٖ ﴾ : آب جوشان. 5 _ ﴿ قَدَّرَهُۥ مَنَازِلَ ﴾ : برای ماه منزلها قرار داد که در آنها سیر میکند. 7- ﴿ لَا یَرۡجُونَ لِقَآءَنَا ﴾ : چون از...
-
سورۀ تَوبَه
جمعه 15 اسفند 1399 11:48
سورۀ ت َوبَه 1- ﴿ بَرَآءَةٞ مِّنَ ٱللَّهِ ... ﴾ : این آیات [اعلام] دوری و بیزاری است که از جانب پروردگار رسیده... 1- ﴿ عَٰهَدتُّم ﴾ : با آنها عهد و پیمان بستید و آنها پیمان را زیر پا گذاشتند. 2- ﴿ أَرۡبَعَةَ أَشۡهُرٖ ﴾ : چهار ماه، از روز دهم ذی الحجه آغاز میشود. 2- ﴿ غَیۡرُ مُعۡجِزِی ٱللَّهِ ﴾ : از عذاب خدا...
-
سورۀ اَنفَال
جمعه 15 اسفند 1399 11:47
سورۀ اَنفَال 1- ﴿ ٱلۡأَنفَالِ ﴾ : غنایم بدر. 1- ﴿ لِلَّهِ وَٱلرَّسُولِ ﴾ : امر غنایم اختصاص به خدا و پیامبر دارد. 1- ﴿ ذَاتَ بَیۡنِکُمۡ ﴾ : حالتهای بین خود را که سبب وحدت شماست. 2- ﴿ وَجِلَتۡ قُلُوبُهُمۡ ﴾ : دلهاشان از عظمت و هیبت نرم و هراسان شود. 2- ﴿ یَتَوَکَّلُونَ ﴾ : اعتماد میکنند و خود را به خدا میسپارند....
-
سورۀ اعراف
جمعه 15 اسفند 1399 11:46
سورۀ اعراف 2- ﴿ حَرَجٞ مِّنۡهُ ﴾ : از بیم انکار و تکذیب مردم از تلبغ قرآن دلتنگ نباش. 4- ﴿ کَم مِّن قَرۡیَةٍ ﴾ : چه بسا قریهها که نابودشان کردیم . 4- ﴿ بَأۡسُنَا ﴾ : عذاب ما. 4- ﴿ بَیَٰتًا ﴾ : مصروف کارهای شبانه بودند و یا شب هنگام که در خواب بودند. 4- ﴿ هُمۡ قَآئِلُون ﴾ : آنها در نیمروز استراحت بودند، خواب قیلوله....
-
سورۀ انْعَام
جمعه 15 اسفند 1399 11:46
سورۀ ا نْعَام 1- ﴿ جَعَلَ ﴾ : ایجاد کرد. 1- ﴿ بِرَبِّهِمۡ یَعۡدِلُون ﴾ : عبادت بتها را با عبادت خدا برابر میکنند. 2 - ﴿ قَضَىٰ ٓ أَجَل ٗ ا ﴾ : برای مرگ زمانی را معین ساخت. 2- ﴿ أَجَلٞ مُّسَمًّى عِندَهُ ﴾ : برای رستاخیز مدتی را تعین کرد که علم آن خاصه اوست. 2- ﴿ تَمۡتَرُونَ ﴾ : به قیامت و رستاخیز شک میورزید یا از...
-
سورۀ مائده
جمعه 15 اسفند 1399 11:46
سورۀ م ائده 1- ﴿ بِٱل ۡ عُقُودِ ﴾ : به عهد و پیمان های مؤکد. 1- ﴿ ٱلۡأَنۡعَٰمِ ﴾ : شتر، گوسفند، بز و گاو. 1- ﴿ غَیۡرَ مُحِلِّی ٱلصَّیۡدِ ﴾ : شکار حرام است، حلالش نشمارید. 1- ﴿ أَنتُمۡ حُرُمٌ ﴾ : که شما در حال احرام حج یا عمره باشید. 2- ﴿ لَا تُحِلُّواْ ﴾ : بیحرمتی نکنید. 2- ﴿ شَعَٰٓئِرَ ٱللَّهِ ﴾ : مناسک حج یا...
-
سورۀ نِساء
جمعه 15 اسفند 1399 11:42
سورۀ نِساء 1- ﴿ بَثَّ مِن ۡ هُمَا ﴾ : از آدم و همسرش با ایجاد نسل، پراکنده ساخت. 1- ﴿ ٱلۡأَرۡحَامَ ﴾ : از قطع پیوند و محبت خویشاوندان بپرهیزید. 1- ﴿ رَقِیبٗا ﴾ : آگاه یا مراقب اعمال شماست. 2- ﴿ حُوبٗا کَبِیرٗا ﴾ : گناهی بزرگ یا ستمی بزرگ است. 3- ﴿ أَلَّا تُقۡسِطُواْ ﴾ : اینکه عدالت و انصاف نکنید. 3- ﴿ مَا طَابَ لَکُم...
-
سورۀ آلعمران
جمعه 15 اسفند 1399 11:41
سورۀ آلعمران 2- ﴿ ٱلۡحَیُّ ﴾ : زنده جاوید و فنا ناپذیر. 2- ﴿ ٱلۡقَیُّومُ ﴾ : همواره به تدبیر آفرینش و حفظ آن میپردازد. 4- ﴿ أَنزَلَ ٱلۡفُرۡقَانَ ﴾ : قرآن را نازل کرد که به وسیله آن حق از باطل جدا شود. 4- ﴿ ٱللَّهُ عَزِیزٞ ﴾ : خدا غالب و قوی است که نتوان بر او چیره شد. 7- ﴿ ءَایَٰتٞ مُّحۡکَمَٰتٌ ﴾ : آیات قرآن واضح و...
-
سورۀ بقره
جمعه 15 اسفند 1399 11:41
سورۀ بقره 2- ﴿ ذَٰلِکَ ٱلۡکِتَٰبُ ﴾ : قرآنکریم. 2- ﴿ لَا رَیۡبَۛ فِیهِۛ ﴾ : بدون شک این قرآن حق و از جانب پروردگار نازل شده است. 2- ﴿ هُدٗى ﴾ : از گمراهی و ضلالت به راه راست هدایت میکند. 2- ﴿ لِّلۡمُتَّقِینَ ﴾ : برای آنهاییکه از گناه اجتناب و اوامر او تعالی را به جا کردند و خود را از عذاب آخرت نگاه داشتند. 5- ﴿...
-
مقدمۀ مترجم
جمعه 15 اسفند 1399 11:40
مقدمۀ مترجم قرآن کریم این کتاب بزرگ آسمانی و قانون کامل و تام از آغاز نزول تا این دوران انسان را از زنجیر اسارت و بردگی رها ساخت، از گمراهیها نجاتش داد و به سوی دانش و روشنایی هدایتش کرد، خوشبختی و سعادت دارین او را فراهم نمود، بدون شک مکتب انسان ساز قرآن برای بشریت عدالت خواهی، امانت داری، شجاعت، ایثارگری و دلسوزی...
-
سورۀ فاتحه
جمعه 15 اسفند 1399 11:40
سورۀ فاتحه 1- ﴿ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ﴾ : ثنا و ستایش خاصه خداست. 1- ﴿ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِینَ ﴾ : مربی و تربیت کننده موجودات، مالک و چارهساز امور ایشان. 4- ﴿ یَوۡمِ ٱلدِّینِ ﴾ : روز جزاء. 6- ﴿ ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلۡمُسۡتَقِیمَ٦ ﴾ : ما را موفق گردان تا به راه روشن و آشکار اسلام که هیچ کجی و نادرستی در آن نیست ثابت قدم و...
-
بررسی صفت معیت الله با آفریدگانش
جمعه 15 اسفند 1399 11:37
بررسی صفت معیت الله با آفریدگانش اول: تعریف معیت در زبان عربی شیخ الإسلام میگوید: کلمهٔ «مع» (= همراه، با) زمانی که به صورت بیقید ذکر شود در لغت تنها برای همراهی است و تماس و مجاورت از سمت راست یا چپ لازمهٔ آن نیست؛ پس اگر با مفهومی از مفهومها مقید شود بر همراهی در همان مفهوم دلالت میکند. گفته میشود: پیوسته...
-
نکاتی مهم در بررسی برخی نظریات دربارۀ صفت استواء
جمعه 15 اسفند 1399 11:36
نکاتی مهم در بررسی برخی نظریات دربارۀ صفت استواء برخی در هنگام بیان عقیدهٔ اهل سنت و در موضوع صفت قرار گرفتن الله بر عرش، مسائل مهمی را یادآور شدهاند که ممکن است کسی که حقیقت عقیدهٔ اهل سنت را در مورد این صفت نمیداند، برایش ابهاماتی در این زمینه به وجود آید و گمان کند نصوص در این زمینه آن را نگفته و عقیدهٔ اهل سنت...
-
بررسی دلایل کسانی که نصوص استواء را تأویل میکنند
جمعه 15 اسفند 1399 11:36
بررسی دلایل کسانی که نصوص استواء را تأویل ( [1] ) میکنند ابن قیم: میگوید: «قول خداوند متعال: ﴿ ٱلرَّحۡمَٰنُ عَلَى ٱلۡعَرۡشِ ٱسۡتَوَىٰ ﴾ در هفت آیه از آیات قرآن، نزد تمامی گروههای امت، حقیقت است (یعنی معنای حقیقی آن مراد است) جز گروه جهمیه و همفکرانشان که گفتهاند: "این آیه مجاز است". سپس دربارهٔ مفهوم...
-
معنای استواء
جمعه 15 اسفند 1399 11:35
معنای استواء ابن قیم ـ رحمه الله ـ میگوید: «لفظ استواء در زبان عرب که خداوند متعال ما را با زبان آنها مورد خطاب قرار داده و کلامش را نازل نموده است دو نوع میباشد: ۱- مطلق (بیقید) ۲- مقید (همراه با قید) مطلق چیزی است که معنایش به حرفی وابسته نیست؛ مانند این سخن خداوند متعال: ﴿ وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُۥ...
-
مقدمهای در فهم اسما و صفات خداوند متعال
جمعه 15 اسفند 1399 11:34
مقدمهای در فهم اسما و صفات خداوند متعال بحث دربارۀ نامها و صفات خداوند متعال پیشینهای به درازای تفسیر قرآن کریم دارد و علمای مذاهب اسلامی هر کدام شیوه و دیدگاهی در پیش گرفتند؛ عدهای آن را تفسیر و توجیه کرده، گروهی منکرش شدند و فرقهای نیز محدود و منحصرش کردند. اما پس از ظهور شیعیان رافضی این بحث تغییر شکل داد و از...
-
عمره و احکام آن
پنجشنبه 14 اسفند 1399 08:05
عمره و احکام آن تعریف عمره عبادت الله در حالت احرام، به همراه طواف کعبه و سعی میان صفا و مروه و تراشیدن یا کوتاه کردن مو. ( [1] ) حکم عمره بر اساس رأی صحیحترِ اهل علم، عمره مانند حج برای یک بار در عمر واجب است. ( [2] ) زیرا در حدیث عائشه ـ رضی الله عنها ـ آمده که ایشان پرسیدن: آیا بر زنان جهاد لازم است؟ فرمود: «آری...
-
روش حج
پنجشنبه 14 اسفند 1399 08:05
روش حج - شخص حاجی در روز هشتم ذی الحجه که آن را روز ترویه ( [1] ) میگویند به نیت حج از جایی که ارادۀ حج نموده احرام میکند، به این صورت که لباس معمولی خود را از تن به در میآورد و همانند غسل جنابت غسل میکند و با بهترین عطری که دارد سر و ریش خود را خوشبو میکند و اگر در وقت فریضه بود نماز فرض را به جای میآورد و در...
-
دهم: شب ماندن در مِنیٰ
پنجشنبه 14 اسفند 1399 08:04
دهم: شب ماندن در مِنیٰ جمهور علما شب ماندن در مِنی را واجب میدانند؛ بر این اساس کسی که آن را ترک کند باید فدیه بدهد و فرقی نمیکند همۀ شبهای ماندن در منی را ترک کند یا تنها یک شب را. بر اساس رأی دیگری اگر کسی که شب ماندن در منی را ترک گفته عذری ندارد در صورتی که یک شب را در منی مانده و شبهای دیگر را ترک کرده باید...
-
نهم: ذبح هَدْی
پنجشنبه 14 اسفند 1399 08:03
نهم: ذبح هَدْی منظور از هَدْی، حیوانی است که حاجیان یا عمرهگزاران برای نزدیکی به خداوند قربانی میکنند که شتر یا گاو یا گوسفند است. انواع هَدْی هَدْی بر دو نوع است: 1- هَدْی شُکران: این هدی برای کسی که حج را به صورت تمتع یا قِران به جای میآورد واجب است تا شکری باشد برای الله متعال که وی را برای انجام این شعیرۀ بزرگ...
-
هشتم: تراشیدن یا کوتاه کردن مو
پنجشنبه 14 اسفند 1399 08:03
هشتم: تراشیدن یا کوتاه کردن مو تراشیدنِ مو یا کوتاه کردن آن از واجبات حج است و کسی که آن را ترک کند باید قربانی بدهد، چرا که خداوند متعال میفرماید: ﴿ لَتَدۡخُلُنَّ ٱلۡمَسۡجِدَ ٱلۡحَرَامَ إِن شَآءَ ٱللَّهُ ءَامِنِینَ مُحَلِّقِینَ رُءُوسَکُمۡ وَمُقَصِّرِینَ لَا تَخَافُونَ ﴾ [الفتح: 27] . (شما بدون شک به خواست الله در...