-
شهادت قرن بیستم
یکشنبه 31 مرداد 1400 03:02
شهادت قرن بیستم همانطور که قبل از این شهادت تاریخ را شنیدیم تا ثابت کنیم که آنچه را که در قرن بیستم «تطوراخلاقی» مینامند، و زائیده پیشرفتهای علمی و صنعتی و اجتماعی میخوانند، در تاریخ بشریت بیسابقه و بینظیر نبوده و بلکه قبل از این نیز بوده است، الآن هم شهادت خود قرن بیستم را بشنویم تا ببینیم که آیا واقعاً آنچه...
-
اسلام و ارتجاع
یکشنبه 31 مرداد 1400 03:01
اسلام و ارتجاع همة انحراف بشریت که لباس تطور بتن کند ارتجاعیات است، و اسلام آمده تا مسیر آنها را تصحیح کند و پایدار بسازد، گرچه در بدو امر این قضیه دور از حقیقت و دور از باور بنظر میرسد، چطور؟ چرا و بچه کیفیتی؟ این همه پیشرفت که در جهان امروز نصیب علم شده، این همه نمو و تطور که در روح و روان بشر و در اجتماع بشر پدید...
-
ما و جهان غرب
یکشنبه 31 مرداد 1400 03:00
ما و جهان غرب وقتیکه مقدمات کار همه صحیح باشد در اثر آن سزاوار است که بنتیجة صحیح هم منتهی شود، و مادام که اسلام همان نیروی مترقی و راهنمای واقعی بسوی حق و حقیقت باشد، و مادام که این تمدن غربی شامل این همه انحراف و بازگشت بعالم حیوانیت باشد، پس سزاوار بود که ما مسلمانان امروز در کمال قدرت و تمکن باشیم، و بالاترین مقام...
-
انحراف ما و انحراف آنها
یکشنبه 31 مرداد 1400 03:00
انحراف ما و انحراف آنها حقاً که ما منحرف شدیم و غرب هم منحرف شد، و روزگاری هم در این انحراف بسر بردیم، نسلهائی در این بیراهه آمدند و رفتند، و حال و روز ما بدون شک بدتر از حال و روز بشر غربی است، زیرا آنها دست کم هنوزهم یک رشته فضائلی را دارا هستند، (گرچه دیر وقتی است که آن هم رو بورشکستگی و زوال است) بخصوص پس از...
-
مقدمه مؤلف 3
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:58
مقدمه مؤلف در کتاب خدا دعوت بس روشن و آشکار است بتأمل و تفکر در نفس انسانیت، و بتامل در اسرار و آیات و رموز آن، قرآکریم است که میگوید: ﴿ وَفِی ٱلۡأَرۡضِ ءَایَٰتٞ لِّلۡمُوقِنِینَ ٢٠ وَفِیٓ أَنفُسِکُمۡۚ أَفَلَا تُبۡصِرُونَ ٢١ ﴾ [الذاریات: 20- 21] یعنی: « و در زمین براى اهل یقین نشانههایى است. و نیز در وجودتان...
-
اولاً انسان چیست؟
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:57
اولاً انسان چیست؟ ﴿ وَإِذۡ قَالَ رَبُّکَ لِلۡمَلَٰٓئِکَةِ إِنِّی جَاعِلٞ فِی ٱلۡأَرۡضِ خَلِیفَةٗ ﴾ [البقر ة: 30 ]. یعنی: « و [یاد کن] هنگامى که پروردگارت به فرشتگان فرمود: مسلماً من جانشینى در زمین قرار خواهم داد » . انسان چیست؟ وظیفه انسان چیست؟ و دورانش در مدار زندگی چیست؟ نیروهای انسان چیست؟ و حدود این نیروها تا...
-
طبیعت دوگونه
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:57
طبیعت دوگونه قرآنکریم با صدای رسا میگوید: ﴿ إِذۡ قَالَ رَبُّکَ لِلۡمَلَٰٓئِکَةِ إِنِّی خَٰلِقُۢ بَشَرٗا مِّن طِینٖ ٧١ فَإِذَا سَوَّیۡتُهُۥ وَنَفَخۡتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُواْ لَهُۥ سَٰجِدِینَ ٧٢ ﴾ [ص: 71- 72] « بیاد آر آن دمی را که پروردگارت بفرشتگان گفت: من بشری از خاک خلق خواهم کرد، و سرانجام وقتیکه او را آماده...
-
خطوط متقابل در نفس بشریت
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:56
خطوط متقابل در نفس بشریت در کتاب «منهج التربیة الإسلامیة» فصلی است باین عنوان در صفحه 64 و در حقیقت جای آن اینجا بود، اما قبل از اینکه در فکر تألیف این کتاب باشم در آنجا نوشتم: کما اینکه در همانجا ماموریت طبیعی خود را انجام داد، زیرا موضوع هردو کتاب باهم مربوطند و درهم آمیخته، دیگر نمیتوانم همة گفتههای آن کتاب را در...
-
بیم و امید
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:56
بیم و امید بیم و امید دو خط روبروی هم هستند از خطوط نفس انسانی که در آن پیدا میشوند، در جوار هم؛ و در مسیر هم و دارای دو خط سیر، نفس خودبخود بحال طبیعی هم بیم دارد و هم امید، چرا؟ چون در فطرتش اینگونه ترکیب شده، کودک که متولد میشود این دو استعداد هم جوار در نهادش هست، از تاریکی میترسد، از تنهائی میترسد، از افتادن...
-
دوستی و دشمنی
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:55
دوستی و دشمنی این دو خط سخت ریشه دارند در نفس انسانیت و حتی باندازه ای عمیقند که در دید اول چنان بنظر میرسد که اولین خطوطی هستند در هستی بشریت، (چنانکه برای فروید اتفاق افتاده) و لکن ما در بحث گذشته وقتیکه با کودک از روز ولادت حرکت کردیم، دیدیم که خطوط بیم و امید ظاهرتر از همة خطوطند، زیرا هردو بذات کودک وصلند، و پیش...
-
حسی و معنوی
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:55
حسی و معنوی این دو خط نیروی حسی و نیروی معنوی در انسان بصورت یک سمبل تجلی و ظهور از حقیقت جسم و روح سرچشمه میگیرند، آن حقیقتی که ما دوگونگی (ازدواج طبیعت) بشریت را براساس آن بنا کردیم، گرچه باید در ذهن ما همیشه اینطور ثابت باشد که انسان علی رغم این دوگونگی (ازدواج طبیعت) یک موجود تفکیک ناپذیر است. نیروی حسی همان...
-
ایمان به محسوسات و ایمان به غیب
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:55
ایمان به محسوسات و ایمان به غیب یا چیزیکه حواس آن را درک میکند و چیزی که از درک آن حواس عاجز است، اینها هم خطوط دیگری هستند از خطوط متقابل در نفس و روان بشریت، یکی ایمان دارد بچیزهائیکه حواس درک میکند، مانند گوش و چشم و لمس کردن و استشمام نمودن و چشیدن، و دیگری ایمان بماوراء حواس دارد از چیزهائیکه با حواس پنجگانه...
-
واقع و خیال
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:54
واقع و خیال این دو نیز خطوط متقابلی هستند در داخل نفس بشریت، و در ظاهر خیلی بخطوط حسی و معنوی و ایمان بمحسوس و ایمان بغیب نزدیکند، و با این وصف هر یک از این سه زوج دارای هستی ممتازند، در فقرة گذشته دیدیم که فرق است میان خطوط حسی و معنوی، و ایمان بمحسوس و ایمان بغیب، و در اینجا نیز فرق میان این سه زوج متقابل را بیان...
-
مسئولیت و آزادی از مسئولیت
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:54
مسئولیت و آزادی از مسئولیت در این موجود بشری دو خط متناقض روبروی هم هستند که انسان در اول کار تعجب میکند که چگونه آنها با این تناقض در جوار هم در نفس پیدا میشوند؟ و حقیقت امر این است که دوگونگی یک شیوة عمومی هستی بشریت است، همان شیوة عمومی که در اصل از دوگونگی طبیعت انسان ناشی میشود، یعنی: از آمیزش مشتی خاک و دمی...
-
مثبت و منفی
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:53
مثبت و منفی دو خط متقابل هستند در نفس بشریت، و خیلی شبیه و نزدیکند بخطوط التزام بعمل و آزادی، اما همه جا باهم مطابقت ندارند، زیرا التزام بعمل گاهی منفی است، (ایده آل است) و گاهی مثبت است در نتیجة تصمیم و اصرار افراد، چنانکه آزادی خواهی (گرچه صفت مثبت بر آن غلبه دارد) گاهی آزادی از هر قید است در ظاهر، یعنی: بسوی منفی...
-
فردیت و اجتماعیت
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:53
فردیت و اجتماعیت این دو خط از با ارزشترین و بهترین خطوط است در زندگی بشریت، زیرا براساس آنها (در صورت صحیح بودن و منحرف بودن) همة نظامهای زندگی پایدار و استوار میگردد، نظامهای سالم و نظامهای فاسد و همة روابط زندگی معتدل و یا منحرف و همة روشهای افراد و جماعتها با این دو خط استوار و برقرار است. و از آنها و در...
-
نیروهای حکمکننده و بازدارنده
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:52
نیروهای حکمکننده و بازدارنده در فصل گذشته از (اعصاب روانی) یا بگو: از خطوط متقابل در نفس و روان بشریت سخن گتفیم، و گفتیم: آنها یک رشته کانالهای متعدد و درهم و شبکه بندی شده است که زندگی خارجی بوسیله آنها بداخل نفس نفوذ میکند، درست مانند مأموریت اعصاب است در جسم، پس اگر این اعصاب احساسها را از همة اجزاء بدن تحویل...
-
دین و فطرت
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:52
دین و فطرت ﴿ وَإِذۡ أَخَذَ رَبُّکَ مِنۢ بَنِیٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمۡ ذُرِّیَّتَهُمۡ وَأَشۡهَدَهُمۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ أَلَسۡتُ بِرَبِّکُمۡۖ قَالُواْ بَلَىٰ شَهِدۡنَآۚ أَن تَقُولُواْ یَوۡمَ ٱلۡقِیَٰمَةِ إِنَّا کُنَّا عَنۡ هَٰذَا غَٰفِلِینَ ١٧٢ ﴾ [الأعراف: 172]. « و هنگامى که پروردگارت از پشتهاى بنى آدم، فرزندانشان...
-
اصول عالی انسانیت
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:51
اصول عالی انسانیت این اصول عالی چگونه بوجود میآیند؟ چه ارتباطی با فطرت بشریت دارند؟ چه مقامی در هستی انسان دارند؟ آیا در هستی بشری آنها اصیلند؟ و یا از خارج بر انسان تحمیل شدهاند؟ و اگر اصیل باشند چگونه پرورش مییابند؟ و چرا در بعضی نفوس پرورش مییابند؟ و مأموریت آنها در زندگی انسان چیست؟ آیا آنها دارای مأموریت اصیل...
-
انحراف و جنون
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:51
انحراف و جنون این مراحل طولانی از نمو که در بخشهای گذشته بیان کردیم، و این جنبه های فراوان و متعدد و متقابل در هستی انسان، همه و همه در معرض انحرافاند و تا اینجا هرچه گفتیم از نفس و روان معتدل و کامل بود، از نفسی سخن میگفتیم که با نمو طبیعی پرورش یافته و همه جنبههای آن کامل گشته است که در نتیجه بر قواعد صحیح خود...
-
خیر و شر
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:51
خیر و شر ﴿ وَنَفۡسٖ وَمَا سَوَّىٰهَا ٧ فَأَلۡهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقۡوَىٰهَا ٨ قَدۡ أَفۡلَحَ مَن زَکَّىٰهَا ٩ وَقَدۡ خَابَ مَن دَسَّىٰهَا ١٠ ﴾ [الشمس: 7- 10]. یعنی: « و قسم به جان آدمى و آن کس که آن را (آفریده و) منظّم ساخته. سپس فجور و تقوا (شرّ و خیرش) را به او الهام کرده است. که هر کس نفس خود را پاک و تزکیه کرده،...
-
پایدار و ناپایدار در هستی انسان
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:50
پایدار و ناپایدار در هستی انسان روانشناسی عصرحاضر انسان را در یک صورت ثابت نشان میدهد، مانند اینکه او دارای هستی ثابت است که هرگز در مدار قرنها و نسلها تغییرپذیر نیست، پس آیا این حقیقت است؟ آیا انسان جنگلها مانند انسان چراگاهها است؟ مانند انسان کشاورزی است؟ مانند انسان صنعتی است؟ مانند انسان عصرفضا در کهکشانها...
-
تفسیر انسانی برای انسان
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:50
تفسیر انسانی برای انسان چولیان هکسلی در کتابش (انسان در عالم جدید) میگوی د: بعد از داروین انسان دارای آن قدرت نبود که خود را حیوان نداند، و این یک بررسی صحیح است نسبت بدارونیسم و نظریة آن در باره ای انسان، زیرا از چیزهای تردید ناپذیر است که داروین اصل انسان را بحیوان ارجاع کرد، و سپس او را از آن مقام پست حیوانیت که...
-
میان واقع و خیال
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:49
میان واقع و خیال آیا ما انسان را همانطوریکه در واقع هست باید نشان بدهیم؟ و یا همانطوریکه باید باشد، و ارزش این قیافه ای خیالی که هرگز ممکن نیست در عالم واقع موجود باشد چیست؟ و اما در این کتاب ما هردو قیافه را باهم نشان دادیم، هم قیافه واقع و هم قیافه خیال را، قیافه کامل هستی انسان و نشاطهای گوناگون آن را، قیافه معتدل...
-
سخنی با دوستان
یکشنبه 31 مرداد 1400 02:49
سخنی با دوستان بیائید نابسامانیها را باهم ورق بزنیم تا درمان دردها را جستجو کنیم. پس از مدتی دوری از کتاب بازهم توفیق یارم شد که دست بقلم ببرم و با یار دیرینم بدرد دل بنشینم که نهایت آرزویم بود، و با وجود مشکلات فراوان توفیق یافتم که در مدت کم با همت بعضی از دوستانم که خدا یارشان باشد که سه جلد از ترجمههایم که از...
-
خاتمه
دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 18:34
خاتمه بعد از حج چه باقی میماند؟ برادر و خواهر حج کننده... اکنون و پس از اینکه گذری سریع بر اهداف بزرگ حج نمودیم شایسته است که توقف کرده و از گذشت استفاده کنیم. با توفیق الله میگویم: برادر و خواهر حاجی: با من بیاندیش که آنکه شکار را به صحابه و زن را به مرد در حج نزدیک نمود همان کسی است که عکسّهای حرام و صداهای حرام...
-
از ویژگیهای مکهٔ مکرمه
دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 18:34
از ویژگیهای مکهٔ مکرمه خداوند متعال از زبان ابراهیم ـ علیه السلام ـ میفرماید: ﴿ رَّبَّنَآ إِنِّیٓ أَسۡکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیۡرِ ذِی زَرۡعٍ عِندَ بَیۡتِکَ ٱلۡمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِیُقِیمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ فَٱجۡعَلۡ أَفِۡٔدَة ٗ مِّنَ ٱلنَّاسِ تَهۡوِیٓ إِلَیۡهِمۡ وَٱرۡزُقۡهُم مِّنَ ٱلثَّمَرَٰتِ لَعَلَّهُمۡ...
-
کامل کردن حج
دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 18:33
کامل کردن حج خداوند متعال میفرماید: ﴿ وَأَتِمُّواْ ٱلۡحَجَّ وَٱلۡعُمۡرَةَ لِلَّهِ ﴾ [البقرة: ١٩٦] «حج و عمره را براى خدا به پایان برسانید». کامل کردن به سه شکل است: اول: کامل کردن حج از لحاظ زمانی دوم: کامل کردن حج از لحاظ مکانی سوم: کامل کردن حج از نظر روش آن در توضیح آن میگویم: اول: کامل نمودن آن از نظر زمانی این...
-
کویر زایی
دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 18:23
کویر زایی بیابان زایی یکی از عمده ترین مشکلات محیط زیست است که انسان مغرور به وسوسه شیطان رجیم برای دست یافتن برخی منافع مادی آنرا بوجود می آورد: ﴿ ... فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلۡقَ ٱللَّهِ ... ﴾ [النساء: ١١٩] «... و آنان آفرینش خدا را دگرگون میکنند ...». طبیعت در حقیقت عبارت است از؛ نعمتهای ظاهری که ما با فوائد آن...
-
حمایت حیوانات و گیاهان
دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 18:22
حمایت حیوانات و گیاهان حیوانات و فضای سبز نقش بسیار بسزایی در برقراری محیطی سالم و سازنده در طبیعت دارا می باشند. قرآن حیوانات را امتی چون انسانها دانسته است: ﴿ وَمَا مِن دَآبَّةٖ فِی ٱلۡأَرۡضِ وَلَا طَٰٓئِرٖ یَطِیرُ بِجَنَاحَیۡهِ إِلَّآ أُمَمٌ أَمۡثَالُکُم ... ﴾ [الأنعام: 38] «و هر جنبندهای در زمین و هر پرندهای...