اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

اهل سنت

آنچه در این وبلاگ مخالف قرآن و سنت بود دور بندازید. الله در قرآن میفرماید:(پس بندگانم را بشارت ده، همان کسانی که سخنان را می شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می کنند. اینانند که خداوند هدایتشان کرده و اینانند که خردمندانند». زمر، آیه 17 و 18

132- مهم‌ترین نکات اولین خطبه خلافت

132- مهم‌ترین نکات اولین خطبه خلافت

پس از بیعت؛ حضرت ابوبکر س برای بیان برنامه خود جلوی مردم ایستاده، پس از حمد و ثنای الهی فرمودند:

" اما بعد! حضار محترم! مرا به رهبریت خود انتخاب نمودهاید، در حالیکه من خود را از شما بهتر نمیدانم. اگر من کار درستی کردم مرا یاری دهید. و اگر از من اشتباهی صورت گرفت مرا اصلاح نمائید. راستی امانت است و دروغ خیانت. به یاری خداوند هر فرد ضعیف و ناتوان شما نزد من تواناست تا حق او را بدو بازگردانم؛ و هر فرد قلدر شما نزد من ضعیف و ناتوان است تا من به یاری خداوند متعال حق مظلوم را از او پس گیرم. هر ملتی که از جهاد و نبرد در راه خدا سرباز زند خداوند متعال او را خوار و ذلیل میگرداند؛ و هر ملتی که بیبند و باری در آن شایع شود خداوند بر همه آن‌ها عذاب نازل میکند. تا آنوقت از من اطاعت و فرمانبرداری کنید که من از خدا و رسولش فرمان برم. هر گاه دیدید من از اطاعت خدا و رسولش سرباز میزنم اطاعت من بر شما لازم نیست. برخیزید و نماز برپا دارید. خداوند بر همه شما رحم کند".[1]



[1]- البدایة والنهایة: 6/305، 306.

131- تحلیل امام ابن تیمیه درباره خلافت حضرت ابوبکر صدیق س

131- تحلیل امام ابن تیمیه درباره خلافت حضرت ابوبکر صدیق س

امام ابن تیمیه / میفرماید:" پیامبر اکرم ج به وسیله سخن‌های گهربار و اشارههای پر بارشان مسلمانان را راهنمایی کرده تا ابوبکر س را بعنوان جانشین و خلیفه پس از او انتخاب کنند. ایشان درباره خلافت ابوبکر س اظهار امید و رضایت کرده. آن حضرت ج در نظر داشتند که برای او وصیت نامهای هم بنگارد، ولی برایشان روشن شد که مسلمانان بر او اتفاق خواهند کرد، از اینرو آن جناب ج بدان اکتفا نموده، هیچ نیازی به نوشتن وصیت نامه احساس نکرد. اگر انتخاب جانشین و خلیفه پیامبر اکرم ج بر مسلمانان کاری دشوار و پر دردسر میبود حتما آن حضرت با بیانی گویا و شافی آن‌را روشن میکرد تا برای کسی عذری باقی نماند، اما چون ایشان با دلایل و براهین روشنی امت را راهنمایی کرد که ابوبکر پس از آن جناب جانشین و خلیفه خواهد بود و مسلمانان نیز قصد پیامبر را فهمیدند، اصل هدف برآورده شد؛ از اینرو ایشان ج وصیت نامهای ننگاشت.

برای همین نیز حضرت عمر در خطبه خود در مجلس مهاجران و انصار گفته بود:" غیر از ابوبکر در میان شما هیچ شخصی نیست که بتوان او را بعنوان خلیفه وقت معرفی نمود..".

امام ابن تیمیه در ادامه فرمودند:" دلیل‌ها و براهین بسیاری بر صحت خلافت ابوبکر مهر تصدیق گذاشتهاند. در اثبات خلافت او، و خشنودی و رضایت خداوند متعال و رسولش از او سندها و علامت‌های درست فراوانی آمده است. مسلمانان با او بیعت کرده او را بعنوان خلیفه و جانشین پیامبر برای خود انتخاب کردند.

اساس انتخاب مسلمانان بر این بنا بود که خداوند متعال خود حضرت ابوبکر صدیق را فضیلت و جایگاه برتری بخشیده، و او به پیامبر خدا نیز بسیار نزدیک و نزد ایشان از منزلت و مکانت خاصی برخوردار بودند. بدینصورت خلافت حضرت ابوبکر س با دلایل قطعی و روشن و با اجماع و توافق همه مسلمانان بر او، ثابت است.[1]



[1]- عقیدة أهل السنة والجماعة، اثر/ دکتر ناصر بن علی الشیخ: 2/ 548.

130- خلافت بر شیوه پیامبری

130- خلافت بر شیوه پیامبری

به رسول الله ج در خواب دو خلیفه نشان داده شد که خلافت آن‌ها درست به شیوه پیامبری خواهد بود، و آن‌ها سر سوزنی از راه و روش پیامبر کنار نخواهند رفت. آن حضرت ج میفرمایند:" من در خواب بودم. به من در خواب نشان داده شد که من از حوض خود آب بیرون کشیده به مردم میدهم تا بنوشند، در این اثنا ابوبکر سر رسید. او دلو را از دست من گرفت تا من کمی استراحت کنم. او دو دلو آب کشید، ولی در دلو کشیدن او سستی بود. خداوند از او درگذرد و او را ببخشاید. پس از آن عمر از راه آمد. او دلو را از دست ابوبکر گرفته – خوب آب کشید – طوری که من هرگز کسی را به قدرت و توان او در کشیدن دلو آب ندیدهام. – او آب کشید و به مردم داد تا سیراب شدند و رفتند. حوض همچنان پر از آب بود و با جوش و خروش به دیوارهای آن برخورد میکرد.[1]

امام شافعی / میفرماید: خواب پیامبران برگزیده الهی، وحی است. فرموده پیامبر خدا ج که " در دلو کشیدن ابوبکر سستی بود" اشارهای است به کوتاه بودن مدت خلافت ایشان و اینکه او پس از مدت اندکی وفات میکند، و تمام این مدت را مشغول نبرد با مرتدان خواهد بود، و در نتیجه در مدت خلافت ایشان سرزمین‌های زیادی فتح نمیشود. در حالیکه در مدت طولانی خلافت حضرت عمر س مرزهای دولت اسلام خوب گسترش یافت".[2]



[1]- صحیح مسلم، حدیث:2392.

[2]- الاعتقاد، اثر/ البیهقی، ص:171.

129- خواست رسول الله ج خواست ماست

129- خواست رسول الله ج خواست ماست

ابن سعد با سند خود از حسن بصری / آورده است که ایشان از حضرت علی س روایت کردهاند: " چون پیامبر خدا ج وفات کردند، ما وضع خودمان را سبک سنگین کردیم. دیدیم پیامبر خدا ج حضرت ابوبکر س را برای امامت نماز ما انتخاب کرده بودند. ما نیز برای امامت دنیای خود آن کسی را برگزیدیم که رسول الله برای امامت دین ما او را اختیار کرده بود".[1]



[1]- الطبقات، اثر/ ابن سعد: 3/183.

128- پس از من از ابوبکر و عمر پیروی کنید.

128- پس از من از ابوبکر و عمر پیروی کنید.

حضرت حذیفه س آوردهاند؛ باری ما خدمت رسول الله ج حاضر بودیم که ایشان ارشاد فرمودند:

«إنی لا أدری ما بقائی فیکم فاقتدوا باللذین من بعدی وأشار إلى أبی بکر وعمر - رضی الله عنهما-، وتمسکوا بهدی عمار، وما حدثکم ابن مسعود فصدقوه».

"من نمیدانم چقدر در میان شما زنده خواهم ماند، از آن دو نفری که پس از من میآیند پیروی کنید – ایشان بسوی ابوبکر و عمر ب اشاره کردند- و به راه و رسم و شیوه زندگی عمار پایبند باشید، و هر آنچه ابن مسعود برای شما نقل میکند را قبول کنید".[1]

این جمله گرانبها و اشاره روشن پیامبر خدا ج: "پیروی از آن دو فردی که پس از من میآیند" بدین معنی است که از آن دو خلیفهای که پس از من اداره امور مملکت را بدست خواهند گرفت پیروی کنید، و آن دو حضرت؛ ابوبکر صدیق و عمر فاروق، خواهند بود. پیامبر ج بخاطر حسن سیرت و اخلاق والا و طینت و سرشت پاک این دو، مردم را به پیروی از آن‌ها تشویق کردند و در عین حال در این حدیث اشاره و دلیلی است واضح و روشن به خلافت آن دو..[2]



[1]- سلسلة الأحادیث الصحیحة: 3/233، 236. والجامع الصغیر از البانی: 1/ 428.

[2]- تحفة الأحوزی: 10/147.