-
خواندن دو رکعت نماز سنت بعد از اتمام طواف در پشت مقام ابراهیم
جمعه 13 دی 1398 22:35
خواندن دو رکعت نماز سنت بعد از اتمام طواف در پشت مقام ابراهیم امام بخاری و دیگران از عمرس روایت میکنند که گفت: در سه چیز رأی من با کلام الله مثل هم در آمد: گفتم ای رسول الله خوب است که مقام ابراهیم را به عنوان جایگاه نماز انتخاب کنیم. که آیهی ﴿وَٱتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبۡرَٰهِۧمَ مُصَلّٗى﴾ نازل شد. گفتم که ای...
-
نماز سنت بر وسیلهی سواری به هر جهت درست است
جمعه 13 دی 1398 22:34
نماز سنت بر وسیلهی سواری به هر جهت درست است امام مسلم، ترمذی و نسایی از عبدالله بن عمرب روایت میکنند که گفته: پیامبر به طرف هر جهتی که بود در سفر بر روی وسیلهی سواری خود نماز سنت میخواندند سپس ابن عمر این آیه را قرائت نمودند و گفتند: این آیه در مورد این است که نماز سنت در سفر بر روی وسیلهی سواری به هر جهتی که...
-
لُباب النقول فی اسباب النزول-اهل کتاب
جمعه 13 دی 1398 22:34
لُباب النقول فی اسباب النزول آیهی 79 سورهی بقره: ﴿فَوَیۡلٞ لِّلَّذِینَ یَکۡتُبُونَ ٱلۡکِتَٰبَ بِأَیۡدِیهِمۡ ثُمَّ یَقُولُونَ هَٰذَا مِنۡ عِندِ ٱللَّهِ لِیَشۡتَرُواْ بِهِۦ ثَمَنٗا قَلِیلٗاۖ فَوَیۡلٞ لَّهُم مِّمَّا کَتَبَتۡ أَیۡدِیهِمۡ وَوَیۡلٞ لَّهُم مِّمَّا یَکۡسِبُونَ٧٩﴾[1] در مورد چه کسانی نازل شده است؟ اهل کتاب...
-
نابودسازی وحی الهی توسط دیدگاه نوگرایانه
جمعه 13 دی 1398 22:28
نابودسازی وحی الهی توسط دیدگاه نوگرایانه شخصی که در تولیدات فکری نوگرایان تأمل میکند به شکلی واضح میبیند که گفتمان آنها به پیگیری وحی الهی و آنچه آورده اهمیتی نمیدهد و اشتیاق و توجهی به بررسی احکام وحی و شناخت مقاصد آن معطوف نمیدارد و حتی به ژرفنگری جهت فهم جزئیات و تفاصیل عبادات و احکامی که وحی آورده اهتمام...
-
نگرش نوگرایانه به حقیقت وحی
جمعه 13 دی 1398 22:28
نگرش نوگرایانه به حقیقت وحی گفتمان نوگرایی بسیار مشتاق است که انکار صریح و مستقیم مبانی دینی که مسلمانان از عصر نبوت تا کنون بدانها عمل میکنند را آشکار نسازد بلکه همیشه تکرار میکند که فهمی جدید و نگرشی نوگرایانه از این مبانی دارد و نیز دیدگاهی متفاوت از آنچه دارد که مسلمانان نخست در تعامل با مضامین شریعت و مبانی...
-
وحی و لغزشگاههای نوگرایان
جمعه 13 دی 1398 22:27
وحی و لغزشگاههای نوگرایان ادیان آسمانی مبتنی بر بنیادی اساسی میباشند که عنصر استوار و جوهر و روح آنها قلمداد میشود و آن مسئله وحی الهی است، بنابراین معنای الهی بودن ادیان آن است که خداوند متعال آنها را نازل فرموده و به افرادی از بشر وحی کرده تا به همنوعان خود برسانند و انسانها هیچ تاثیری در این دیانت ندارند...
-
گفتمان اصلاحی و چالشهای ریشهدار
جمعه 13 دی 1398 22:25
گفتمان اصلاحی و چالشهای ریشهدار کسی که به واقع معرفتشناسانهی امروز ما مینگرد با اندک نگاهی درمییابد که پروژهی اسلامی بزرگی که آرزوی سایه افکندن بر تمام جهان را دارد در جوانب بسیاری از ضعف رنج میبرد. مساله به این برمیگردد که عصر کنونی ما، چالشهایی معرفتشناسانه، فکری و عملی را تحمیل کرده که تعداد آنها از حد...
-
پدر و مادر نوازی از شعار تا واقعیت
جمعه 13 دی 1398 22:21
بسم الله الرحمن الرحیم اشاره: هدف از نگاشتن این مقاله اصلاح یک مفهوم نادرست در جامعه، و درنگی جهت محاسبهی نفس است که مخاطب نخست آن خود نگارنده میباشد. با فرارسیدن روزهایی که از آن بنام «روز پدر» و «روز مادر» یاد میکنند شبکههای اجتماعی مملو از تصاویر والدینی میشود که چه بسا زخم سالها از قامتشان پوست و استخوان...
-
درسی از توافقنامه حکمیت
جمعه 13 دی 1398 22:17
درسی از توافقنامه حکمیت از توافقنامه حکمیت به عنوان یک سند سیاسی و دیپلماتیک مهم در تاریخ صدر اسلام، میتوان در حل منازعات میان کشورهای اسلامی بخوبی بهره برد. به این صورت که رهبران کشورهای اسلامی در قبال پیش آمدن چنین منازعاتی احساس مسئولیت کنند؛ ملتهای مسلمان نیز طرفهای درگیر را برای توقف جنگ و نزاع وادار نمایند...
-
جلسه حکمیت
جمعه 13 دی 1398 22:16
جلسه حکمیت([1]) در ماه رمضان سال سیوهفت هجری، بنابر توافق قبلی، زمان ملاقات حضرت ابوموسی اشعری و حضرت عمرو بن عاص فرا رسید و آنان در محل مقرر حضور یافتند. حضرت علی چهارصد نفر را به ریاست حضرت عبدالله بن عباس برای حضور در این نشست اعزام کرد. حضرت معاویه نیز چهارصد نفر را به محل نشست فرستاد که عبدالله بن عمر در میان...
-
متن توافقنامه حکمیت
جمعه 13 دی 1398 22:15
متن توافقنامه حکمیت بسم الله الرحمن الرحیم 1- این قراردادی است که علی بن ابیطالب و معاویهبن ابیسفیان و پیروان آنها منعقد نموده و در آن به حکم شرع در پرتو کتاب و سنت رضایت دادهاند. ۲- این قرارداد توسط حضرت علی به نمایندگی از مردم عراق اعم از کسانی که حاضرند و کسانی که حضور ندارند، و نیز توسط حضرت معاویه به...
-
انتخاب دو حکم
جمعه 13 دی 1398 22:15
انتخاب دو حکم با طرح موضوع حکمیت، جنگ صفین عملاً پایان یافت و گفتوگوها و مکاتبات میان طرفین آغاز گردید. در نهایت دو طرف به توافق رسیدند که از هر طرف یک نفر مذاکرهکننده ارشد، یک نفر از سوی حضرت علی و سپاه عراق، و یک نفر از سوی حضرت معاویه و سپاه شام، به عنوان حکم انتخاب گردند تا در مورد حل بحران پیش آمده و پایان...
-
دلایل پذیرش حکمیت
جمعه 13 دی 1398 22:14
دلایل پذیرش حکمیت طرح موضوع حکمیت قرآن از طرف حضرت معاویه بدون تأکید بر تحویل دادن قاتلان حضرت عثمان و یا قصاص آنان، و پذیرش حکمیت توسط حضرت علی بدون تاکید بر اطاعت و بیعت حضرت معاویه و مردم شام با ایشان، اتفاق و تحولی بود که حوادث جنگ صفین آن را به دو طرف تحمیل کرد؛ چرا که این جنگ منجر به نابودی تعدادی زیادی از...
-
اصرار آشوبطلبان بر تداوم جنگ
جمعه 13 دی 1398 22:14
اصرار آشوبطلبان بر تداوم جنگ آشوبطلبان و کسانی که در قتل خلیفه سوم و همچنین دامن زدن به جنگ جمل دست داشتند، به استمرار جنگ صفین نیز بسیار اصرار میکردند تا یا طرفین کاملاً در این جنگ از بین بروند و یا حداقل توانشان به قدر کافی تحلیل برود و آنان از قصاص و مجازات در امان بمانند. به همین خاطر وقتی دیدند که مردم شام...
-
جنگ صفین و جریان حکمیت
جمعه 13 دی 1398 22:13
جنگ صفین و جریان حکمیت حضرت علی س پس از خلیفه شدن، نمایندگان و کارگزارانی را برای مناطق مختلف تعیین کرد. ولایت شام را ابتدا به حضرت عبدالله بن عمر ب پیشنهاد کرد، اما وی نپذیرفت. لذا حضرت سهل بن حنیف را به جای حضرت معاویه س به ولایت شام منصوب کرد، اما سپاهیان حضرت معاویه حضرت سهل را بازگرداندند. مردم شام از بیعت با...
-
خدا حافظ ای فرمانده
جمعه 13 دی 1398 22:13
خدا حافظ ای فرمانده هنگامی که عمرو بن العاص س در بستر بیماری بود و آخرین روزهای زندگیاش را سپری میکرد بشدت میگریست؛ یکی از فرندانش خطاب به او گفت: چرا گریه میکنی؟ مگر پیامبر خدا ج به شما بشارت به فلان چیز و فلان چیز نداده است؟ عمرو بن العاص فرمود: بهترین چیزی که در کارنامهام دارم شهادت «أَن لا إِله إِلا الله وَ...
-
عمرو بن العاص در عهد خلفای راشدین ش
جمعه 13 دی 1398 22:13
عمرو بن العاص در عهد خلفای راشدین ش زمانی که رسول الله ج دار فانی را وداع گفت ابوبکر صدیق س به خلافت رسید و عمر بن العاص را مخیر نمود بین اینکه در مسئولیتی که رسول خدا ج او را بر آن گمارده بود باقی بماند و یا اینکه مسئولیت دیگری را بپذیرد که به صلاح دنیا و آخرت او خواهد بود (یعنی شرکت در جهاد)، عمرو بن العاص نامهای...
-
مأموریتی بهسوی عمان
جمعه 13 دی 1398 22:12
مأموریتی بهسوی عمان دیری از مسلمان شدن عمرو بن العاص س نگذشته بود که ایشان مبدل به یکی از فرماندهان برجسته شدند که مورد اعتماد رسول الله ج بودند؛ به همین علت رسول الله ج او را جهت دعوت فرزندان جلندی جیفر و عبد که بر عمان حکومت میکردند فرستاد. از آنجایی که عمرو میدانست که عبد از حلم و بردباری و وقار بیشتری برخوردار...
-
مسئولیتهای عمرو بن عاص در زمان رسول الله ج
جمعه 13 دی 1398 22:12
مسئولیتهای عمرو بن عاص در زمان رسول الله ج الف: فرماندهی در جنگ ذاتالسلاسل اندکی پس از پایان یافتن جنگ موته پیامبر اکرم ج تصمیم گرفت سپاهی را جهت مبارزه با قبیله قضاعه بفرستد؛ زیرا آنها در جنگ موته با رومیان بر علیه اسلام همدست شده بودند. لهذا عمرو بن عاص را به حضور طلبیده و خطاب به او فرمودند: «ای عمرو میخواهم تو...
-
فضائل عمرو بن العاص س
جمعه 13 دی 1398 22:09
فضائل عمرو بن العاص س الف: گواهی پیامبر ج به ایمان وی ابوهریره س از رسول الله ج روایت میکند که ایشان فرمودند: «دو فرزند عاص مومن هستند: عمرو و هشام».([1]) در روایتی دیگر که عقبه بن عامر س از پیامبر ج روایت میکند آمده است که ایشان فرمودند: «مردم مسلمان شدند در حالیکه عمرو بن عاص مومن شده است».([2]) ب: گواهی رسول الله...
-
اسلام عمرو بن العاص
جمعه 13 دی 1398 22:09
اسلام عمرو بن العاص خود عمرو بنعاص س داستان مسلمان شدنش را این گونه تعریف میکند: «هنگامی که در جنگ احزاب شکست خوردیم تعدادی از مردان قریش که مطیع من بودند را گرد خود جمع نموده و عرض کردم: بخدا سوگند شما میدانید که دین محمد بسرعت در حال پیشرفت است و اینک نظری دارم. گفتند: چیست؟ گفتم: نظر من این است که به حبشه هجرت...
-
عمرو بن العاص قبل از اسلام
جمعه 13 دی 1398 22:09
عمرو بن العاص قبل از اسلام هیچ انسان بزرگواری چون عمرو بن العاص در قریش نبود مگر اینکه در سنین جوانی راه تجارت را در پیش میگرفت، او زمستانها را به سوی یمن و تابستانها روانه شام میشد و در مسیر تجارتش تنها به یمن و شام بسنده نمیکرد بلکه بسیاری از مواقع جهت تجارت، راه حبشه را در پیش میگرفت. ارتباط تنگاتنگ عمرو بن...
-
عمرو بن العاص س
جمعه 13 دی 1398 22:08
عمرو بن العاص س ابو عبدالله عمرو بن العاص بن وائل بن هاشم بن سعید بن هاشم از قبیله بنی سهم است. بنی سهم یکی از قبائل دهگانه قریش بود که جایگاه مهمی در نزد عرب داشتند (که آن ده قوم عبارت بودن از، بنی هاشم، بنی امیه، بنی نوفل، بنی عبدالدار، بنی تیم، بنی أسد، بنی مخزوم، بنی عدی، بنی جمح، بنی سهم) و افتخار و قضاوت در میان...
-
سخن بزرگان پیرامون ابوموسی اشعری س
جمعه 13 دی 1398 22:03
سخن بزرگان پیرامون ابوموسی اشعری س امام فَسَوِی از ابوبَختَری نقل میکند که نزد علی آمدیم و از ایشان در مورد یاران پیامبر ج پرسیدیم ایشان فرمود: از کدامین آنها میپرسید؟ گفتیم: ابوموسى، سیدنا علی س فرمود: همانا که او در علم و دانش فرو رفته بود.([1]) مسروق میگوید: در میان صحابه شش نفر در قضاوت سر آمد بودند و یکی از...
-
مسئولیتهای ابوموسی در عصر خلفای راشدین ش
جمعه 13 دی 1398 22:02
مسئولیتهای ابوموسی در عصر خلفای راشدین ش ابوموسی اشعری به حق مشهورترین استاندار بصره در زمان عمر بود که خداوند بهدست او شهرهای مهمی را از قلمرو شاهنشاهی فارس به دامان اسلام کشاند، خودش در راه خدا جهاد میکرد و فرماندهان نظامی را به نقاط مختلف گسیل میداشت. در زمان استانداری وی اهل بصره توانستند اهواز و اطراف آن را...
-
جایگاه ابوموسی در نزد سیدنا عمر س
جمعه 13 دی 1398 22:02
جایگاه ابوموسی در نزد سیدنا عمر س ابوموسی اشعری یکی از ستونهای محکم خلافت اسلامی در عهد سیدنا عمر س بود که توانست اهواز، قم، کاشان، اصفهان و شوشتر را فتح نماید، و همچنین وی مؤسس مدرسه قرائت بصره است. ایشان در زهد و ورع علم، تقوا و اخلاص و ایمان سر آمد عصر بود و امام ذهبی او را در طبقه اول صحابه ذکر نموده است. پس از...
-
ابوموسی أشعری س
جمعه 13 دی 1398 22:01
ابوموسی أشعری س نام کامل او عبدالله بن قِیسِ بن حَضارِ بن حَرب است. او در مکه به اسلام گروید و سپس جهت دعوت بسوی قوم خود بازگشت و به همراه آنان به حبشه هجرت کرد. خودش چنین میگوید: از یمن به همراه پنجاه و چند نفر از قوم خویش که در آن میان ما سه برادر بودیم؛ من، ابورَهم و ابو عامر که رهسپار حبشه شدیم و در کنار جعفر و...
-
پایان
پنجشنبه 12 دی 1398 16:04
پایان ممکن است کسی بگوید: امروزه امت در حال گذار از مرحلهی خطرناکی میباشد چنانکه دشمنان از هر سو به آن هجوم آوردهاند، لذا جای مطرح کردن چنین موضوعاتی نیست که مسلمانان را متفرق و پراکنده کرده و آنان را جمع و متحد نمیگرداند! پاسخ این است که: بله امت در حال گذار از مراحل بزرگی است از جمله هجوم دشمنان به آن و انتشار...
-
شبههی هجدهم
پنجشنبه 12 دی 1398 16:04
شبههی هجدهم میگویند: اکثر علما جشن و مراسم گرفتن به مناسبت میلاد پیامبر را جایز میدانند و جز افراد متشدد پیروی ابن تیمیه آن را حرام نمیدانند. پاسخ: در پاسخ به این شبهه، سه نکته مهم و اساسی لازم به ذکر است: 1- آنچه اعتبار دارد حق و دلیل است نه کثرت افراد پیرو دیدگاهی. 2- در ابتدای این مختصر ذکر این مهم گذشت که از...
-
شبههی هفدهم
پنجشنبه 12 دی 1398 16:03
شبههی هفدهم گمان میکنند جمع شدن برای یادآوری سیرت پیامبر به مردم در روز ولادتش، مانند یادآوری روز بعثت و هجرت پیامبر در خطبههای نماز جمعه است و همچنین شبیه یادآوری غزوهی بدر در هفدهم رمضان و نیز یادآوری سایر رخدادهایی است که در سیرت پیامبر ج مشهود است. میگویند: چرا جمع شدن برای یادآوری سیرت پیامبر در روز ولادتش...