-
بخش اول: سیمای صورت در تقابل فرهنگها
پنجشنبه 12 دی 1398 15:17
بخش اول: سیمای صورت در تقابل فرهنگها سیمای ظاهری را در اینجا شکلی از جسم معنا میکنیم و تمامی احکام وارده در قرآن و سنت که به پوشش زن تعلق میبابد به اصل اول فصل اول یا در واقع همان سیمای باطنی او باز میگردد. در واقع لازم است که جسم در خدمت نفس باشد و حالت عکس آن جایز نیست. همچنان که امروزه این مسئله در فلسفه مادی...
-
بخش دوم: سیمای تربیتی زن
پنجشنبه 12 دی 1398 15:17
بخش دوم: سیمای تربیتی زن سیمای تربیتی زن در اسلام بر سه رکن استوار است که دارای ابعاد زیبا و خاص به خود میباشد و از لطافتها و اسرار عمیق خلقت او است. این سه رکن به ترتیب عبارتند از: اول: جلوه زن بودن زنانگی، راز جاذبیت خلقت زن و مفهومی تکاملی در اسلام است. همان مفهومی که مرد با آن به کمال میرسد از این جهت که مرد...
-
بخش اول: زن و نفس واحده
پنجشنبه 12 دی 1398 15:16
بخش اول: زن و نفس واحده جایگاه زن؟ این مسئله سوالی است که امروزه در جمله مباحثی قرار میگیرد که مردمان آن را بدیهیات مینامند و به تحقق یافتن مفاهیمی باز میگردد که در جامعه انسانی رسوخ پیدا کرده است. میپرسیم واژه زن به چه معناست تا به این سوال پاسخی مشخص بدهیم بر این مبنا که زن جنس مونث انسان است و قاعده نیز بر...
-
درآمدی بر مفهوم السیماء
پنجشنبه 12 دی 1398 15:16
درآمدی بر مفهوم السیماء السیماء و السیمیاء با ی اضافه دو لفظ مترادف به یک معنای واحد هستند چنانکه شرح داده خواهد شد. در عنوان این کتاب از واژه سیماء استفاده کردیم به دلیل اینکه واژهای قرآنی است و در کتاب الله تعالی ذکر شده است اما به صورت مقصور و غیر ممدود و یا بدون همزه به این صورت (سیمی). الله تعالی میفرماید:...
-
بدون تغییر و تحریف!
پنجشنبه 12 دی 1398 15:15
بدون تغییر و تحریف! دختران جوانی که به پروردگار خویش ایمان دارند با لباسهای کوتاه و شلوارهای تنگی که با جامهای فراخ همراه نیست از خانه بیرون نمیروند و نیز با ظاهری برخواسته از الگوهای غربی که شبیه به مردان و برگرفته از باورهای مسیحیان و یهودیان است در انظار عموم ظاهر نمیشوند تا در نهایت با پوشیدن خرقهای بر سر،...
-
حجاب پوشالی
پنجشنبه 12 دی 1398 15:15
حجاب پوشالی فریبهای شیطانی و رنگهای باطل و تحذیرکننده آمیخته با فتنه هرگز مایه فریفتن زنانی نخواهد شد که حق حجاب را ادا کردهاند و چنان که باید پوشش خویش را حفظ میکنند! چنین زنانی قدمی به عقب باز نمیگردند، حجاب خویش را برنمیدارند و آن را با نجملات ناشایست آراسته نمیسازند. با تمامی آنچه که سبب میشود پوشش اسلامی...
-
پرچم عفت و کرامت در پوشش اسلامی والا!
پنجشنبه 12 دی 1398 15:14
پرچم عفت و کرامت در پوشش اسلامی والا! درواقع آزادی به این معنا است که زنان قدم به قدم به دنبال تمایلات برهنهگرایی شیطانی باشند و فرهنگ عریانگرایی حیوانی را تبعیت نمایند و طغیان شهوات ایشان را به بندگی گیرد، در حالی که با نیل به سوی عبودیت انتقام عزت از دست رفته خویش و تمامی امت اسلام را از فرومایهگان آمریکایی و...
-
دام برهنهگرایی با هدف سقوط فرهنگ اسلامی از کرسی قوت آن یعنی عفت و کرامت!
پنجشنبه 12 دی 1398 15:14
دام برهنهگرایی با هدف سقوط فرهنگ اسلامی از کرسی قوت آن یعنی عفت و کرامت! چنین زنانی از خطاب پروردگار نسبت به ایشان یعنی: ﴿۞وَلَقَدۡ کَرَّمۡنَا بَنِیٓ ءَادَمَ﴾ [الإسراء: 70] «و محققا ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم». دوری گزیدهاند. در حقیقت آزادی زن همان جریانی است که زنجیرههای عبودیت را در هم میشکند. عبودیتی...
-
مقدمه
پنجشنبه 12 دی 1398 15:13
مقدمه[1] تمامی سپاس و ستایشها شایسته معبودی است که جز او پناهی نیست، وی را سپاس میگوییم و پیوسته از او طلب بخشش داریم. هر کس را که او هدایت دهد گمراه نخواهد شد و هر کس را که گمراه سازد هدایت نیابد. شهادت میدهیم الله متعال معبود یگانهای است که شریکی ندارد و محمد بنده و رسول او، رسالت را ابلاغ کرد و امانت را ادا...
-
منهج شیخ الاسلام ابن تیمیه در تعامل با مخالفین
پنجشنبه 12 دی 1398 15:04
اختلاف یکی از سنتهای تکوینی الله متعال است چنانکه خود میفرماید: ﴿وَلَا یَزَالُونَ مُخۡتَلِفِینَ١١٨ إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّکَۚ وَلِذَٰلِکَ خَلَقَهُمۡۗ وَتَمَّتۡ کَلِمَةُ رَبِّکَ لَأَمۡلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ ٱلۡجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ أَجۡمَعِینَ١١٩﴾ [هود: 118-119] «ولی (آنها) همواره مختلفاند؛ مگر کسیکه پروردگارت (بر...
-
تمدنهای پوشالی معاصر از دیدگاه یک مؤمن آگاه
پنجشنبه 12 دی 1398 11:33
تمدنهای پوشالی معاصر از دیدگاه یک مؤمن آگاه مؤرخین عرب حکایتی را نقل کردهاند، که معمولاً سریع و گذرا از آن میگذریم و این در حالی است که حکایت مزبور توجه و اهتمام عمیقی از ما میطلبد، زیرا این حکایت بیانگر دید آگاهانهی مؤمنی است بر تمدّنهای پوشالی معاصر. شاید با مطالعهی تاریخ فتوحات اسلامی در صدر اول، خیلی از...
-
نقش مسلمانان در زندگی و سرنوشت بشریت
پنجشنبه 12 دی 1398 11:33
نقش مسلمانان در زندگی و سرنوشت بشریت الحمد لله رب العالمین والصلاة على سیدالمرسلین وخاتم النبیین محمد وآله وأصحابه أجمعین ومن تبعهم بإحسان ودعا بدعوتهم إلى یوم الدین. خداوند متعال مىفرماید: ﴿وَٱلَّذِینَ کَفَرُواْ بَعۡضُهُمۡ أَوۡلِیَآءُ بَعۡضٍۚ إِلَّا تَفۡعَلُوهُ تَکُن فِتۡنَةٞ فِی ٱلۡأَرۡضِ وَفَسَادٞ کَبِیرٞ٧٣﴾...
-
دو نمونه از غیرت اسلامی در تاریخ مسلمانان یکی از گذشته و دیگری از حال
پنجشنبه 12 دی 1398 11:32
دو نمونه از غیرت اسلامی در تاریخ مسلمانان یکی از گذشته و دیگری از حال تاریخ با فخر و غرور تمام، بعد از بیان بزرگترین فتح که در واقعهی «حطین» تحقق یافت ماجرایی را نقل کرده است، که بیانگر قدرت ایمانی و غیرت دینی «سلطان صلاح الدین ایوبی» میباشد. بهتر است این حکایت را، حکایتی که شرارههای دل را شعلهور مینماید و از...
-
وامعتصماه
پنجشنبه 12 دی 1398 11:32
وامعتصماه مؤرخ بزرگ، ابن اثیر در کتاب مشهورش «الکامل» چنین روایت میکند: أنَّ المعتصمَ بلغهُ انَّ امرأةً هاشمیةً صاحتْ وهی أسیرةٌ فی أیدی الرّوم «وامعتصماه!» فَأَجَابَها وهو جالس على سریره: لبّیکِ لبّیکِ ونَهَضَ مِنْ ساعته وصاحَ فی قصره: النفیرَ النفیرَ! وأَشهدَ القضاة والشهودَ على ما وقفَ من الضیاعِ وغزا «عموریة»...
-
82. ذو الجلال والإکرام
پنجشنبه 12 دی 1398 11:24
82. ذو الجلال والإکرام این نام در آیۀ زیر بیان شده است: ﴿تَبَٰرَکَ ٱسۡمُ رَبِّکَ ذِی ٱلۡجَلَٰلِ وَٱلۡإِکۡرَامِ﴾ [الرّحمن: 78] «(ای پیامبر!) نام پروردگار صاحب جلال و گرامی تو بابرکت و فرخنده است.» و نیز در احادیث پیامبر ج، بیان شده است که دعا با نام مذکور، فضلیت خاصّی دارد. در «مسند»[1] از ربیعه بن عامر س روایت شده است...
-
81. مُعطی و جواد
پنجشنبه 12 دی 1398 11:24
81. مُعطی و جواد نام «معطی» در صحیح بخاری،[1] از طریق حدیثی که معاویه س روایت کرده است، ثابت میشود؛ پیامبر ج فرمودند: «من یُرِدْ الله بِهِ خَیْرًا یُفَقِّهْهُ فی الدِّینِ وَاللَّهُ الْمُعْطِی وأنا الْقَاسِمُ ولا تَزَالُ هذه الْأُمَّهُ ظَاهِرِینَ على من خَالَفَهُمْ حتى یَأْتِیَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ ظَاهِرُونَ»؛ «هر...
-
80. وتر
پنجشنبه 12 دی 1398 11:23
80. وتر این نام نیز در سنّت ثابت شده است. در صحیح بخاری و صحیح مسلم،[1] از ابوهریره س روایت شده است که پیامبر ج فرمودند: «لِلَّهِ تِسعَةٌ وَتِسْعُونَ اسْما، مِائة إِلا واحِدا، لایَحفَظُهَا أَحَدٌ إِلا دَخَلَ الجَنَّةَ، وهو وِتْرٌ، یُحِبُّ الوِتْرَ»؛ «الله 99 اسم؛ یکی کمتر از 100تا دارد، هر کس آنها را حفظ کند، وارد...
-
79. رفیق
پنجشنبه 12 دی 1398 11:23
79. رفیق اسم مذکور، از طریق سنّت ثابت شده است. بخاری در صحیح خود،[1] از عروه و او از أمّ المؤمنین عایشه ل روایت میکند که: گروهی از یهودیان نزد پیامبر ج آمدند و گفتند: «السّام علیکم»؛ یعنی در عوض «السّلام»، «السّام» که به معنای مرگ است را به کار بردند، ولی پیامبر ج فقط فرمودند: «وعلیکم» زمانی که أمّ المؤمنین عایشه ل...
-
78. سیّد
پنجشنبه 12 دی 1398 11:22
78. سیّد این اسم نیز در حدیثی از پیامبر ج بیان شده است؛ ابوداود با سندی جیّد، از عبدالله بن شِخّیر س روایت میکند که: همراه گروهی از بنیعامر نزد پیامبر ج رفتم. گفتیم: تو سیّد و سرور ما هستی. ایشان فرمودند: «السَّیِّدُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى»؛ «فقط الله متعال سیّد و سرور است.» سپس گفتیم: تو از همۀ ما برتر و نسبت...
-
77. ستّیر
پنجشنبه 12 دی 1398 11:22
77. ستّیر این اسم در حدیثی که یعلی بن امیّه س آن را روایت کرده، بیان شده است؛ اینکه رسول الله ج مردی را دیدند که در ملأ عام و بدون ازار غسل میکند. بنابراین بر منبر بالا رفتند، الله را شکر و سپاس کردند و فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ حَیِیٌّ سَتِیرٌ یُحِبُّ الْحَیَاءَ وَالسِّتْرَ، فَإِذَا اغْتَسَلَ أَحَدُکُمْ...
-
76. حَیی
پنجشنبه 12 دی 1398 11:22
76. حَیی این اسم در دو حدیث زیر بیان شده است: 1. یعلی بن امیّه س روایت میکند که رسول الله ج مردی را دیدند که بدون ازار و در ملأ عام غسل میکرد. بنابراین بر منبر بالا رفتند، الله را شکر و سپاس کردند و فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ حَیِیٌّ سَتِیرٌ یُحِبُّ الْحَیَاءَ وَالسِّتْرَ، فَإِذَا اغْتَسَلَ أَحَدُکُمْ...
-
75. منّان
پنجشنبه 12 دی 1398 11:21
75. منّان نام فوق در احادیث پیامبر ج بیان شده است. امام احمد و دیگران، از انس بن مالک س روایت میکنند که پیامبر ج از مردی چنین شنیدند: اللّهُمَّ إنِّی أسألُکَ بِأنَّ لَکَ الحَمدُ، لا إلهَ إلّا أنتَ وَحدکَ لا شریک َلکَ، المَنّانُ، بَدیعُ السّمواتِ و الأرضِ، یَا ذَالجَلالِ و الإکرامِ؛ الهی! من از تو درخواست دارم به...
-
74. قابض و باسط
پنجشنبه 12 دی 1398 11:21
74. قابض و باسط این دو اسم نیز در احادیث پیامبر ج بیان شده است. در «سنن» و «مسند امام احمد»، از انس بن مالک س روایت شده است که: در زمان پیامبر ج قیمتها بالا رفت و صحابه گفتند: ای رسول الله! چه خوب است که برای ما قیمت تعیین کنی. ایشان فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الخالِقُ الْقَابِضُ الْبَاسِطُ الرَّزَّاقُ...
-
73. جمیل
پنجشنبه 12 دی 1398 11:20
73. جمیل این اسم در احادیث بیان شده است. مسلم / در صحیح خود،[1] از عبدالله بن مسعود س روایت میکند که پیامبر ج فرمودند: «لا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ کَانَ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ کِبْرٍ»؛ «کسی که ذرّهای کبر در دلش باشد، وارد بهشت نمیشود.» مردی گفت: هر یک از ما دوست دارد که لباس و کفشش زیبا باشد. ولی رسول...
-
72. شافی
پنجشنبه 12 دی 1398 11:20
72. شافی این اسم از طریق احادیث، ثابت شده است؛ در صحیح بخاری و صحیح مسلم،[1] از أمّ المؤمنین عایشه ل روایت شده است که پیامبر ج برخی از اعضای خانوادهاش را با دست راست خویش، لمس میکردند و میفرمودند: «اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاس، أَذْهِب الْبَأس، واشْفِ، أَنْتَ الشَّافی لا شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاؤُک، شِفاءً لا یُغَادِرُ...
-
71. طیّب
پنجشنبه 12 دی 1398 11:20
71. طیّب این اسم، در حدیثی که ابوهریره س روایت میکند، آمده است؛ او میگوید که رسول الله ج فرمودند: «أیُّهَا النَّاسُ إنَّ اللَّه طیِّبٌ لا یقْبلُ إلاَّ طیِّبا، وَإنَّ اللَّه أمَر المُؤمِنِینَ بِمَا أمَر بِهِ المُرْسلِین»؛ «ای مردم! همانا الله پاک است و فقط [عمل] پاک را میپذیرد و الله متعال مؤمنان را به آنچه پیامبران...
-
70. مقدِّم و مؤخِّر
پنجشنبه 12 دی 1398 11:11
70. مقدِّم و مؤخِّر دو نام مذکور در برخی احادیث پیامبر ج بیان شده است؛ از جمله: ابو موسی اشعری س روایت میکند که رسول الله ج چنین دعا میکردند: «اللَّهمَّ اغْفِر لی خَطِیئَتی وجهْلی، وإِسْرَافی فی أَمْری، وما أَنْتَ أَعلَم بِهِ مِنِّی، اللَّهمَّ اغفِرْ لی جِدِّی وَهَزْلی، وَخَطَئی وَعمْدِی، وَکلُّ ذلِکَ عِنْدِی،...
-
69. دیّان
پنجشنبه 12 دی 1398 11:10
69. دیّان این اسم، از طریق احادیث، برای الله ﻷ ثابت شده است. امام احمد در «المسند»، بخاری در «الأدب المفرد»، ابن ابی عاصم در «السّنّة»، حاکم در «المستدرک» و دیگران، از جابر بن عبدالله س چنین روایت کردهاند: «از حدیثی مطّلع شدم که مردی آن را از رسول الله ج شنیده بود. بنابراین شتری خریدم، توشۀ سفر را بر آن بستم و یک ماه...
-
68. محسن
پنجشنبه 12 دی 1398 11:10
68. محسن این نام در قرآن کریم، به صورت اسم نیامده، بلکه به شکل فعل بیان شده است، چنانکه الله میفرماید: ﴿وَأَحۡسِن کَمَآ أَحۡسَنَ ٱللَّهُ إِلَیۡکَۖ﴾ [القصص: 77] «و همان گونه که الله به تو نیکی کرده است، نیکی کن.» ﴿وَقَدۡ أَحۡسَنَ بِیٓ إِذۡ أَخۡرَجَنِی مِنَ ٱلسِّجۡنِ وَجَآءَ بِکُم مِّنَ ٱلۡبَدۡوِ﴾ [یوسف: 100] «و...
-
67. نور
پنجشنبه 12 دی 1398 11:10
67. نور این نام مبارک، در آیۀ زیر آمده است: ﴿۞ٱللَّهُ نُورُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۚ مَثَلُ نُورِهِۦ کَمِشۡکَوٰةٖ فِیهَا مِصۡبَاحٌۖ ٱلۡمِصۡبَاحُ فِی زُجَاجَةٍۖ ٱلزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوۡکَبٞ دُرِّیّٞ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٖ مُّبَٰرَکَةٖ زَیۡتُونَةٖ لَّا شَرۡقِیَّةٖ وَلَا غَرۡبِیَّةٖ یَکَادُ زَیۡتُهَا یُضِیٓءُ وَلَوۡ...